Mgr. Richard Kupka, právník OÚPSŘ KrÚ JMK Vypořádávání námitek a vyhodnocování připomínek aneb Jak „správně“ napsat odůvodnění 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Advertisements

Porada pracovníků měst a obcí Královéhradeckého kraje vykonávajících agendu na úseku územního plánování a stavebního řádu část územní plánování 18. prosince.
Zapojení veřejnosti do SEA Integra Consulting Services Jana Svobodová Jana Hrnčířová.
NÁMITKY A PŘIPOMÍNKY Návrh rozhodnutí o námitkách a vyhodnocení připomínek podle ustanovení § 53 stavebního zákona.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Implementace Aarhuské Úmluvy Alena Dodoková, Zelený kruh.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Stavební uzávěry Krajský úřad Plzeňského kraje
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Bc. Josef Velíšek Odbor regionálního rozvoje KÚPK
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Vnitroorganizační normy
Občanské právo procesní
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Správní právo procesní - úvod-
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Územně analytické podklady správních obvodů obcí s rozšířenou působností v území Jihomoravského kraje třetí / čtvrtá úplná aktualizace Územně analytické.
Nahlížení do správního spisu a právo na informace JUDr. Lenka Cundová vedoucí odboru správního Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
1 Porada na KrÚ JMK Územní plány dle nového stavebního zákona Ing. Stanislav Lunga Tel
Příklad k metodickému pokynu porada ÚÚP
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Předškolní vzdělávání a školní stravování 2010 Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Národní plány povodí Aktuální stav přípravy a souhrn programu opatření.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Co očekáváme od rekodifikace stavebního práva
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Lhůta pro pořízení územní studie
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Umisťování staveb.
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Porada na KrÚ JMK Přezkumy územních plánů NSS a závěry vyplývající z rozsudků Ing. Stanislav Lunga
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Územní plánování Michal Matouš
Základní zásady civilního procesu
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
územního plánování na obcích v roce 2007
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Obsah územně plánovacích podkladů
Transkript prezentace:

Mgr. Richard Kupka, právník OÚPSŘ KrÚ JMK Vypořádávání námitek a vyhodnocování připomínek aneb Jak „správně“ napsat odůvodnění 1

Proč odůvodňování?! Autorita správního orgánu je založena na zákonném vymezení jeho kompetencí. Správní orgán však ztrácí důvěryhodnost a svoji „přirozenou“ autoritu, pokud se mu nedaří jeho autoritativní kroky úplně, srozumitelně a přesvědčivě odůvodňovat! 2

Cíl této prezentace: Probrat (a prodiskutovat) důležité aspekty vypořádávání námitek a vyhodnocování připomínek, čili odůvodňování. Získat „správný“ náhled na odůvodňování Vytvořit si představu o mantinelech, mezi kterými se při odůvodňování pohybujeme 3

Co můžete očekávat? 30 minut vašeho času Špetka judikatury Zblo právní teorie Přehršel „praktických rad“ Diskuze 4

Judikatura - námitky Rozsudek NSS č.j. 1 Ao 5/ : „…na odůvodnění rozhodnutí o námitkách třeba klást stejné požadavky jako v případě typických správních rozhodnutí (§ 68 odst. 3 SpŘ). …“. 5

Judikatura - připomínky Rozsudek NSS č.j. 1 Ao 3/ : „... správní orgán se v odůvodnění opatření obecné povahy musí vypořádat s uplatněnými připomínkami, jimiž se musí zabývat jako podkladem pro jeho vydání. …“ 6

Paragrafy § 68 odst. 3 správního řádu – odůvodnění správního rozhodnutí § 50 odst. 1 správního řádu – podklady správního rozhodnutí 7

§ 68 odst. 3 správního řádu „V odůvodnění se uvedou důvody výroku nebo výroků rozhodnutí, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí.“ 8

Uvést důvody znamená Vypořádat se se všemi návrhy a právními názory tvrzenými v námitce (připomínce) Vyjádřit proč jednotlivé tvrzené návrhy a právními názory buď akceptujeme anebo neakceptujeme 9

