Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-07 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy automatického řízení 1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Změny skupenství látky
Název vzdělávacího materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Postnatální období–předškolní věk
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Několik rad, jak si udělat život krásnější …
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Les v průběhu roku 2 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Věcné učení První pomoc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_12_INOVACE_ , Zahradní slavnost Autor Mgr. Jan Křoustek Tematická oblast Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ Ročník 4. ročník Datum tvorby Anotace Materiál slouží k prohloubení znalostí o díle Zahradní slavnost od V. Havla. Metodický pokyn Studenti si během promítání prezentace dělají poznámky do svých sešitů.

Václav Havel Zahradní slavnost

Václav Havel – Zahradní slavnost  Premiéra: 1963  Hra navazuje na tendence poválečného světového dramatu, zejména na absurdní drama, jehož prvky obohacuje o specifickou zkušenost s totalitní mocí, jejími institucemi a jazykovými projevy.  Zahradní slavnost znamenala v 60. letech důležitý mezník ve vývoji studiových divadel a autorské dramatické tvorby u nás.

Václav Havel – Zahradní slavnost POSTAVY  Hugo Pludek – hlavní postava hry. Mladík, který se chystá vstoupit do „dospělého“ života.  Hugův bratr Petr – intelektuál a patrně černá ovce rodiny – za celou hru nepromluví ani slovo.  Hugovi rodiče – jejich jazykový projev karikuje konvenční vztah rodičů a dětí.  zaměstnanci Likvidačního úřadu – pro ně je též typické vyprázdnění komunikace a všech gest, kterými se projevují.  Postavy Zahradní slavnosti postrádají psychologickou věrohodnost a charakternost. Jsou typické svou šablonovitostí, která zdůrazňuje téma ztráty identity a podřízení člověka jazyku moci.

Václav Havel – Zahradní slavnost DĚJ HRY  Hra má čtyři dějství. Na začátku hraje Hugo sám se sebou šachy a rodiče mu domlouvají, aby se konečně zeptal sám sebe a rozhodl se, co chce v životě dělat.  Čekají na příchod otcova přítele Kalabise, který má Hugovi zajistit budoucnost. V závěru dějství přichází telegram, ve kterém Kalabis oznamuje, že nepřijde, protože se musí zúčastnit zahradní slavnosti Likvidačního úřadu, kam se pak odhodlá odejít i Hugo.

Václav Havel – Zahradní slavnost DĚJ HRY  Druhé dějství začíná jeho příchodem na tuto slavnost. Hugo se zde střetává s různými lidmi z úřadu. Ti ovládají mocensky okolí pomocí zvláštní degenerované funkcionářštiny – je to jazyk bez sdělného obsahu, věcný obsah schází, zůstává jen gramatika, familiárnost, vulgárnost a ostražitost.  Ve třetím dějství je Hugo, který si rychle osvojuje specifický způsob komunikace, pověřen vedením Likvidačního úřadu, který je však v likvidaci.  Ve čtvrtém dějství Hugo ztrácí svou osobní identitu a v závěru hry ho již matka ani otec nepoznají.

Václav Havel – Zahradní slavnost UKÁZKA Z DÍLA Pludek: Milý synu! Kdo ví, kde má čmelák žihadlo, tomu nejsou kalhoty nikdy krátké! Když se řekne Jaroš, ozve se Jaroš, a to to jde. Základem života je názor na život. Myslíš, že si ho někdo udělá za tebe? Hugo: Ano, tati. Jaroš. (Táhne.) Šach! (Přejde.) Pludek: Slyšíš to, Boženo? Pludková: Oldo, klid! Milý Hugo! Bez topůrka ani věrtel nezakopeš! Proto tvůj otec na dnešek pozval – no zeptej se otce, koho na dnešek pozval!

Václav Havel – Zahradní slavnost UKÁZKA Z DÍLA Hugo: Tati, koho jsi na dnešek pozval? Pludek: Kolegu Kalabise! No – zeptej se matky, kdo je to kolega Kalabis? Hugo: Mami, kdo je to kolega Kalabis? Pludková: Bývalý spolužák tvého otce: No – zeptej se otce, co s kolegou Kalabisem jako kluk dělal? Hugo: Tati, co jsi s kolegou Kalabisem jako kluk dělal? Pludek: Rozbíjeli jsme okna! Pludková: Bohatým sedlákům!

Václav Havel – Zahradní slavnost VÝZNAM DÍLA  Svoji premiéru měla Zahradní slavnost v Havlově domovském Divadle Na zábradlí pod režijním vedením Otomara Krejči 15. února  Hra okamžitě získala pozornost diváků i kritiky a již v následujícím roce byla přeložena do němčiny a uvedena v Berlíně.  Hra byla překládána do dalších a dalších jazyků a uváděna po celém světě.  Havel si tak ještě dříve, než se stal světově známým politikem, zajistil proslulost jako dramatik.

Václav Havel – Zahradní slavnost KONTROLNÍ OTÁZKY 1) Ve kterém roce byla hra poprvé uvedena? 2) Kde byla tato hra poprvé uvedena? 3) Jak se jmenuje hlavní postava díla? 4) Vysvětlete pojem „funkcionářština“. 5) Ve vedení jakého úřadu pracuje hlavní postava díla?

Václav Havel – Zahradní slavnost Seznam použitých zdrojů SLANAŘ, O. a kol. (2006). Obsahy a rozbory děl. Třebíč: Nakladatelství Petra Mrákotová. 255 s. ISBN ost