1 PERSONÁLNÍ PORADENSTVÍ Ing. Ivana Gregorová 24. října 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

III. výroční kongres poskytovatelů sociálních služeb ČR
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Řízení lidských zdrojů
Management Ing. Jan Pivoňka.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Personální řízení a jeho úloha v podniku
P ORADENSTVÍ V PERSONÁLNÍM ŘÍZENÍ. Ú VOD Poradenství slovníky definují například jako informační a konzultační činnost směřující k orientaci tazatele.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Získávání a výběr Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Nabídka personálních služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Didaktické prostředky
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Personální práce ( kap. 14)
Podniková ekonomika Personální činnost.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Řízení personální činnosti personálním útvarem
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Rozhodovací procesy.
Vzdělávání zaměstnanců
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
PORADENSTVÍ V PERSONÁLNÍ OBLASTI
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktické prostředky
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Nábor a výběr zaměstnanců
Strategie regionu, obce
Assessment centrum.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Assessment centrum.
Kariérové poradenství a podnikavost
Transkript prezentace:

1 PERSONÁLNÍ PORADENSTVÍ Ing. Ivana Gregorová 24. října 2006

2 PORADENSTVÍ - specifická odborná služba, která je poskytována speciálně vyškolenými a kvalifikovanými osobami (konzultanty, poradci) CÍL PORADENSTVÍ - pomoc při řešení problémů a zlepšení situace klienta ÚKOL PORADCŮ - pomoci klientovi objektivním a nezávislým způsobem:  identifikovat a analyzovat problémy,  doporučit řešení problémů a (pokud jsou o to požádáni)  pomoci při zavádění řešení.

3 POSLÁNÍ PERSONÁLNÍHO PORADENSTVÍ (PP): – přispívat k optimalizaci všech stránek personálního řízení v podniku PERSONÁLNÍ AUDIT: – prověření personálních činností a metod a z toho vyplývající návrh na úpravu či změnu

4 SPECIFICKÉ OBLASTI PORADENSTVÍ V PERS. ŘÍZENÍ: vyhledávání, výběr a adaptace pracovníků, řízení personálního a sociálního rozvoje a kariérového postupu, motivace a stimulace pracovního výkonu, vytváření systémů odměňování pracovníků, organizační rozvoj, změnách stylu a přístupů k vedení lidí, teambuilding - sestavení kompletního týmu, diagnostika týmu uvolňování pracovníků...

5 CÍLOVÉ OBLASTI PP V PODNIKU: poradenství pro kariéru především pracovníkům odcházejícím z podniku; cíl:  pomoc při vytváření životní rovnováhy,  pomoc při orientaci v situaci budoucího uchazeče o práci,  pomoc při orientaci ve schopnostech a dovednostech, na nichž mohou dále stavět,  pomoc při nalezení další životní strategie,  pomoc ve změně životních návyků,

6 CÍLOVÉ OBLASTI PP V PODNIKU II: poradenství pro kariéru poskytované pracovníkům setrvávajícím v podniku na základě např. výsledků pracovního hodnocení či vlastní iniciativy pracovníků, právní poradenství pro pracovníky zejména při řešení problémů v pracovně právní oblasti, psychologické poradenství při řešení pracovních či jiných životních problémů pracovníků.

7 FORMY PP: interní poradenství - zaměřené na permanentní spolupráci podnikového právníka, sociologa, sociálního pracovníka, psychologa a odborníka pro andragogiku (vzdělávání dospělých), atd. s vedoucími pracovníky (v okruhu své působnosti) externí poradenství - zaměřené na jednorázové úkoly zadávané smluvně vybrané poradenské firmě.

8 VÝHODY SPOLUPRÁCE S CIZÍ PORADENSKOU FIRMOU: externí poradci pomáhají s implementací závěrů auditu, přinesou kapacitu, kterou podnik (organizace) nedisponuje, dodají vlastní know ‑ how, přinášejí nové metody a techniky práce, mají možnost srovnání s řešeními jiných podniků, mají nové pohledy na řešení problémů, mohou se dívat na problémy "z nadhledu".

9 VÝHODY SPOLUPRÁCE S INTERNÍMI ÚTVARY: důvěrná znalost sociálního klimatu podniku (organizace), přesnější informace o zkoumaných podnikových otázkách (přesnější data).

10 VYUŽÍVÁNÍ EXTERNÍHO PORADENSTVÍ: získávání, výběr a rozmisťování vhodných uchazečů na vybrané pozice v podniku, komplexní řešení problematiky lidských zdrojů, zpracování profesiogramů na jednotlivé pozice (pracovní místa), tvorba modelu optimálního počtu pracovníků.

