Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_16_.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_489_Peroxid vodíku. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Simona Komárková
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_16_ kyslíkaté kyseliny fosforu Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 15. listopadu 2012 AnotacePráce slouží k popisu a odvození kyslíkatých kyselin fosforu Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivbStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

Kyslíkaté kyseliny fosforu Odvoďte sytnost kyseliny. a)……………. H 3 PO 2

Kyslíkaté kyseliny fosforu Disociují ty atomy vodíků, které jsou v molekule vázány polární vazbou na kyslík. Atomy vodíku vázané na fosfor nepolární vazbou nemají schopnost se odštěpit. a)……………. H 3 PO 2 Vznik anionu H 2 PO 2 -

Kyslíkaté kyseliny fosforu jednosytná bílá krystalická látka teplem se rozkládá vznik: PH 3 + I 2 + H 2 O dobře rozpustná ve vodě Soli - ………………….., např. fosfornan sodný ………(vzorce) Mají silné ……………(jaké redoxní) vlastnosti a) Fosforná H 3 PO 2

Kyslíkaté kyseliny fosforu a) Fosforná H 3 PO 2 jednosytná bílá krystalická látka teplem se rozkládá vznik: PH 3 + I 2 + H 2 O dobře rozpustná ve vodě Soli – H 2 PO 2 -, např. fosfornan sodný NaH 2 PO 2 Mají silné redukční vlastnosti

b) Kyselina fosforitá……………… sytná - odvoďte ze struktury bezbarvá rozpustná krystalická látka teplem se rozkládá …………………………………uveďte rovnici (disproporcionace) Nápověda 1

b) Kyselina fosforitá H 3 PO 3 dvojsytná bezbarvá rozpustná krystalická látka teplem se rozkládá 4 H 3 PO 3 → PH H 3 PO 4 (disproporcionace)

……sytná - odvoďte ze struktury Vznik:…………………………… ( rovnice – z oxidu) ………řady solí:uveďte kolik, s jakým anionem c) k. trihydrogenfosforečná H 3 PO 4 Nápověda 2

trojsytná Vznik:P 4 O H 2 O→4 H 3 PO 4 (HPO 3 ) n + n H 2 O→ n H 3 PO 4 3 řady solí: c) k. trihydrogenfosforečná H 3 PO 4

Pojmenujte aniony vzniklé odštěpením kationů vodíku:

Dihydrogenfosforečnanový a. hydrogenfosforečnanový a. fosforečnanový a.

bezbarvá krystalická látka, rozpustná ve vodě (85% roztok) vrstevnatá struktura středně silná většina kovů se v ní pasivuje – na povrchu kovů vznikají nerozpustné fosforečnany použití: 1) fosfatace - povrchová úprava kovů 2) okyselení nápojů – hořká chuť (nápoje) Vlastnosti kyseliny trihydrogenfosforečné

polykyseliny vznikají z H 3 PO 4 kondenzací (odštěpení vody) (HPO 3 ) n – polykondenzací př. H 4 P 2 O 7 pojmenujte, odvoďte rovnici ze schématu polykyseliny + → H 2 O + …………… Nápověda 3

HOH

polykyseliny vznikají z H 3 PO 4 kondenzací ( odštěpení vody) (HPO 3 ) n – polykondenzací př. H 4 P 2 O 7 k. tetrahydrogendifosforečná 2 H 3 PO 4 → H 2 O + H 4 P 2 O 7 polykyseliny + → H 2 O +

Polymerní, sklovitá, rozpustná ve vodě ……………………………………doplňte rovnici d) k. polyfosforečná (HPO 3 ) n Nápověda 4

d) k. polyfosforečná (HPO 3 ) n Polymerní, sklovitá, rozpustná ve vodě (HPO 3 ) n + n H 2 O → n H 3 PO 4

Nápověda 1 zpět 4 H 3 PO 3 → PH H 3 PO 4 Fosfor je ve sloučenině v ox. čísle III, může ho zvýšit Nejvyšší ox. číslo je V Vznikne kyselina trihydrogenfosforečná Došlo k oxidaci, musí proběhnout redukce Redukce probíhá opět na P III, redukuje se na -III P -III je obsažen ve fosfanu PH 3 Reakce je disproporcionační, koeficienty píšeme vpravo, pak dopočítáme

Nápověda 2 zpět P 4 O H 2 O→4 H 3 PO 4 (HPO 3 ) n + n H 2 O→ n H 3 PO 4 Kyselina fosforečná – tedy příprava z oxidu fosforečného oxid fosforečný tvoří dimér Dimér = 2x oxid fosforečný = P 4 O 10 Kyselinotvorný oxid poskytuje reakcí s vodou kyselinu Prohlédněte si v prezentaci kyselinu polyfosforečnou Vzniká z kyseliny trihydrogenfosforečné kondenzací – spojením molekul odštěpením vody Přidáním vody vznikne opět kyselina trihydrogenfosforečná

Nápověda 3 zpět 2 H 3 PO 4 → H 2 O + H 4 P 2 O 7 + → H 2 O + 2x H 3 PO 4 - H 2 O H 4 P 2 O 7

Nápověda 4 zpět (HPO 3 ) n + n H 2 O → n H 3 PO 4 HOH Molekulu vody vložíme tolikrát, kolikrát se opakuje v řetězci úsek v závorce

Zdroje: NEUROTIKER. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUROTIKER. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUROTIKER. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUROTIKER; AUSHULZ. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUROTIKER. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN