Strategické dokumenty v kontextu ICT a škol Kurz Metodik ICT Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU 28. února 2015 Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost • V roce 2012 se Střední odborné učiliště zapojilo do Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
ICT v životě základních škol
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
© Radek Maca1 Cíle SIPVZ. © Radek Maca2 Rozvoj informační výchovy ve školách Koncepce SIPVZ (UV 351/2000) Vzděláváním k informační gramotnosti – nutné.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Školské systémy, vzdělanost a ekonomická výkonnost
1 Strategie digitálního vzdělávání do roku ročník konference „Počítač ve škole” Nové Město 22. března 2016 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Aktuální informace o přípravě KAP 22. března
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Podpora krajského akčního plánování
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Elektronický obchod z pohledu České republiky
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Krajský akční plán vzdělávání ÚK
Polytechnické vzdělávání v praxi
Česká národní koalice pro digitální pracovní místa
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Vzdělávací systém v Olomouckém kraji
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Změny na trhu práce?.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Strategické dokumenty v kontextu ICT a škol Kurz Metodik ICT Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU 28. února 2015 Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Strategie zaměřené na digitální gramotnost Východiska – Stoupající význam informací a znalostí – Expanze digitálních technologií do všech sfér života – Potřeba funkční gramotnosti Reflektují význam a hodnotu digitální gramotnosti ve znalostní společnosti 21. století Cíl: digitální technologie jsou pro člověka přínosné, dokáže je ovládat a prakticky využít Snaha pokrýt plošně populaci, podpořit maximální adaptaci člověka na změny v ICT a společnosti, eliminovat digital divide

Významné strategické dokumenty Strategie Evropa 2020 (také politikum) – Elektronické dovednosti pro 21. století (sdělení Rady Evropy 2007) Národní program reforem ČR 2014 – Rozvoj digitální infrastruktury (včetně digitální gramotnosti) jako jeden z pilířů ekonomiky Státní politika v elektronických komunikacích Digitální Česko v. 2.0 (2013) – Její součástí plán zpracování Strategie pro zvýšení digitální gramotnosti pro potřeby ekonomiky a vzdělanosti, snižování digitální propasti

Strategický rámec pro ČR do r ) oblast počátečního vzdělávání – Strategie digitálního vzdělávání (hlavně MŠMT) Schválena vládou ČR ) oblast dalšího vzdělávání – Strategie digitální gramotnosti (hlavně MPSV) Aktuálně v řešení a projednávání na kulatých stolech

Strategie digitálního vzdělávání v ČR závěr roku 2014 implikace vývoje digitálního vzdělávání Priority: 1.) Snižování nerovností ve vzdělávání 2.) Podpora kvality výuky a učitelů jako hlavního předpokladu 3.) Odpovědné řízení vzdělávacího systému

Strategie digitálního vzdělávání v ČR navazuje na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2020 návrh souboru možných intervencí v počátečním vzdělávání podpora digitálního vzdělávání Co je digitální vzdělávání? Takové vzdělávání, které reaguje na změny ve společnosti související s rozvojem digitálních technologií a jejich využíváním v nejrůznějších oblastech lidských činností – vzdělávání, které účinně využívá digitální technologie na podporu výuky a učen – vzdělávání, které rozvíjí digitální gramotnost žáků a připravuje je na uplatnění ve společnosti a na trhu práce Cíl strategie: je nastavit podmínky a procesy ve vzdělávání, které toto digitální vzdělávání umožní realizovat

Sedm intervencí ve vztahu ke strategii

1. Nediskriminační přístup Neexistují překážky typu registrace Technologie zpřístupňují výukové materiály i těm, kteří by si je např. nemohli zaplatit Cesta ke sdílení digitálního obsahu a k jeho lepší kvalitě Výzva: Podpořte/Podpořme na své škole učitele ve vzájemném sdílení materiálů pro výuku, zdrojů a odkazů, případně navažte kontakt i s další školou.

2. Rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti žáků Nutné větší změny v RVP: – především ve VO ICT, – začlenění ICT do jádra ostatních VO v RVP, – začlenění informatického myšlení do RVP Vzdělávací aktivity „venku“ ze školy Rozvoj neformálního vzdělávání – bude systematickým pomocníkem

3. Rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti učitelů Podpora v počátečním vzdělávání učitelů VŠ připravuje budoucí učitele tak, aby byli skutečně vybaveni pro práci s moderními ICT, existuje dostatečný systém dalšího rozvoje, který je součástí učitelské profese On-line komunity a portály – například web spomocník (didaktický rozvoj učitelů v oblasti technologií ve vzdělávání - EdTech) Tematické kurzy DVPP

Vznikne didaktika oboru digitálních technologií Učitelé vnímají, že jim technologie přinášejí výhodu do výuky Vést učitele všech předmětů, nejen informatiky, k individuálnímu vzdělávání v didaktice digitálních technologií Umět ovládat technologie je dobrý začátek pro to, abyste je mohli vhodně začlenit do výuky! 3. Rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti učitelů

4. ICT infrastruktura škol Podpora škol v neustálém rozvoji svých technických specifik Kvalitnější pokrytí území ČR rychlým internetem Připojení škol k rychlému internetu Posílení rychlosti připojení ve škole má mnoho výhod: – získáte tím možnost využívat šířeji nové technologie: pracovat s audiovizuálními materiály, streamovat, skypovat, účastnit se webinářů ad.

5. Zájem pedagogického výzkumu o témata ICT ve vzdělávání Systémové využívání dat, nových výzkumů a doporučení Dostatečné publikování informací k tématu EdTech A co data v běžné výuce? – testy nejsou data jen pro učitele – testy jsou ukazatelem i pro žáky a rodiče Relevantní výzkumy, které pomáhají rozhodovat o směrech efektivního začlenění technologií do výuky

6. Profil Učitel 21 Návaznost na Profil Škola 21 Systém podporující integraci digitálních technologií do výuky Myšlenka vzniku dostatečné podpůrné sítě s metodami, které individuálně podporují konkrétní učitele ve chvíli, kdy to potřebují – jeden učitel se natočí na kameru a další jej virtuálně shlédnou a dávají zpětnou vazbu – mizí překážky lokální nedostupnosti vzdělávání učitelů Aktuální projekty zaměřené na didaktiku digitálních technologií a integraci ICT do výuky – projekty Výzvy č. 51 MŠMT – např. INTERES

7. Rodiče a veřejnost (po)rozumí Podpora a porozumění veřejnosti a rodičů = nezbytnost pro to, aby žáci získávali dobré návyky práce s technologiemi ve všech aspektech života ve 21. století Rodiče podporují učitele a rozumí tomu, o co se učitelé v oblasti digitálních technologií snaží Rodiče sami pracují na rozvoji svých dětí v této oblasti, investují do nich Odstranění předsudků

Zdroje Strategie digitálního vzdělávání: verze pro připomínkování odbornou veřejností. RVP.cz [online]. Praha, 2014 [cit ]. Dostupné z: Web projektu INTERES - Děkuji za pozornost.