LEGISLATIVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaný záchranný systém a jeho složky
Úloha zdravotnictví v systému krizového řízení LK Alena Riegerová vedoucí odboru zdravotnictví KÚ LK školení starostů, jaro 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Ochrana před živelními pohromami ve vztahu k cyklu krizového managementu Operační program Vzdělávání pro.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Typová činnost složek IZS při společném zásahu u mimořádné události s velkým počtem raněných a obětí STČ – 09/IZS.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Zpráva o uplatňování ÚP
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Bojový řád jednotek požární ochrany Činnost hasičů na místě zásahu
Struktura zdravotní péče v ČR, státní a nestátní zdravotnická zařízení
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Pracovnělékařské služby
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Práva a povinnosti odborové organizace v oblasti BOZP
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
Krizové řízení školení starostů obcí v Českých Budějovicích
Subjekty správního řízení
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Územní plán s prvky regulačního plánu
Život bez střeva , Praha.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Integrované operační středisko – „srdce policie“
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

LEGISLATIVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS 1

Základní legislativa Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, 2

Související legislativa Zákon č.186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících se stavebním zákonem (upraven zákon č.239/2000 Sb.) Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany 3

Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů § 1 Předmět úpravy Tento zákon vymezuje integrovaný záchranný systém, stanoví složky integrovaného záchranného systému a jejich působnost, pokud tak nestanoví zvláštní právní předpis, působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků, práva a povinnosti právnických a fyzických osob při přípravě na mimořádné události a při záchranných a likvidačních pracích a při ochraně obyvatelstva před a po dobu vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu (dále jen „krizové stavy“) 4

Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů Pojmy: Ochrana obyvatelstva - plnění úkolů civilní ochrany[1], zejména varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva a plnění dalších opatření k zabezpečení jeho života, zdraví a majetku [1] Čl. 61 Dodatkového protokolu k Ženevským úmluvám z 12. srpna 1949 o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů, přijatého v Ženevě dne 8. června 1977 (Protokol I) a publikovaného sdělením FMZV pod č. 168/1991 Sb. 5

Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů Zařízení civilní ochrany bez právní subjektivity Je součástí právnické osoby nebo obce určené k ochraně obyvatelstva; tvoří je zaměstnanci nebo jiné osoby na základě dohody a věcné prostředky 6

Ministerstva a jiné ústřední správní úřady Při přípravě na mimořádné události, při provádění záchranných a likvidačních prací a při ochraně obyvatelstva v oboru své působnosti: vedou přehled možných zdrojů rizik, provádějí analýzy ohrožení a sjednávají nápravu skutečností a stavů, které by mohly způsobit vznik mimořádné situace (MPO,MD,MZe) rozhodují o činnostech k provádění záchranných a likvidačních prací a ke zmírnění jejich následků (MO,MZd,Mze,SÚJB) organizují okamžité opravy nezbytných veřejných zařízení pro ochranu obyvatelstva (Mze,Mzd) 7

Ministerstvo vnitra sjednocuje postupy ministerstev, krajských úřadů, obecních úřadů, právnických osob a podnikajících fyzických osob zpracovává koncepci ochrany obyvatelstva zajišťuje a provozuje jednotný systém varování a vyrozumění stanoví způsob informování právnických a fyzických osob o charakteru možného ohrožení, připravovaných opatřeních, způsobu a době jejich provedení stanoví, po projednání s MMR, stavebně technické požadavky na stavby určené k OO při MU, k zabezpečení ZaLP, ke skladování materiálu CO a k ochraně a ukrytí obsluh důležitých provozů ( stavby CO nebo stavby dotčené požadavky CO) 8

Ministerstvo vnitra rozhoduje v dohodě s MZV o humanitární pomoci poskytované státem do zahraničí usměrňuje postup při zřizování zařízení civilní ochrany uplatňuje stanovisko k politice územního rozvoje z hlediska ochrany obyvatelstva a civilního nouzového plánování při přípravě na mimořádné události (nový úkol dle stavebního zákona č.186/2006) Úkoly Ministerstva vnitra plní generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR 9

