Dopravní infrastruktura, klíčové legislativní normy a výhled dopravního stavitelství Programovací období 2014 – 2020 Žofínské fórum 25. 4. 2016 Ing. Václav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Návrh Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2015 Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. prosince 2014 KÚ Libereckého kraje.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Prognóza potřeby pracovních sil v odvětví stavebnictví Praha Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. viceprezident.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Obecně k legislativě 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18.
1 VI. Ročník mezinárodní konference Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 22. září 2016 Luhačovice Potřeby a problémy dalšího rozvoje.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
Financování dopravní infrastruktury v období
Zákon o sociálním podnikání
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
ČESKÉ STAVEBNICTVÍ A LEGISLATIVA
Zákon o sociálním podnikání
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
hejtman Pardubického kraje
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Rychlá železnice, plány a realita
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Kalamitní situace - opatření
19. zasedání Monitorovacího výboru Operačního programu Doprava
Tisková konference ČMKOS
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Práce na novelizaci odpadové legislativy v oblasti elektroodpadu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ministr práce a sociálních věcí
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dlouhodobé plánování dočasných omezení kapacity
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Moravské dopravní fórum
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Národní akční plán čisté mobility
Život bez střeva , Praha.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Dopravní infrastruktura, klíčové legislativní normy a výhled dopravního stavitelství Programovací období 2014 – 2020 Žofínské fórum Ing. Václav Matyáš prezident

2 VÝSLEDKY STAVEBNICTVÍ V ROCE 2015 Meziroční změny (stálé ceny) 2014/ /2014 STAVEBNÍ VÝROBA CELKEM  4,3 %  7,1 % Pozemní stavitelství  3,4 %  2,6 % Inženýrské stavitelství  6,4 %  17,1 %

3

4

5 PROGNÓZA VÝSLEDKU ROKU 2015 V „S“ HODNOTĚ ČSÚ dosud nevydal výsledky Stavební produkce ve výši cca 470 mld. by odpovídala hodnotě v roce 2006

6 STAVEBNÍ ZAKÁZKY – STAV NA KONCI ROKU (ZÁSOBA PRÁCE ) rok mil. Kč index81,385,495,898,1100,5115,976,6!!! veřejná %67,357,355,252,347,350,249,2 soukromá %21,830,036,837,135,930,034,5 zahraničí %10,912,7 8,010,616,819,816,3 Na konci roku 2015 poklesla hodnota uzavřených zakázek o 23,6% !!!

7 NOVÉ ZAKÁZKY VE 4. ČTVRTLETÍ Pokles stavebních zakázek nevytváří podmínky pro výraznější růst stavební produkce v dalších obdobích. Březen 2016I.Q 2016/2015 Počet zakázek Celkem-35,0 %-37,2 % z toho PS-37,6 %-50,2 % IS-32,9 %-24,3 % Hodnota zakázek Celkem-57,6 %-40,5 % z toho PS-27,0 %-46,5 % IS-63,7 %-37,8 % Zakázky nad 1 mld. Kč žádná zadaná zakázka zadány 2 zakázky

8 Je dlouhodobě determinováno mnoha faktory:  neexistence nebo krátkodobá platnost rozvojových koncepcí a strategií  jejich nevyváženost, neprovázanost s ekonomickými možnostmi státu  nestabilita rozpočtů (SR, Státní fondy)  nekontinuita hospodářského rozvoje při střídání politické reprezentace  personální výměny ve vládě a vrcholových institucích státní správy  neuspokojivá kvalita stavební legislativy, komplikované projednávání potřebných změn  nedostatečná investorská příprava staveb  problematické čerpání Státních fondů a fondů EU ÚSKALÍ STAVEBNÍHO TRHU

9 Programové prohlášení vlády ČR:  zjednoduší procesu administrativního vyřízení stavebního povolení liniových staveb, a to včetně posouzení vlivu stavby na životní prostředí a podmínek vykupování dotčených pozemků  zpracování analýzy stávající projektové připravenosti, prověrku stavu zastavených staveb, možnosti jejich pokračování, podmínky financování   objem prostředků do infrastruktury nebude vláda omezovat, účelně využívat, zejména v oblasti čerpání fondů Evropské unie   vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na sítě TEN-T  za prioritní pokládá výstavbu dálnic a rychlostních komunikací DOPRAVNÍ INFRASTRUKURA

10 Základní důvody neplnění záměru:  přetržka v plynulosti investiční přípravy - důsledek politiky škrtů  dodnes se nepodařilo výpadky v plné míře dostatečně nahradit  důsledkem je několikaleté problematické čerpání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury  negativním znakem pro následující léta je možný návrat k nestabilitě financování DI  v současné době nejpodstatnější brzdou je stav stavební legislativy Aktuální stav legislativy: Posuzování vlivu záměrů na životní prostředí (EIA)  pod hrozbou zastavení finančních prostředků ČR akceptovala požadavky EK uplatněné v rámci infringementu  novelizace zákona EIA s účinností od byla provedena zákonem 39/2015 Sb.  novela komplikuje postupy ve dvou základních oblastech:

11  v procesních postupech správního řízení a soudního přezkumu, zde je přímá návaznost na stavební zákon a na jiné stavební předpisy  rozšířením možností tzv. dotčené veřejnosti a občanských iniciativ zasahovat do procesu schvalování staveb a jejich změn  je navíc nutné novelu aplikovat i na stavby se stanovisky získanými podle předvstupního zákona 244/1992 Sb., znamená to, že u všech vydaných před datem je nutno proces EIA opakovat  to bude mít fatální důsledek na realizaci mnoha velkých projektů dopravní infrastruktury a na ztrátu možnosti čerpat většinu z evropských prostředků vyčleněných pro Operační program Doprava II  přijetím zákona se sice pomohlo čerpání EU fondů , ale prakticky to znamená zastavení desítek projektů, připravených k realizaci  již dnes jistota, že nebudou moci být vyčerpány prostředky na Operační program Doprava II

