JUDr. Jana Tká č iková, Ph.D. Prevence v právu životního prostředí a prostředky jejího uplatňování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana životního prostředí VE STAVEBNÍM PRÁVU
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Mgr. Magdaléna Peterková
JUDr. Jana Tká č iková, PhD. Právní režim pozemků sloužících dopravě.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Jana Dudová Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Posuzování vlivů na ŽP Veronika Tomoszková
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Vodní režim krajiny v územním plánování Petr Birklen AOPK ČR.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Umisťování staveb.
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
Transkript prezentace:

JUDr. Jana Tká č iková, Ph.D. Prevence v právu životního prostředí a prostředky jejího uplatňování

Obecné prevenční povinnosti Listina, ob č anský zákoník, zákon o životním prost ř edí Obecné Každý je povinen p ř edcházet zne č iš ť ování nebo poškozování životního prost ř edí a minimalizovat nep ř íznivé d ů sledky své č innosti na životní prost ř edí škodám na p ř írod ě a životním prost ř edí Každý je povinen zakro č it a ohlásit zjistí-li ohrožení nebo poškození životního prost ř edí P ř edb ě žná opatrnost V pochybnostech ve prosp ě ch životního prost ř edí Specifické Povinnost sledovat a v ě d ě t Povinnost hodnotit vlivy č inností, výrobk ů na životní prost ř edí Povinnost podnikajících osob poskytovat informace o p ů sobení na životní prost ř edí

Základní prevenční prostředky Zákazy, omezení Povolení, souhlasy, vyjád ř ení,… Standardy životního prostředí - limity Stanovování podmínek Koncep č ní nástroje Územní plánování Havarijní plánování Posuzování vliv ů koncepcí a zám ě r ů na životní prost ř edí Integrované povolování Samostatná specifická právní úprava Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Vybrané chemické látky Zákon č. 18/1997 Sb., atomový zákon Ionizující zá ř ení a radioaktivní látky Kontrola, dozor, odpov ě dnost

Posuzování vlivů na životní prostředí Zákon č. 100/2001 Sb. EIA Environmental Impact Assessment Posuzování vlivů záměrů SEA Strategic Environmental Assessment Posuzování vlivů koncepcí

Subjekty Oznamovatel - ten, kdo hodlá provést zám ě r P ř edkladatel – ten, kdo p ř edkládá podn ě t ke zpracování koncepce P ř íslušný ú ř ad – MŽP (§ 21) nebo krajský ú ř ad (§ 22) Dot č ené správní ú ř ady – správní ú ř ad hájící zájmy chrán ě né zvláštními právními p ř edpisy a Č IŽP Dot č ený územní samosprávný celek – obec nebo kraj v dot č eném území Ve ř ejnost – každá fyzická nebo právnická osoba Dot č ený stát - stát, jehož území m ů že být zasaženo závažnými vlivy na životní prost ř edí Autorizovaná osoba – držitel autorizace oprav ň ující ke zpracování dokumentace, posudku nebo vyhodnocení

EIA - pozitivní vymezení předmětu- Zám ě r - stavby, č innosti a technologie uvedené v p ř íloze č. 1 zákona Vždy - zám ě ry uvedené v p ř íloze č. 1 k kategorii I Stanoví-li tak zjiš ť ovací ř ízení - zám ě ry uvedené v p ř íloze č. 1 kategorii II - podlimitní zám ě ry - stavby, č innosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany p ř írody vydaného podle zvláštního právního p ř edpisu mohou samostatn ě nebo ve spojení s jinými významn ě ovlivnit území evropsky významné lokality nebo pta č í oblasti - speciální ustanovení viz § 45h,i zákona č. 114/1992 Sb. - zám ě ry, u nichž se žádá o prodloužení platnosti stanoviska

