Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Advertisements

Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
OZON.
Kyselé deště Kateřina Jandová.
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
KYSLÍK.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
 člověk vypouští zplodiny do ovzduší, ty potom brání odchodu slunečního záření a působí jako skleník, pokud by se znečištění nesnížilo, tak hrozí oteplení.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ZEk 1.část Úvod a dendrologie
Atmosféra Filip Bordovský.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vypracoval: Adam Olejníček Obor: Technické lyceumTřída: 2.L Předmět: BiologieŠkolní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Kašpar LudvíkDatum vypracování:
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
VY_32_INOVACE_Slo_I_13 Voda 2 ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Atmosféra.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Problémy Ozónové vrstvy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Transkript prezentace:

Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 1 Tematická oblast: OV1 Anotace: Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech E/01 Stravovací a ubytovací služby, E/01 Prodavačské práce a E/01 Pečovatelské služby. Autor: Mgr. Marcela VLASATÍKOVÁ Období vytvoření: Srpen 2013

Činitelé ovlivňující zdraví 4. Vzduch

Péče o vzduch Vzduch má 1/5 kyslíku a 4/5 dusíku. Kyslík produkují zelené rostliny. Člověk stále zmenšuje zeleň, kácí lesy, ruší louky, staví silnice, města. Produkuje vzdušný odpad a exhalace.

Vzduch Chceme čistý vzduch na Zemi

Hrozby 1.Ozonová díra 2.Plynné odpady - emise 3.Skleníkový efekt 4.Únik oxidů síry a dusíku Vypouštění balónu se sondou k monitorování ozonové vrstvy

1. Ozonová díra Ozonová díra je označení pro oblast stratosféry s oslabenou vrstvou ozonu. Značné zeslabení ozonové vrstvy nad Antarktidou, známé pod označením „ozonová díra“, je pozorováno od 80. let minulého století v souvislosti se zvýšeným množství vypuštěných freonů do atmosféry.

Freony a UV záření Od roku 1930 jsou vyráběny freony, které jsou použity v chladicích zařízeních, v aerosolech, hasicích přístrojích a čisticích prostředcích. V roce 1974 bylo poprvé vysloveno, že freony, ač mnohdy několikrát těžší než vzduch, pronikají do stratosféry(10 až 50 km nad povrch Země), kde se podílí na rozkladu ozonu. Freony ozon se ničí rychleji, než se stačí vytvářet. Snižují tak obsah ozonu ve stratosféře. Ozonová vrstva absorbuje část ultrafialového záření, které má nepříznivé účinky na život na Zemi.

Ochrana před UV zářením Záření UVB je zhoubné pro živé organizmy. Zvýšení intenzity UVB záření o každá 2% může znamenat zvýšení výskytu rakoviny kůže o 3-6%. Kromě kůže má UVB největší dopad i na oči, zrak). Záření dokáže poničit až zcela spálit tyčinky a čípky a nervová zakončení v rohovce. Ochrana sluneční brýle s UV filtrem opalovací krémy s UV filtrem klobouky a čepice se kšiltem

Ozonová díra je označení pro oblast stratosféry s oslabenou vrstvou ozonu. Modrofialová oblast označuje ozonovou díru nad Antarktidou k 24. září Oblast má rozlohu 27,3 mil. km² (srovnatelná s rozlohou Afriky)

OZON. Ozonová díra. Ozon vzniká při elektrických výbojích při bouřce. Ozónová vrstva odráží škodlivé UV záření zpět do kosmu. Vlivem freonů vznikají v ozónové vrstvě díry pro UV záření. (freon obsahují ledničky, klimatizace, spreje, …) UV paprsky způsobují rakovinu očí a kůže. Jeho přirozeným zdrojem je Slunce. Způsobuje pigmentové skvrny v obličeji.

2. Plynné odpady - emise Vlivem dopravy, spalováním, zemědělskou činností, průmyslovou výrobou vznikají plynné odpady – EMISE = smog. Ten způsobuje alergie, nemoci dýchacích cest, rakovinu plic. (nejvíce tepelné elektrárny) Řešení: Jaderná energie (má jiné bezpečnostní problémy) Vodní energie, větrné elektrárny, zpracování biomasy (bionafta, biobrikety) = obnovitelné zdroje, které neohrožují existenci a zdraví člověka.

