Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Životní cyklus podniku Ročník / obor studia:II. – III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Advertisements

Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
EKONOMIKA Státní podnik Ing. Hana Kročová
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový Informační systém Ročník / obor.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
EKONOMIKA OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI Ing. Hana Kročová
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZNIK A ZÁNIK PODNIKU (obchodní společnosti)
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Struktura podnikatelského plánu
MIKROEKONOMIKA Život podniku.  Podnik prochází během doby své existence různými vývojovými fázemi, ve kterých se potýká s různými problémy, které mohou.
Ing. Petr Bačík, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Podnikatelský záměr a plán Ročník / obor studia:I.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Insolvence, konkurz, exekuce Ročník / obor studia:II.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Akcie a jejich náležitosti Ročník / obor studia:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Daně a daňová soustava Ročník / obor studia:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Obchodní provoz.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO31 Název.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele.
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomika – Podnik CZ.1.07/1.5.00/ Ing. Eva Zmeškalová
Management a řízení hotelu
Rozhodování jako manažerská funkce
Živnostenský zákon a rejstřík II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ostatní nástroje marketingového mixu služeb
Hospodářská politika státu
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Management a řízení hotelu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Životní cyklus podniku Ročník / obor studia:II. – III. r./ Hotelnictví a turismus Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 616 Klíčová slova: Podnik, založení a vznik podniku, růst podniku, stabilizace podniku, krize podniku, sanace, fůze, transformace, konsolidace, zánik podniku. Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele s využitím praktických příkladů a cvičení na téma: Životní cyklus podniku.

Životní cyklus podniku

Existence podniku jako podnikatelského subjektu je časově ohraničena začátkem a ukončením jeho podnikatelské činnosti = životní cyklus = je odrazem vlivu vnějšího a vnitřního okolí podniku (aktivita konkurenčních firem, fiskální politika státu, inovační aktivity podniku, kvalifikace pracovních sil, atd.). Vypovídá o stupni rozvoje podniku a jeho postavení na trhu.

Fáze životního cyklu podniku Základní fáze životního cyklu podniku: založení, růst, stabilizace, Krize, zánik

Fáze životního cyklu podniku Jsou odrazem: vývoje makroekonomického prostředí  ve kterém podniky fungují (tempo růstu HDP, fiskální politika státu, očekávané úrokové sazby, vývoj inflace, devizové kurzy, právní prostředí), příslušnosti k odvětví  (cyklická, neutrální a anticyklická odvětví), konkurence (regulace ze strany státu, bariéry vstupu do odvětví) vlastní výkonnosti podniku (efektivnost).

Založení podniku Založení podniku je cílevědomý proces řízený člověkem, vlastníkem, podnikatelem. Jedná se o vytvoření základních předpokladů pro plnění funkcí podniku. Fáze založení podniku: příprava založení podniku  podnikatelský záměr,  sebeanalýza osobních vlastností, schopností a rodinného zázemí podnikatele,  analýza příležitostí na trhu – analýza trhu, vlastní rozhodnutí o podnikání a posléze  shromáždění potřebných dokladů a dokumentace,  volba právní formy podnikání,  analýza potřeb (prostor pro podnikání, jaké zaměstnance, stroje, materiál,… vlastní založení podniku  získání živnostenského oprávnění,  zápis do OR,  zahájení podnikání, …

Růst podniku Pro růst podniku je typické, že se podnik prosazuje na trhu, zvyšuje svůj obrat – to se projevuje v růstu velikosti podniku. Růst podniku se projevuje: zvětšováním objemu produkce, diverzifikací produkce, zvětšováním pozic na domácím trhu, expanzí na zahraniční trhy, růstem organizační struktury, stabilizací cen produktů a služeb, poklesem nákladů na výrobu, růstem zisku.

Stabilizace podniku Fáze, kdy podnik dosáhne optimální velikosti s ohledem na příležitosti trhu odpisy=investice  v období růstu investice vždy rostou rychleji než odpisy,  v období stabilizace se odpisy rovnají investicím).

Krize podniku Fáze, kdy aktivity podniku začaly klesat. Jedná se o delší časové období, kdy dochází k nepříznivému vývoji výkonnostního potenciálu podniku, radikálnímu snížení objemu tržeb, poklesu čistého obchodního jmění, snížení likvidity… Management se pokouší nežádoucí vývoj zvrátit (prostředkem k tomu je sanace). Nepodaří-li se mu to, dostane se podnik do trvalé krize, která končí zpravidla zánikem.

Způsoby zvratu krize podniku Sanace  opatření přijímaná vedením podniku, jejichž smyslem je zásadní ozdravení a obnova finanční výkonnosti a prosperity podniku. Transformace  přeměna podniku na jinou právní formu nebo jeho rozdělení, nastává právní a formální zánik podniku, ale ne materiální. Fúze  způsob záchrany podniku, kdy podnik splývá s jiným podnikem, je to formální zánik podniku bez jeho likvidace. Konsolidace  podnik se zachová co do předmětu, velikosti, organizace, mění se management podniku, styl řízení, metody kontroly, vedou ji většinou specializované firmy.

Zánik podniku Podnik zaniká ke dni výmazu z obchodního rejstříku. Věcně a časově zániku předchází jeho zrušení. Zrušení společnosti (§68 obchodního zákoníku) likvidací  (mimosoudní vyrovnání majetkových vztahů zanikající společnosti) bez likvidace  (obchodní jmění společnosti přechází na právního nástupce – sloučení, splynutí nebo rozdělení)

Příklad k procvičení: U následujícího obrázku správně určete chybějící část textu (fáze, popis os), která je označena křížkem:

Kontrolní otázky: 1. Popište přípravu na založení podniku. 2. Jakými způsoby se projevuje růst podniku? 3. Jaký je rozdíl mezi sanací a konsolidací? 4. Vyjmenujte a popište příčiny krize podniku.

Použitá literatura KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled: Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 1. vyd. Zlín: CEED nakladatelství, 2002, 279 s. ISBN