Informace členům Rady vlády pro BOZP Ing. Martin Sedláček Ústřední báňský inspektor ČBÚ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro 32. zasedání Rady vlády pro BOZP
Advertisements

Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
Obecné požadavky na výstavbu
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Dokumentace k zajištění BOZP
Nástroje územního plánování
ASOCIACE SAMOSTATNÝCH ODBOR Û ČESKÁ REPUBLIKA. Stav a vývoj kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví při práci za rok 2011 v odborových organizacích Asociace.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Základní škola Bučovice, Školní 711 Číslo a název operačního.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Mgr. Michal ŠAFRA DOHLED NAD OBECNOU BEZPEČNOSTÍ VÝROBKŮ (OBV) V RÁMCI DOVOZU ZE TŘETÍCH ZEMÍ Mgr. Michal ŠAFRA
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Průřezové problémové okruhy ke zkoušce
Systém kontrolní činnosti SEI
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Dokumentace k zajištění BOZP
Odměňování pedagogických pracovníků
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce a připravované legislativní změny.
Novelizace zákona o PO (spalinové cesty) kpt. Mgr. Petr Komínek, DiS. 1.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Výkon státního odborného dozoru v roce 2015 Ministerstvo dopravy.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
Působnost odboru dozoru a regulace vodárenství - oddělení stížností, kontroly a regulace v rámci dozoru MZe v oblasti VaK Seminář MZe pro vodoprávní úřady.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ražba důlních děl pomocí trhací práce
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Vodohospodářské aktuality
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Koncepce nového zákona o VTZ
Poznatky z kontrol agentur práce
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, 7. února 2013 Úvodní slovo
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Odbor životního prostředí MHMP
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Výbory a pracovní skupiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Úřad vlády České Republiky
Kontroly výkonu přenesené působnosti v oblasti editace dat RÚIAN
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Informace členům Rady vlády pro BOZP Ing. Martin Sedláček Ústřední báňský inspektor ČBÚ

ÚVOD Usnesením vlády České republiky č. 468 ze dne 26. června 2012 o Plánu nelegislativních úkolů vlády na 2. pololetí 2012 a o Přehledu námětů pro Plán nelegislativních úkolů vlády na 1. pololetí 2013, bylo uloženo předsedovi Českého báňského úřadu zpracovat a předložit vládě České republiky „Zprávu o stavu bezpečnosti v hornictví za rok 2012“.

Stav úrazovosti a nehodovosti Zpráva o stavu bezpečnosti v hornictví (dále jen „Zpráva“) hodnotí stav bezpečnosti práce a bezpečnosti provozu v organizacích, které ve smyslu zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 61/1988 Sb.“), vykonávají hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem a v organizacích, které nakládají s výbušninami. Zpráva stručně hodnotí i výkon vrchního dozoru nad zajišťováním bezpečného stavu podzemních objektů.

Důlní neštěstí v zahraničí V roce 2012 zahynulo v Číně při důlních neštěstích podle oficiálních statistik více jak 3000 lidí, ale mnoho tragédií není vůbec ohlášeno, protože majitelé se chtějí vyhnout uzavření svých šachet. Dle vyjádření tiskových agentur je Čína rozhodnuta, do roku 2015, uzavřít nelegálních a nebezpečných dolů. Desítky smrtelných úrazů je také zaznamenáno při těžbě zlatých a stříbrných rud v oblastech Jižní Ameriky (Peru, Mexiko, Brazílie), Jižní Afriky a Mongolska. Proto orgány státní báňské správy České republiky věnují trvale zvýšenou pozornost analýze příčin a následků všech mimořádných událostí v českém hornictví, vč. stanovení preventivních opatření proti jejich opakování.

Usnesení Rady Evropské unie Usnesení Rady Evropské unie ze dne 25. června 2007, o nové strategii Společenství v oblasti ochrany zdraví a bezpečnosti při práci. Cíl – snížit celkovou míru výskytu pracovních úrazů v zemích Evropské unie o 25% do roku 2012 ve srovnání s rokem 2006.

Usnesení Rady Evropské unie V rámci ČR byl tento cíl zapracován do „Národní politiky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ČR“, viz usnesení vlády ČR č. 920 ze dne 23. července Konkrétní opatření ke splnění tohoto cíle jsou mj. stanoveny v „Národním akčním programu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na období let “ projednaném a schváleném Radou vlády BOZP na 28. zasedání dne

Vývoj úrazovosti v hornictví v ČR v letech 2006 až 2012 Sledování vývoje úrazovosti prostřednictvím míry výskytu úrazů na 100 tis. pracovníků. Počet pracovníků převzat z údajů Českého statistického úřadu.

Vývoj úrazovosti v hornictví v ČR v letech 2006 až 2012 Míra výskytu pracovních úrazů při těžbě nerostných surovin v roce 2012 dosáhla hodnoty 1781 úrazů na nemocensky pojištěných pracovníků. Ve srovnání se stavem za rok 2006 to představuje pokles o 42,6 %.