EIA - negativní vymezení předmětu- Zám ě ry, o kterých rozhodne vláda (nouzový stav, stav ohrožení a vále č ný stav, naléhavé d ů vody obrany nebo pln ě ní mezinárodních smluv, bezprost ř ední odvrácení d ů sledk ů nebo zmírn ě ní nep ř edvídatelné události, která by mohla vážn ě ohrozit zdraví, bezpe č nost, majetek obyvatelstva nebo životní prost ř edí) Povinnosti vlády: - informovat ve ř ejnost (v č. od ů vodn ě ní) - zvážit možnosti jiného posouzení vliv ů - informovat Evropskou komisi Výjimka § 11 - zám ě ry p ř esahující hranice Č R

EIA - fáze - P ř edb ě žné projednání na žádost oznamovatele Oznámení Zjiš ť ovací ř ízení up ř esn ě ní informací, které je vhodné uvést do dokumentace zjišt ě ní, zda zám ě r bude posuzován Zpracování dokumentace Zajiš ť uje oznamovatelem pov ěř ená autorizovaná osoba Zpracování posudku Zajiš ť uje p ř íslušným ú ř adem pov ěř ená autorizovaná osoba Ve ř ejné projednání Vydání stanoviska k posouzení vliv ů zám ě ru na životní prost ř edí Odborný podklad pro vydání rozhodnutí/opat ř ení podle zvláštního p ř edpisu Bez stanoviska nelze vydat rozhodnutí/opat ř ení Správní ú ř ad bere vždy v úvahu obsah stanoviska → zahrnutí konkrétních požadavk ů ze stanoviska do rozhodnutí → uvedení d ů vod ů pro nezahrnutí požadavk ů ze stanoviska

SEA - pozitivní vymezení předmětu - Koncepce – strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem ve ř ejné správy a následn ě tímto orgánem schvalované nebo ke schválení p ř edkládané Vždy (dot č ené území více než jedné obce) - koncepce, které stanoví rámec pro budoucí povolení zám ě r ů v p ř íloze č. 1 (vý č et oblastí) - koncepce dle zvláštního p ř edpisu - koncepce spolufinancované z prost ř edk ů ES Stanoví-li tak zjiš ť ovací ř ízení - koncepce zasahující území pouze jedné obce - zm ě ny koncepcí

Posuzování vlivů koncepcí - negativní vymezení předmětu - Koncepce zpracovávané výhradn ě pro ú č ely obrany státu Koncepce zpracovávané pro p ř ípad mimo ř ádných událostí Finan č ní a rozpo č tové koncepce

Posuzování vlivů koncepce - fáze - Oznámení návrhu koncepce Zjiš ť ovací ř ízení up ř esn ě ní obsahu a rozsahu vyhodnocení vliv ů koncepce zjišt ě ní, zda koncepce nebo její zm ě na bude posuzována Vyhodnocení vliv ů koncepce Posuzovatel - osoba oprávn ě ná ke zpracování vyhodnocení Návrh koncepce Ve ř ejné projednání návrhu koncepce Stanovisko k návrhu koncepce nesouhlas s návrhem koncepce návrh na dopln ě ní návrh kompenza č ních opat ř ení a opat ř ení ke sledování vliv ů provád ě ní koncepce Bez stanoviska nelze koncepci schválit Povinnost zohlednit požadavky a podmínky ze stanoviska v koncepci nebo od ů vodnit jejich nezohledn ě ní Sledování a rozbor vliv ů koncepce Zajiš ť uje p ř edkladatel

Stanovisko k návrhu koncepce Bez stanoviska nelze koncepci schválit Povinnost zohlednit požadavky a podmínky ze stanoviska v koncepci nebo od ů vodnit jejich nezohledn ě ní Zve ř ejn ě ní schválené koncepce, od ů vodn ě ní, opat ř ení pro zajišt ě ní sledování a rozboru vliv ů

Sledování a rozbor vlivů koncepce Zajiš ť uje p ř edkladatel Vlivy na životní prost ř edí a ve ř ejné zdraví Opat ř ení k odvrácení nebo zmírn ě ní p ř ípadných negativních vliv ů Dot č ené správní ú ř ady – sledování vliv ů, p ř íp. podn ě t ke zm ě n ě koncepce

Účast veřejnosti v EIA a SEA Možnost podávat písemná vyjád ř ení Možnost ú č astnit se ve ř ejného projednání Vyjád ř ení jako podklad ke zpracování jednotlivých dokument ů Podmínky pro ú č ast ob č anských sdružení a obcí v navazující ř ízení podle zvláštních p ř edpis ů - písemné vyjád ř ení - zahrnutí vyjád ř ení do stanoviska, by ť jen z č ásti - rozhodnutí správního ú ř adu v navazujícím ř ízení o dot č ení hájených ve ř ejných zájm ů

Posuzování vlivů v režimu stavebního zákona Politika územního rozvoje, zásady územního rozvoje posouzení vliv ů na životní prost ř edí je sou č ástí vyhodnocení vliv ů na udržitelných rozvoj území Územní plán vyhodnocení vliv ů na udržitelný rozvoj, pokud tento požadavek v rámci zadání vznesl dot č ený orgán Regula č ní plán posuzuje se jako zám ě r P ř edkladatel = po ř izovatel Postup dle ustanovení stavebního zákona + § 10i odst. 2 až 5 z. č. 100/2001 Sb.

Posuzování vlivů – NATURA 2000 Zákon č. 114/1992 – § 45 h,i zvláštní právní úprava NATURA 2000 – evropsky chrán ě né lokality a pta č í oblasti Posuzování koncepcí i zám ě r ů s významným vlivem stanovisko orgánu ochrany p ř írody k otázce možného významnému vlivu Nevylou č ení významného vlivu  posuzování vliv ů Postup podle zákona č. 100/2001 Sb., pokud § 45i nebo h nestanoví jiný postup. Schválení koncepce nebo zám ě ru stanovisko neprokazující negativní vliv Prokázání negativního vlivu na území NATURA 2000  varianty ř ešení s cílem vylou č it nebo zmírnit negativní vliv bez variant schválení z d ů vodu p ř evažujícího ve ř ejného zájmu + uložení nezbytných kompenza č ních opat ř ení Prokázání negativního vlivu na lokalitu s prioritními typy stanoviš ť a nebo prioritními druhy  schválení jen z d ů vod ů ve ř ejného zdraví, ve ř ejné bezpe č nosti nebo p ř íznivých d ů sledk ů nesporného významu pro životní prost ř edí jiné d ů vody pouze na základ ě stanoviska Komise

Mezistátní posuzování vlivů na životní prostředí P ř edm ě t posuzování - zám ě ry v p ř íloze č. 1 a koncepce (dot č ené území i mimo Č R) - zám ě ry v p ř íloze č. 1 a koncepce (zasažení území cizího státu závažnými vlivy, na žádost) - zám ě ry a koncepce ve státu p ů vodu se závažným vlivem na území Č R P ř íslušný ú ř ad – MŽP ve spolupráci s MZV

Principy posuzování vlivů na životní prostředí Trvale udržitelného rozvoje Integrace ochrany ŽP do plánovacích a rozhodovacích proces ů Prevence Výb ě ru p ř edm ě tu podléhajícího posuzování Komplexnosti hodnocení Variantnosti V č asnosti Odbornosti Ú č asti ve ř ejnosti Dvoustup ň ovosti (pouze u EIA) (Ne)závaznosti stanoviska

Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona Cíl Ř ešení st ř et ů zájm ů v území (ve ř ejných i soukromých) Principy udržitelného rozvoje území únosného zatížení území informovanosti ve ř ejnosti sou č innosti aktualizace, omezené platnosti kontroly (instan č ní i soudní)

Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona Dot č ené orgány a jejich Stanoviska Závazná stanoviska Ú č ast ve ř ejnosti P ř ipomínky Zástupce ve ř ejnosti Osoby, o kterých to stanoví zvláštní zákon Ú č astenství v postupech a ř ízeních Z titulu vlastnického práva Viz ú č ast ve ř ejnosti Územní plánování – Limity využití území – Vyhodnocování vliv ů na udržitelný rozvoj území Ochrana nezastav ě ného území Ochrana životního prost ř edí ve Územním a stavebním ř ízení Podmínky užívání a odstra ň ování staveb Stavební dozor

