Antioxidanty vs. volné radikály Souboj dobra a zla? Jana Kubalová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_36 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluSteroidní anabolika Anotace Žáci.
VÝZNAM MIKROELEMENTŮ UŽITEČNÉ A CIZORODÉ PRVKY Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ TEMA: KUŘÁCTVÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.14_karboxylove_kyseliny_II Název: Karboxylové kyseliny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuCHE.2E.0308.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Energetická hodnota potravin (EH)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Ovoce, … Doplňky.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Petr Kolář Oční klinka LF MU a FN Brno
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Sylabus předmětu Úvod Rozpouštědla Lepidla Sklo, smalt Keramika Kámen
Proudové chrániče.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Anémie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Antioxidanty vs. volné radikály
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Diabetes mellitus.
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
TIENS KANGLI.
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Klady a zápory slunce a slunečního záření
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Kontrola prostředí a sterility
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Atmosféra Země.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Antioxidanty a volné radikály
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Neživá příroda - vzduch
Jód - problematika dietárního příjmu a suplementace, saturace populace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
nízkoteplotního plazmového výboje
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Antioxidanty vs. volné radikály Souboj dobra a zla? Jana Kubalová

Brainstorming Volné radikályAntioxidanty

Volné radikály jakákoliv molekula, atom nebo ion s nepárovými elektrony ve valenční vrstvě vzniká z normální částice přijetím nebo ztrátou elektronu schopný alespoň krátkodobé samostatné existence vysoce reaktivní

Řetězová reakce snaha o stabilní konfiguraci  párové seskupení elektronů vytrhnutím elektronu z jiné struktury dojde ke stabilizaci původního volného radikálu, ale také vzniku nového radikálu  řetězová reakce VR odebírají molekulám elektron (ztráta elektronu = oxidace), mají oxidační účinek

Volné radikály v lidském těle Volné radikály superoxid, O 2 · - hydroxylový radikál, OH · peroxyl, ROO · alkoxyl, RO · hydroperoxyl, HO 2 · oxid dusnatý, NO. oxid dusičitý, NO 2. NE radikály peroxid vodíku, H 2 O 2 kyselina chlorná, HClO singletový kyslík, 1 O 2 peroxynitrit, ONOO – atomy přechodných kovů (Fe, Cu) ROS = reaktivní formy kyslíku RNS = reaktivní formy dusíku

Volné radikály – dá se před nimi schovat?

Vznik volných radikálů Exogenní příčiny Ionizující záření Kouření (1 cigareta = VR) Vysoký obsah škodlivin ve vzduchu (tepelné elektrárny, průmysl, doprava) UV záření Strava (při tepelné úpravě, drcením, vlivem světla) Endogenní příčiny (při metabolismu) Rozpad fagocytů a makrofágů (záněty, popáleniny, septický stav) Vznik k. močové (úrazy, nekrózy, pooperační stavy) Vznik methemoglobinu (oxidovaná forma Fe 3+ v Hb) Hyperglykémie Při svalovém výkonu na „kyslíkový dluh“

Oxidační ohrožení organismu ! Paradox – O 2 je nezbytný pro lidský život a zároveň způsobuje buňkám stres (oxidační) Všechny biomolekuly organismu mohou být napadány volnými radikály a poškozovány oxidací Polynenasycené MK v lipidech buněčných membrán (lipoperoxidace)  může vést až k zániku buňky Proteiny a DNA (mutageneze a karcinogeneze) Před negativními účinky VR je potřeba se bránit!