Absolutní počet všech úrazů v letech Absolutní počet všech úrazů v roce 2012 (celkem 735 úrazů) byl nejnižší od počátku sledovaného období. Z tohoto pohledu je proto možno rok 2012 hodnotit pozitivně. Proti roku 2006 (celkem úrazů), byl v roce 2012 (celkem 735 úrazů) zaznamenán pokles počtu úrazů o 44,4 %, proti roku 2011 (celkem 752 úrazů) pokles počtu úrazů o 2,3 %, viz graf. Graf srovnání absolutního počtu úrazů v letech 2000 – 2012.

Počty pracovních úrazů podle činností

Vývoj počtu pracovních úrazů v letech 2006 – 2012

Vývoj počtu pracovních úrazů v letech 2000 – 2012

Vyhodnocení rozdělení zdrojů a příčin všech pracovních úrazů, mimo smrtelných a životu nebezpečných Statistické vyhodnocení rozdělení zdrojů a příčin všech pracovních úrazů, mimo smrtelných a životu nebezpečných, podle třídění ve smyslu NV č. 201/2010 Sb., znázorňují následující grafy.

Výskyt pracovních úrazů (mimo smrtelných a životu nebezpečných) dle zdrojů.

Zdroje pracovních úrazů Největší podíl ve zdrojích pracovních úrazů, stejně jako v roce 2011, tvoří kategorie „III - Materiál, břemena, předměty“ – 46, 5 % z celkového počtu úrazů (v roce 2011 – 42,2 %) a kategorie „IV - Pád na rovině, z výšky, do hloubky, propadnutí“ – 30,9 % z celkového počtu úrazů (v roce 2011 – 27 %). Uvedené kategorie tak zůstávají nejčastějšími zdroji úrazů stejně jako v roce 2011.

Výskyt pracovních úrazů (mimo smrtelných a životu nebezpečných) dle příčin.

Příčiny pracovních úrazů Nejčastější příčinou pracovních úrazů je kategorie „6 - Nepředvídatelné riziko práce nebo selhání lidského činitele“ – 47,4 % z celkového počtu úrazů (v roce 2011 – 48,3 %), následuje kategorie „2 – Špatně nebo nedostatečně odhadnuté riziko“ – 26,7 % z celkového počtu úrazů (v roce 2011 – 26,5 %) a kategorie „5 – Porušení pracovní kázně postiženým“ – 11,8 % (v roce 2011 – 11,1 %). Zastoupení i pořadí tří nejčastějších příčin je obdobné jako v roce 2011 viz graf.

Smrtelná úrazovost V průběhu roku 2012 došlo při činnostech podléhajících vrchnímu dozoru státní báňské správy celkem k 8 smrtelným pracovním úrazům. Ve srovnání s rokem 2011 se jedná o pokles o 3 případy a proti roku 2006 se jedná o nárůst o 3 případy. Z celkového počtu 8 smrtelných pracovních úrazů došlo k 5 smrtelným úrazům při dobývání černého uhlí (z toho k jednomu při úpravě černého uhlí), 1 smrtelnému úrazu při dobývání nerudních surovin povrchovým způsobem a 2 smrtelným úrazům při činnosti prováděné hornickým způsobem.

Počet smrtelných pracovních úrazů v letech 2006 – 2012 (podle činností)

Vývoj počtu smrtelných pracovních úrazů v letech 2006 – 2012

Počet smrtelných pracovních úrazů v letech 2000 – 2012 (podle činností)

Vývoj počtu smrtelných pracovních úrazů v letech 2000 – 2012

Zdroje a příčiny smrtelných úrazů Nejčastějším zdrojem smrtelných pracovních úrazů v roce 2012 byla kategorie „II - Kontakt se strojním zařízením nebo jeho částí“ (4 smrtelné úrazy, z toho 3 případy při těžbě černého uhlí a 1 případ při těžbě nerudních surovin). Zatřídění smrtelných úrazů z hlediska jejich příčin bylo provedeno na základě výsledků šetření OBÚ a za příčinu byly označeny kategorie „2 - Pro špatně, nebo nedostatečně odhadnuté riziko“ (2 případy), „4 - Pro nedostatečné osobní zajištění zaměstnance včetně OOPP“ (1 případ), „5 - Porušení pracovní kázně postiženým“ (3 případy), „6 - Nepředvídatelné riziko práce nebo selhání lidského činitele“ (1 případ) a „7 - Pro jiný, blíže nespecifikovatelný důvod“ (1 případ).

Kontrolní a inspekční činnost ČBÚ ČBÚ vykonává svoji inspekční a kontrolní činnost formou inspekcí, generálních prověrek nebo neohlášených či namátkových kontrol prostřednictvím ústředních báňských inspektorů. Celkem byly vykonány 4 generální prověrky.

