VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

STYL ODBORNÝCH PUBLIKACÍ, ODBORNÝCH ČASOPISŮ A UČEBNIC
Slohové postupy.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Název projektu: Moderní škola
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Hypotézy ve výzkumu.
Free Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
Digitální učební materiál
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
VY_32_INOVACE_05_10 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_10 Zpracovala:Mgr.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL Psané útvary.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
STYL ÚŘEDNÍHO JEDNÁNÍ (JEDNACÍ, PRAKTICKY ODBORNÝ)
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Písemná práce z CJL.
odborný styl a jeho charakteristika
Slohové postupy.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu Název sady:Funkční styly pro 2.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – výklad Název sady:Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl - psané útvary Název sady:Funkční styly pro 2. ročník,
Úvod do psychologie Úvod do psychologie - cíle podnítit zájem Osvojení vědeckého způsobu uvažování (zdravý rozum x vědecká metoda) Jazyk vědy.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
Administrativní funkční styl
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
OBHAJOBA MATURITNÍ PRÁCE
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Kritéria hodnocení písemné práce
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Funkční styl odborný.
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie)

VÝKLAD

 útvar výkladového slohového postupu + popis, případně úvaha  postihuje a vysvětluje vnitřní souvislosti a vztahy  problematiku zdůvodňuje, ukazuje její příčiny a vztahy  konstatuje nebo předvídá důsledky

Cíl výkladu - odborné poučení o některém tématu z oblasti vědy, techniky, hospodářství, umění - sdělení nových poznatků ve shodě s vědeckým poznáním Výklad je základem učebnic, odborných časopisů a publikací

Kompozice  metoda deduktivní postup od obecné poučky (definice) k objasnění konkrétních jevů  metoda induktivní postup od konkrétních jevů, méně obecných poznatků k vyvození obecného závěru, pravidla

Typy výkladu  statický – výklad s definicí na začátku  dynamický – výklad o vzniku a vývoji jevu (populární)  výklad o poznání jevu – míra poznání roste, začíná se stavem + další poznání

 podle stupně odbornosti  výklad odborný – pro odborníky určitého oboru  populárně naučný – pro laiky nebo začátečníky v oboru  podle adresáta  výklad (pro neodborníky)  pojednání (pro odborníky)

 podle typu autorství  výklad – autor vědecké poznání zprostředkovává  pojednání – autor vědecké poznatky prohlubuje, rozšiřuje, přináší nové poznatky, objevy  podle formy  mluvený (přednáška)  psaný (stať, odborný článek)

 popisný  dokazující

Téma  různorodé  vyjádřeno v názvu nebo na začátku textu Důležité:  přehlednost  věcná správnost  jasnost a srozumitelnost

Postup vědecké práce 1.shromažďování látky (studium pramenů, vědeckých spisů, učebnic, příruček) 2. zpracování poznatků + příklady 3. zhodnocení, shrnutí

Návrh osnovy I.Úvod – uvedení tématu, problematiky II.Vlastní výklad 1) cíle 2) použité metody 3) konkrétní výklad – popisný, dokazující (indukce, dedukce) III.Závěr – shrnutí, vyvození závěrů, poučení, zdůraznění důležitých bodů výkladu, využití v praxi, význam

Jazyk  spisovný jazyk  termíny  jmenné vyjadřování (cenové snížení)  slovesně jmenné vyjadřování ( provést cenové snížení)

Syntax  složitější souvětí  vedlejší věty příslovečné příčinné, podmínkové, přípustkové  souřadně spojené věty v poměru příčinném, důsledkovém a vysvětlovacím

Odpovězte ne otázky: 1.Co je základní podmínkou a předpokladem kvalitního výkladu? 2. Co je cílem výkladu? 3. Které slohové postupy kromě výkladové- ho se v něm mohou objevit? 4. Které jazykové požadavky klademe na výklad? 5. Usiluje výklad o pestrost výrazovou jako např. vypravování? 6. Používají se citově zabarvená slova?

7. Uveďte různé typy výkladu z hlediska kompozice. 8. Čím se liší běžný výklad od pojednání?

Zdroje: Sochrová,M.: Český jazyk v kostce pro SŠ, Fragment, Havlíčkův Brod Sochrová,M.: Cvičení z českého jazyka v kostce, Fragment, Havlíčkův Brod Baumbgartnerová,G., Kapustová,A.: Český jazyk a literatura písemná práce, Nakladatelství Tauris, Praha Mgr. Renata Batková