STRATEGIE ŘÍZENÍ TŘÍDY ŠIKANA.  Strategie řízení třídy je také závislá na rozdíly mezi žáky. Každý žák je osobnost a např. to, co jednoho motivuje k.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁSILÍ V RODINĚ.
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
VY_32_INOVACE_VkZ Druhy a formy násilí
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Šikana Zdroj: .
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální patologie SCPT SCPA
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
KYBERŠIKANA. Co je kyberšikana? Kyberšikana je šikanování jiné osoby (ubližování, ztrapňování, obtěžování, ohrožování, zastrašování) s využitím internetu,
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
KYBERŠIKANA Mgr. Martina Miloica ZŠ Heyrovského 33, Olomouc.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Žák se dozví, jaký je rozdíl mezi šikanou a kyberšikanou
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace učitele se žáky
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Základní pojmy speciální pedagogiky
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

STRATEGIE ŘÍZENÍ TŘÍDY ŠIKANA

 Strategie řízení třídy je také závislá na rozdíly mezi žáky. Každý žák je osobnost a např. to, co jednoho motivuje k činnosti, může být pro druhé žáka demotivující. Co jednoho žáka odradí od nespolupracujícího chování, může druhé žáka povzbuzovat, apod. Faktory, které určují rozdíly ve třídě: zájem o učení – motivace žáků, kteří nemají přirozený zájem o učení, podpora nadšení těch, kteří se rádi učí sebedůvěra vnímání toho, co je důležité postoj vůči škole rozumové schopnosti předchozí výsledky zkušenosti, na nichž můžete stavět – vliv různých prostředí rodinný a společenský život užívání drog specifické potřeby – vady zraku, sluchu, ortopedické vady, poruchy chování, citová nevyrovnanost, výrazně nadaní žáci. V těchto případech by měl být vypracován IVP (Individuální vzdělávací program). IVP obsahuje speciální osnovy, časový rozvrh, atd. STRATEGIE ŘÍZENÍ TŘÍDY

 Strategie řízení třídy vám pomohou vytvořit pro žáky učební prostředí, které podporuje dosažení dobrých výsledků a v němž žáci nejsou vyrušování a rozptylování ani není ohrožena jejich bezpečnost a tělesná a duševní pohoda. Slouží k získání pozornosti žáků, k získání a udržení spolupráce žáků a k účinnému řešení kázeňských problémů.  Nejčastější starosti, které znepokojují učitele, ředitele, rodiče i mnohé žáky jsou problémy týkající se nedostatku kázně, nekvalitního řízení vyučování a zvládání třídy a rušivého chování žáků, nepozornost žáků, nedostatek snahy a všeobecnou neochotu ke spolupráci. Míra spolupráce žáků je ovlivněna faktory:  které může učitel ovlivnit: stanovením cílů pro své žáky plánování, příprava a provedení učební činnosti hodnocení výsledků žáků uspořádání učebny způsob komunikace mezi žáky a rodiči, atd.  které nemůže učitel ovlivnit: nedostatek porozumění vedení školy rodiče, kterým na dětech nezáleží nedostatek materiálů a pomůcek žáci bez motivace labilní žáci žáci s mezerami ve znalostech příliš velký počet žáků ve třídě, atd.

JAK NAUČÍME ŽÁKY SPOLUPRACOVAT? Je potřeba si uvědomit, že spolupráce a zapojení do činností jsou naučené reakce a je potřeba je žáky plánovitě učit. Literatura uvádí řadu metod, jak učit žáky spolupracovat. Vytvoření příznivého klimatu ve třídě: „Podnikatelská“ atmosféra Jde o učební prostředí, kde se žáci a učitel chovají tak, jako kdyby dosažení konkrétního učebního cíle bylo důležitější než všechny ostatní zájmy. Podnikatelskou atmosféru charakterizuje cílevědomost. Styl komunikace s žáky Cílem je prolomit obranné postoje žáků a vytvořit takovou atmosféru ve třídě, v níž bude žák svobodně spolupracovat a zapojovat se do učebních činností. Postupy a pravidla chování Pravidla chování ve třídě jsou formální prohlášení, v nichž jsou žáci seznámeni s všeobecnými pokyny ohledně vyžadovaného a zakázaného chování. Příprava a vedení poutavých učebních činností (zamezit nezájmu žáků) Vnitřní motivace Žáci zapojením do učební činnosti uspokojují nějakou svoji potřebu. Vnímají, že aktivní účast jim přinese užitek. Vnější motivace Žáci chtějí získat nějakou odměnu, která je spojena s provedením činnosti, nebo když se chtějí vyhnout nepříznivým následkům, které byly záměrně stanoveny za nespolupracující chování. Např. tabulky nejúspěšnějších žáků, prospěchová stipendia, školní soutěže, odměny za prospěch, atd. Příprava a vedení poutavých učebních činností při problémovém učení Problémové vyučování je takové, které je obtížně řešitelné a někdy nejisté. Existence problémů je silný motivační prvek pro lidskou snahu.