Kontrolní a inspekční činnost ČBÚ Český báňský úřad dále prováděl kontrolní činnost v dozorovaných organizacích formou specializovaných inspekčních prohlídek, a to jednak dle Plánu hlavních úkolů SBS na rok 2012, nebo formou neohlášených kontrol. Kontroly byly zaměřené na vybranou část činnosti kontrolované organizace, a to zejména s ohledem na četnost mimořádných událostí a pracovních úrazů.

Kontrolní a inspekční činnost OBÚ OBÚ vykonávaly svou kontrolní a inspekční činnost především prostřednictvím komplexních prověrek v dozorovaných organizacích a dále jednotlivými kontrolními prohlídkami příslušnými obvodními báňskými inspektory. Celkem bylo vykonáno směn Pokuty v celkové výši Kč za správní delikty podle části šesté zákona č. 61/1988 Sb. a za přestupky podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.

Kontrolní a inspekční činnost OBÚ V souladu s § 42 zákona č. 61/1988 Sb. bylo vydáno v roce 2012 obvodními báňskými inspektory celkem 22 závazných příkazů k zastavení provozu organizace nebo její části. Nejčastějším důvodem zastavení provozu byly zjištěné závady při prošetřování mimořádných událostí a pracovních úrazů.

Kontrolní a inspekční činnost OBÚ Po nabytí účinnosti zákona č. 376/2007 Sb. došlo k rozšíření působnosti orgánů SBS o výkon vrchního dozoru nad zajišťováním bezpečného stavu podzemních objektů. Orgány SBS provádí výkon vrchního dozoru nad zajišťováním bezpečného stavu podzemních objektů. Ke konci roku 2012 orgány SBS evidovaly 546 podzemních objektů s celkovou délkou cca 546,3 km spadajících pod dozor SBS. Báňské záchranné stanice v této souvislosti provedly dosud 821 prohlídek, z toho 352 prohlídek ve spolupráci s OBÚ.

Kontrolní a inspekční činnost OBÚ Za jednu z priorit považují orgány SBS i nadále oblast nakládání s výbušninami a výbušnými předměty, včetně vydávání povolení k předávání, nabývání, dovozu, vývozu a tranzitu výbušnin v civilním sektoru. V této souvislosti OBÚ v roce 2012 vydaly 150 povolení k nabývání výbušnin a ČBÚ vydal 49 povolení k předávání výbušnin, 74 povolení k vývozu výbušnin do ciziny, 23 povolení k dovozu z ciziny a 14 povolení pro tranzit výbušnin přes území ČR.

Legislativní činnost na úseku BOZP Novela zákona č. 61/1988 Sb. provedená zákonem č. 184/2011 Sb. se primárně týkala hlavně oblasti podzemních objektů, návrh věcného záměru zákona, kterým se mění zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony – v meziresortním připomínkovém řízení, dílčí novelizace zákona č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem – v meziresortním připomínkovém řízení,

Legislativní činnost na úseku BOZP od února 2012 byl v gesci Českého báňského úřadu připravován návrh nového zákona o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití, který byl vládou schválen v prosinci 2012, vyhláška č. 394/2011 Sb., o sídlech obvodních báňských úřadů, vyhláška č. 395/2011 Sb., kterou se mění vyhláška Českého báňského úřadu č. 51/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při úpravě a zušlechťování nerostů, ve znění pozdějších předpisů.

Legislativní činnost na úseku BOZP V roce 2012 bylo v gesci Českého báňského úřadu novelizováno celkem 6 vyhlášek. Provedené novelizace se týkaly převážně problematiky odborných kvalifikací pro výkon některých profesí, v menším rozsahu pak také otázek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu.

Závěr V roce 2012 byl zaznamenán pokles výše těžby nerostných surovin v ČR ve srovnání s předchozím rokem. Pokles nastal v důsledku snížení investic z veřejných zdrojů, s důsledky především ve stavebním průmyslu. Následkem toho pak snížení ekonomické aktivity v oboru těžby nerostných surovin, což se projevilo snížením počtu pracovních úrazů a mimořádných událostí při těchto činnostech.

Závěr Pokles celkového počtu pracovních úrazů vedl k dosažení nejlepšího výsledku od počátku sledování. Absolutní počet všech úrazů s pracovní neschopností více jak 3 dny v roce 2012 byl nejnižší v celé historii sledování úrazovosti v oblasti dozoru státní báňské správy. Proti roku 2006 byl v roce 2012 zaznamenán pokles počtu úrazů o 44, 4 %. ČR tak plní program snižování úrazovosti na základě usnesení Rady Evropské unie.

Závěr Opatření ČBÚ přijatá k prošetřování závažných pracovních úrazů a závažných provozních nehod, v oblasti plánování a výkonu kontrolní činnosti a v oblasti tvorby báňské legislativy, se projevila pozitivně a přispěla k postupnému zvyšování bezpečnosti v hornictví.

Děkuji za pozornost.