Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_30_MEZIDRUHOVE_VZTAHY_ MEZI_ORGANISMY_V_EKOSYSTEMU Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby Anotace Prezentace vysvětluje vztahy mezi organismy nebo jejich populacemi v ekosystému. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Mezidruhové interakce mezi jedinci nebo populacemi v ekosytému
Negativní – antagonistické Pozitivní – synergistické Neutrální – nepůsobí pozitivně ani negativně

3 Ad A) antagonistické vztahy
a) Amensalismus jedna populace – inhibitor - ovlivňuje negativně populaci jiného druhu – amenzála - (potlačuje růst a vývoj, způsobí i zánik). převážně vztahy mezi živočichy

4 Prohlédněte si obrázek na uvedené internetové adrese.
Prohlédněte si obrázek na uvedené internetové adrese. Určete inhibitora a amenzála. Inhibitorem jsou sloni Amenzálem jsou trávy na břehu napajedla – jsou sešlapávány slony – postupně jsou zničeny

5 Specifickým případem amenzalismu je Alelopatie
Jde o vliv inhibitoru vylučovanými chemickými látkami. Jde zejména o vztahy u rostlin – výměšky kořenů do půdy, výluhy nadzemních částí deštěm Vylučované chemické látky: silice, terpeny, fenoly, alkaloidy, antibiotika, fytoncidy aj. Autoinhibice – alelopatie mezi jedinci téže populace

6 Který do ČR introdukovaný strom působí svými výměšky na okolní vegetaci a postupně ji vytlačuje z biotopu?

7 Trnovník akát je inhibitorem, působí alelopaticky na okolní vegetaci

8 b) kompetice Obě populace se negativně ovlivňují navzájem, vítězí konkurenceschopnější, adaptabilnější Negativní vliv je způsoben zejména snížením hladiny zdrojů a) v důsledku čerpání b) v důsledku bránění teritoria Uveďte příklady kompetice v důsledku čerpání a bránění teritoria

9 kompetice a) v důsledku čerpání př. rostliny – roztoky v půdě
ovce x zdivočelí králíci kopytníci na stejné pastvině hmyz na zemědělských plodinách b) v důsledku bránění teritoria př. boj o mršinu

10 c) Predace jeden organismus - kořist je potravou organismu druhého - predátora, kořistníka Při predaci je kořist živá. Srovnejte

11 c) Predace Kořist – zvýšená plodnost - krycí zbarvení
- pach, jed - ochrana Predátor silnější, rychlejší, větší

12 Na uvedené stránce je znázorněna velikost populace predátora a jeho kořisti v čase. Srovnejte: početnost predátora a kořisti v určitém úseku sledování

13 Zákony Vito Voltera Predátor je méně početný než kořist
Populace kořisti a predátora kolísají kolem střední hodnoty. Vzrůst populace predátora je časově zpožděna za růstem populace kořisti.

14 d) parazitismus Nutné soužití parazita a hostitele U rostlin vzácné
záraza, podbílek šupinatý Hemiparazit – jmelí bílé, černýš hajní Rozdíl oproti parazitům?

15 d) parazitismus Nutné soužití parazita a hostitele U rostlin vzácné
záraza, podbílek šupinatý Hemiparazit – jmelí bílé, černýš hajní fotosyntetizují

16 Vysvětlete: Ektoparazit
Endoparazit Parazitoid ( )

17 Vysvětlete: Ektoparazit – na povrchu hostitele
Endoparazit – uvnitř hostitele Parazitoid – nakonec svého hostitele usmrtí, pokračuje ve vývoji jiným vývojovým stádiem ( )

18 Ad B) synergistické vztahy
a) protokooperace (kooperace) Spolupráce - dočasné volné soužití, není nutné, ale prospěšné Př.: Společné hnízdění různých ptáků – lepší ochrana Opylování květů

19 b) Mutualismus - symbióza
Trvalá vazba, prospěch obou Uveďte příklady:

20 b) Mutualismus - symbióza
Trvalá vazba, prospěch obou Uveďte příklady: lichenismus mykorhiza bachořci + složený žaludek skotu Eschreicia coli + střevo člověka Rhizobium + bobovité rostliny

21 c) komenzálismus Vztah hostitele a komenzála, který hostitele neovlivňuje Komenzál má prospěch, uzavřený vztah Př. Hyeny, supi a šelmy Určete komenzála.

22 c) komenzálismus Vztah hostitele a komenzála, který hostitele neovlivňuje Komenzál má prospěch, uzavřený vztah Př. Hyeny, supi a šelmy komenzálové

23 Specifickým příkladem komenzálismu je epifytismus
Využití organismu jako podložky Orchideje Bromélie Lišejníky ……

24 Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN BOTAURUS. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BERN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MODMATE. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LINDMAN, Carl Axel Magnus. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PENT. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PISMIRE. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google