12  pozitivní příklady - Polsko nebo Slovensko  v současné době probíhá příprava samostatné novely k transpozici směrnice EP a Rady č. 2014/52/EU, kterou se mění Směrnice 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí  nové požadavky této směrnice budou transponovány do, v současné době, připravované transpoziční novely  součástí transpozice bude úprava vybraných ustanovení zákona EIA v souladu s požadavky revidované směrnice EIA  předpokládá se, že materiál bude předložen do meziresortního připomínkového řízení v červnu 2016 tak, aby novela nabyla účinnosti nejpozději dne 16. května 2017  změny budou mít významný vliv na stavební zákon  nesdílíme optimismus, že nová právní úprava povede ke zkrácení lhůt

13 Stavební zákon  v Programovém prohlášení vláda deklarovala novelu stavebního zákona, která přinese zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení (koordinované povolení)  zpracovávaný návrh zákona byl předložen na vládu 01/2016 s 20 zásadními rozpory k samotné novele a 10 rozpory k ostatním změnovým zákonům  Legislativní rada vlády proto rozhodla o zastavení práce na novele stavebního zákona do doby dopracování změny zákona EIA  stanovisko SPS deklarované na RV a PEM je nekomplikovat přijetí a uvést platnost Zákon o veřejných zakázkách  Poslanecká sněmovna přistoupila na návrh Senátu a odložila účinnost o 3 měs., tzn. 6 měs. po vyhlášení  pro posouzení, zda je nutné provést pro provedení změny nové řízení je limit 50%  celkový objem změn je omezen limitem 30% původního závazku, ale se započetím prací, které se nebudou provádět Znění zákona, tak jak byl po dlouhém projednávání přijat, je možné i s dílčími výhradami považovat za úspěch SPS při tvorbě zákona i osvěty a tlaku na zákonodárce.

14 Zákona o liniových stavbách - záměr ministerstva dopravy –zřejmě již není aktuální  SPS dlouhodobě a intenzivně podporuje všechna opatření, která by vedla k řešení neutěšeného stavu přípravy liniových staveb  přináší náměty na konkrétní kroky, které by pomohly tuto situaci změnit a zefektivnit tento proces  již v říjnu 2014 jsme předložili stanovisko k návrhu věcného záměru zákona o liniových stavbách  přípravu jsme uvítali, ale upozorňovali jsme na jeho nutnou koordinaci s připravovanou novelou stavebního zákona i na úskalí plynoucí s nutností změny řady dalších právních předpisů  tvorba nového zákon by vyžadovala poměrně náročnou a komplikovanou změnu zásadní legislativy. Naprostá většina se týká zákonů, které jsou přijímány v legislativním procesu od vládního návrhu po podpis presidenta. Tento proces je delší než 1 rok. U právních norem, které se dotýkají ústavních principů, pak tento čas odhadnout nelze vůbec.  platný zákon č. 39/2015 Sb., (EIA) neumožňuje uskutečnění zásadních změn, které by vedly k urychlení přípravy liniových staveb, jeho brzká změna v žádaném směru není reálná

15 Návrh dalšího postupu investorské přípravy dopravních staveb opírající se o stanoviska EIA vyfaná dle zákona č. 244/1992 Sb.  ministerstvo dopravy předložilo „Návrh“ do mezirezortního připomínkového řízení  materiál byl projednán na RV  SPS materiál podporuje ale konstatuje:  z materiálu nevyplývá, že by MD, nebo obecně vláda vyčerpaly všechny možnosti pro nalezení kompromisního řešení situace  v připomínkách SPS navrhuje:  aby vláda uložila MD zpracování analýzy možnosti přijetí specifické právní úpravy k řešení dané situace, přičemž cílem této právní úpravy by bylo maximální zjednodušení procesu pro dotčené projekty, při zachování cílů směrnice o EIA  vzhledem k naléhavosti situace u této právní úpravy uvažovat i o postupu dle § 90 jednacího řádu PS, tedy schválení zákona v 1. čtení

16  opakujeme stálé stejné pravdy o významu DI  shoda s vládou na cílech Akčního plánu na podporu hosp. růstu a zaměstnanosti (ale výsledky v nedohlednu)  zaostalost za evropskými státy v budování páteřní sítě, nedostatečná údržba  dodržení alespoň střednědobých záměrů  zajištění stabilizace financování  bezpečnost, životní prostředí, konkurenceschopnost, …  ohlédnutí za program. obdobím 2007 – 13 (OPDI)  dálnice – i přes zvýšení pokrytí území není patrný rozvoj, nebo scelení dálniční sítě  železnice – viditelné zlepšení v podobě železničních koridorů, ale jedná se pouze o odstranění zaostalosti z minulosti (evropské trendy jsou ve vysokorychlostní železnici)  zcela chybí (zatím?) vyhodnocení dopadů a výsledků investic z pohledu vlivu na ekonomiku (zlepšení podmínek pro průmysl, služby, cestovní ruch apod.) ZÁVĚR – SHRNUTÍ

17  Období 2014 – 20  tristní stav – přestože jsme za třetinou 7 letého období tak není z pohledu efektu, ale ani čerpání co hodnotit  je zřejmé, že existující překážky ve stavění jsou jiné, nežli finanční. Děkuji za pozornost