Judikatura S oudního dvora EU v návaznosti na nové směrnice k VZ Vítězslava Fričová Head of ERA Brussels Office 13. května 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Kategorizace osob Osoby fyzické právnické člověk korporace fundace ústav spolek obchodní korporace nadace nadační fond § 214 NOZ ZOK § 306 NOZ § 394 NOZ.
Zadavatel, zakázka a řízení. 1.Zadavatel dle ZVZ: a)Veřejný zadavatel (stát, státní p.o., ÚSC, osoba ovládaná státem nebo jiným veřejným zadavatelem ve.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
VNITŘNÍ TRH Základy evropského práva Martin Matějec Zima 2015.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Problematika koncesí a sektorových veřejných zakázek
K problematice schvalování drážních vozidel
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Pojem přeměna obchodní společnosti
Povinná elektronická komunikace v zadávacích řízeních
Zákon o sociálním podnikání
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
Správa sociálního zabezpečení
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Historické milníky EU Monika Matysová.
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Název materiálu
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Daň z příjmů právnických osob
jako forma kontroly ve veřejné správě
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Základní znaky Jde o právnickou osobu ve formě družstva
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Mezinárodní právo veřejné - vztah mezinárodního a vnitrostátního práva
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Správa sociálního zabezpečení
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
SLUŽBY POSKYTOVANÉ KRAJSKOU SPOLEČNOSTÍ ARR s.r.o.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Principy fungování spolku BISON
Rozpočet Evropské unie
Mezinárodní právo veřejné Evropské právo
EVROPSKÁ UNIE.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Odbor dopravy - Bc. Petr Fehér
Transkript prezentace:

Judikatura S oudního dvora EU v návaznosti na nové směrnice k VZ Vítězslava Fričová Head of ERA Brussels Office 13. května 2014

Obsah Právní rámec Judikatura ESD/SDEU vykládající směrnice o veřejných zakázkách a její odraz v nové úpravě Smlouvy o koncesích Zhodnocení

Právní rámec – primární právo Smlouva o fungování EU (dříve Smlouva o Evropském společenství) Čl. 49 SFEU – zákaz omezení svobody usazování Čl. 56 SFEU – zákaz omezení volného pohybu služeb Základní principy: o Čl. 18 SFEU - zákaz diskriminace o Zásada rovného zacházení (vyplývá y čl. 49 a 56 SFEU) o Zásada transparentnosti Potvrzeno judikaturou o Teleaustria C-324/98 z C-324/98 o Coname C-231/03 z C-231/03 o Parking Brixen C-458/03 z C-458/03

Právní rámec – sekundární právo Dosavadní úpravaNová úprava Směrnice 2004/18/ES o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby Směrnice 2004/17/ES o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb Směrnice 2009/81/ES koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany a bezpečnosti Směrnice 2009/81/ES koordinaci postupů při zadávání některých zakázek na stavební práce, dodávky a služby zadavateli v oblasti obrany a bezpečnosti Směrnice EP a Rady 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES Směrnice EP a Rady 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES Směrnice EP a Rady 2014/25/EU o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES Směrnice EP a Rady 2014/25/EU o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES Směrnice EP a Rady 2014/23/EU o udělování koncesí Směrnice EP a Rady 2014/23/EU o udělování koncesí

Judikatura ESD/SDEU Několik typů žalob: o Žaloby Komise proti členským státům dle čl. 258 SFEU (přes 100) o Tzv. předběžné otázky položené národními soudy dle čl. 267 SFEU (přes 100) o Žaloby proti samotným institucím EU Všechny rozsudky dostupné na (i v češtině)

Definice zadavatele Čl. 1 odst. 9 směrnice 2004/18/ES „Veřejnými zadavateli“ se rozumí stát, regionální nebo místní orgány, veřejnoprávní subjekty, sdružení tvořená jedním či více takovými orgány nebo jedním či více veřejnoprávními subjekty. „Veřejnoprávním subjektem“ se rozumí jakýkoli subjekt: a) založený nebo zřízený za zvláštním účelem uspokojování potřeb obecného zájmu, který nemá průmyslovou nebo obchodní povahu; b) který má právní subjektivitu a c) je financován převážně státem, regionálními nebo místními orgány nebo jinými veřejnoprávními subjekty; nebo je těmito orgány řízen; nebo je v jeho správním, řídicím nebo dozorčím orgánu více než polovina členů jmenována státem, regionálními nebo místními orgány nebo jinými veřejnoprávními subjekty.