11 VYUŽÍVÁNÍ INTERNÍHO PORADENSTVÍ: průběžná výchova, vzdělávání, výcvik a plánování profesního i osobního rozvoje, individuální poradenství k nejvhodnějšímu zaměření pracovní orientace zaměstnanců a rekvalifikace, zprostředkování zpětné vazby:  informování o efektech rozhodnutí vedení podniku,  informování o veřejném mínění pracovníků firmy.

12 TYPY PP PODLE MÍRY VEDENÍ PRACOVNÍKA PORADCEM: direktivní poradenství - proces, při němž poradce naslouchá problémům pracovníka, spolu s ním rozhodne, co by se mělo dělat a nakonec pracovníka motivuje, aby to udělal, nedirektivní poradenství - proces taktního naslouchání a podporování pracovníka, který sám svůj problém rozebírá, „dobírá“ se jeho pochopení a nachází vhodné řešení,

13 TYPY PP PODLE MÍRY VEDENÍ PRACOVNÍKA PORADCEM II: participativní poradenství - vzájemná výměna názorů poradce a pracovníka, přispívající k řešení problému, - oba spíše diskutují, vyměňují si znalosti, představy, - hodnocení problému, integrace myšlenek obou účastníků poradenského vztahu do rovnovážného kompromisu.

14 PORADENSTVÍ A KOUČOVÁNÍ PORADENSTVÍ – více popisuje, označuje problém a navrhuje řešení KOUČOVÁNÍ – proces, kdy kouč pomáhá člověku, týmu nebo podniku uvolnit jejich potenciál - koučovaný je veden k tomu, aby sám nacházel řešení

15 PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ PRO ZADÁNÍ EXTERNÍ ZAKÁZKY V PP: připravit přesné zadání úkolu, volit profesionální a důvěryhodnou firmu, tj.:  oslovit více firem a na základě jejich nabídek (a zkušeností z profesionálních kontaktů s jejich pracovníky) provést výběr,  získat informace (reference) o firmách od dalších podniků,

16 PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ … II :  uzavřít pečlivě koncipovanou smlouvu o vykonání požadovaných personálních služeb – obsah smlouvy: specifikace věcného zadání úkolu, termíny ukončení úkolů a odevzdání písemné zprávy, cena a rozsah prací, specifikace sankcí za neplnění sjednaných podmínek podávat přesné informace zvolené poradenské firmě a úzce s ní spolupracovat.

17 OBSAH PERSONÁLNÍHO AUDITU: celková kontrola personálních činností v oblastech:  dodržování zákonů a nařízení v pracovně - právní oblasti,  účinnosti v podniku zpracovaných metodických postupů (vyhledávání a přijímání pracovníků, hodnocení pracovníků, plánování kariéry apod.),  účinnosti systému hodnocení pracovních výkonů a mzdového systému,  dopadu všech personálních aktivit do vědomí pracovníků, tj. zjišťování tzv. měkkých dat.

18 ZJIŠŤOVÁNÍ TZV. MĚKKÝCH DAT pracovní spokojenost pracovníků organizace, očekávání pracovníků ve vztahu k práci a k jejímu obsahu, očekávání pracovníků ve vztahu k podniku jako celku, preference stylu řízení pracovníky podniku, preference stylu řízení v reálné činnosti řídících pracovníků, sociální klima podniku a sociální klima na pracovištích,

19 ZJIŠŤOVÁNÍ TZV. MĚKKÝCH DAT II. postoje pracovníků k různým stránkám života a fungování podniku, názory a mínění pracovníků ve vztahu k cílům a jiným skutečnostem, významným z hlediska prosperity podniku, hodnotové orientace a preference pracovníků, významné rysy podnikové kultury a její působení na výsledky hospodářské činnosti, míra účinnosti v podniku uplatňovaných podnětů k práci, resp. stimulačních systémů (motivačních programů) apod.

20 DŮVODY VÝZNAMU PERSONÁLNÍHO AUDITU: výše nákladů, spojených se zaměstnanci, vliv personálního řízení na produktivitu práce a kvalitu pracovního života zaměstnanců, vliv spokojenosti zaměstnanců a jejich identifikace s podnikem na výkonnost podniku.

21 NÁSTROJE PERSONÁLNÍHO VÝZKUMU: analýza dokumentů (vnitropodnikových i externích), rozhovory, dotazníkové průzkumy, popř. personální experimenty.

22 OPAKOVAT ANALÝZY V PERSONÁLNÍM AUDITU  ZACHYTIT DYNAMIKU SOCIÁLNÍHO SYSTÉMU PODNIKU