Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04"— Transkript prezentace:

1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
   Název materiálu: Hudba v období středověku Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

2 ANOTACE Škola: Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IX. ročník Klíčová slova: středověk-hudba-hudba duchovní a světská-gregoriánský chorál- hudební nástroje Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: charakterizuje hudbu v období středověku, vysvětluje pojmy duchovní a světská hudba charakterizuje gregoriánský chorál, zařazuje poznatky do širších souvislostí Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

3 Hudba v období středověku

4 Obecně o středověku Středověk se časově rozpíná od konce starověku 5.stol. n. l. (476 zánik západořímské říše), končí v 15.stol. (1492 objevení Ameriky) Středověk je dobou, v níž měla velký vliv katolická církev

5 Středověk můžeme rozdělovat na
raný (5.-11.stol.) vrcholný (11. – zač. 14.stol.) pozdní (14. – 15.stol.)

6 Z hlediska uměleckých stylů:
Raný středověk – románský sloh

7 2) vrcholný a pozdní středověk – gotika

8 Hudba Hudba v období středověku se rozděluje na 2 velké oblasti:
hudba duchovní = hudba, jejíž texty či vnitřní obsah vycházejí z náboženství (v Evropě nejčastěji z křesťanství) hudba světská = hudba, která nemá duchovní obsah

9 Duchovní hudba středověku
Je zastoupena především tzv. gregoriánským chorálem Gregoriánský chorál = jednohlasý duchovní zpěv obsahující latinské texty (název podle papeže Řehoře Gregora Velikého)

10 Světská hudba Světská hudba byla ve středověku zastoupena tzv. trubadůry a truvéry Byli to potulní muzikanti, kteří hráli po jarmarcích, trzích, hostincích atp. Mnohdy sloužili jako „noviny“ – díky svému neustálému putování byli svědky mnoha událostí, o nichž podávali zprávy v dalších krajích a zemích

11 Obdivoval-li se některý šlechtic dámě, najmul si mnohdy trubadůra či truvéra, jenž složil milostnou píseň a se vzkazem od ctitele ji zazpíval dámě pod oknem Trubadůři a truvéři se doprovázeli na jednoduché nástroje: Loutny, pošetky („kapesní“ housle), flétny, tamburíny, bubínky atd.

12 Notace Ve středověku dochází k velkému rozvoji hudební notace:
Zpočátku byl zaznamenáván jen pohyb melodie, k čemuž sloužili tzv. NEUMY

13 Postupem času se notace zpřesňovala
– nejdříve (po vynalezení notové osnovy) byla zapisována melodie bez rytmu

14 Později (od 12.stol.) se vyvíjela notace, která dokázala zachytit i rytmus (tzv. menzurální notace)

15 Notace, která je podobná té dnešní byla vynalezena až ve 14. – 15.stol.

16 Nejstarší české duchovní písně
Mezi nejstarší ČESKÉ duchovní písně patří: Hospodine, pomiluj ny (9. – 10. stol.) Považována za středověkou českou hymnu 2) Svatý Václave

17 Internetové zdroje


Stáhnout ppt "Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04"

Podobné prezentace


Reklamy Google