Dotčené orgány Ochrana ve ř ejného zájmu Stanoviska k politice územního rozvoje, územn ě plánovací dokumentaci Závazný poklad Závazná stanoviska v rámci územního a stavebního ř ízení

Územní plánování – cíle a úkoly Cílem je vytvá ř et p ř edpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spo č ívající ve vyváženém vztahu podmínek pro p ř íznivé životní prost ř edí, pro hospodá ř ský rozvoj a pro soudržnost spole č enství obyvatel území a který uspokojuje pot ř eby sou č asné generace, aniž by ohrožoval podmínky života generací budoucích. Územní plánování ve ve ř ejném zájmu chrání a rozvíjí p ř írodní, kulturní a civiliza č ní hodnoty území, v č etn ě urbanistického, architektonického a archeologického d ě dictví. P ř itom chrání krajinu jako podstatnou složku prost ř edí života obyvatel a základ jejich totožnosti. ochrana nezastav ě ného území a nezastavitelných pozemk ů Úkolem je § 19 odst. 1 vyhodnocení vliv ů na udržitelný rozvoj území, sou č ástí je posouzení vliv ů na životní prost ř edí

Územní plánování Územn ě analytické podklady obsahují zjišt ě ní a vyhodnocení stavu a vývoje území, jeho hodnot, omezení zm ě n v území z d ů vodu ochrany ve ř ejných zájm ů, vyplývajících z právních p ř edpis ů nebo stanovených na základ ě zvláštních právních p ř edpis ů nebo vyplývajících z vlastností území – tzv. "limity využití území", zám ě r ů na provedení zm ě n v území, zjiš ť ování a vyhodnocování udržitelného rozvoje území a ur č ení problém ů k ř ešení v územn ě plánovací dokumentaci – tzv. "rozbor udržitelného rozvoje území„ = podklad pro níže uvedené Politika územního rozvoje stanoví republikové priority územního plánování pro zajišt ě ní udržitelného rozvoje území Zásady územního rozvoje stanoví zejména základní požadavky na ú č elné a hospodárné uspo ř ádání území kraje Územní plán stanoví základní koncepci rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspo ř ádání (dále jen "urbanistická koncepce"), uspo ř ádání krajiny a koncepci ve ř ejné infrastruktury; vymezí zastav ě né území, plochy a koridory Regula č ní plán stanoví v ř ešené ploše podrobné podmínky pro využití pozemk ů, pro umíst ě ní a prostorové uspo ř ádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytvá ř ení p ř íznivého životního prost ř edí

Územní opatření o stavební uzáv ěř e omezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební č innost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území podle p ř ipravované územn ě plánovací dokumentace o asanaci území na území postiženém živelní pohromou nebo závažnou havárií, v jejímž d ů sledku došlo k podstatnému zásahu do využití území, a je nezbytné stanovit podmínky pro odstran ě ní dopad ů živelní pohromy nebo havárie a pro další využití území rovn ě ž pro zastav ě né území, ve kterém jsou závadné stavby, z d ů vod ů hygienických, bezpe č nostních, požárních, provozních a ochrany životního prost ř edí, u nichž je ve ve ř ejném zájmu nutné na ř ídit odstran ě ní závad staveb a úpravy staveb a na ř ídit opat ř ení k asanaci území

Veřejně prospěšné stavby a opatření stavba pro ve ř ejnou infrastrukturu ur č ená k rozvoji nebo ochran ě území obce, kraje nebo státu opat ř ení nestavební povahy sloužící ke snižování ohrožení území a k rozvoji anebo k ochran ě p ř írodního, kulturního a archeologického d ě dictví vymezené ve vydané územn ě plánovací dokumentaci

