Má vlast Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_6.4 Název výstupu: VY_32_INOVACE_6.4 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: Státní symboly Téma: Státní symboly Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 6. ročník Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 6. ročník Autor: Hynek Mikušek Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011 Datum vzniku: srpen 2011
Velký státní znak Čtvrcený štít, v prvním a čtvrtém poli je historický znak Čech – stříbrný dvouocasý lev se zlatou korunou, ve druhém poli je znak Moravy – stříbrno-červeně šachovnicová orlice se zlatou korunou, ve třetím poli je znak Slezska – černá orlice se stříbrným půlměsícem a zlatou korunou Čtvrcený štít, v prvním a čtvrtém poli je historický znak Čech – stříbrný dvouocasý lev se zlatou korunou, ve druhém poli je znak Moravy – stříbrno-červeně šachovnicová orlice se zlatou korunou, ve třetím poli je znak Slezska – černá orlice se stříbrným půlměsícem a zlatou korunou Slouží k reprezentaci státu a k označení budov s orgány státní správy Slouží k reprezentaci státu a k označení budov s orgány státní správy
Malý státní znak Červené pole, na němž je stříbrný dvouocasý lev se zlatou korunou Červené pole, na němž je stříbrný dvouocasý lev se zlatou korunou Užívá se na razítkách, pečetidlech úřadů státní správy, na sídlech soudů, na cedulích označující památné stromy Užívá se na razítkách, pečetidlech úřadů státní správy, na sídlech soudů, na cedulích označující památné stromy Druhý ocas byl lvu přidán údajně jako odměna za pomoc, kterou poskytl Přemysl Otakar I. v boji proti Sasům Druhý ocas byl lvu přidán údajně jako odměna za pomoc, kterou poskytl Přemysl Otakar I. v boji proti Sasům
Státní barvy Nazývají se trikolóra Nazývají se trikolóra Neoficiálně se tvrdí že: bílá =barva čistoty a pravdy, červená = krev prolitá vlastenci v boji za svobodu, modrá = přátelství, bezmračná obloha Neoficiálně se tvrdí že: bílá =barva čistoty a pravdy, červená = krev prolitá vlastenci v boji za svobodu, modrá = přátelství, bezmračná obloha Bílá barva je vždy nahoře nebo vlevo z pohledu pozorovatele Bílá barva je vždy nahoře nebo vlevo z pohledu pozorovatele Národní barvy jsou totožné s barvami zemských vlajek Národní barvy jsou totožné s barvami zemských vlajek Používají se jako trikolóra při slavnostních příležitostech, na stuhách k medailím a pod Používají se jako trikolóra při slavnostních příležitostech, na stuhách k medailím a pod Trikolora Zemská vlajka ČechZemská vlajka SlezskaZemská vlajka Moravy
Státní vlajka Historickou vlajkou byla bikolora (bílo-červená), v době národního obrození se začala objevovat i modrá barva (vliv Ruska) a byla podobná nizozemské vlajce, pro odlišení bylo v r.1920 rozhodnuto o tvaru modrého klínu Historickou vlajkou byla bikolora (bílo-červená), v době národního obrození se začala objevovat i modrá barva (vliv Ruska) a byla podobná nizozemské vlajce, pro odlišení bylo v r.1920 rozhodnuto o tvaru modrého klínu 1
Vlajka prezidenta republiky - standarta Smí ji užívat výhradně prezident Smí ji užívat výhradně prezident Označuje jeho sídlo v době přítomnosti Označuje jeho sídlo v době přítomnosti Označuje jeho dopravní prostředek Označuje jeho dopravní prostředek Od r.1918 několikrát změnila svou podobu: Od r.1918 několikrát změnila svou podobu: 1918 – Republika československá Československá republika Protektorát Čechy a Morava ČSSR Česká a Slovenská Federativní republika 2
Státní pečeť Je tvořena velkým státním znakem a lipovými ratolestmi a nápisem Česká republika Je tvořena velkým státním znakem a lipovými ratolestmi a nápisem Česká republika Používá se při významných událostech (stvrzování mezinárodních smluv, vydání pověřovacích listin diplomatům apod.) Používá se při významných událostech (stvrzování mezinárodních smluv, vydání pověřovacích listin diplomatům apod.) Vznikla z pečeti Českého království z let 1429 – 1432, kdy každý panovník měl svou pečeť Vznikla z pečeti Českého království z let 1429 – 1432, kdy každý panovník měl svou pečeť
