 Vznikají na základě náboženských idejí považovaných za nové  Snaží se dávat odpovědi na existenciální otázky  Mají protestní charakter – nerespektují.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Právní vzdělání pro celý život reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Karel Čapek R.U.R..
Poslání, principy a metoda skautingu
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Prezentace Neoficiálních Klientských Internetových Stránek Společnosti DUHA.
ZNAMENÍ 7 JEŽÍŠOVÝCH ZÁZRAKŮ O NĚČEM VÍC ALIANČNÍ TÝDEN MODLITEB 2014.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Univerzitní křesťanské hnutí Představení Univerzitní křesťanské hnutí UKH je součástí IFES (International Fellowship of Evangelical Students)– Mezinárodního.
VILFREDO PARETO.
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
USA a studená válka Mccartismus Rasová diskriminace
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
 Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.1.7.
Malá křesťanská společenství PĚT ETAP RŮSTU CÍRKVE.
Manželství Petr Machala. rodinné právo upravuje vztahy mezi: a) manžely b) rodiči a dětmi c) vztahy náhradní rodinné výchovy Víte, jak se nazývá právo,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
Vymezení pojmů funkce rodiny
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
SEKTY ÚOOZ SKPV PČR PRAHA ODBOR METODIKY, PREVENCE A MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konference projektu NOE Zmocnění a uvolnění vedoucích Seminář 1: Prostředí a výzvy Seminář 2: Tři duchovní hodnoty zdravého vedoucího Seminář 3: Kde získám.
Práva a povinnosti mezi manželi
Nová náboženská hnutí a konflikty
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Digitální učební materiál
Rodina, příbuzenství.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Ježíš.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Stát Definice, funkce, typy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
SEKTA je náboženská skupina, která nějakým způsobem omezuje své členy.
Sociální skupiny a role
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Smrt Vypracoval: Jakub Polášek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost 6. -9
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
Psychologie dospělých
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Rodičovství biologické a pěstounské
ŽIVOT V ČESKÝCH ZEMÍCH PO HUSITSKÝCH VÁLKÁCH
Transkript prezentace:

 Vznikají na základě náboženských idejí považovaných za nové  Snaží se dávat odpovědi na existenciální otázky  Mají protestní charakter – nerespektují zavedené společenské normy

 Novost náboženských idejí znamená též odlišnost  Nové náboženské ideje jsou zřídkakdy nové (často převzaté z jiných kultur, dob, nově formulované, nebo naopak prohlašované za původní)  Steré náboženské ideje světových náboženství již nevyhovují, snaha je nahradit životnějšími

 Charismatický vůdce : má mimořádné vlastnosti a schopnosti, které ho opravňují k zásahu např. do manželského či rodinného života; zavazuje k poslušnosti  Jednoduché vidění světa : ideje jsou formulovány jednoduše, pochybnosti a reflexe se zapovídají  Příslušnost ke společenství : vřelé, neformální vztahy, nahrazují rodinu či partnerský vztah

 Přizpůsobivost : jednotný oděv, obyčeje, rituály, výrazové prostředky, hodnotové stupnice, mravní normy  Entusiasmus : nadšení podporuje soudržnost; příslušník objevuje duchovní rozměr života; problémy mají snadná řešení; existence osobních vztahů; odpor společnosti stmeluje; nasazení, oběti přinášené pro hnutí

 Napětí : jak se zavedenými náboženskými institucemi, tak se společností, protože zpochybňuje stávající společenské uspořádání, dokonce jej ohrožuje; napětí zesilují i média  Označení sekta : stigmatizace hnutí, prohlášeno za deviantní, nebezpečné  Reakce společnosti: hnutí rodičů či příbuzných, osvětové projekty, právní předpisy

 NNH na represe reaguje uzavřeností, utajováním; potenciál napětí a násilí vzrůstá

 Peoples Temple  Zakladatelem James Warren Jones ( )  Vyrůstal v Indianě, v chudé rodině jako nemilované dítě  Vnímal ostře sociální rozdíly, útočiště hledal v probuzeneckých církvích  Po sňatku s Marceline Baldwinovou postupně adoptovali 6 dětí vč. černocha

 Stal se pastorem v metodistické církvi, zavedl rasově smíšené bohoslužby, kdy černoši seděli vpředu  Rozkol vedl r k založení nové církve: Církev plného evangelia Svatyně lidu  Navenek křesťanská církev se stala místem šíření „apoštolského socialismu“.  Jones v 50. letech byl prý členem komunistické strany