Orgány kraje Zajišťují přípravu na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva sjednocuje postupy obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a územních správních úřadů s krajskou působností v oblasti ochrany obyvatelstva Krajský úřad při výkonu státní správy: zpracovává havarijní plán kraje a vnější havarijní plán spolupracuje při zpracování a aktualizaci povodňového plánu kraje Úkoly orgánů kraje plní hasičský záchranný sbor kraje, který dále: 10

Další úkoly HZS kraje organizuje instruktáže a školení v oblasti ochrany obyvatelstva zabezpečuje varování a vyrozumění organizuje zjišťování a označování nebezpečných oblastí, provádění dekontaminace a dalších ochranných opatření organizuje hospodaření s materiálem civilní ochrany organizuje a koordinuje evakuaci, nouzové ubytování, nouzové zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva 11

Další úkoly HZS kraje organizuje a koordinuje humanitární pomoc vede evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany a staveb dotčených požadavky civilní ochrany v kraji je dotčeným orgánem v územním a stavebním řízení z hlediska ochrany obyvatelstva uplatňuje stanovisko k zásadám územního rozvoje z hlediska ochrany obyvatelstva a civilního nouzového plánování při přípravě na mimořádné události 12

Orgány obce s rozšířenou působností Obecní úřad obce s rozšířenou působností při výkonu státní správy kromě úkolů uvedených v § 15 (obec) zajišťuje připravenost správního obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva Úkoly obecního úřadu obce s rozšířenou působností plní hasičský záchranný sbor kraje, který dále: 13

Další úkoly HZS v „ORP“ organizuje součinnost mezi obecním úřadem obce s rozšířenou působností a územními správními úřady s působností v jeho správním obvodu a ostatními obcemi seznamuje ostatní obce, právnické a fyzické osoby ve svém správním obvodu s charakterem možného ohrožení obyvatel a s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi zpracovává vnější havarijní plán 14

Další úkoly HZS v „ORP“ vykonává obdobně činnosti jako orgány kraje (§ 10) - instruktáže a školení - varování a vyrozumění - zjišťování a označování nebezpečných oblastí, dekontaminaci apod. - organizuje hospodaření s materiálem CO - evakuaci, nouzové ubytování, zásobování vodou, potravinami apod. - humanitární pomoc - vede evidenci a provádí kontrolu staveb CO uplatňuje stanoviska k územním plánům a regulačním plánům z hlediska své působnosti v požární ochraně, IZS a ochraně obyvatelstva při přípravě na mimořádné události 15

Orgány obce ( § 15) Zajišťují připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění ZaLP a na ochraně obyvatelstva Obecní úřad při výkonu státní správy organizuje přípravu obce na mimořádné události podílí se na provádění ZaLP s IZS zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím poskytuje HZS kraje podklady a informace potřebné ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce vede evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených požadavky civilní ochrany v obci 16

Obec O bec je oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany Obecní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými ZaLP a ochranou obyvatelstva (za tímto účelem organizuje jejich školení) Obecní úřad je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování a umísťování a povolování staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení 17

Starosta obce Při provádění záchranných a likvidačních prací zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou obce s rozšířenou působností evakuaci osob z ohroženého území obce organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce 18

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby Pokud krajský úřad zahrne do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu konkrétní právnickou osobu nebo podnikající fyzickou osobu, je tato povinna : bezplatně poskytnout a aktualizovat požadované podklady pro zpracování havarijních plánů zajistit vůči svým zaměstnancům: 1. informování o hrozících mimořádných událostech a plánovaných opatřeních 2. varování, evakuaci, popřípadě ukrytí 3. organizování záchranných prací 4. organizování přípravy k sebeochraně a vzájemné pomoci 19

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby V souvislosti se ZaLP a s jejich přípravou jsou povinny všechny právnické a podnikající fyzické osoby: strpět umístění zařízení systému varování a vyrozumění na nemovitostech, které mají ve vlastnictví, a umožnit k nim přístup HZS kraje nebo jím zmocněným osobám za účelem používání, kontroly, údržby a oprav pokud jsou vlastníky stavby CO nebo stavby dotčené požadavky CO, dbát při užívání těchto nemovitostí a veškerých činnostech s tím spojených, aby nedošlo ke změně charakteru této stavby ve vztahu k jejímu účelu, a umožnit její využití pro potřeby civilní ochrany a přístup orgánům HZS nebo jimi zmocněným osobám do těchto objektů za účelem používání, kontroly, údržby a oprav 20