Územní řízení a územní rozhodnutí Umis ť ovat stavby nebo za ř ízení, jejich zm ě ny, m ě nit jejich vliv na využití území, m ě nit využití území a chránit d ů ležité zájmy v území lze jen na základ ě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak. Územní rozhodnutí o umíst ě ní stavby nebo za ř ízení zm ě n ě využití území stanoví nový zp ů sob užívání pozemku a podmínky jeho využití zm ě n ě stavby a o zm ě n ě vlivu stavby na využití území stanoví podmínky pro požadovanou zm ě nu stavby a její nové využití nebo podmínky upravující vliv na životní prost ř edí a nároky na ve ř ejnou dopravní a technickou infrastrukturu d ě lení nebo scelování pozemk ů ochranném pásmu chrání stavbu, za ř ízení nebo pozemek p ř ed negativními vlivy okolí nebo chrání okolí stavby č i za ř ízení nebo pozemku p ř ed jejich negativními ú č inky

Územní řízení a územní rozhodnutí V územním ř ízení stavební ú ř ad posuzuje, zda je zám ě r žadatele v souladu s vydanou územn ě plánovací dokumentací, s cíli a úkoly územního plánování, zejména s charakterem území, s požadavky na ochranu architektonických a urbanistických hodnot v území, s požadavky tohoto zákona a jeho provád ě cích právních p ř edpis ů, zejména s obecnými požadavky na využívání území, s požadavky na ve ř ejnou dopravní a technickou infrastrukturu, s požadavky zvláštních právních p ř edpis ů a se stanovisky dot č ených orgán ů podle zvláštních právních p ř edpis ů, pop ř ípad ě s výsledkem ř ešení rozpor ů a s ochranou práv a právem chrán ě ných zájm ů ú č astník ů ř ízení. Není-li zám ě r žadatele v souladu s požadavky uvedenými nebo jestliže by umíst ě ním a realizací zám ě ru mohly být ohroženy zájmy chrán ě né tímto zákonem nebo zvláštními právními p ř edpisy  zamítnutí žádosti o vydání územního rozhodnutí

Stavební povolení Ve stavebním povolení stavební ú ř ad stanoví podmínky pro provedení stavby, a pokud je to t ř eba, i pro její užívání, a rozhodne o námitkách ú č astník ů ř ízení. Podmínkami zabezpe č í ochranu ve ř ejných zájm ů a … U stavby obsahující technologické za ř ízení, u n ě hož je t ř eba ov ěř it zp ů sobilost k bezpe č nému užívání, dodržení podmínek stavebního povolení nebo integrovaného povolení, stavební ú ř ad m ů že uložit ve stavebním povolení provedení zkušebního provozu

Užívání, odstraňování staveb Zákaz užívání stavby, nejsou spln ě ny podmínky ochrany života a zdraví osob nebo zví ř at anebo životního prost ř edí nezbytné pro její užívání stavba ohrožuje bezpe č nost stavba provedená v rozporu se stavebním povolením č i ohlášením nebo užívaná bez p ř edchozího oznámení Na ř ízení odstran ě ní stavby která svým závadným stavem ohrožuje život a zdraví osob nebo zví ř at, bezpe č nost, životní prost ř edí anebo majetek t ř etích osob V povolení nebo na ř ízení odstran ě ní stavby, terénních úprav anebo za ř ízení stanoví stavební ú ř ad podmínky vyplývající z technických požadavk ů na stavby, podmínky pro archivování dokumentace, pop ř ípad ě požadavky k úprav ě pozemku po odstran ě ní stavby. M ů že též uložit vlastníku stavby povinnost p ř edložit návrh technologického postupu prací p ř i odstra ň ování stavby, v č etn ě nutných opat ř ení k vylou č ení, omezení č i ke kompenzaci p ř ípadných negativních d ů sledk ů na životní prost ř edí v okolí stavby.

