Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Advertisements

Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingový výzkum.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Metody pedagogické diagnostiky
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Metody sociální psychologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Přehled výzkumných metod
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody psychologie
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody.
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
Výzkumné metody v psychologiI
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Pedagogická diagnostika
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody psychologie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úvod do psychologie II. přednáška
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Metody zkoumání v psychologii, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace se věnuje metodologii psychologie, popisuje empirické metody této vědní disciplíny. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 45 minut

Anotace: Tato prezentace se věnuje metodologii psychologie, popisuje empirické metody této vědní disciplíny.

Psychologie je empirická věda Empirie = zkušenost. Cesta k vědeckému poznání má 4 kroky: 1. sbírání materiálů a dat (různé metody), 2. vyhodnocení, 3. zveřejnění výsledků výzkumu, aby mohl být verifikován (potvrzen) nebo vyvrácen (falzifikace), 4. zařazení výsledků do celku již existujících výsledků.

Výsledky psychologického zkoumání slouží 1. k popisu lidského prožívání a chování, 2. k vysvětlení, 3. k předpovědi, 4. ke kontrole a řízení.

Základní metody psychologie: 1.Pozorování (extrospekce)a sebepozorování (introspekce). 2.Experiment. 3.Analýza produktu činnosti. 4.Rozhovor. 5.Test (dotazník) – uzavření a otevřený. 6.Projektivní test.

Pozorování druhých a sebepozorování Zkoumá zvnějšku pozorovatelné fyziologické jevy – chování. Např. křik, pláč, měřené hodnoty – tlak, tepová frekvence. Výsledky by měly být exaktně přezkoumatelné. Riziko - vliv předsudků, hodnocení pozorovatele.

Experiment Vyloučení všech rušivých faktorů (hluk, teplo…). Vytvoření zvláštních podmínek na rozdíl od klasického pozorování v přirozeném prostředí. Znaky: - opakovatelnost, - zaměnitelnost subjektů - x za y, - zjišťuje souvislost mezi příčinou a následkem (akce – reakce).

Analýza produktu činnosti Lze použít pro zkoumání nepřítomné dokonce nežijící osoby. Rozbor – písemného projevu – deník, dopis, literární texty, - výtvarného projevu – kresba, - odpadky.

Rozhovor Soubor otázek ke hromadnému zjišťování údajů. Slouží k získávání dat, ke stanovení diagnózy, v poradenství a v terapii. Rozhovor volný nebo standardizovaný. Možnost sledovat reakce – řeč těla, mimika, gesta, tón hlasu… Lze aktuálně upřesnit nejasná místa v odpovědi.

Test (dotazník) Soubor otázek k hromadnému písemnému zjišťování údajů. Úspěšnost závisí na těchto kritériích: 1.Validita (platnost)- zjišťuje data, která zjišťovat má. 2.Reliabilita (přesnost) – při vícerém použití. 3.Standardizace (standard = zaručená úroveň, kvalita). 4.Normalizace - vytvoření jednotného způsobu vyhodnocení a zařazení výsledků.

Test (dotazník) II 1) otevřené (nestrukturované) – Co je to reliabilita? 2) uzavřené (strukturované) – Co znamená slovo reliabilita a) platnost b) přesnost c) úroveň d) vyčíslitelnost Statisticky se dobře zpracovává, omezuje respondenta v originalitě. Lze bodovat.

Projektivní test: Zkoumané osobě se ukazují předlohy (barevné skvrny, obrázky, fotografie). Připouštějí různé interpretace. Do předlohy se promírá fantazie, přání, zábrany a úzkosti testované osoby. Testy nedokončených vět, Rorschachovy skvrny

Zdroj: Mgr. Kateřina Juklová :Základy obecné psychologie, Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 2007