Keynesiánská ekonomie Reakce na neo-klasickou ekonomii (Y=Y P, u=u * ) Velká deprese 1929-33- ekonomika může přetrvávat v depresi i v ve středním až dlouhém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_19. Obsah: Definice podniku Definice majetku podniku Rozdělení majetku ze dvou hledisek Aktiva – dlouhodobý a oběžný.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Rovnováha na trhu výrobků a služeb, spotřeba, úspory a investice Pavel Janíčko.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK A ZÁVAZKY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Ekonomika Metody sestavování rozpočtů 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_07.
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Dějiny daňových teorií
Trh peněz a finančních aktiv
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Model důchod-výdaje.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Model agregátní poptávky a nabídky
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Petr Musil Blok č. 4 – Krátkodobá a dlouhodobá rovnováha ekonomiky
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
HDP, HNP, ekonomický cyklus Národní hospodářství
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měření makroekonomických agregátů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Léčba důsledků vs. Prevence - ekonomický pohled aneb „víme, že nic nevíme“ Tomáš Doležal Institut pro zdravotní ekonomiku a technology assessment.
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
Určení rovnovážného produktu
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
Realizace staveb, podnikání a finance Investiční procesy a vztahy
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Fiskální politika TNH 2 (S-8)
Seminář o stavebním spoření
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
INVESTICE.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Keynesiánská ekonomie Reakce na neo-klasickou ekonomii (Y=Y P, u=u * ) Velká deprese ekonomika může přetrvávat v depresi i v ve středním až dlouhém období - Propad akciového trhu- říjen 1929 o 37 %, mezi a o 90 %; - bankrot 9000 bank -  of HNP o 30 %, -  u z 3 % na 25 %, -  P o 25 %, -  zahraničního obchodu o 34 % růst HDP, ale u stále nad 10 %

Historie finančních krizí Source: IMF WEO (Chapter 4)

Velká deprese a současná krize Source: IMF WEO (Chapter 4)

Velká deprese a současná krize Source: IMF WEO April 2013 (str. 32)

Keynesiánská ekonomie Změna ekonomické teorie/hospodářské politiky NEW DEAL (Roosevelt) Komunistické Rusko v 30tých letech- ekonomický růst- teorie konvergence Důraz na sociální systém, regulaci finančních trhů (Glass–Steagall Act), růst mezd a cen, podpora odborové organizovanosti (Jimmy Hoffa) Keynesiánská ekonomie- “Obecná teorie zaměstnanosti, úroku a peněz” (General Theory of Employment, Interest and Money, 1936)

Předpoklady: Ekonomika pod úrovní potenciálního produktu Ceny se nemění Firmy mohou prodat jakékoli množství výstupu (pokud je po něm poptávka) Výstup je určen efektivní poptávkou- Negace neo-klasického Sayova zákona trhů Keynesiánská ekonomie

Keynesiánská teorie spotřeby Spotřeba závisí na výstupu C=C(Y) (X neoklasika kde C=C(W/P) nebo C=C(MPL)) Lineární spotřební funkce C = C A + c.Y  MPC=dC / dY = c, APC=C/Y=c+ C A /Y Úspory C+S=Y tedy C /Y +S /Y = 1 nebo c+s=1 tedy S = Y - C = Y - C A + c.Y = - C A + (1-c). Y= - C A + s. Y

Keynesiánská teorie investic Neo-klasika: I=I(MPK), Keynes: obtížné měřit MPK Investice závisí na očekávaných budoucích cash flows. Čistá současnýá hodnota investice (NPV; Net present value) Internal Rate of Return- takový DF, pro který NPV(I)=0 Pokud IRR>i, investice bude provedena  I=I(i)

Keynesiánský model Důchod- výdaje I=I A (předpoklad opustíme v IS-LM modelu) Efektivní poptávka AE=C+I= C A +c. Y+ I A =A+ c. Y Rovnovážný výstup AE= Y Y= A+ c. Y (kde A=C A +I A ) Y * = A/(1-c)= .A

Reakce na nárůst A c= (  Y-  A) /  Y c.  Y =  Y-  A (1-c).  Y =  A  Y =  A/(1-c)= .  A Y AE 1 A 1 45° A 2  Y AE 2  A  Y-  A

Reakce na nárůst c

Alternativní algebraické odvození t  AD  Y  Y (Cumm) 1   c.  c  (1+c).   c 2.  c 2.  (1+c+c 2 ).   c 3.  c 3.  (1+c+c 2 +c 3 ). . … …… Celková změna výstupu:  Y = (1+c+c 2 +c 3 + ….. ).  tedy pro 0 < c < 1: Issue for seminar- alternativní vyjádření přes úspory- rovnovážné úspory; paradox úspor- jak ekonomika zareaguje na nárůst s?

Přidání veřejného sektoru Vládní výdajeGautonomní DaněTA = t. Y TransferyTR autonomní AE: AE = C + I + G Spotřební funkce: C= C A +c. YD = C A +c. (Y- TA+ TR) AE= C A +c. (Y- t. Y + TR A ) + G A + I A Rovnovážný výstup AE= Y Y= C A +c. (Y- t. Y + TR A ) + G A + I A kde A=C A +I A +G A +c.TR A

Veřejný sektor Přebytek rozpočtu BS = TA – G – TR = t. Y – G – TR Cyklicky očištěný BS BS P = t. Y P – G – TR Reakce přebytku na  G: BS = t.Y – G – TR tedy  BS negativní, ale menší než  G Issue for Seminar- spočtěte obdobně změny BS pro změny v t TR s použitím obecného vyjádření  BS = t.  Y +  t. Y –  G –  TR

"Rozpočet by měl být vyvážený, státní pokladna by se měla znovu naplnit, veřejný dluh by se měl snížit, arogance úřednictva by se měla zmírnit a být pod dozorem a pomoc cizím zemím by se měla omezit, ….pokud Řím nemá přijít na mizinu. Lidé se opět musí naučit pracovat namísto toho, aby žili z veřejné podpory." Marcus Tullius Cicero v roce 55 před n. l. Pokročili jsme někam za 2065 let? "Existují 2 jistoty: daně a smrt." (Benjamin Franklin) "Lidé potřebují jistoty!" (Bohuslav Sobotka)

Multiplikátor vyrovnaného rozpočtu BS = TA – G – TR,tedy  BS =  TA –  G –  TR Aby zůstalo  BS = 0, musí být  TA =  G AE= C A + c. ( Y – TA + TR) + I A + G A  AE = c. (  Y –  TA ) +  G Podmínka rovnováhy   Y =  AE tedy:  Y = c. (  Y –  TA ) +  G Substituujeme za  TA =  G :  Y. ( 1 – c ) =  G. ( 1 – c )  Y =  G  =  Y /  G = 1

Multiplikátor vyrovnaného rozpočtu Issue for Seminar- spočítejte multiplikátor vyrovnaného rozpočtu pro současné změny TR a TA, změny TR a změny G

Zahrnutí zahraničí Modifikace AE: AE = C + I + G + NX kde NX = X – M = X A – ( M A + m. Y) V rovnováze Y = C A + c. ( 1 – t ).Y + c. TR + I A + G A + X A – ( M A + m. Y) tedy

Alternativa s úsporami S = Y – C = Y – C A – c. Y = – C A + (1– c). Y= – C A + s. Y