Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_13_Oxidy dusíku Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 7. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození přípravy a chemických vlastností oxidů dusíku Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.

3 oxidy dusíku ox. č. dusíku ………až……………doplňte podle PSP
……….. polarita vazby N-O, (velká/střední/malá) málo stálé NOx směs NO a NO2 ve vzduchu v horních vrstvách atmosféry ničí O3 (referát)

4 oxidy dusíku ox. č. dusíku I až V malá polarita vazby N-O, málo stálé
NOx směs NO a NO2 ve vzduchu v horních vrstvách atmosféry ničí O3 (referát)

5 N2O N2O ……………….., ……………………….název, i triviální Bezbarvý,
narkotizační účinky Příprava: NH4NO3 (t) ………doplňte rovnici Použití: narkotikum, šlehačkové bombičky Nápověda 1

6 N2O N2O oxid dusný, rajský plyn Bezbarvý, narkotizační účinky
Příprava: NH4NO3 (t) → N2O + 2 H2O Použití: narkotikum, šlehačkové bombičky

7 NO NO…………………..pojmenujte bezbarvý plyn, berozpustný
Příprava: Cu + HNO3(zřed) …………………doplňte rovnici Výroba: oxidace amoniaku za zvýšené teploty, katalýza Pt ……………………………… (při výrobě HNO3) doplňte rovnici obsažen ve výfukových plynech nestálý, na vzduchu se samovolně oxiduje na ………. …………………………………………doplňte rovnici Nápověda 2

8 NO NO oxid dusnatý bezbarvý plyn, berozpustný
Příprava: 3 Cu + 8 HNO3(zřed) → 3 Cu(NO3)2 + 2 NO + 4 H2O Výroba: oxidace amoniaku za zvýšené teploty, katalýza Pt 4 NH O2 → 4 NO +6 H2O (při výrobě HNO3) ( 700oC) obsažen ve výfukových plynech nestálý, na vzduchu se samovolně oxiduje na NO2 2 NO + O2 → 2 NO2

9 N2O3 modrá kapalina

10 NO2 NO2 …………………… pojmenujte …………… plyn (barva)
struktura: odvoďte ze vzorce uvedeného na: Na dusíku je ………………………………, tedy nestabilita, el. pár vytvoří vznikem ch. vazby – vytvoří dimér ……………… (2x …………….) příprava: Cu + HNO3(konc) …………………doplňte rovnici Pb(NO3)2 rozklad …………………doplňte rovnici Nápověda 3

11 NO2 NO2 oxid dusičitý hnědý plyn struktura:
Na dusíku je volný elektron , tedy nestabilita, el. pár vytvoří vznikem ch. vazby – vytvoří dimér N2O4 (2x NO2) příprava: Cu + 4 HNO3(konc) → Cu(NO3)2 + 2 NO2 + 2 H2O 2 Pb(NO3)2 rozklad → 2 PbO + 4 NO2 + O2

12 N2O5 N2O5 ………………………….. pojmenujte Bezbarvá krystalická látka,
rozkládá se, explozivní

13 N2O5 N2O5 oxid dusičný Bezbarvá krystalická látka, rozkládá se,
explozivní

14 Nápověda 1 Tepelným rozkladem dusičnanu amonného vzniká voda
Ve sloučenině jsou 4 vodíky → 2 molekuly vody Ve sloučenině zůstanou 2 atomy dusíku a 1 atom kyslíku Jde o synproporcionační reakci – z N –III a N V vznikne NI NH4NO3 (t) → N2O + 2 H2O zpět

15 Nápověda 2 Kyselina dusičná je silným oxidačním činidlem
Měď se díky tomu oxiduje na CuII CuII je součástí sloučeniny – soli od kyseliny dusičné Vzniká Cu(NO3)2 Měď je ušlechtilý kov, nemůže vyredukovat vodík ze sloučeniny, nevzniká H2! Redukuje se dusík z kyseliny z V na II Vedlejším produktem je voda Vyrovnáváme jako redoxní rovnici, koeficienty píšeme vpravo 3 Cu + 8 HNO3(zřed) → 3 Cu(NO3)2 + 2 NO + 4 H2O Reakcí dusíku –III z amoniaku s kyslíkem vzniká oxid Reakcí vodíku I z amoniaku s kyslíkem vzniká voda Vyrovnáváme jako redoxní rovnici 4 NH O2 → 4 NO +6 H2O Zvyšuje se podíl kyslíku v molekule, dusík zvýší oxidační číslo na IV zpět 2 NO + O2 → 2 NO2

16 Nápověda 3 Kyselina dusičná je silným oxidačním činidlem
Měď se díky tomu oxiduje na CuII CuII je součástí sloučeniny – soli od kyseliny dusičné Vzniká Cu(NO3)2 Měď je ušlechtilý kov, nemůže vyredukovat vodík ze sloučeniny, nevzniká H2! Redukuje se dusík z kyseliny z V na IV – pouze s konc. HNO3 Vedlejším produktem je voda Vyrovnáváme jako redoxní rovnici, koeficienty píšeme vpravo Cu + 4 HNO3(konc) → Cu(NO3)2 + 2 NO2 + 2 H2O Tepelným rozkladem dusičnanů vzniká oxid kovu Olovo je ve sloučeninách stálé v oxidačním čísle IV Dusičnany jsou oxidačními činidly, uvolňují kyslík Dusík V se redukuje na II, kyslík se oxiduje z –II na 0. 2 Pb(NO3)2 rozklad → 2 PbO + 4 NO2 + O2 zpět

17 Zdroje: MILLS, Ben. sk.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PSYCHNAUGHT. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MILLS, Benjamin. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google