Stavební dozor Kontrolní prohlídka stavby stavebn ě technický stav stavby, zda není ohrožován život a zdraví osob nebo zví ř at, bezpe č nost anebo životní prost ř edí zda provád ě ním nebo provozem stavby není nad p ř ípustnou míru obt ě žováno její okolí Nezbytné úpravy jimiž se docílí, aby užívání stavby nebo jejího za ř ízení neohrožovalo životní prost ř edí, nep ř im ěř en ě neobt ě žovalo její uživatele a okolí hlukem, exhalacemi v č etn ě zápachu, ot ř esy, vibracemi, ú č inky neionizujícího zá ř ení anebo sv ě telným zá ř ením k zajišt ě ní ú č inného odvád ě ní a zneškod ň ování odpadních vod v souladu s právními p ř edpisy, k usnadn ě ní pr ů toku p ř ívalových vod jimiž se zajiš ť uje ochrana architektonického a archeologického d ě dictví

Integrované povolování Integrované povolení (správní) rozhodnutí, kterým se stanoví podmínky k provozu za ř ízení, v č etn ě provozu č inností p ř ímo spojených s provozem za ř ízení v míst ě a které se vydává namísto rozhodnutí, stanovisek, vyjád ř ení a souhlas ů vydávaných podle zvláštních právních p ř edpis ů v oblasti ochrany životního prost ř edí, ochrany ve ř ejného zdraví a v oblasti zem ě d ě lství

Principy Vysoká úrove ň ochrany ŽP stanovení podmínek provozu za ř ízení na základ ě nejlepších dostupných technik Integrovaná a komplexní ochrana ŽP Posuzování č inností z hlediska ochrany životního prost ř edí jako celku Integrace díl č ích povolení do jednoho Prevence Informování a ú č asti ve ř ejnosti na povolovacím procesu Odbornosti Výb ě ru za ř ízení

Platná právní úprava Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování zne č išt ě ní Související právní úprava Zákon č. 100/2001 Sb. Zákon č. 183/2006 Sb. Zákon č. 25/2008 Sb.

Předmět povolování Povinn ě za ř ízení, ve kterém probíhá jedna č i více pr ů myslových č inností vymezených v p ř íloze č. 1 zákona, a jakékoli další s tím p ř ímo spojené č innosti, které po technické stránce souvisejí s pr ů myslovými č innostmi uvedenými v p ř íloze č. 1 zákona probíhajícími v dot č eném míst ě a mohly by ovlivnit emise a zne č išt ě ní s výjimkou za ř ízení používaných k výzkumu, vývoji a zkoušení nových výrobk ů a proces ů Dobrovoln ě za ř ízení neuvedené v p ř íloze č. 1 zákona

Řízení Žádost v elektronické podob ě, nebo v listinné a elektronické podob ě p ř edepsané náležitost § 4 Ú ř ad p ř íslušný k rozhodování Krajský ú ř ad Ministerstvo životního prost ř edí Ov ěř ení úplnosti žádosti Do 20 dn ů od doru č ení Fikce úplnosti nebo výzva k dopln ě ní

Řízení Rozeslání žádosti Do 7 dn ů ode dne, kdy je žádost shledána úplnou ú č astník ů m ř ízení p ř íslušným správní ú ř ad ů m dot č enému státu Zve ř ejn ě ní žádosti na portálu ve ř ejné správy, na ú ř ední desce ú ř adu na ú ř ední desce obce Zve ř ejn ě ní stru č ného shrnutí údaj ů a informace o tom, kdy a kde lze do žádosti nahlížet, po ř izovat si z ní výpisy, opisy, pop ř ípad ě kopie.

Vyjádření Do 30 dn ů od obdržení žádosti Ú č astníci ř ízení provozovatel za ř ízení obec, na jejímž území je nebo má být za ř ízení umíst ě no kraj, na jehož území je nebo má být za ř ízení umíst ě no ob č anská sdružení, obecn ě prosp ě šné spole č nosti, zam ě stnavatelské svazy nebo hospodá ř ské komory, jejichž p ř edm ě tem č innosti je prosazování a ochrana profesních zájm ů nebo ve ř ejných zájm ů obce nebo kraje, na jejichž území m ů že toto za ř ízení ovlivnit životní prost ř edí ten, kdo by jím byl podle zvláštních právních p ř edpis ů P ř íslušné správní ú ř ady zhodnocení návrhu závazných podmínek k provozu za ř ízení, pop ř ípad ě návrh dalších závazných podmínek k zahrnutí do integrovaného povolení

Vyjádření Do 30 dn ů od zve ř ejn ě ní žádosti na portálu ve ř ejné správy Každý Do 45 dn ů od obdržení žádosti Odborn ě zp ů sobilá osoba Odborné vyjád ř ení k aplikaci nejlepších dostupných technik nebo k celé žádosti Zve ř ejn ě ní Na žádost ú ř adu Projednání s dot č eným státem na jeho žádost V souladu s mezinárodními smlouvami Prodloužení lh ů ty pro vydání IP

Ústní jednání o žádosti Z podn ě tu ú ř adu nebo na žádost ú č astníka Za p ř ítomnosti Ú ř ad Ú č astníci ř ízení Č eská inspekce životního prost ř edí P ř íslušné správní ú ř ady Odborn ě zp ů sobilá osoba

Rozhodnutí o žádosti Do 45 dn ů ode dne uplynutí lh ů ty k podání vyjád ř ení Prodloužení o 45 dn ů ve složit ě jších p ř ípadech Zamítnutí zám ě r nespl ň uje požadavky tohoto zákona a zvláštních právních p ř edpis ů NEBO závazné podmínky navržené pro provoz za ř ízení jsou z technických d ů vod ů nesplnitelné Vydání integrovaného povolení Obecné náležitosti dle S Ř Základní náležitosti dle § 13 odst. 3 Závazné podmínky provozu Vypo ř ádání p ř ipomínek k žádosti Zve ř ejn ě ní rozhodnutí Do 5 dn ů ode dne nabytí právní moci Po dobu 60 dn ů na portálu ve ř ejné správy a ú ř ední desce ú ř adu

Závazné podmínky provozu emisní limity opat ř ení k vylou č ení rizik podmínky zajiš ť ující ochranu zdraví č lov ě ka a životního prost ř edí opat ř ení pro hospodárné využívání surovin a energie opat ř ení pro p ř edcházení haváriím a omezování jejich p ř ípadných následk ů zp ů sob monitorování emisí a p ř enos ů opat ř ení k minimalizaci dálkového p ř emis ť ování zne č išt ě ní č i zne č išt ě ní p ř ekra č ujícího hranice stát ů a k zajišt ě ní vysoké úrovn ě ochrany životního prost ř edí jako celku postup vyhodnocování pln ě ní podmínek

Stanovení emisních limitů Východiska Limity stanovené ve složkových právních p ř edpisech minimální standard Použití nejlepších dostupných technik se z ř etelem k technickým charakteristikám za ř ízení, jeho umíst ě ní a místním podmínkám životního prost ř edí Výjimky z emisních limit ů na dobu nejdéle šest m ě síc ů k uskute č n ě ní plánovaných opat ř ení ke snížení zne č išt ě ní

Nejlepší dostupné techniky nejú č inn ě jší a nejpokro č ilejší stadium vývoje technologií a č inností a zp ů sob ů jejich provozování, které ukazují praktickou vhodnost ur č itých technik navržených k p ř edcházení, p ř íp. k omezování emisí a jejich dopad ů na životní prost ř edí 1. technikami se rozumí jak použitá technologie, tak zp ů sob, jakým je za ř ízení navrženo, vybudováno, provozováno, udržováno a vy ř azováno z provozu 2. dostupnými technikami se rozumí techniky vyvinuté v m ěř ítku umož ň ujícím zavedení v p ř íslušném pr ů myslovém odv ě tví za ekonomicky a technicky p ř ijatelných podmínek s ohledem na náklady a p ř ínosy, pokud jsou provozovateli za rozumných podmínek dostupné bez ohledu na to, zda jsou používány nebo vyráb ě ny v Č eské republice 3. nejlepšími se rozumí nejú č inn ě jší technika z hlediska dosažení vysoké úrovn ě ochrany životního prost ř edí BREF (Reference Document on Best Available Techniques) Referen č ní dokumenty obsahující souhrn evropských nejlepších dostupných technik Sektorové Pr ůř ezové Nestanovují závazné limity, ale ú ř ady k nim mají povinnost p ř ihlížet p ř i rozhodování