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby pokud provozují školská, zdravotnická, sociální a obdobná zařízení, vytvořit v nich podmínky pro výdej ochranných masek, dětských ochranných vaků, dětských ochranných kazajek, ochranných oděvů, filtrů pro ochranu dýchacích cest a povrchu těla a dalších ochranných prostředků K plnění úkolů mohou zřizovat zařízení civilní ochrany 21

Fyzické osoby fyzická osoba pobývající na území České republiky má právo na informace o opatřeních k zabezpečení ochrany obyvatelstva a na poskytnutí instruktáže a školení ke své činnosti při mimořádných událostech strpět umístění zařízení systému varování a vyrozumění na nemovitostech, které má ve vlastnictví, a umožnit k nim přístup hasičskému záchrannému sboru kraje nebo jím zmocněným osobám za účelem používání, kontroly, údržby a oprav 22

Fyzické osoby pokud je vlastníkem stavby CO nebo stavby dotčené požadavky CO, dbát při užívání těchto nemovitostí a veškerých činnostech s tím spojených, aby nedošlo ke změně charakteru této stavby ve vztahu k jejímu účelu, a umožnit její využití pro potřeby CO a přístup HZS kraje nebo jím zmocněným osobám do těchto staveb za účelem používání, kontroly, údržby a oprav Plnění povinností může fyzická osoba odmítnout, pokud by tím ohrozila život nebo zdraví vlastní nebo jiných osob anebo pokud ji v tom brání důležité okolnosti, které by zjevně způsobily závažnější následek než ohrožení, kterému se má předcházet 23

Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva ČÁST PRVNÍ Postup při zřizování zařízení civilní ochrany a při odborné přípravě jejich personálu Obec, jiná právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba (zřizovatel) může požádat hasičský záchranný sbor kraje o vyjádření k účelnosti zřízení zařízení civilní ochrany HZS kraje zašle zřizovateli vyjádření do 30 dnů a uvede v něm, pro jaký účel je vhodné zařízení CO zřídit z hlediska potřeb zabezpečení úkolů vyplývajících z vnějšího havarijního plánu nebo havarijního plánu kraje a doporučí personální složení zařízení civilní ochrany 24

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST PRVNÍ Druhy zařízení civilní ochrany: (1) Zařízení pro zajištění evakuace. (2) Zařízení pro zajištění nouzového přežití a organizované humanitární pomoci. (3) Zařízení pro nouzové zásobování vodou. (4) Zařízení pro poskytování první pomoci. (5) Zařízení pro provádění prací spojených s vyprošťováním osob a k odstraňování následků mimořádných událostí. (6) Zařízení pro zjišťování a označování nebezpečných oblastí. (7) Zařízení pro zabezpečení dekontaminace terénu. (8) Zařízení pro zabezpečení dekontaminace osob a oděvů. (9) Zařízení pro zabezpečení dekontaminace věcných prostředků. (10) Zařízení pro zabezpečení ukrytí osob ve stálých úkrytech. (11) Zařízení pro zabezpečení výdeje prostředků individuální ochrany 25

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST PRVNÍ Odborná příprava personálu zařízení civilní ochrany - velitel, zdravotník, chemik, laborant, průzkumník a dozimetrista - 1 x za 2 roky nejméně 16 hod. teoretické a 4 hod. praktické přípravy - ostatní - 4 hod. praktické přípravy 1 x za 2 roky. 26

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST DRUHÁ Způsob informování právnických a fyzických osob o charakteru možného ohrožení, připravovaných opatřeních a způsobu jejich provedení Informování právnických a fyzických osob o charakteru možného ohrožení, připravovaných opatřeních a způsobu jejich provedení zabezpečuje obecní úřad a zaměstnavatel. K tomu využívají informace poskytnuté HZS kraje. Informování se uskutečňuje zejména a) hromadnými informačními prostředky, b) letáky a informačními brožurami, c) ukázkami činnosti integrovaného záchranného systému, d) besedami s obyvatelstvem. 27

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST DRUHÁ V rámci informování se sdělují zejména údaje o: a) zdrojích rizik vzniku MU a souvisejících opatřeních, b) činnosti a přípravě IZS na řešení MU, c) opatřeních ochrany obyvatelstva, zejména o varování, evakuaci, ukrytí, individuální ochraně a nouzovém přežití, d) sebeochraně a poskytování vzájemné pomoci e) organizaci humanitární pomoci 28

