Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 33 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření:
Divadelní scéna
Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: české divadlo, loutkové divadlo, herecký projev, Štěpánek, Klicpera.
Divadelní scéna Po vzestupu českého divadla v posledních patnácti letech 18. století nastala krátká přestávka, kdy české profesionální divadlo zaniklo a česky hráli jen ochotníci. Roku 1812 oživila skupina ochotníků pod vedením divadelního nadšence Jana Nepomuka Štěpánka česká představení v pražském Stavovském divadle. Začíná nová éra českého divadla.
Obrázek č. 1 – Jan Nepomuk Štěpánek
Obrázek č. 2 – Stavovské divadlo
Divadelní scéna Štěpánkovi ochotníci uváděli ve Stavovském divadle české činohry, zpěvohry i opery, ale převažovaly dobrodružné rytířské příběhy a veselohry. Ochotníci hráli zhruba 5x do roka. Populární byly historické i soudobé veselohry Štěpánkovy (Čech a Němec) a Klicperovy (Divotvorný klobouk, Hadrián z Římsů, atd.). Náročnější dramatickou tvorbu uváděli ochotníci ve Stavovském divadle jen zřídka.
Divadelní scéna Roku 1824 se stal J. N. Štěpánek spoluředitelem Stavovského divadla. Rychle vzrostl počet českých představení na 30 – 35 do roka. Stále převažovaly „rytírny“, ale častěji se objevovaly také náročnější hry. Česká představení byla určena spíše pro nižší a méně vzdělané vrstvy. Třicátá léta přinesla nové pojetí českého divadla.
Divadelní scéna České divadlo se stalo pro mnohé nezbytností. Po roce 1830 českých diváků rychle přibývalo a česky se začalo hrát i několikrát v týdnu. Vedle Stavovského divadla se hrálo i na jiných pražských scénách. Profesionální české soubory již měla i města Brno a Olomouc.
Fungování divadla: Herecký projev: zpočátku byly postavy často přehrávány. Postupně se mění k pravdivějšímu zobrazení charakteru postav. Ochotnické divadlo: po roce 1830 prožívá období velkého rozvoje, ochotnické soubory také v jihozápadních a východních Čechách. Loutkové divadlo: bylo určeno přímo dětem, kromě tradičního repertoáru (Faust, Herkules), se objevují i rytířské a loupežnické příběhy. Loutkářů začalo rychle přibývat ve 20. letech 19. století.
Opakování: 1)Jaký druh her v divadle převažoval? 2)Jmenujte alespoň 2 autory divadelních her? 3)Kdy přišlo období nového pojetí českého divadla? 4)Pro koho bylo určeno loutkové divadlo a kdy zaznamenalo svůj rychlý vývoj?
Řešení: 1)Převažovaly dobrodružné rytířské příběhy a veselohry, ale hrály se také činohry, zpěvohry a opery. 2)Autoři: Jan Nepomuk Štěpánek, Václav Kliment Klicpera, Josef Kajetán Tyl. 3)Nové pojetí přinesla 30. léta. 4)Loutkové divadlo: určeno dětem, 20.l. 19. st.
Zdroje: LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, ISBN Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, Odkaz. ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, ISBN
Zdroje obrázků: =cs&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=b9pzg7dr_JpWqM:&i mgrefurl= %25C3%25A1nek&docid=effH8msBrFx4WM&imgurl= pedia/commons/thumb/2/2f/Jan_Nepomuk_Stepanek_Vilimek.jpg/220px- Jan_Nepomuk_Stepanek_Vilimek.jpg&w=220&h=276&ei=EklWUOSDI47Vsga28IDYDg &zoom=1&iact=hc&vpx=206&vpy=160&dur=545&hovh=218&hovw=174&tx=82&ty=1 06&sig= &page=1&tbnh=165&tbnw=132&start=0&ndsp=22 &ved=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 1 – ) bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=QbkstakZ0IMVlM:&imgrefurl= vovskedivadlo.cz/&docid=RfaFLcQXPkw7gM&imgurl= mg/promo1.jpg&w=500&h=351&ei=5klWUNfjEcvptQahgoGIAQ&zoom=1&iact=hc&vpx =185&vpy=193&dur=644&hovh=187&hovw=267&tx=126&ty=118&sig= &page=1&tbnh=128&tbnw=181&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:0,s:0,i :87 (Obrázek č. 2 – )