Povinnosti provozovatele provozovat za ř ízení v souladu s integrovaným povolením ohlásit ú ř adu plánovanou zm ě nu v provozu za ř ízení spolupracovat s p ř íslušnými správními ú ř ady p ř i kontrole dodržování podmínek integrovaného povolení neprodlen ě hlásit ú ř adu všechny mimo ř ádné situace, havárie za ř ízení a havarijní úniky zne č iš ť ujících látek do životního prost ř edí vést evidenci údaj ů o pln ě ní závazných podmínek provozu integrovaného povolení

INTEGROVANÉ POVOLENÍ a stavební zákon Zákaz provozování za ř ízení bez platného integrovaného povolení Nová za ř ízení (žádost o stavební povolení po ) Bez pravomocného IP nelze vydat stavební povolení

PŘEZKUM PLNĚNÍ ZÁVAZNÝCH PODMÍNEK PROVOZU Pravideln ě každých 8 let Nastanou-li zákonem stanovené skute č nosti má-li se za to, že došlo k závažnému porušení podmínek integrovaného povolení došlo-li k takové zm ě n ě v nejlepších dostupných technikách, která umožní významné snížení emisí bez vynaložení ekonomicky neúnosných náklad ů na jejich zavedení zjistí-li se, že provozní bezpe č nost procesu nebo č innosti za ř ízení vyžaduje, aby bylo použito jiné techniky vyžaduje-li to zm ě na emisních limit ů nebo standard ů kvality životního prost ř edí provedená na základ ě jiných právních p ř edpis ů je-li zne č išt ě ní životního prost ř edí v d ů sledku provozu za ř ízení tak zna č né, že významn ě p ř esahuje standard kvality životního prost ř edí a nelze se k n ě mu p ř iblížit jinak než zm ě nou závazných podmínek provozu za ř ízení Dle uvážení ú ř adu na základ ě ohlášení zm ě ny v provozu D ů sledky p ř ezkumu Uložení opat ř ení k náprav ě Výzva k podání žádosti o zm ě nu IP Rozhodnutí o zastavení provozu Uložení pokuty

Platnost integrovaného povolení Povolení na dobu neur č itou, ALE omezená platnost díl č ích „povolení“ dle složkových p ř edpis ů Práva a povinnosti z IP p ř echázejí na právního nástupce provozovatele za ř ízení a jsou pro n ě j závazné povinnost oznámit p ř echod ú ř adu do 10 dn ů ode dne ú č innosti p ř evodu nebo p ř echodu práv a povinností Zm ě na IP v d ů sledku p ř ezkumu nebo ohlášení zm ě ny v provozu Podstatná zm ě na v provozu  ř ízení o vydání IP Zm ě na v provozu  rozhodnutí ú ř adu z moci ú ř ední ?bez ř ízení? Zánik IP zániku provozovatele za ř ízení bez právního nástupce ukon č ení provozu za ř ízení v souladu s IP nevyužívání integrovaného povolení bez vážného d ů vodu po dobu delší 8 let

Organizační zabezpečení Ministerstvo životního prost ř edí úst ř ední orgány státní správy vrchní státní dozor Ministerstvo pr ů myslu a obchodu Ministerstvo zem ě d ě lství Ministerstvo zdravotnictví krajské ú ř ady rozhodování o vydání IP, o sankcích Státní dozor Č eská inspekce životního prost ř edí krajské hygienické stanice