TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
Advertisements

SOUSTAVY ROVNIC Metoda sčítací VY_42_INOVACE_26_01.
 Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/  Název výukového materiálu: Národní divadlo.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Náhradní rodinná péče VY_32_INOVACE_19_36. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
ALKALOIDY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_26.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
Závěrečné opakování – 6. ročník 4,6 63,056 13, ,86 VY_42_INOVACE_19_01.
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_29.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Transformátor.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Transformátory.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vznik střídavého proudu
Elektromotor a jeho využití
Závěrečné opakování 7. ročník VY_42_INOVACE_35_01.
TEPLOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_12_29.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Dechové dřevěné nástroje
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
KOULE A JEJÍ POVRCH VY_42_INOVACE_ 33_02.
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
KMITAVÝ POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_32.
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Sčítání desetinných čísel
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Písemné dělení jednociferným dělitelem
HRAZENO Z EU -OP VK.
Austrálie Ayers Rock (ULURU) VY_32_INOVACE_14_35
OBJEM JEHLANU VY_42_INOVACE_ 30_02.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Měření elektrického proudu
Republika Jižní Afrika
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Přírodní poměry - vodstvo
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
OBSAH KRUHU VY_42_INOVACE_15_02.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Otáčení Země + Poledník.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Přímky, úsečky, rovnoběžky, kolmice, kružnice
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32

Rozděl elektrické spotřebiče do dvou sloupců podle potřebné velikosti napětí : žehlička – pračka – počítač – nabíječka na mobil notebook – elektrický holicí strojek - fén stojací lampa – mixér – nabíječka na baterky elektrická sekačka – elektrický sporák

Spotřebiče rozdělujeme podle velikosti napětí, které potřebují ke své činnosti síťové napětí 230 Vjiné (upravené) napětí žehlička počítač pračka nabíječka na mobil fén netbook stojací lampa el. holicí strojek mixér nabíječka na baterky elektrický sporák elektrická sekačka

Elektrické spotřebiče jsou od výrobce nastaveny tak, že buď mají v sobě zabudovaný tzv. transformátor, který upravuje velikost napětí nebo na přívodním kabelu vidíme přídavný transformátor, který upravuje velikost napětí, které přichází ze sítě např. přívodní kabel u notebooku nabíječka na mobil..

Transformátor zmenšuje nebo zvětšuje množství napětí pokud bychom nechali proudit elektrický proud o napětí 230 V do spotřebiče, který potřebuje nižší napětí, došlo by k jeho poškození – zničení př. z elektrárny přichází do běžné uživatelské sítě napětí 230 V když dojde k navýšení napětí nad 230 V, dojde k poškození televizí, počítačů, DVD apod.

Jak pracuje transformátor? -využívá elektromagnetickou indukci Skladba transformátoru: feromagnetické jádro cívky – primární a sekundární pokud má několik sekundárních cívek, může být zdrojem různých napětí Princip transformátoru: na primární cívku přichází napětí, které po transformaci na druhé cívce vychází v požadované velikosti cívky se od sebe liší počtem závitů a velikostí napětí jejich vzájemný poměr lze vypočítat

Výpočet transformace U1 …..napětí na primární cívce U2 …..napětí na sekundární cívce N1 …..počet závitů na primární cívce N2 …..počet závitů n sekundární cívce platí: transformační poměr U2 : U1 = N2 : N1

Protože cívkami prochází elektrický proud, platí také vzájemný poměr mezi proudem, který prochází jednotlivými cívkami, a počtem závitů na cívkách: I1 : I2 = N2 : N1 kde I1 …proud na primární cívce I2 …proud na sekundární cívce

Transformace probíhá: a)nahoru – napětí zvyšujeme přístroje na svařování transformátory v elektrárnách b) dolů – napětí snižujeme drobné domácí přístroje Při přenosu el. proudu na velké vzdálenosti se musí transformovat napětí nahoru, jinak dochází k velkým ztrátám.

Přenos elektrické energie z elektráren: nejprve je vyrobené napětí transformováno na mnoho tisíc Voltů – stožáry, vodiče mají označení VVN a později se transformuje na VN až na NN V každém městě, v každé ulici jsou transformátory, které transformují – upravují velikost napětí elektrického proudu až na požadovaných 230 V a 400 V 230 V – domácnosti, školy, instituce … 400 V – stroje v dílnách, sklokeramické sporáky …

Příklad Vypočítej transformační poměr, když je na primární cívku s 1200 závity přivedeno napětí 12 V. Sekundární cívka má 600 závitů. Jaké napětí je na sekundární cívce? U2 : U1 = N2 : N1 N2 : N1 = 600 : 1200 = 0,5 U2 : 230 = 600 : 1200 pokud je číslo menší U2 = (600 : 1200). 230 jak 1, jedná se o U2 = 115 V transformaci dolů

ODKAZY RAUNER Karel, HAVEL Václav, RANDA Miroslav. FYZIKA Plzeň: FRAUS, ISBN Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.

Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: TRANSFORMÁTOR Autor: Ing. Pavlína Ptáčková Vytvořeno: Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Energie Téma: TRANSFORMÁTOR Pomůcky: interaktivní tabule, počítač, nosič flash Anotace: Vzdělávací materiál je určen k výkladu učiva o transformátorech. V závěru je uveden příklad na procvičení učiva.