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST TŘETÍ Technické, provozní a organizační zabezpečení jednotného systému varování a vyrozumění (JSVV) a způsob poskytování tísňových informací JSVV tvoří vyrozumívací centra, telekomunikační sítě a koncové prvky varování a vyrozumění Vyrozumívací centra jsou součástí operačních a informačních středisek IZS pro zabezpečení varování, vyrozumění a předávání tísňových informací (mohou být také u právnických osob nebo podnikajících fyzických osob) Telekomunikační sítě jsou linkové a rádiové sítě zabezpečující přenos povelů z vyrozumívacích center pro aktivaci koncových prvků varování a vyrozumění 29

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST TŘETÍ Koncové prvky varování jsou technická zařízení schopná vydávat varovný signál, např. sirény Koncové prvky vyrozumění jsou technická zařízení schopná předat informaci orgánům krizového řízení, např. mobilní telefony Tísňová informace je předávaná bezodkladně po vyhlášení varovného signálu Ověřování provozuschopnosti JSVV se provádí zpravidla každou první středu v měsíci ve 12 hodin akustickou zkouškou koncových prvků varování zkušebním tónem 30

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST ČTVRTÁ Způsob provádění evakuace a jejího všestranného zabezpečení Evakuace se přednostně plánuje pro a) děti do 15 let, b) pacienty ve zdravotnických zařízeních, c) osoby umístěné v sociálních zařízeních, d) osoby zdravotně postižené, e) doprovod osob uvedených v písmenech a) až d) 31

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST ČTVRTÁ Zabezpečení evakuace Pořádkové Dopravní Zdravotnické Zabezpečení ubytování, zásobování a distribuce zásob Mediální 32

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST ČTVRTÁ Evakuace se plánuje pro řešení mimořádných událostí, které vyžadují vyhlášení třetího nebo zvláštního stupně poplachu ze zón havarijního plánování JEZ (zákon č.18/1997 Sb.) ze zón havarijního plánování objektů nebo zařízení s nebezpečnými chemickými látkami (zákon č. 59/2006 Sb.) při hrozbě možného ozbrojeného konfliktu ze zájmových prostorů ozbrojených sil 33

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST ČTVRTÁ Evakuaci zajišťují pracovní skupina krizového štábu - řízení průběhu evakuace evakuační středisko - zpravidla v místě mimo evakuační prostor, ve kterém jsou evakuované osoby shromažďovány a informovány o dalším postupu přijímací středisko - příjem evakuovaných osob, přerozdělení evakuovaných osob do předurčených cílových míst 34

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST PÁTÁ Zásady postupu při poskytování úkrytů a způsob a rozsah kolektivní a individuální ochrany obyvatelstva Způsob a rozsah kolektivní ochrany obyvatelstva ukrytím se stanoví plánem ukrytí, který je součástí havarijního plánu Ukrytí obyvatelstva se při mimořádných událostech zajišťuje v improvizovaných a ve stálých úkrytech Improvizované úkryty k ochraně před účinky nebezpečných látek, světelného a tepelného záření, pronikavé radiace, radioaktivní kontaminaci a proti tlakovým účinkům ZHN za nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu Stálé úkryty - trvalé prostory v podzemí staveb nebo samostatně stojící: – tlakově odolné - komplexní ochrana před účinky ZHN – tlakově neodolné - nižší ochrana proti tlakovým účinkům – ochranné systémy podzemních dopravních staveb - chrání jako tlakově odolné 35

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST PÁTÁ Způsob a rozsah individuální ochrany K individuální ochraně před účinky nebezpečných škodlivin se využívají prostředky improvizované ochrany dýchacích cest, očí a povrchu těla Jedná se o jednoduché pomůcky, které si občané připravují svépomocí z dostupných prostředků a které omezeným způsobem nahrazují prostředky individuální ochrany Při stavu ohrožení státu a válečném stavu se provádí výdej prostředků individuální ochrany pro vybrané kategorie osob: a) dětské ochranné vaky pro děti do 1,5 roku, b) dětské ochranné kazajky pro děti od 1,5 do 6 let, c) dětské ochranné masky pro děti od 1,5 do 18 let, d) osoby umístěné ve zdravotnických a sociálních zařízeních e) ochranné masky pro doprovod osob uvedených v písm. a) až d) 36

