1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti. Starověké umění  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_12_INOVACE_03_Starověké.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
Advertisements

Románská kultura.
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
zpracovaný v rámci projektu
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE 341_Hudba v období gotiky AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
ROMÁNSKÁ KULTURA.
HUDBA V RENESANCI.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Ve znamení gotického slohu
Jak je možné zachytit hudbu
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Původ hudby, pravěk, starověk
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
Románská kultura.
Původ hudby, pravěk, starověk
Hudba starověku - antická orientální exotická.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA 30. a 40. léta 20. století TEST.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Hudba v období antiky Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_08_Středověká hudba v Čechách.
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky hudebních dějin v Čechách
Joseph Haydn.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
CESTA Z PRAVĚKU STAROVĚK ICT 2 – část
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
SVĚTOVÁ POPULÁRNÍ A ROCKOVÁ HUDBA
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti

Starověké umění  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_12_INOVACE_03_Starověké a středověké umění  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/  Anotace: Žák bude seznámen s kulturou starověku a středověku, zejména pak s uměním hudebním.  Očekávaný výstup: Žák bude schopen vystihnout základní znaky starověké a středověké hudby. Na základě poslechu bezpečně pozná gregoriánský chorál.  Druh učebního materiálu: Pracovní prezentace.

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Starověké umění dělíme na:  Umění Blízkého a Středního východu  Antické umění

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Umění Blízkého a Středního východu Tato území jsou prakolébkou naší kultury. Patří sem velké kultury jako je egyptská a mezopotámská. U Egypťanů byl panovníkem faraon. Byl zde rozvíjen kult posmrtného života a převtělení. Hudba měla významné postavení. Zněla při různých obřadech i slavnostních příležitostech.

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Umění Blízkého a Středního východu Hudba byla nejen žádanou zvukovou dekorací a kulisou, ale i zábavou. Úkol: Vysvětlete spojení zvuková dekorace či hudba jako kulisa. Úkol: Vysvětlete spojení zvuková dekorace či hudba jako kulisa. Škála hudebních nástrojů je taktéž bohatá. Ve starověku se objevují harfové nástroje, různé druhy píšťal, ale i nástroje bicí. Hudebníky jsou muži i ženy.

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Umění Blízkého a Středního východu Později se do popředí dostává také kultura židovská. Židovský náboženský jednohlasý zpěv přechází pak do chorálního jednohlasu. Ten má velkou zásluhu na formování tzv. gregoriánského chorálu. Hudba je i dnes pro Židy prostředníkem mezi Bohem a člověkem.

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Antické umění Pokud mluvíme o antickém umění, myslíme tím umění starověkého Řecka a Říma. Umění Řecka bylo uměním harmonie a fyzické i duševní krásy. Úkol: Jaký český ekvivalent byste přiřadili ke slovu „harmonie“? Na co se řecké umění zaměřilo? Úkol: Jaký český ekvivalent byste přiřadili ke slovu „harmonie“? Na co se řecké umění zaměřilo?

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Antické umění V Řecku měla hudba skutečně významné postavení. Říkalo se, že hudba může člověka převychovat, umravňovat a celkově formovat. Objevoval se už i sborový a sólový zpěv. Úkol: Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi sborovým a sólovým zpěvem. Úkol: Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi sborovým a sólovým zpěvem. Co se týká hudebních nástrojů, jsou známé kithary, lyry, aulosy a také jednoduché varhany.

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Antické umění kithara lyra aulos

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Antické umění Z dob starověkého Řecka máme také dochované první hudební památky. Nejznámější je Seikilova píseň. Její notový zápis byl vytesán do náhrobního kamene.

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Antické umění Řeckou kulturu poté převzal starověký Řím. I zde byl pěstován sólový a sborový zpěv. Nově se také uplatňovala pantomima. Úkol: Co je to pantomima? Jaká je její podstata? Úkol: Co je to pantomima? Jaká je její podstata? Při různých hrách pak zněla hudba hlučná, která měla za úkol podněcovat bojovníky i diváky. Hudba sloužila člověku, božstvu i státu.

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Hudebnice, Egypt

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Džóserova stupňovitá pyramida v Sakkáře, Egypt

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Akropolis, Řecko (opevněné návrší)

1. STAROVĚKÉ UMĚNÍ Pantheon, Řím (chrám)

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ Středověké umění dělíme na 3 velké oblasti:  Křesťanská antika  Prerománský a románský sloh  Gotika

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ Středověké umění je silně poznamenáno vítězstvím křesťanství, a proto má toto umění duchovní charakter. Středověké umění se zajímá o Starý i Nový zákon a o posmrtný život, Bůh se stává podstatou veškerého dění. Svatý Augustin řekl, že Bůh je zdrojem veškeré krásy.

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ 1. GREGORIÁNSKÝ CHORÁL Základem středověkého hudebního projevu byl chorál. Chorál je jednohlasý zpěv římskokatolické církve, který užívá většinou latinské duchovní texty. Otázka: Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi římskokatolickou a řeckokatolickou církví. K jaké církvi nyní patříme my? Otázka: Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi římskokatolickou a řeckokatolickou církví. K jaké církvi nyní patříme my? Chorály dostaly název od papeže Řehoře, tudíž jsou to gregoriánské chorály. Chorály dostaly název od papeže Řehoře (Gregor), tudíž jsou to gregoriánské chorály.