Státní hymna Píseň „Kde domov můj“ pochází z divadelní hry J.K.Tyla „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“ r. 1834; Píseň „Kde domov můj“ pochází z divadelní hry J.K.Tyla „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“ r. 1834; Hudbu složil F. Škroup, tvoří ji pouze první sloka písně Hudbu složil F. Škroup, tvoří ji pouze první sloka písně Za hymnu Československa přijata v r Za hymnu Československa přijata v r. 1918
Korunovační klenoty Používané při korunovaci českých králů Používané při korunovaci českých králů Obsahují: Svatováclavskou korunu (1346 zhotovena ke korunovaci Karla IV. českým králem), žezlo, královské jablko, korunovační plášť (hermelín) Obsahují: Svatováclavskou korunu (1346 zhotovena ke korunovaci Karla IV. českým králem), žezlo, královské jablko, korunovační plášť (hermelín) Jsou uloženy v korunní komoře nad jižním vchodem do chrámu sv. Víta na Pražském hradě. Vstupní dveře jsou opatřeny 7 zámky, jednotlivé klíče mají: prezident, předseda vlády, arcibiskup pražský, primátor hl. m. Prahy, předseda senátu, předseda poslanecké sněmovny, děkan Metropolitní kapituly u sv. Víta Jsou uloženy v korunní komoře nad jižním vchodem do chrámu sv. Víta na Pražském hradě. Vstupní dveře jsou opatřeny 7 zámky, jednotlivé klíče mají: prezident, předseda vlády, arcibiskup pražský, primátor hl. m. Prahy, předseda senátu, předseda poslanecké sněmovny, děkan Metropolitní kapituly u sv. Víta 3
4 5 6
Test k zamyšlení 1. Co tvoří Velký státní znak a k čemu se používá? 2. Co tvoří Malý státní znak a k čemu se používá? 3. Co je to „trikolora“? 4. V kterém roce začala naše vlast používat státní vlajku v dnešní podobě? 5. Popiš současnou vlajku prezidenta ČR. 6. Odkud pochází píseň „Kde domov můj“? 7. Kdo složil text a hudbu naší hymny? 8. V kterém roce se stala píseň „Kde domov můj“ naší státní hymnou? 9. Co všechno obsahují korunovační klenoty a kde jsou uloženy? 10. Kdo všechno má klíče od vstupních dveří korunovační komory?
Řešení testu Ad1) viz slide č.1 Ad2) viz slide č.2 Ad3) viz slide č. 3 Ad4) v r Ad5) Viz slide č.6 Ad6) Divadelní hra J.K. Tyla „Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka“ Ad7) Text: J. K. Tyl, hudba F. Škroup Ad8) V r.1918 Ad9) Svatováclavská koruna, žezlo, královské jablko, korunovační plášť; jsou uloženy v korunní komoře chrámu sv. Víta na Pražském hradě Ad10Prezident, předseda vlády, předseda poslanecké sněmovny, předseda senátu, arcibiskup pražský, primátor hl. m. Prahy, děkan Metropolitní kapituly u sv. Víta
Prameny a literatura 1. Přispěvatelé Wikipedie, Státní symboly České republiky [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 01:27 UTC, [citováno ] 1. Přispěvatelé Wikipedie, Státní symboly České republiky [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 01:27 UTC, [citováno ] 890http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=St%C3%A1tn%C3%AD_symboly_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky&oldid= Přispěvatelé Wikipedie, Vlajka prezidenta České republiky [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 06:28 UTC, [citováno ] 2. Přispěvatelé Wikipedie, Vlajka prezidenta České republiky [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 06:28 UTC, [citováno ] 3. Přispěvatelé Wikipedie, České korunovační klenoty [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2013, Datum poslední revize , 01:41 UTC, [citováno ] SAUBER, Wolfgang. Wikipedie Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SAUBER, Wolfgang. Wikipedie Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LAMPRUS. Wikipedie Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Anotace Tato prezentace je určena k výkladu o státních symbolech v rámci učiva o České republice pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Tato prezentace je určena k výkladu o státních symbolech v rámci učiva o České republice pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí se všemi státními symboly, jejich vyobrazením, historií a použitím. V závěru je uveden test k zamyšlení, na kterém si mohou žáci ověřit množství zapamatovaných informací z prezentace včetně řešení. Žáci se seznámí se všemi státními symboly, jejich vyobrazením, historií a použitím. V závěru je uveden test k zamyšlení, na kterém si mohou žáci ověřit množství zapamatovaných informací z prezentace včetně řešení.