Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_12_Amoniak a jeho reakce Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 2. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození chemických vlastností amoniaku a jeho reakcí Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

3 Amoniak Amoniak…………… (vzorec)
………(barva) plyn, za běžných podmínek stálý, ………jaký) zápach (směs amoniaku a vzduchu může být výbušná) Výroba: přímým slučováním, katalýza železem ………………………………………doplňte rovnici nebo z amoniakové vody při výrobě koksu Nápověda 1

4 Amoniak Amoniak NH3 bezbarvý plyn, za běžných podmínek stálý,
štiplavý zápach (směs amoniaku a vzduchu může být výbušná) Výroba: přímým slučováním, katalýza železem N2 + 3 H2 → 2 NH3 nebo z amoniakové vody při výrobě koksu příprava: reakcí amonné soli se silným hydroxidem

5 Příprava NH3: …………………………………………Doplňte rovnici
reakcí amonné soli se silným hydroxidem …………………………………………Doplňte rovnici Nápověda 2 Přeprava: ocelové lahve – oranžový pruh 25% roztok Použití: Výroba HNO3, hnojiv, barviv Chladicí zařízení (ref)

6 Příprava NH3: NH4Cl + NaOH → NaCl + NH3 + H2O
reakcí amonné soli se silným hydroxidem NH4Cl + NaOH → NaCl + NH3 + H2O Přeprava: ocelové lahve – oranžový pruh 25% roztok Použití: Výroba HNO3, hnojiv, barviv Chladicí zařízení (ref)

7 Vlastnosti NH3 Odvoďte vlastnosti amoniaku:
Mezi molekulami …………vazby, tedy oproti stejně těžkým molekulám ……….t.t.,t.v. Ve vodě: mezi molekulami NH3 a H2O vznikají ……… vazby, tedy ve vodě ……………… Disociace ve vodě:……………………………(rovnice), tedy ………………….(jaký acidobazický charakter) Vzniklý NH4OH nelze izolovat, lepší zápis NH3 . n H2O Rozpouštění NH3 ve vodě:

8 Na adrese http://www. elmhurst. edu/~chm/vchembook/162othermolecules
si prohlédněte obrázky amoniaku amoniaku ve vodě. Odvoďte zeleně znázorněný typ vazeb mezi molekulami. Rozhodněte, jaký vliv bude mít na t.t., t. v., na rozpustnost amoniaku.

9 Disociace ve vodě:NH3 + H2O → NH4OH,
tedy …………………. Odvoďte acidobazický charakter.

10 Disociace ve vodě: NH3 + H2O → NH4OH,
tedy zásaditá reakce ! Pouze v roztoku! Vzniklý NH4OH nelze izolovat, lepší zápis NH3 . n H2O

11 Vlastnosti NH3 - souhrn:
Mezi molekulami vodíkové vazby, tedy oproti stejně těžkým molekulám vyšší t.t.,t.v. Ve vodě: mezi molekulami NH3 a H2O vznikají vodíkové vazby, tedy ve vodě rozpustný Disociace ve vodě NH3 + H2O → NH4OH , tedy zásaditý charakter Vzniklý NH4OH nelze izolovat, lepší zápis NH3 . n H2O

12 Reakce amoniaku s kyselinami……………………..doplňte nač reaguje
NH3 + HCl …………………… doplňte rovnici Význam amonných solí: vyhledejte v učebnici (NH4)2SO4 ……………………….. NH4NO3…………………………………………… NH4Cl……………………………………………… Nápověda 3

13 Reakce amoniaku s kyselinami – amonné soli NH3 + HCl → NH4Cl
Význam amonných solí: (NH4)2SO4 hnojivo ( výroba z NH3 + H2SO4) NH4NO3 hnojivo, bezpečnostní trhavina (výroba z NH3 + HNO3) NH4Cl salmiak, elektrolyt v Leclanchových článcích

14 b) za vysoké t. …………………………………………… (rozklad)
Nápověda 4 b) za vysoké t. …………………………………………… (rozklad) c) redukuje ušlechtilé kovy z oxidů CuO + NH3→ …………..+…………+……… Doplňte.

15 b) za vysoké t. 2 NH3 → N2 + 3 H2 (katalýza)
(rozklad) c) redukuje ušlechtilé kovy z oxidů 3 CuO + 2 NH3 →3 Cu +N2 +3H2O (katalýza)

16 Nápověda 1 Reakce je přímým slučováním
Vodík i dusík jsou plyny, nepatří mezi vzácné plyny Vodík i dusík tvoří dvouatomové molekuly N2 + H2 → NH vyrovnat N H2 → 2 NH3 zpět

17 Nápověda 2 Silnější zásada vytěsní slabší z její soli
Silnější zásada je NaOH Vznikne sodná sůl Místo hydroxidu amonného vzniká amoniak a voda NH4Cl + NaOH → NaCl + NH3 + H2O zpět

18 Nápověda 3 Amoniak reaguje s kationem vodíku z kyseliny
Vzniká amonný kation NH4+ Druhou část soli tvoří anion kyseliny Druhou část soli od HCl tvoří Cl- Vzniká chlorid amonný NH3 + HCl → NH4Cl zpět

19 Nápověda 4 Z jednoho reaktantu vznikají 2 produkty
reaktant obsahuje 2 prvky Vzniká dusík a vodík 2 NH3 → N2 + 3 H2 Dusík v amoniaku má ox. číslo - III Dusík z amoniaku redukuje kation kovu z oxidu Měďnatý kation se redukuje na měď Dusík se sám oxiduje z -III na vyšší ox. číslo Dusík tvoří N2 Vodík a kyslík vytvoří vodu 3 CuO + 2 NH3 →3 Cu +N2 +3H2O zpět

20 Zdroje: MILLS, Benjamin. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Ben. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Internetové odkazy: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google