 Jones se považoval za nového mesiáše, na němž se měl manifestovat Princip Socialismu  Chtěl učit lidi, jak se stát bohy, podobně jako se jím stal on sám  Věřil v reinkarnaci, rasovou a genderovou příslušnost považoval za cosi dočasného  Věřil v chiliasmus a dualismus dobra a zla

 Hnutí mělo úspěch a šířilo se  V r byl ovlivněn článkem, který určoval 9 míst na světě, kde lze přežít jadernou katastrofu a postupně některá z nich zvolil jako sídlo hnutí (Brazílie, severní Kalifornie, Guyana)  V 70. letech už mělo hnutí tisíce příznivců, oslovovalo různé sociální skupiny  Požadoval nekompromisní následování, finanční oběti

 Nechal se nazývat Otcem příp. Dědečkem, jeho manželka matkou, hnutí udržoval v tempu systémem ovládání včetně fyzických trestů  Sex byl nástrojem udržování loajality – Jones se stával partnerem i vdaných žen a otcem dětí v rámci hnutí  V polovině 70. let na vrcholu úspěchu, ale sílily kritické hlasy

 Odpadali někteří následovníci, hnutí zažilo rasově motivovaný útok  Poprvé zazněla myšlenka „revoluční sebevraždy“  V roce 1975 začal proces přesídlení hnutí do Guyany  Odpadlíci zformovali skupinu Znepokojení příbuzní, která přispěla k vytvoření atmosféry nebezpečnosti sekt v americké společnosti

 V r již tisíc členů hnutí žilo v Jonestownu v Guyaně  Znepokojení příbuzní začali bojovat o dítě manželů Stoenových, kteří též z hnutí odešli.  Rituál „bílé noci“ – nácvik kolektivní sebevraždy  Senátor Leo Ryan si vynutil návštěvu v komunitě

 16 členů komunity chtělo odejít s Ryanem  Layton předstíral odpadnutí a začal na Ryana střílet. Zabil jeho a další 4 lidi, další zranil  Noc poté následovala revoluční sebevražda: 909 lidí požilo jed v limonádě, z toho 294 dětí, Jones a Moorová se zastřelili. Celkem zemřelo 921 lidí.

„Zemřeli jsme, protože jste nás nenechali žít v míru“

 Ordre du Temple Solaire, OTS  Vznik v r jako součást neotemplářské tradice ve Francii  Zakladatel Joseph di Mambro ( ) se připojil k rosikruciánům, ale byli pro jeho založení příliš povrchní  Proto zakládá OTS a daří se mu získávat učedníky i finanční podporu  R se Di Mambro stěhuje s částí řádu do Kanady, kde zakládá komunitu poblíž Québecu

 Di Mambro tvrdil, že je napojen na duchovní bratrstvo nanebevzatých mistrů, kteří mu komunikují vzkazy při tajuplných obřadech  Apokalyptické očekávání a příprava na Nový věk  „Kosmická manželství“ aranžovaná nezávisle na partnerských vazbách členů řádu

 Problémy s „kosmickými dětmi“ a s odpadlíky  Policejní vyšetřování kvůli finančním machinacím a nelegálnímu ozbrojování se  Negativní medializace  Uplácení odpadlíků  Velmistr ztrácel autoritu díky zdravotním problémům a rozhazovačnému způsobu života

 První zmínky o „tranzitu“ již na počátku 90. let: chápán jako přechod na jinou planetu  Ani skalní členové netušili, že se bude jednat o vraždy a sebevraždy  První vražda rodiny Dutoita ,další hromadné vraždy a sebevraždy 4. a ve dvou švýcarských kantonech

 3 kategorie obětí: › Poprava zrádců › Sebevraždy přesvědčených členů › Pomoc k sebevraždě váhajícím  Účastníci zemřeli při rituálu  Další vlna v prosinci 1995 poblíž Grenoblu, poslední v březnu 1997 v provincii Qébec  Celkem 74 mrtvých

 Řád těžce nesl odmítnutí veřejností, které si vykládal jako pronásledování a světovou konspiraci proti sobě  Poselství Řádu bylo odmítnuto, proto se Řád stahuje do svého domova  Toto vidění skutečnosti neodpovídalo realitě, ale vnímali se jako elita lidstva  Pro nemocného Di Mambra se jevil tranzit jako nejlepší cesta, jak zachránit pověst svou i pověst Řádu

 Nešlo o kolektivní násilí v pravém smyslu, byť byly pokusy o sebevraždy vyhladověním  Zakladatel hnutí Jan Dvorský (nar. 1965) zvolil duchovní jméno Parsifal Imanuel  V roce 1989 se seznámil s knihou Oskara E. Bernharta „Ve světle pravdy. Poselství Grálu“, což vedlo ke změně života Dvorského i jeho partnerky

 Autor knihy (duchovním jménem Abd- dru-shin) inspiroval nové náboženské hnutí Grálu  Sám si nárokoval roli Syna Člověka, očekával konec světa ve 30. letech  Hnutí pak od chiliasmu ustoupilo, ale kniha dále působí  Dvorský si při čtení uvědomil, že Synem Člověka je on, povolán k soudu nad lidstvem a nastolením tisícileté říše

 V r vydal Dvorský knihu Syn Člověka. Mesiášovo živé Slovo k všenápravě lidstva  Na jeho adresu se začali hlásit čtenáři, kteří se rozhodli jít za Pravdou  V té době žil v Komárově na Hořovicku, kde se k němu mohli připojovat ti, kteří se chtěli též připravovat na příchod Tisícileté říše

 Zájemci s sebou přinášeli veškerý majetek, přijímali nová jména, odpoutávali se od rodin, pálili vše, co je poutalo k minulosti  Pomocníci Syna Člověka jedli jednoduše a střídmě, dlouze se postili, proto ztráceli na váze  Žili v obráceném rytmu: v noci duchovně žili, přes den spali

 Nestýkali se s obyvateli vesnice, neposílali děti do školy  Šířili Dvorského knihu, četli ji, sbírali léčivé byliny  Celkem asi 20 členů v jedné době, další desítky byly v kontaktu, mnoho členů bylo vyloučeno  Důvodem byly chyby a žlutá aura

 S vyloučením odsouzení, vzbuzení pocitů viny za zradu mesiáše, vyhrožování utrpením před smrtí i po ní  Doporučení vyhledat smrt dobrovolně  Přesto někteří nosili Dvorskému peníze a svěřovali do komunity děti i po vyloučení  Při modlitbě za smrt a smrti vyhladověním byla šance převtělit se a vstoupit do Tisícileté říše

 V r vrcholily přípravy na Tisíciletou říši na základě toho, jak budou okolní svět zachvacovat katastrofy  Apeninský poloostrov měl klesnou pod hladinu, na severu poblíž Udine měla být říše založena  1.9. se však nic nestalo, jasnovidec byl proto vyloučen a Dvorský se vrátil do ČR  Předtím se ovšem komunita dostala do hledáčku médií

 Došlo totiž ke střetu členů s policií, když jedna členka měla být nedobrovolně převezena na psychiatrii  Komunita se rozpadla, 9 bývalých členů dostalo podmíněné tresty za odmítání povinné školní docházky  Obviněn byl i Dvorský, ale mezitím zmizel  V roce 2008 zjistila totožnost Dvorského rodiny nedaleko Ostende

 Násilných událostí velmi málo vzhledem k počtu NNH  Těžko se hledají společné prvky, přesto nalézáme určité mechanismy, které se opakují

 Zjednodušené závěry :  Zakladatelé(členové) byli duševně nemocní, proto se společnost cítí méně ohrožena  Násilná NNH nebyla vlastně náboženská, ale vykonávala kriminální činnost (náboženství je dobré, proto spáchání něčeho zlého znamená, že skupina nebyla náboženská)  Náboženství je triviální, nemůže motivovat k násilí (za násilím je tudíž cosi jiného – konspirační teorie)

 Diskutované příčiny:  Charisma vůdce (narcisismus a velikášství, schopnost odpovídat na potřeby lidí); snaha vůdcovskou roli udržet; poslušnost až závislost skupiny  Dualismus: zjednodušené rozdělení světa na dobrý a zlý  Chiliasmus: zvláštní poslání kosmického dosahu (katastrofický vs. progresivní)

 Uzavřenost: nejen život v (totalitní) komunitě, ale též izolace od obvyklých způsobů interpretace skutečnosti; odpadlíci jsou ohrožením skupiny, jejích norem, hranic, ekonomiky, pocitů…  Vnější formy nepřátelství: oponenti přesvědčující média, politiky, stát o nebezpečnosti hnutí

 NNH řeší následující problémy: › Stabilní vedení › Dostatečný počet členů › Zvládnout nepřijetí společnosti  V další fázi: › Předání moci nástupci zakladatele › Zvládnutí vytvoření organizační struktury › Problém 2. generace › Optimální míra napětí vůči společnosti

 Společnost vůči NNH řeší: › Toleranci vůči NNH v rámci právního řádu, občanských a náboženských svobod  Proces denominalizace: znamená proměnu NNH v náboženskou denominaci přijímanou většinovou společností  Neschopnost řešit problémy jak ze strany NNH, tak společnosti vede buď k zániku hnutí nebo k násilí