Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních."— Transkript prezentace:

1 Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách VY_32_INOVACE_60_Elektricka_ energie

2 Elektrická energie vzniká například v elektrárnách přeměnou energie tepelné, vodní nebo jaderné. Tepelná elektrárna Prunéřov Jaderná elektrárna Temelín Vodní elektrárna Orlík [1] [2] [3]

3 Elektrická energie se z elektráren přenáší i na velmi velké vzdálenosti pomocí elektrické sítě. [4]

4 Tuto energii potom využívají elektrické spotřebiče pro svou činnost a mění ji například na energii: tepelnou světelnou pohybovou [5] [6] [7]

5 Elektrárny v ČR [8]

6 Na čem velikost práce elektrického proudu závisí? Žárovkou protéká proud asi 0,5 A. Mění na světlo a teplo mnohem více energie než úsporná žárovka, kterou protéká proud jen 0,1 A. Žárovkou protéká proud asi 0,5 A. Mění na světlo a teplo mnohem více energie než úsporná žárovka, kterou protéká proud jen 0,1 A. Práce elektrického proudu ve spotřebiči je tím větší, čím větší proud spotřebičem prochází. [9][10]

7 Žárovkou v lustru i v kapesní svítilně může procházet stejně velký proud. Žárovka v lustru však přeměňuje mnohem víc energie, protože je připojena k napětí 230 V. Žárovkou v lustru i v kapesní svítilně může procházet stejně velký proud. Žárovka v lustru však přeměňuje mnohem víc energie, protože je připojena k napětí 230 V. Práce elektrického proudu ve spotřebiči je tím větší, čím větší napětí je na spotřebiči. [11][12]

8 Mikrovlnná trouba pracuje se stejným příkonem jako normální elektrická trouba. Přesto k přípravě pokrmu potřebuje menší množství elektrické energie, protože je zapnuta kratší dobu. Mikrovlnná trouba pracuje se stejným příkonem jako normální elektrická trouba. Přesto k přípravě pokrmu potřebuje menší množství elektrické energie, protože je zapnuta kratší dobu. Práce elektrického proudu ve spotřebiči je tím větší, čím déle je spotřebič připojen. [13] [14]

9 Vzorec pro výpočet elektrické práce Značka: W Jednotka: J (GJ, MJ, kJ, mJ) Vzorec: W = U. I. t Další odvozené vzorce: W U.I.t Napětí:U = W : (I. t) Proud:I = W : (U. t) Čas:t = W : (U. I)

10 1. Mezi svorkami elektrického spotřebiče je napětí 36 V. Spotřebičem prochází proud 300 mA po dobu 120 s. Jakou elektrickou práci vykonají síly elektrického pole ve spotřebiči? PYRAMIDA 3. Po jaký čas byla připojena žárovka ke zdroji elektrického napětí 50 V, jestliže jí procházel proud 300 mA a byla vykonána práce 1,5 MJ? 2. Televizor je připojen ke zdroji napětí 230 V a prochází jím proud 0,5 A po dobu 2 hodin. Jakou práci vykonají ve spotřebiči elektrické síly? 4. Jaký proud procházel žárovkou, která byla připojena ke zdroji elektrického napětí 4,5 V po dobu 10 minut a byla při tom vykonána práce 405 J? 5. Jaké je napětí na zdroji, jestliže spotřebičem procházel proud 0,5 A po dobu 30 sekund a elektrické síly vykonaly ve spotřebiči práci 3,45 kJ? řešení

11 W U.I.t práce napětí proud čas W = ? W = U. I. t U = ? U = W : ( I. t) t = ? t = W : (U. I) I = ? I = W : ( U. t) zpět

12 1. Zápis: U = 36 V I = 300 mA t = 120 s = 0,3 A W = ? J W = U. I. t W = 36. 0,3. 120 W = 1 296 J = 1,3 kJ. Elektrické síly vykonají ve spotřebiči práci 1,3 kJ. zpět W U.I.t

13 2. Zápis: U = 230 V I = 0,5 A t = 2 h W = ? J W = U. I. t W = 230. 0,5. 7 200 W = 828 000 J = 0,8 MJ Elektrické síly vykonají ve spotřebiči práci 0,8 MJ. zpět W U.I.t = 7 200 s

14 3. Zápis: U = 50 V I = 300 mA W = 1,5 MJ t = ? s t = W : (U. I ) t = 1 500 000 : ( 50. 0,3) t = 100 000 s = 1 667 min Spotřebič byl připojen ke zdroji napětí po dobu 28 hodin. zpět W U.I.t = 0,3 A = 1 500 000 J = 28 h

15 Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Obrázky: [1] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Elektrarna_Prunerov_II_20070926.jpg [2] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/JETE3.JPG [3] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Orlik_elektrarna.jpg [4] -sken z učebnice str.27:Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2007. 136 s. ISBN 978-80-7238-617-8. [5], [6], [7] Kliparty z www.microsoft.office.cz [8] http://www.google.cz/imgres?q=elektr%C3%A1rny+v+%C4%8CR&hl=cs&biw=1440&bih=805&g bv=2&tbm=isch&tbnid=QIk8Fuw9Zhb3tM:&imgrefurl=http://www.cez.cz/edee/content/microsi tes/elektrina/3- 3.htm&docid=1xjbBpNEcNDuiM&imgurl=http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/ obr/3-4.gif&w=387&h=222&ei=C0vkT7ONFKnP4QTm5NnCCA&zoom=1 [9], [10], [11], [12], [13], [14] - Skeny z učebnice str. 116: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel, et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9.

16 Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště


Stáhnout ppt "Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních."

Podobné prezentace


Reklamy Google