Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_34_3_BIOKATALYZÁTORY Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / VÝZNAMNÉ LÁTKY V ORGANISMECH Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: NE Anotace: Formou prezentace seznámení s biokatalyzátory (enzymy, vitamíny, hormony), s jejich vlastnostmi, chemickým složením a funkcí. Prezentace zároveň slouží jako podklad pro zápis nově probírané látky do sešitu. Ověřeno ve třídě: 9.A Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 biokatalyzátory

3 ZÁPIS DO SEŠITU: biokatalyzátory složité organické látky, které působí v živých organismech jako katalyzátory enzymy – napomáhají trávení

4 příklad emzymů: ZÁPIS DO SEŠITU: amyláza pepsin
v ústech, napomáhá štěpit škrob pepsin v žaludku, pomáhá štěpit bílkoviny

5 ZÁPIS DO SEŠITU: Biotechnologie – výroba ovlivněná enzymy jsou technologie založené na využívání poznatků z biologie, využívá se v zemědělství, potravinářství a medicíně, jedná se především o využívání nižších organizmů

6 Vitamíny ZÁPIS DO SEŠITU:
organické sloučeniny různého chemického složení organismy, včetně člověka, si většinu vitamínů nedovedou v těle vytvářet a musí je tedy přijímat jako součást potravy

7 ZÁPIS DO SEŠITU: nevyvážený poměr vitamínů vede k poruchám metabolismu, případně až ke smrti jedince dělí se podle rozpustnosti na rozpustné ve vodě a v tucích (A,D,E,K)

8 Hormony ZÁPIS DO SEŠITU:
regulují rovnováhu vnitřního prostředí organismů nedostatek či nadbytek hormonů vede k narušení rovnováhy v organismu způsobující onemocnění až smrt jedince

9 ZÁPIS DO SEŠITU: např. hormon inzulin, který vytváří slinivka břišní, reguluje množství glukosy v krvi člověka (nedostatek způsobuje tzv. „cukrovku“ - Diabetes mellitus)

10 Diabetes mellitus Diabetes mellitus (zkratka DM), česky úplavice cukrová, krátce cukrovka, je souhrnný název pro skupinu chronických onemocnění, které se projevují poruchou metabolismu sacharidů. Rozlišují se dva základní typy: diabetes I. typu a diabetes II. typu, které vznikají důsledkem absolutního nebo relativního nedostatku inzulinu. Obě dvě nemoci mají podobné příznaky, ale odlišné příčiny vzniku. V prvotních stadiích diabetu I. typu jsou ničeny buňky slinivky břišní, které produkují hormon inzulin, vlastním imunitním systémem. Proto se řadí mezi autoimunitní choroby. Diabetes II. typu je způsoben sníženou citlivostí tkání vlastního těla k inzulinu.

11 Postižený systém pankreas (slinivka břišní)
Cukrovka se léčí inzulinem, což je hormon bílkovinné povahy, který umožňuje glukóze obsažené v krvi vstup do buněk. V buňkách je glukóza štěpena na jednodušší látky, přičemž se uvolňuje energie. Proto je hlavním projevem diabetu zvýšená koncentrace glukózy v krvi a nedostatek energie (z toho však nevyplývá, že by diabetik měl neustále zvýšenou glykemii). Postižený systém pankreas (slinivka břišní) Aplikace inzulinu inzulinovým perem Glukometr je určen pro domácí měření glykemie

12 Citace Amyláza (snímek č.2)
In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: Pepsin (snímek č.2) In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: Diabetes_mellitus (snímky č. 10, 11) In wikipedia: the free encyklopeddia [online]. St.Petersburg (Florida): Wikipedia Foundation, , last modifakated on [cit ].Dostupné z WWW: snímky č. 3 a 5 Beneš.P, Pumpr V., Banýr J.: Základy chemie 2.díl pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, s. ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Stanislava Kolářová.


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google