Standardy kvality sociálních služeb
soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné pro jakoukoli sociální službu bez ohledu na její charakter, velikost či právní formu zařízení.
Role standardů Standardy jsou určeny hlavně uživatelům a zájemcům o sociální služby, jejich rodinám (event. i další široké veřejnosti) a poskytovatelům sociálních služeb. Jsou metodickým nástrojem pro inspekci kvality sociálních služeb. Měly by zajistit, udržet a kontrolovat, zda jsou sociální služby dostatečně kvalitní.
Standardy rozdělujeme dle zaměření na: A) Procedurální standardy B) Personální standardy C) Provozní standardy
A) Procedurální standardy stanovují kritéria, jak má vypadat poskytování služby (její přizpůsobení jednotlivým uživatelům, podmínky pro jednání a uzavření smlouvce zájemcem). Obsahem je i ochrana práv uživatelů služeb, tzn. řeší střet zájmů, ochranu osobních dat, postup při řešení stížností.
A) Procedurální standardy II - standardy č. 1 – 8: Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb Ochrana práv osob Jednání se zájemcem o sociální službu Smlouva o poskytování sociální služby Individuální plánování průběhu sociální služby Dokumentace o poskytování sociální služby Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby Návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje
B) Personální standardy týkají se nároků na vzdělání, dovednosti a kvalitu pracovníků, jejich další vzdělání, vedení a pracovní podmínky. Řeší i minimální počet pracovníků vzhledem k obsahu a povaze práce a jejich rozmístění na pracovních pozicích. Standard číslo 9 a 10: – Personální a organizační zajištění sociální služby – Profesní rozvoj zaměstnanců
C) Provozní standardy definují podmínky pro poskytování soc. služeb (prostory – jejich rozloha a vybavení, ekonomické zajištění služeb, rozvoj jejich kvality). Standard č. 11 – 15: – Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby – Informovanost o poskytované sociální službě – Prostředí a podmínky – Nouzové a havarijní situace – Zvyšování kvality sociální služby
Inspekce kvality poskytování soc. služeb systematické ověřování a hodnocení postupů a metod užívaných při poskytování sociálních služeb (kvalita služeb, plnění podmínek stanovených pro registraci poskytovatelů soc. služeb a plnění povinností poskytovatelů soc. služeb)
Rozeznáváme 3 druhy inspekcí kvality sociálních služeb: a) plná inspekce – zpravidla 1. inspekce b) kontrolní inspekce – kontroluje, zda byla učiněna náprava při zjištění nedostatků při plné inspekci c) inspekce vykonávaná v rámci prověření stížnosti na kvalitu péče event. jako prevence včasného zjištění požadované kvality služby. Tato inspekce není dopředu ohlášená.
Zdroje: Goldman R. a kol. Vybrané kapitoly ze sociálních disciplín. Olomouc: UPOL, ISBN Matoušek O. a kol. Sociální služby.Praha: Portál, ISBN Standardy kvality sociálních služeb – příručka pro uživatele. Praha: MPSV, ISBN Standardy kvality sociálních služeb – výkladový slovník pro poskytovatele. Praha: MPSV, Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách (příloha č.2) Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších změn a doplňků.108/2006 Sb., o sociálních službách Zavádění standardů sociálních služeb do praxe. Průvodce poskytovatele. Praha: MPSV Internetový portál: www. MPSV.cz