Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Malba Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_4_20 Autor:Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:Výtvarná výchova Ročník:6. – 9. Vzdělávací oblast:Umění a kultura Vzdělávací obor:Výtvarná výchova Tematický okruh: Rozvíjení smyslové citlivosti, Uplatňování subjektivity, Ověřování komunikačních účinků Téma: Prvky vizuálně obrazného vyjádření, Typy vizuálně obrazných vyjádření, Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření Druh učebního materiálu:Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 15 min prezentace, samostatná práce žáků 75 min Anotace / Metodický list: Prezentace má sloužit jako motivační úvod k výuce výtvarné výchovy. Poskytuje žákům základní informace o malbě. Součástí prezentace jsou pokyny k samostatné tvůrčí činnosti žáků.
Výtvarná výchova Malba Zvětšené detaily
Malba Malba je technika nanášení barev v souvislé vrstvě na podklad, zpravidla pomocí štětce. Ve výtvarném umění jde o nejdůležitější techniku malíře. Podle charakteru malby, použitých materiálů či podkladu se malba dělí na několik základních malířských technik.
Používané materiály Olejové barvy → olejomalba Temperové barvy (dříve vaječná tempera) Akrylové barvy Vodové barvy → akvarel, kvaš Plátno, dřevo, sololit, papír
Bohumil Kubišta: Hypnotisér, (olejomalba na plátně)
Carlos Botelho: Blok starých domů, (tempera na plátně)
Jitka Anlaufová:Pavučina, (akryl na plátně)
Rudolf Rabatin: Stromy II., (akvarel)
Úkol pro tebe: Vytvoř obraz malovaný temperami na téma „Zvětšené detaily“. Budeš potřebovat fotografie zvířat ( z kalendáře nebo časopisu), šablonku se čtvercovým výřezem o straně 5cm, čtverec z bílého kartonu o straně 40 cm, temperové barvy, paletu, kelímek na vodu, štětce, tužku, papírovou pásku a dobrou náladu.
Papír A4 5cm ŠABLONA
Přilož šablonu s otvorem na fotografii a pohybuj s ní po obrázku, dokud nenajdeš zajímavý detail. Připevni šablonu na fotografii papírovou páskou, aby se neposunovala. Vybraný detail zvětši na čtvercový karton o straně 40 cm.
Předkresli si tužkou důležité body. Pracuj temperovými barvy, používej různé techniky práce se štětcem (tupování, krátké i dlouhé tahy), používej štětce různých velikostí.
Úkol pro celou třídu: Vystavte obrazy na chodbě školy. Ptejte se spolužáků, zda z detailu poznají, jaké zvíře jste malovali.
vlastní foto
Použité zdroje: Malba online . Wikipedie citováno .Dostupné z WWW: .