Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.14 odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní jazyk a jeho útvary 3 Časté chybování v textu
Advertisements

Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Druhy přísudku Skladba věty.
Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nepravidelnosti větné stavby
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
T ENTO DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL (DUM) VZNIKL NA ZÁKLADĚ ŘEŠENÍ PROJEKTU OPVK, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.5.00/ S NÁZVEM „V ÝUKA NA GYMNÁZIU PODPOROVANÁ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Přístavek 8. ročník.
Figury II Marcela Jurková.
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Za předpokladu použití psacích potřeb
Věta jednoduchá a souvětí.
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Úvod do učiva Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Zájmena 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ pravopis Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anakolut Chlapci, když přišli ráno do školy, byla jim zima. Poslední podmínkou je zhlédnutí pěti filmů, z toho tři filmy české a dva zahraniční. Víme,
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ grafické znázornění věty jednoduché Název sady: Český jazyk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odvozování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ zájmeno jenž Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Konference projektu NOE Zmocnění a uvolnění vedoucích Seminář 1: Prostředí a výzvy Seminář 2: Tři duchovní hodnoty zdravého vedoucího Seminář 3: Kde získám.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ zkracování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Vladimíra Hanousková Název DUM: VY_32_Inovace_ Sčítání celých čísel Název sady: Matematika 7. ročník.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
VY_32_Inovace_6.1.5 homonyma Český jazyk 7. ročník
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník třída Autor
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.9 Sámova říše
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Autor: PaedDr. Jana Čechová
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Odchylky od větné stavby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Spojky.
Zájmena.
Druhy přísudku Skladba věty.
Odchylky od větné stavby, které jsou syntaktickými chybami
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace seznamuje žáky s některými odchylkami od větné stavby. Učí je rozlišovat správné vazby.

Pobavte se nešikovným vyjadřováním. Pak jsme se šli podívat k prasatům, Přemek tam totiž měl babičku. Žmoulal kuličku z chlebové střídky, chvíli si sní pohazoval a potom ji hodil na tvář dívky, která se rozprskla. Náš závod je výrobcem píšťalek pro posunovače z novoduru.

ZEUGMA  zanedbání dvojí vazby (spřažení vazeb)  členy jsou spojeny vazbou, která však patří jen k jednomu z nich (většinou k poslednímu) Včera jsem viděl a mluvil s Petrem. Správně: Včera jsem viděl Petra a mluvil s ním. vidět (koho, co – 4.p.) mluvit (s kým, čím – 7.p.)

Najdi odchylky ve větné stavbě a oprav je: Zeugma Národ chtěl a volal po nové vládě. Národ chtěl novou vládu a volal po ní. Ničení a šlapání po trávníku se zakazuje. Ničení trávníku a šlapání po něm se zakazuje. Mluvíme o rozdílu váhy před a po porodu. Mluvím o rozdílu váhy před porodem a po něm. Poctivý člověk opovrhuje a nenávidí licoměrníka. Poctivý člověk opovrhuje licoměrníkem a nenávidí ho.

ANAKOLUT  vyšinutí z větné vazby  části věty na sebe správně nenavazují  častý jev v nepřipravených projevech Chlapci ráno, když přišli do školy, byla jim zima. Správně: Chlapcům, když přišli ráno do školy, byla zima.

Najdi odchylky ve větné stavbě a oprav je: Anakolut Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. Člověk, když není opatrný, hned něco ztratí. Podmínkou je zhlédnutí pěti filmů, z toho tři české a dva zahraniční.... pěti filmů, z toho tří českých a dvou zahraničních. Víme, že člověk často, když dělá práci poprvé, nejde mu dobře. Víme, že člověku často nejde práce dobře, když ji dělá poprvé.

KONTAMINACE  křížení dvou různých vazeb  hojně se objevuje u slov podobného významu  často dochází k postupnému přejímání vazby (nevnímáme ji jako chybnou) pokračoval na adaptaci domu pokračovat v něčemxpracovat na něčem přihlížel na zdravotní stav zaměstnance přihlížet k xdívat se na

Najdi odchylky ve větné stavbě a oprav je: Kontaminace Proti nepřátelům demokracie je třeba čelit vysvětlováním principů. čelit něčemu x bojovat proti něčemu Firma uvažuje se zavedení pohyblivé pracovní doby. počítat s x uvažovat o Ředitel přihlížel na můj předchozí prospěch. přihlížet k x dívat se na

Zdroj: ČECHOVÁ, Marie a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000, ISBN ilustrace klipart ČECHOVÁ, Marie; OLIVA, Karel; NEJEDLÝ, Petr. Hrátky s češtinou. Praha: SPN, 2007, ISBN