Oxidační stres Organismus si vyvinul účinnou antioxidační ochranu proti působení volných radikálů Za normálních okolností - rovnováha mezi vznikem a odstraňováním volných radikálů z organismu Převaha jedné (VR) i druhé (antioxidační) složky vede k poruchám ohrožujícím organismus Oxidační stres = nastává při převaze volných radikálů

Oxidační stres Podílí se na patogenezi mnoha zánětlivých a degenerativních onemocnění Ateroskleróza Diabetes mellitus Hypertenze Chronické střevní záněty Zhoubné novotvary Alzheimerova choroba Parkinsonova choroba Je podstatou fyziologického stárnutí  akumulace malých chyb systému antioxidační ochrany

Nic není Úplná eliminace volných radikálů není účelem antioxidační ochrany organismu Volné radikály plní i řadu fyziologických funkcí Aktivované fagocyty produkují superoxid - proti mikrobům a při zánětlivé reakci Oxid dusnatý (NO) – má vazodilatační účinky Kyselina chlorná (vzniká z Cl - a superoxidu) – zabíjení fagocytovaných mikroorganismů Spermie potřebují superoxid k narušení membrány vajíčka

Spasí nás antioxidanty ve stravě? Jsou antioxidanty ve stravě jediná možnost jak se ubránit před volnými radikály? Zabrání vysoký příjem antioxidantů ve stravě rozvoji onemocnění? Zpomalí vysoký příjem antioxidantů ve stravě proces stárnutí?

Antioxidanty Definice Látky schopné zastavit řetězovou radikálovou reakci Látky „neutralizující“ volné radikály ALE antioxidační ochrana lidského těla je mnohem komplexnější Anatomické uspořádání (reguluje hladinu O 2 ve tkáních) Antioxidační enzymy (superoxiddizmutáza, kataláza, glutathionperoxidáza) Antioxidační substráty (gluthation, bilirubin, k. močová) Regulace metabolismu Fe a Cu (vazba těchto kovů na specializované proteiny) Antioxidanty ze stravy (vit. C, vit. E,  -karoten, Se) Stresová reakce aneb „co tě nezabije, to tě posílí“ (oxidační stres zvyšuje odolnost k dalšímu oxidačnímu stresu) Systém zajišťující reparaci DNA a proteinů

Antioxidační ochranný systém Primární - inhibice tvorby nadměrného množství volných radikálů Sekundární - odstraňování již vzniklých volných radikálů Terciární - reparace poškozených biomolekul působením volných radikálů Zametače, vychytávače = „scavenger“

Antioxidanty Vitamin C Suplementace u normálně živených zdravých lidí nepřináší žádné měřitelné změny U kuřáků (zátěž respiračního traktu oxidanty z cigaretového kouře) – suplementace snižuje markery lipoperoxidace (ale nemá vliv na karcinogenitu kouření) Vitamin E (tokoferol, nejúčinnější  -tokoferol) Hlavní funkce v těle - ochrana membrán a lipoproteinů před lipoperoxidací Deficit málo častý (jen při poruše střevní absorpce tuků, u nezralých novorozenců) Při normální hladině v krvi - nebyl prokázán pozitivní význam jeho suplementace

Antioxidanty Selen Je důležitou součástí mnoha antioxidačních enzymů Příjem v potravě závisí na jeho obsahu v půdě Suplementace nemá prokazatelný efekt, ale není ani riziková  -karoten (provitamin A) Antioxidační působení v kůži – zháší singletový kyslík po UV ozáření ! Výsledky studií ukázaly, že suplementace  -karotenu u kuřáků zvyšuje riziko rozvoje rakoviny plic (riziková skupina – ženy kuřačky suplementující  -karoten kvůli opálení)

A co konzumace ovoce a zeleniny? Na rozdíl od konzumace izolovaných antioxidantů má prokazatelně příznivý účinek na lidské zdraví Snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, diabetu a některých typů nádorových onemocnění Předpokládá se podstatná úloha tzv. nenutritivních látek s biologickými účinky (retinoidy, flavonoidy, karotenoidy a další rostlinné fenoly s antioxidačními vlastnostmi) obsaženy také v červeném víně, zeleném čaji, kávě, čokoládě, luštěninách, a různém druhu koření (př. kurkuma)

Děkuji za pozornost! Použité zdroje: Hlúbik, P.: Antioxidanty v klinické praxi, Interní medicína pro praxi, 2006, 2, 79 Pláteník, J.: Volné radikály, antioxidanty a stárnutí, Interní medicína pro praxi, 2009, 11, 30 Racek, J.: Oxidační stres a možnosti jeho ovlivnění, Galén, 2003