3. Skleníkový efekt. Vědci zjistili, že účinkem kysličníku uhličitého vzniká nad zemskou kůrou atmosféra jako ve skleníku. Paprsky proudí dovnitř, ale nemohou ven. Planeta se otepluje, hrozí tání ledovců, zátopy, zmenšuje se souš. Oxid uhličitý produkují auta (benzín, nafta) a vzniká i spalováním uhlí.

Schéma skleníkového efektu Paprsky vnikají dovnitř a nemohou ven

Řešení: 1.Proto jsou nutné čistící zařízení na komíny a kontrola emisí aut (katalyzátory). 2.Ekologické topení je plynem nepálit odpady, likvidace starých aut, péče o zeleň, její rozšíření.

Řešení: 3.Jaderná energie (má jiné bezpečnostní problémy) 4. Vodní energie, větrné elektrárny, zpracování biomasy (bionafta, biobrikety) = obnovitelné zdroje, které neohrožují existenci a zdraví člověka.

4. Únik oxidů síry a dusíku má vliv na vznik kyselého deště. Co to je kyselý déšť? Déšť se zvýšenou kyselostí. Jak vzniká? Spalováním pevných paliv se do ovzduší dostávají chemické látky. Některé z nich, zejména oxid siřičitý (SO2) a oxidy dusíku (NOx), reagují v ovzduší se srážkovou vodou, která se tak stává slabým roztokem kyseliny sírové nebo dusičné.

Vznik kyselých dešťů Česká republika vyrábí vice jak 30 % elektrické energie z fosilních paliv. Zdroj emisí Spalování uhlí v elektrárnách je významným zdrojem emisí způsobující vznik kyselých dešťů

Vliv kyselých dešťů na porosty Ohrožuje lesy – opadává jehličí a listí, stromy odumírají Jizerské hory zasažené kyselým deštěm

Vliv kyselých dešťů na přírodu Zabíjí vodní organismy (v důsledku okyselení vody v řekách a jezerech) Ohrožuje půdu a půdní organismy

Vliv na okolí Kyselé deště ničí i některé lidské výtvory Narušují omítky budov a historické památky, neboť reagují s vápníkem. K dalším vlivům znečišťujícím fasádu patří smog, prach, saze Musí se použít speciální čisticí prostředky.

Jak lze snížit negativní dopady na životní prostředí v oblasti kyselých dešťů? Odsířením elektráren, snížením spotřeby pevných paliv. Na území ČR došlo především na konci 20. století k výraznému snížení emisí síry z tepelných elektráren Díky tomu došlo k citelnému zlepšení kvality ovzduší (zejména v Podkrušnohoří) To je příklad zlepšení kvality životního prostředí.

Otázky: 1.Co víš o ozonové díře, o jejím porušování a možnostech záchrany? 2.Co víte o znečišťování ovzduší? Čím je způsobováno? 3.Jaké jsou možnosti ekologického získávání energie? 4.Co víš o skleníkovém efektu? Jak vzniká, na co působí? Jak jej můžeme zmenšit? 5.Vysvětli působení úniku oxidů síry a dusíku. 6.Jak vznikají kyselé deště a na co působí?

Použité zdroje Občanská výchova pro odborná učiliště I Autorka Hana Kovaříková, vydalo 2003 nakladatelství Septima A1%C5%99en %C3%AD Derven%C3%A9-ud%C3%A1losti/kysel%C3%BD- d%C3%A9%C5%A1%C5%A5.aspx

Použité zdroje a adresy Photographer: Lieutenant Mark Boland, NOAA Corps Schema_sklenikovy_efekt.gif (498 × 327 pixels, file size: 9 KB, MIME type: image/gif) iva&sc=0-6&sp=- 1&sk=#view=detail&id=B838F4DF5A67D1EC CD44B3A77CCDA006&selectedIndex= %C3%A9+de%C5%A1t%C4%9B&sc=0-7&sp=-