Uvést podklady znamená Vyjmenovat (uvést soupis?) podklady, na kterých je založeno vypořádání námitky (vyhodnocení připomínky) 10

Uvést úvahy znamená Vyjádřit jakým způsobem správní orgán hodnotil podklady, jaký jim jednotlivě přikládal význam a proč činil právě tak Vyjádřit úvahy, kterými se správní orgán řídil při výkladu právních předpisů, na jejichž základě rozhodoval 11

Uvést informace znamená Vyjádřit jak se správní orgán vypořádal s jednotlivými tvrzenými návrhy a právními názory uvedenými v námitce či připomínce 12

Proč je odůvodnění důležité Nedostatečné odůvodnění = NEPŘEZKOUMATELNOST = důvod pro zrušení 13

Odůvodnění má být Určité, jasné, přehledné, srozumitelné, jednoznačné, nerozporné, úplné, přesvědčivé a jazykově a stylisticky bezvadné, … 14

Srozumitelnost a přesvědčivost Odůvodnění musí být sestaveno tak, aby každý (čili i „nezasvěcený“) čitatel snadno pochopil a uznal důvody, proč správní orgán rozhodl tak, jak rozhodl Čitatelem vypořádání (vyhodnocení) námitky (připomínky) není pouze její autor, ale kdokoliv, včetně soudu 15

Úplnost I. Žádný návrh, námitka ani vyjádření nesmí být při vypořádávání (vyhodnocování) pominuto Je důležité nic nevynechat (nepřezkoumatelnost), ale ani zbytečně nepřidávat navíc nic, co není k věci (zavádění) 16

Úplnost II. Každou námitku (připomínku) je třeba vypořádat (vyhodnotit) samostatně a komplexně Nelze odkazovat na vypořádání (vyhodnocení) jiných námitek (připomínek), i kdyby byly totožné 17

Úplnost III. Odkazovat se lze pouze na samotný návrh územního plánu, na jeho podklady, případně na relevantní právní předpisy Citování textu paragrafů není chyba, ale vždy musí být uvedena také úvaha, která vedla k jejich aplikaci 18

Fantazie I. Vypnout při čtení podání – „rozpitvat“ a posoudit podání jako celek, ale zároveň zvlášť každý odstavec, každou větu, každé slovo… Nedomýšlet si, co tím autor asi myslel – reagovat přesně a pouze na to, co autor v podání skutečně uvedl 19

Fantazie II. Zapnout až při tvorbě odůvodnění – psaní odůvodnění je svým způsobem tvůrčí činnost Ale stále platí – nic nevynechat, ale zároveň nepřidat nic navíc, co není k věci 20

„Psychologické“ aspekty I. Při vypořádávání námitek i vyhodnocování připomínek se pořizovatel vůči autorům těchto podání nachází v autoritativní roli „rozhodujícího správního orgánu“ Nedostatečně odůvodněné rozhodnutí působí jako rozhodnutí „despotické“ 21

„Psychologické“ aspekty II. Aarhuská úmluva klade důraz na účast veřejnosti v administrativních procesech, které mohou svým výsledkem významně ovlivnit životní prostředí Musíme oceňovat zájem veřejnosti zapojovat se procesů pořizování územně plánovací dokumentace 22

„Psychologické“ aspekty III. Z odůvodnění nesmějí „prosakovat“ negativní emoce Ani na negativně emociálně zaměřenou námitku (připomínku) nelze reagovat negativně emocionálně zaměřeným vypořádáním (vyhodnocením) 23

„Psychologické“ aspekty IV. I podání s obsahem manipulativního charakteru lze vyřídit přezkoumatelným rozhodnutím odůvodněným ve smyslu příslušných právních předpisů Autor manipulativní námitky (připomínky) nebude jediným čitatelem jejího vypořádání (vyhodnocení) 24

Informační struktura textu KDO – zmocnění správního orgánu KOMU – autor podání CO – předmět PROČ – důvody JAK - řešení 25

Děkuji za pozornost. 26