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST ŠESTÁ Požadavky ochrany obyvatelstva v územním plánování a stavebně technické požadavky na stavby CO nebo stavby dotčené požadavky CO Požadavky ochrany obyvatelstva v územním plánování se uplatňují jako požadavky civilní ochrany vyplývající z havarijních plánů a krizových plánů a to: požadavky civilní ochrany k územnímu plánu velkého územního celku (evakuace, nouzového zásobování vodou, ochrana před vlivy nebezpečných látek….) požadavky civilní ochrany k územnímu plánu obce (ochrana před zvláštní povodní, zóny HP, evakuace, skladování materiálu CO, vyvezení a uskladnění nebezpečných látek…) 37

Vyhláška č. 380/2002 Sb. ČÁST ŠESTÁ Požadavky civilní ochrany k regulačnímu plánu zapracovává se doložka civilní ochrany, člení se na textovou a grafickou část (zpracovává HZS jako 1dokument- OO i PO) – textová část stanoví požadavky na pozemky a požadavky na jejich využití pro - opatření vyplývající z určení záplavových území, zón HP, umístění úkrytů, ubytování evakuovaného obyvatelstva, skladování materiálu CO, zřízení hum. základny, požární nádrže …) – g rafická část obsahuje podle potřeby znázornění pozemků obsažených v textové části Stavebně technické požadavky na stavby civilní ochrany a stavby dotčené požadavky civilní ochrany (ve vyhlášce stanoveno co zahrnují ALE NEUPLATŇUJÍ SE – ÚKRYTY SE V ČR NESTAVÍ. 38

39 Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému § 14 Obsah a zpracování dokumentace IZS Dokumentací IZS je: havarijní plán kraje a vnější havarijní plán dohoda o poskytnutí pomoci dokumentace o společných ZaLP a statistické přehledy dokumentace o společných školeních, instruktážích a cvičeních typové činnosti složek při společném zásahu poplachový plán IZS kraje ( a ÚPP)

40 Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému Obsah havarijního plánu kraje z hlediska ochrany obyvatelstva (plány konkrétních činností): plán varování obyvatelstva plán ukrytí obyvatelstva (?) plán individuální ochrany obyvatelstva (?) plán evakuace obyvatelstva plán nouzového přežití obyvatelstva + dalších 7 PKČ

41 Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému Obsah vnějšího havarijního plánu z hlediska ochrany obyvatelstva (plány konkrétních činností): plán varování obyvatelstva plán ukrytí obyvatelstva plán jodové profylaxe plán individuální ochrany obyvatelstva (OR) plán evakuace obyvatelstva plán dekontaminace + dalších 10 PKČ

Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně § 70 Jednotky požární ochrany plní úkoly: Provádí požární zásah Provádí záchranné a likvidační práce Plní úkoly na úseku civilní ochrany a ochrany obyvatelstva 42

Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti JPO v § 30 Vyjmenovává taxativně úkoly které JPO při zásahu provádí nebo na kterých se podílí § 30 Jednotky provádí zásah a při zásahu: písm. a) zdolávají požáry, písm. b) provádí záchranné a likvidační práce, písm. c) podílí se na evakuaci obyvatel, písm. d) podílí se na označení oblastí s výskytem nebezpečných látek, písm. e) podílí se na varování obyvatel, písm. f) podílí se na dekontaminaci postižených obyvatel nebo majetku, písm. g) podílí se na humanitární pomoci obyvatelstvu a zajištění podmínek pro nouzové přežití. 43

Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti JPO § 31 jednotka požární ochrany vykonává na úseku civilní ochrany a ochrany obyvatelstva jen činnosti (dle §30), která odpovídají jejímu zařazení v plošném pokrytí a její dislokaci ve vztahu k vnější zóně havarijního plánování a k havarijnímu plánu kraje. Příloha č. 4 k vyhlášce 247/2001/Sb., odst. 5) Základní početní stav členů jednotky SDH obce se zvyšuje o potřebný počet členů stanovený právním předpisem (Vyhláška č.380/2002Sb.) je-li tato jednotka současně zařízením civilní ochrany. 44