Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_11 Název materiáluVýdaje v.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_15 Název materiáluDaně z příjmů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_19 Název materiáluBankovní.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Smlouvy Podepisoval jsi někdy nějakou smlouvu?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_16 Název materiáluPráce plynu.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_09 Název materiáluJednoduché.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_05 Název materiáluAkcie AutorMgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_07 Název materiáluPodílové.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název:VY_62_IVOVACE_3402_PaN POJIŠTĚNÍ Téma: Pojem F. G._ POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_03 Název materiáluKalkulačka.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-07 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_03 Název materiáluDluhopis,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_06 Název materiáluUrčování.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Název projektu: Moderní škola
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
VY_32_INOVACE_10_08_hospodaření domácnosti, příjmy a výdaje
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
FINANČNÍ GRAMOTNOST Splátka nebo úvěr
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Název projektu: Moderní škola
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Charakteristika daňové evidence
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Projekt Rozumíme penězům
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_11 Název materiáluVýdaje v hospodaření domácnosti AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhFinanční trh Ročník4 Datum tvorbylistopad 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Výdaje v hospodaření domácnosti

Výdaje  všechny peníze, které utratíme  mandatorní (povinné, nezbytné) výdaje – nelze se jim vyhnout  nutné výdaje – lze se jim sice vyhnout, ale je to ekonomicky nevýhodné (později budeme muset zaplatit ještě více)  zbytné výdaje – nezbytné k životu

Mandatorní výdaje  platby, které vyplývají ze smluv a závazků domácnosti  při jejich neplacení hrozí sankce (např. finanční, morální)

Mandatorní výdaje – příklady  splátky úvěrů, splátkových prodejů, leasingu  platby pokut  platby pojistného z již uzavřených smluv  platby daní  platby sociálního a zdravotního pojištění

Mandatorní výdaje – příklady  nájemné  zálohy a doplatky za dodávky energií  vodné a stočné  platby za odvoz domovního odpadu  platby za komunikační služby

Mandatorní výdaje – příklady  platby výživného  platby spojené se školní docházkou dětí (školné, stravné, platby za docházku do mateřské školy)  platby členských poplatků (sportovní kluby, politické strany, spolky)

Mandatorní výdaje – pravidla  při sestavování rodinného rozpočtu je nezbytně nutné vědět jaké, v jaké výši a kdy všechny mandatorní výdaje musíme platit  jakmile se začneme opožďovat v placení mandatorní výdajů, je třeba neprodleně a rázně situaci řešit a najít východisko ze situace

Nutné výdaje  platby, které nejsou povinné  nehrozí sankce v případě jejich neprovedení  lze je snížit snáze než mandatorní výdaje, avšak ne zcela na nulu  jejich uskutečnění je spočitatelně ekonomicky výhodnější než jejich neprovedení

Nutné výdaje  platby, které jsou nezbytné pro zajištění základních životních potřeb – zabezpečení stravy, oblečení, zajištění dopravy do zaměstnání či do školy, výdaje za telekomunikace apod.

Zbytné výdaje  platby, které hradíme zcela dobrovolně  výdaje, které slouží pouze k uspokojení dalších potřeb nad rámec potřeb základních  je možné je kdykoliv neučinit, a to bez jakýchkoliv sankcí

Jak snížit výdaje?  kontrolovat přísně vlastní výdaje a výrazně omezit všechny nadbytečné platby za zboží a služby, které reálně nepotřebujeme

Jak snížit výdaje?  je nutné ovládnout svůj spotřebitelský pud  je nutné správně rozumět reklamě a umět ji kriticky vyhodnotit jako pouze jeden z mnoha informačních kanálů

Jak snížit výdaje?  inventarizovat výdaje, rozpoznat míru jejich důležitosti a poté snížit ty, které mají pro život rodiny nejnižší důležitost. Je užitečné si několik měsíců vést finanční deník s podrobným přehledem všech příjmů a vydání a také sledovat množství použitých a nepoužitých nakoupených věcí

Jak snížit výdaje?  přehodnotit samotný chod domácnosti, zvyklosti a způsoby vykonávání běžných činností – možnost dosažení úspor v oblasti dodávaných energií, spotřeby vody, plateb za služby apod.

Jak snížit výdaje?  vyhodnotit možnost dalších úspor spojených např. s bydlením, popř. přiměřeně investovat do opatření a nových technologií, u kterých je zajištěna vhodná návratnost

Otázky a úkoly 1.Uveďte příklady zbytných výdajů. 2.Existuje jasná hranice mezi nutnými a zbytnými výdaji? 3.Odhadněte měsíční výši vašich vlastních zbytných výdajů. 4.Uveďte konkrétní příklady, jak může rodina snížit své výdaje.

Použité zdroje: PETRÁŠKOVÁ, V. – HORVÁTHOVÁ, Z.: Vybrané kapitoly z finanční gramotnosti. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. – SMRČKA, L. a kol.: Finanční vzdělávání pro střední školy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, s. ISBN