Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Shoda Př s Po Jméno autora: Libuše Gondkovská Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Prohlubující učivo o shodě přísudku s podmětem
Shoda přísudku s podmětem Příčestí minulé a trpné
Koncovky v přísudku Koncovka přísudku se řídí rodem podmětu. Rod mužský životný – i Rod mužský neživotný – y Rod ženský – y Rod střední - a
Doplň správnou koncovku Řízky se smažily. Učitelé se zlobili na žáky. Dvě veverky skákaly po stromech. Ruce se mu chvěly úzkostí. Lodi odpluly s nákladem písku. V bazénu plavaly zlaté rybičky. Lidé postávali kolem. Rodiče se vrátili z divadla. Žaluzie v oknech byly spuštěny. Na startu stáli jezdci. Z potoka už vymizeli raci. Namrzlé cesty byly nebezpečné. Oblohu křižovaly blesky. Během teplých dní vylézali hadi. Minuty se nekonečně vlekly.
Obtížnější příklady shody Př s Po Dni – dny-y Oči, uši-y My, vy, oni-i Děti-y Draci-i Koně, rodiče, lidičky-i Panáci/panáky-i/-y Dni (dny) ubíhaly. Oči se jí leskly. Vrátili se. Děti se smály. Draci se vznášeli v povětří. Koně běhali na louce. Panáci stáli na louce. Panáky stály na louce.
Doplň koncovku. Oba ledoborci provázeli konvoj lodí. Oči jí zářily. Po louce běhali černí koně. Slanečci nám nechutnali. Ledoborce připluly do přístavu. Ukazatele směru byly poškozeny. Strašáci v poli cinkali sklíčky. Po obloze pluly nadýchané beránky. Hadroví panáci sloužili jako terče. V chladícím boxu byli čerství sledi. Uzenáče silně voněly. Lidičky, co jste to dělali? Rodiče se na nás nezlobili. Všechny děti rychle přiběhly.
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Je-li jeden ze členů podmětu v rodě mužském životném, píšeme v přísudku – i. Závodníci i jejich motorky budili pozornost. Není-li, píšeme – y. Talíř a lžíce ležely na stole. Je-li v podmětu několik jmen rodu středního a alespoň jedno je v jednotném čísle, píšeme – y. Kotě a kuře zůstaly na dvoře samy.
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem Následuje-li podmět za přísudkem, je možná shoda podle nejbližšího jména. Na koncert šli žáci i žákyně. Na koncert šly/šli žákyně i žáci. Večer šli otec i matka do divadla. Večer šel otec i matka do divadla.
Doplň koncovky: Michala i Honza dostali od rodičů peníze. Na pouť šli/y dívky a Honza. Ve strašidelném zámku se objevovali kostlivci a všelijací strašáci. Nepříjemný dojem zaplašily/i jízdy na kolotoči a cvičení medvědi. Ve výběhu běhaly/i lvice a lvi. Zájemce o prohlídku si rozdělili průvodci a průvodkyně. Rozsypané zrní zobaly/i slepice i kohouti. V úzkém průjezdu se tísnili jezdci na kolech, auta i autobusy. Domů se vrátily/i naše výletnice a výletníci až večer.
Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. Havlíčkův Brod : Alter, s. ISBN MARTINCOVÁ, Olga, et al. Pravidla českého pravopisu. Praha : Pansofia, s. ISBN