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ Úkol k poslechu: Gregoriánský chorál 0&feature=results_video&playnext=1&list=PLD923F45EDCFAF8EC 0&feature=results_video&playnext=1&list=PLD923F45EDCFAF8EC 1. zpěv: jednohlasý/dvojhlasý 2. píseň: duchovní/světská 3. jazyk: latinský/italský/německý 4. hlasy: mužské/ženské/dětské 5. Jaký je doprovod k této písni? 6. Co se ti líbí/nelíbí na této hudbě?

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ Řešení: Zpěv: jednohlasý Skladba: duchovní Jazyk: latinský Hlasy: mužské a ženské Doprovod: bez doprovodu

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ V současné době existuje také skupina Gregorian, která užívá jednak prvky gregoriánského chorálu, jednak prvky hudby moderní. V ukázce se setkáme s předělanou skladbou od skupiny HIM s názvem Join me in Death. GREGORIAN: vHTtMQ vHTtMQ vHTtMQ HIM: scLidWg&ob=av2e scLidWg&ob=av2e scLidWg&ob=av2e Úkol k poslechu: Pokuste se několika větami zhodnotit první a druhou ukázku. V čem se navzájem liší? Jaké prvky jsou zde zastoupeny?

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ 2. LIDOVÁ PÍSEŇ SVĚTSKÁ Dalším typ hudby označujeme jako lidová píseň světská. Ta byla součástí lidových událostí a zábav v každodenním životě prostých lidí. Příklady těchto písní: 1. Hospodine, pomiluj ny – pochází z 11. století 2. Svatý Václave, vévodo české země 3. Povstaň, povstaň veliké město pražské 4. Ktož jsú boží bojovníci – husitská bojovná píseň

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ 3. UMĚLÁ PÍSEŇ SVĚTSKÁ Umělá píseň světská má své kořeny ve 12. a 13. století, kdy začínají vznikat města i hradní střediska. Právě zde pak působí profesionální hudebníci. Velký význam mají i dodnes milostné české písně, které se staly klenoty české poezie i hudby. Nejznámější písní je píseň s názvem Dřevo sě listem odievá. Úkol: Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi lidovou a umělou písní. Uveďte příklad jedné lidové a jedné umělé písně. Úkol: Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi lidovou a umělou písní. Uveďte příklad jedné lidové a jedné umělé písně.

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ V období gotiky se pak také objevil světský jednohlasý zpěv. Ten má mnoho podob a interpretů. Většina pojmenování se zachovala: V období gotiky se pak také objevil světský (necírkevní) jednohlasý zpěv. Ten má mnoho podob a interpretů. Většina pojmenování se zachovala: 1. Jokulátoři (žertéři) byli potulní pěvci, kteří vystupovali na jarmarcích. Jejich písně byly veselé. 2. Truvéři a trubadúři byli pěvci, kteří pěstovali rytířský zpěv. Jejich písně opěvovaly statečnost rytířů a krásu žen. [minesengři] šanson. 3. Minnesängři [minesengři] patří do oblasti německé. Jsou podobní trubadúrům. Již tehdy se rytířským písním říkalo šanson.

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ Až do konce 13. století byla skoro všechna hudba jednohlasá. Postupně se však vyvíjel zpěv dvojhlasý. Úkol k poslechu: Jak poznáte, že se jedná o dvojhlasý zpěv? Jak asi vypadá notový zápis pro dvojhlasou píseň? Úkol k poslechu: Jak poznáte, že se jedná o dvojhlasý zpěv? Jak asi vypadá notový zápis pro dvojhlasou píseň? Teprve ve 14. století se zpívalo dvojhlasně nebo vícehlasně. Úkol: Jaký je rozdíl mezi dvojhlasým a vícehlasým zpěvem? Úkol: Jaký je rozdíl mezi dvojhlasým a vícehlasým zpěvem? Takový způsob zpěvu byl novinkou a označoval se jako ars nova =. Představitelem byl francouzský skladatel Guillaume de Machaut Takový způsob zpěvu byl novinkou a označoval se jako ars nova = nové umění. Představitelem byl francouzský skladatel Guillaume de Machaut [gijóm de mašo].

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ Bazilika a zvonice v Pise v Itálii (Šikmá věž v Pise)

2. STŘEDOVĚKÉ UMĚNÍ Katedrála Notre-Dame v Paříži

Starověké a středověké umění Knižní zdroje: KOL. AUTORŮ: Hudební výchova pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN, 2002, s. 41–45. ISBN NAVRÁTIL, M. Dějiny hudby. Přehled evropských dějin hudby. Olomouc: Votobia, ISBN Obrázky: Dostupné pod licencí Google na www:.. architecture-page-3.htmlhttp:// architecture-page-3.html.. 7-cudes-sveta-1/200393http:// 7-cudes-sveta-1/ chanting-reduce-blood-pressure-stress.htmlhttp:// chanting-reduce-blood-pressure-stress.html..

Starověké a středověké umění Videa: Dostupné na Youtube na www:.. lts_video&playnext=1&list=PLD923F45EDCFAF8EChttp:// lts_video&playnext=1&list=PLD923F45EDCFAF8EC..