Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Tematická oblast Psychologie a komunikace Název DUM Porucha chování - autismus Označení DUM VY_32_INOVACE_PSK4.13 Autor PhDr. Lenka Matějčíková Anotace Autismus jako porucha chování, specifické příznaky, psychologický přístup ke klientům s autismem Metodický pokyn Prezentace je určena pro 4. ročník oboru Sociální činnost. Na základě zkušenosti z předmětu Odborná praxe. Metodou brainstormingu žáci popisují autismus, jeho příznaky. Vycházejí z filmu Rain Man. Uvědomují si specifické znaky této poruchy chování. Datum vytvoření
Rain Man (1988) „Život egoistického mladého muže změní setkání s nemocným bratrem.“ Zdroj: OutNow! Image Gallery
Raymond nedokáže komunikovat s okolím, nechápe své emoce a jakákoli změna zavedených rituálů u něj vyvolává záchvaty paniky. Na základě filmu uveďte další char a kteristiky Diagnóza: ……………….
jedna z nejzávažnější poruch dětského mentálního vývoje vrozená porucha některých mozkových funkcí porucha vzniká na neurobiologickém podkladě předpokládá se, že určitou roli zde hrají genetické faktory, různá infekční onemocnění a chemické procesy v mozku – přesná příčina – neznámá syndrom, který se diagnostikuje na základě projevů chování
nedobrovolné samotářství („extrémní osamělost“) –“sociální slepota“ nedostatek sociálně emoční vzájemnosti (strach z cizích lidí, narušený sociální kontext…) chybí spontánní snaha o kontakt, navazování vztahů a zábava s jinými lidmi malá schopnost neverbální komunikace (pohled z očí do očí, výraz tváře, gesta….)
neschopnost hrát dětské hry založené na fantazii nebo kooperaci hračky užívány neobvykle, se stereotypním soustředěním na detail (kolečka u auta) nereaguje na své jméno opožděný vývoj jazyka nereaguje na pokyny někdy působí dojmem, že je neslyšící nemává na rozloučenou …………………..
záchvaty vzteku hyperaktivita neschopnost spolupracovat zabývá se určitými věcmi stále dokolečka neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět) řadí věci do řad reaguje přehnaně na určité materiály či zvuky zvláštní pohyby
speciální pedagogická péče s využitím metodiky kognitivně behaviorální terapie – zmírní se problematické chování (agresivita, sebezraňování, záchvaty vzteku), byl zaznamenán nárůst IQ, zvýšení adaptability a samostatnosti k úplnému potlačení příznaků autismu v 98% případů nedochází!
Zdroj: VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN