Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Etapy psychického vývoje - batole, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Monika Malá Tematická oblast Základy společenských věd Ročník Pátý Datum tvorby Září 2013 Anotace Tato prezentace popisuje psychický vývoj jedince v batolecím období. Metodický pokyn Tato prezentace slouží jako elektronická učebnice, pro pátý ročník (osmiletého ) gymnázia základů společenských věd – psychologie. Časová dotace 20 minut.
Anotace: Tato prezentace popisuje psychický vývoj jedince v batolecím období.
Batolecí věk 1-3 roky života. Sledujeme vývoj : 1. Motoriky a intelektu. 2. Socializaci. 3. Batolecí vzdor. 3. Etapu svobody a řádu.
Motorika - intelekt Vývoj motoriky – pohyblivosti: - hry materiálem – písek, voda…, - symbolické hry – dítě je princeznou, koněm…, - rozumový vývoj – myšlení symbolické, myšlení pomocí představ a pojmů. - vlastní já je důležitý předmět, - mluví o sobě v první osobě.
Socializace -Hraje si i s jinými lidmi, - zvýšená pohyblivost vede zároveň k tomu, že je schopno mnoho věcí zničit, - nevystačíme už – jako u kojence – s občasným ne-ne. - Do života dítěte vstupuje řád. Musíš, nesmíš. - Objevuje se i trest.
Batolecí vzdor Tzv. první negativistické stadium. Je problémem batolecí socializace. Dítě objeví radost z uvědomělého chci a nechci. Miluje experimentování ve vztazích s dospělými. Mamince řekne:“ Nechci tě!“ Důvěra se stává nejhlubší vrstvou osobnosti, která přežije všechno pozdější zklamání. Objevuje se samoúčelný vzdor kvůli vzdoru.
Etapa – úkolu svobody a řádu Batole má milovat svobodu i řád. Snadno najde zalíbení v učení se, co se má a co se nesmí. Pochopí řád, který platí pro všechny i rodiče. Hrozba: 1.Dítě řád odmítne a naučí se poslouchat jen ze strachu nebo pro svůj prospěch. 2.Zlomíme vůli ke svobodě a dítě oloupíme o radost k řádu i ze svobody (i na celý život).
Zdroj: Pavel Říčan : Psychologie, Portál, s.r.o.,Praha 2008