Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_482_Vlasové ústrojí NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Kvadratické nerovnice
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Parametrické vyjádření roviny
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Genové interakce I..
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Genové interakce. Recesivní epistáze. Řešení příkladů (VY_32_INOVACE_ ) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Na příkladech vysvětluje konkrétní případ genové interakce –recesivní epistázi. Metodický pokyn Řešením příkladů objasnit jeden z případů nealelických interakcí – recesivní epistázi. Štěpné poměry by studenti měli odvodit samostatně. Větší pozornost je dobré věnovat tzv. Bombayskému fenotypu. Časová dotace minut.

Genové interakce Recesivní epistáze. Řešení příkladů. Bombayský fenotyp

Recesivní epistáze  Epistatický účinek nad dominantní alelou hypostatického genu projevuje recesivní alela epistatického genu v homozygotním stavu, např. oo nad P. Je-li přítomna alela o v homozygotním stavu jako oo, dominantní alela P se neprojeví, nezáleží na tom, jestli je ve stavu homozygotním PP nebo heterozygotním Pp.  Fenotypově se alela P uplatní pouze tehdy, je-li alelový pár O/o zastoupen dominantní alelou O, která nemá epistatický účinek  je jedno, jestli je sestava OO nebo Oo

Recesivní epistáze  Přemýšlejte, kolik může vzniknout různých fenotypů, když budeme kombinovat alely těchto dvou alelových párů?  Mohou vzniknout 3 fenotypy:  O-P-1. fenotyp  O-pp2. fenotyp  ooP- nebo oopp3. fenotyp

Recesivní epistáze – příklad 1  U šalvěje zelené (Salvia viridis var. horminum)podmiňuje dominantní alela P tvorbu antokyanu a tedy růžové zbarvení květu, které dominantní alela A přeměňuje ve fialové. Recesivní alely p a a na tvorbu pigmentu nemají vliv, takže květ zůstává bílý. Alela p je zároveň recesivně epistatická nad alelou A (pp  A)  Jaké barvy mohou mít čisté rodičovské linie?  Jakou barvu má hybrid?  Odvoďte štěpné poměry pro F2 a B1

Recesivní epistáze  PPAA x ppaa, fialová x bílá  PPaa x ppAA, růžová x bílá  Hybrid bude fialový ( PpAa) PAPapApa PA PPAAPPAaPpAAPpAa Pa PPAaPPaaPpAaPpaa pA PpAAPpAappAAppAa pa PpAaPpaappAappaa Fenotypický štěpný poměr bude 9 fialových : : 3 růžovým : 4 bílým

Recesivní epistáze  B1  PpAa x ppaa PAPapApa PpAaPpaappAappaa 1 : 1 : 2

Recesivní epistáze – příklad 2, Bombayský fenotyp v systému ABO  Při posuzování krevních skupin rodičů a dětí se výjimečně může stát, že matka s krevní skupinou 0 porodí dítě s krevní skupinou AB. Jak se to může stát? Viníkem je interakce mezi geny, které zajišťují tvorbu krevních skupin.  Příslušnost do každé krevní skupiny je zajištěna glykoproteiny, které se nacházejí na povrchu červených krvinek.  Tyto proteiny se skládají z několika složek, přitom zařazení každé z nich je řízeno jiným genem.  Alely I A, I B a i 0 AB0 systému ovlivňují pouze strukturu jejich koncových oblastí.  Pro sestavení celé molekuly je však důležitá dominantní alela genu H  Od tohoto genu však existuje vzácná recesivní alela h, která nevytváří aktivní produkt.  Pokud je v recesivní konstituci hh, povrchový protein nevzniká a jedinec má (bez ohledu na konstituci alel AB0 systému) vždy krevní skupinu 0  Pokud však jeho genotyp obsahuje alely I A, nebo I B, předává je svému potomkovi.  Dítě také zpravidla získá od druhého rodiče dominantní alelu H, takže může mít krevní skupinu AB  Recesivní alela h v sestavě hh potlačuje projev dominantních I A, I B, jedná se o recesivní epistázi

Bombayský fenotyp  Žena má krevní skupinu 0, stejně jako její dvě sestry (dvojčata), její muž má krevní skupinu A. Rodiče matky mají krevní skupiny 0 a B. Z manželství se narodilo dítě s krevní skupinou AB.  Nakreslete rodokmen, který bude ukazovat rozdělení krevních skupin v této rodině  Sestrojte tabulky, které budou zachycovat jednotlivé alely systému AB i H/h u prarodičů – rodičů matky a rodičů dítěte s krevní skupinou AB.  V tabulce se pokus najít toto dítě

Bombayský fenotyp  Rodiče matky, tj. prarodiče dítěte gametyH0h0 HB HHB0 (B)HhB0 (B) hB HhB0 (B)hhB0 (0) H0 HH00 (0)Hh00 (0) h0 Hh00 (0)hh00 (0) Jedinec s genotypem hhB0 má krevní skupinu 0, v tomto případě to je matka uvažovaného dítěte

Bombayský fenotyp  Možné genotypy rodičů dítěte a jejich případných potomků gametyHAH0 / HA hB HhAB (AB)HhB0, HhAB h0 HhA0Hh00, HhA0 Jedinec s genotypem HhAB má krevní skupinu AB

Použitá literatura:  Nečásek, J., Cetl, I.: Obecná genetika, SPN. Praha 1984  Hendrychová, J. a kol.: Cvičení z genetiky. UK Praha 1982  Kočárek, E.: Genetika. Scientia, Praha 2004  biol.lf1.cuni.cz/prez_letni/int_poly08.pdf