Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_06 Název materiáluVztahy mezi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Advertisements

Příklady vztahů mezi populacemi
Vztahy mezi populacemi
Biotické podmínky života
POPULACE.
Biotické a abiotické faktory
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Heterotrofní výživa rostlin
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Abiotické a biotické podmínky života
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Význam hub a mechů v ekosystému
Tropický deštný les.
Registrační číslo projektu:
Biotické podmínky života
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Registrační číslo projektu:
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
EKOLOGIE.
Interakce mezi organismy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vztahy mezi organismy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_09 Název materiáluBiocenóza.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_04 Název materiáluEkologická.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_01 Název materiáluZákladní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kořen Tematická oblast:Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_12 Název materiáluProtozoa.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Vzájemné vztahy mezi organismy
Heterotrofie u rostlin
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Ekoton rozvrstvení v prostoru
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_06 Název materiáluVztahy mezi populacemi AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie Tematický okruhEkologie Ročník4 Datum tvorbyříjen 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

VZTAHY MEZI POPULACEMI lze rozdělit na 1) neutrální 2) pozitivní (jednostranné i vzájemné) 3) negativní (jednostranné i vzájemné) 1) neutrální populace se navzájem neovlivňují, jsou na sobě nezávislé, jejich životní niky jsou zcela odlišné - např. kapr a zmije, krtek a čmelák,... [1][1] [2][2]

2) Pozitivní (jednostranné i vzájemné) 2.1 Protokooperace = volné, dočasné, nezávazné, vzájemně prospěšné sdružování populací, tzn +/+ může být kdykoli přerušeno např. společná hnízdiště ptáků sdružování pštrosů a zeber → prospěšná kombinace dobrého zraku pštrosů a čichu zeber sojka varuje ostatní živočichy, …

2.2 Komenzalismus = soužití pro jeden druh nezbytné, druhý na něm není závislý a není poškozen, tzn. +/0 -např. hyeny a lvi – přiživují se na zbytcích po lvech -epifyty a liány - epifyty využívají liány jako oporu,... [3][3] Epifytické rostliny zachycují se krátkými kořeny lián, popř. kmenů a větví stromů živí se rostlinným humusem, který se atmosférickými srážkami hromadí v trhlinách kůry vodu přijímají ze vzdušné vlhkosti, která bývá až 100% ve velkém množství jsou v tropických deštných lesích 2) Pozitivní (jednostranné)

2.3 Mutualismus = symbióza = soužití, které je nezbytné, trvalé a vzájemně prospěšné pro OBĚ populace, tzn. +/+ přežvýkavci a bachořci – (prvoci žijící v jejich žaludku a rozkládající celulózu z potravy) mykorhiza (např. kořeny břízy bělokoré a kozák březový) nitrogenní bakterie (např. Rhizobium radicicola) a kořeny bobovitých rostlin opylovači a oplylované rostliny rak poustevníček a sasanka plášťová,.... 2) Pozitivní (vzájemné)

3) negativní (jednostranné) 3.1 Amenzalismus = alelopatie = antibióza je vztah mezi dvěmi populacemi, kdy jedna (inhibitor) vytváří chemické látky (metabolity), jimiž potlačuje růst druhé (amenzála)  výměšky akátu do půdy zabraňují klíčení semen a růstu jiných rostlin  produkty plísní (antibiotika) jsou baktericidní  kořeny ořešáku černého (Juglans nigra) vylučují jedovaté látky (např. juglon), které působí toxicky na okolní rostliny,... [4][4]

3.2 Konkurence = kompetice  VZÁJEMNÉ soupeření mezi populacemi o životní potřeby (potravu, prostor, úkryt, přístup ke světlu, vodě... ),  jedná se o populace s obdobnými nikami, silnější organismus převládne  např. rak bahenní vytlačuje raka říčního - je větší, žravější, odolnější;  káně a poštolka soutěží o hlodavce,... 3) negativní (vzájemné) [5][5] [6][6]

3.3 Parazitismus  vztah parazita (cizopasníka) a hostitele  parazit bývá menší než hostitel, početně silnější  hostitele oslabuje nebo až usmrtí  ektoparazité (blechy)  endoparazité (tasemnice)  hemiparazité (jmelí) častá úzká specializace parazita na určitého hostitele (kokotice na kopřivách, rez travní na lipnicovitých,...) 3) Vztahy negativní [7][7] [8][8]

nvn 3.4 Predace  vztah predátora (dravce) a kořisti  predátor bývá větší a početně slabší než kořist - tu okamžitě zabíjí  potravní spektrum predátora je širší, jeden druh je hlavní  populační hustota predátora a jeho kořisti jsou na sobě závislé  nutné udržení rovnováhy, neboť vyhubení predátora vede k přemnožení kořisti 3) Vztahy negativní [9][9]

Použité zdroje: Hančová, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Šlégl Jiří aj. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN

Použité obrázky: [1] DIDIER DESCOUENS. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Talpa_europaea_MHNT.jpg [2] ROBERTA F. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Bumbar_zemni.jpg?uselang=cs [3 HANS HILLEWAERT. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na 0px-Epiphytes_%28Dominica%29.jpg?uselang=cs [4] PODZEMNIK. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na 2C_Czech_Republic.JPG/360px-Juglans_nigra_in_Krava%C5%99e%2C_Czech_Republic.JPG [5] LUKASIK LUKASZ. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na %29.jpg/640px-Buteo_buteo_1_%28Lukasz_Lukasik%29.jpg [6] KOSHY KOSHY. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Tal_Chapar_Sanctuary%2C_Rajasthan%2C_India-8.jpg/514px-Falco_tinnunculus_- Tal_Chapar_Sanctuary%2C_Rajasthan%2C_India-8.jpg?uselang=cs

[7] EVANHERK. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [8] JERSZYŃSKI JAN. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Jemio%C5%82a.jpg [9] YAAAAY. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na Lion_waiting_in_Namibia.jpg