Skupinová dynamika Strategie řízení třídy je založena na skupinové dynamice. Žáci se chovají a reagují na podněty učitele jinak, když jsou ve společnosti svých vrstevníků, než když jsou sami s učitelem. Skupinové učební činnosti Učitel by měl dávat přednost rozdělení žáků do menších skupin než vyučovat v jedné velké skupině. Toto sdružování umožňuje žákům vzájemné kontakty, bližší poznání a učení se jedni od druhých, interaktivní učení. Pokud se učitel nezapojuje aktivně v těchto malých skupinách, žáci mají tendence ke slabému zapojení do učebních činností. Diskuze Žáci se vyjadřují ke konkrétnímu tématu bez přímého řízení učitele. Žáci poslouchají, co jim spolužáci říkají, vyjadřují se nebo kladou otázky k danému tématu. Řízené diskuze Učitel klade žákům náročnější otázky, které předpokládají samostatnou úvahu a žák formuluje odpovědi na tyto otázky nebo naslouchá odpovědím jiných. Učitel klade otázky zaměřené především na reprodukci probraného učiva. Samostatná práce ve třídě Žák provede zadaný úkol tak, aby nevyrušoval ostatní, kteří na něm taky pracují. Učitel je během samostatné práci žákovi k dispozici. Domácí úkoly Žáci si musí vymezit čas na jejich provedení. Žák musí pochopit zadání domácího úkolu, musí si na jeho vypracování vymezit čas mimo školu, musí vzdorovat rušivým prvkům mimoškolního prostředí a musí odevzdat dokončenou práci v termínu. Uspořádání učebny Cílem je se snadno a rychle pohybovat po učebně a vytvořit zajímavé a efektivní prostředí pro učební činnosti. Učebna musí mít dobré akustické vlastnosti. Optimální velikost a tvar učebny je předmětem mnoha výzkumů.

ŠIKANA MŠMT charakterizuje šikanu takto: „Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží. poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv. vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.“

 Šikana pochází z francouzského slova „chicane“, které znamená zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování.  Šikana může mít fyzickou i psychickou podobu a dochází k ní ve všech věkových i sociálních skupinách. Vzniká tam, kde existují ve skupině, ve třídě, nezdravé vztahy, kde je silná diferenciace na silné a slabé. Ve školních kolektivech existuje vážné nebezpečí, že i pedagog, často neúmyslně, ale mnohdy záměrně dá „zelenou" silnějšímu jedinci, který pak začne vykonávat to, co vede k šikaně.  Šikanování je nutno chápat jako poruchu vztahů. Důležitým znakem šikany je nepoměr sil mezi agresorem a obětí.  Šikana je nemoc a označuje fyzické i psychické omezování či týrání jedince v kolektivu. Jde o závažný a společensky nebezpečný jev. Šikana je nemocné (patologické) chování´.  Mezi formy šikany patří ignorování oběti, její izolace, pomluvy, zesměšňování, výhrůžky, příkazy, vydírání, krádeže věcí, poškozování věcí a také fyzické násilí, často za použití zbraní. V neposlední řadě existuje také šikana se sexuálním podtextem (obtěžování, sexuální zneužití a znásilnění. V současné době se rozmohla tzv. „kyberšikana“, která využívá moderní technologie (mobilní telefony, fotoaparáty, kamery, internet, atd.).  Při posuzování toho, co je a co není šikana, musíme mít na zřeteli především to, jak uvedené projevy působí na toho, komu jsou určeny, tedy na oběť šikany.  Problém šikany tedy nelze léčit jako problém vztahu mezi agresorem a obětí, aniž bychom léčili celou skupinu. To je jedna z nejčastějších chyb, ke které při řešení problému šikany dochází.

Řešení školní šikany  dostatečné legislativně-kázeňské pravomoci školy  zajímavá a atraktivní výuka  praktikování dozorů  cílené pozorování a dotazování  práce s potencionální oběti šikany  práce s potencionálními agresory  práce se všemi žáky (osvěta, mravní výchova, spolupráce, atd.

Publikace CANGELOSI, J. S. STRATEGIE ŘÍZENÍ TŘÍDY. Praha: Portál, ISBN