Rozšíření pojmu „veřejnoprávní subjekt“ Tzv. body governed by public law ve funkčním slova smyslu Rundfunk C-337/06 z C-337/06 Oymanns C-300/07 z C-300/07 Aigner C-393/06 z C-393/06

Naplnění definice veřejné zakázky Čl. 1 odst. 1 směrnice 2004/18/ES „Veřejné zakázky“ jsou úplatné smlouvy uzavřené písemnou formou mezi jedním nebo více hospodářskými subjekty a jedním nebo více veřejnými zadavateli, jejichž předmětem je provedení stavebních prací, dodání výrobků nebo poskytnutí služeb ve smyslu této směrnice. Auroux v Roanne C-220/05 z C-220/05 Komise v Německo C-536/07 z C-536/07 Helmut Müller C-451/08 z C-451/08

In-house výjimka Teckal C-107/98 z C-107/98 O veřejnou zakázku se nejedná, pokud zadavatel vykonává nad dotčenou odlišnou entitou kontrolu obdobnou té kontrole, kterou vykonává nad svými vlastními organizačními složkami, za podmínky, že tato entita s tímto veřejným orgánem nebo s dalšími územními celky, které v ní mají podíl, uskutečňuje převážnou část své činnosti. Stadt Halle C-26/03 z C-26/03 Parking Brixen C-458/03 z C-458/03 Coname C-231/03 z C-231/03 Carbotermo C-340/04 z C-340/04

Nová úprava Čl. 12 odst. 1 směrnice 2014/24/EU Veřejná zakázka zadaná veřejným zadavatelem soukromoprávní či veřejnoprávní právnické osobě spadá mimo oblast působnosti této směrnice, pokud jsou splněny všechny tyto podmínky: a)veřejný zadavatel ovládá dotčenou právnickou osobu obdobně, jako ovládá vlastní organizační složky; b)více než 80 % činností ovládané právnické osoby je prováděno při plnění úkolů, jež jí byly svěřeny ovládajícím veřejným zadavatelem nebo jinými právnickými osobami, jež uvedený veřejný zadavatel ovládá, a c)žádný soukromý subjekt nemá v ovládané právnické osobě přímou kapitálovou účast s výjimkou kapitálové účasti, s níž není spojeno ovládání ani možnost blokovat a již v souladu se Smlouvami vyžadují vnitrostátní právní předpisy, přičemž taková účast nezakládá rozhodující vliv na ovládanou právnickou osobu.

Tzv. horizontální spolupráce O veřejnou zakázku se nejedná, i když nejsou splněna kritéria stanovená v případě Teckal. Tragsa/Asemfo C-295/05 z C-295/05 Correos C-220/06 z C-220/06 DCC C-532/03 z C-532/03 Stadttreiningung Hamburg C-480/06 z C-480/06

Nová úprava Čl. 12 odst. 4 směrnice 2014/24/EU Smlouva uzavřená výlučně mezi dvěma nebo více veřejnými zadavateli nespadá do působnosti této směrnice, pokud jsou splněny všechny tyto podmínky: a)daná smlouva zakládá nebo provádí spolupráci mezi zúčastněnými veřejnými zadavateli s cílem zajistit, aby veřejné služby, které mají poskytovat, byly poskytovány za účelem dosahování jejich společných cílů; b)uskutečnění uvedené spolupráce se řídí pouze ohledy souvisejícími s veřejným zájmem a c)zúčastnění veřejní zadavatelé vykonávají na otevřeném trhu méně než 20 % činností, kterých se spolupráce týká.

Další příklady judikatury Kvalifikační a hodnotící kritéria Lianakis C-532/06 z C-532/06 Komise v Řecko C-199/07 z C-199/07 Omezený počet druhů zadávacích řízení Komise v Francie C-299/08 z C-299/08 Technická nebo odborná způsobilost Max Havelaar C-368/10 z C-368/10

Smlouvy o koncesích §46 a násl Parking Brixen : „Nehledě na skutečnost, že smlouvy o koncesi naveřejné služby jsou za současného práva Společenství vyňaty z působnosti směrnice, veřejné orgány, které je uzavírají, jsou nicméně povinny dodržovat základní pravidla Smlouvy o ES a zvláště zásadu zákazu diskriminace z důvodu státní příslušnosti.“ Teleaustria C-324/98 z C-324/98 Coname C-231/03 z C-231/03 Parking Brixen C-458/03 z C-458/03

Nová směrnice o koncesích Jednotná pravidla pro zadávání koncesí s ohledem na klasický sektor i ve vztahu k sektorovým oblastem Koncese na stavební práce i koncese na služby musí obsahovat přenos rizika : „Má se za to, že koncesionář převzal značné operační riziko, pokud mu není zaručena návratnost vynaložených investic nebo nákladů vzniklých při provozování stavby nebo poskytování služeb, jež jsou předmětem koncese.“ Možné ztráty nemají být zanedbatelné.

Základní zásady Zásada transparentnosti, zákazu diskriminace a proporcionality (čl. 18/1) Při provádění veřejných zakázek musí být dodržována pravidla EU, národní legislativa a pravidla zakotvená kolektivními nebo mezinárodními smlouvami v oblasti pracovního a sociálního práva a práva na ochranu životního prostředí (čl. 18/2)

Děkuji za pozornost! Dotazy?