INFORMOVÁNÍ VEŘEJNOSTI A PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÁ ČINNOST Mgr. Bohumír MARTÍNEK Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
SOUČINNOST POLICIE A SOUKROMÝCH BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB Setkání AMBO Hradec Králové
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Horská služba ČR NONSTOP SOS
LEGISLATIVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D. Vedoucí Ústřední odborné rady ochrany obyvatelstva SH ČMS 1.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Centrum na podporu integrace cizinců
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Úřad práce České republiky
Správa sociálního zabezpečení
Plánování ve školní tělesné výchově
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
První pomoc Bc. Kateřina Cuperová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

INFORMOVÁNÍ VEŘEJNOSTI A PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÁ ČINNOST Mgr. Bohumír MARTÍNEK Ph.D.

LEGISLATIVA Z § 25 odst. 1 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o IZS) vyplývá, že fyzická osoba pobývající na území České republiky má právo na informace o opatřeních k zabezpečení ochrany obyvatelstva a na poskytnutí instruktáže a školení ke své činnosti při mimořádných událostech. Z § 31 odst. 1 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., (dále jen zákon o krizovém řízení) vyplývá, že fyzická osoba pobývající na území České republiky má právo na nezbytné informace o připravovaných krizových opatřeních k ochraně jejího života, zdraví a majetku.

LEGISLATIVA Ministerstvo vnitra § 7 odst. 2 písm. g) zákona o IZS: „organizuje instruktáže a školení v oblasti ochrany obyvatelstva a pro přípravu složek integrovaného záchranného systému zaměřené na jejich vzájemnou součinnost; Hasičský záchranný sbor kraje § 10 odst. 5 písm. b) zákona o IZS: „organizuje instruktáže a školení v oblasti ochrany obyvatelstva a v přípravě složek integrovaného záchranného systému zaměřené na jejich vzájemnou součinnost;

LEGISLATIVA Hasičský záchranný sbor kraje § 12 odst. 1 zákona o IZS: „seznamuje ostatní obce, právnické a fyzické osoby ve svém správním obvodu s charakterem možného ohrožení obyvatel, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi“. Obecní úřad § 15 odst. 4 zákona o IZS: „seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva. Za tímto účelem organizuje jejich školení“.

LEGISLATIVA Právnické osoby a podnikající fyzické osoby § 23 odst. 1 písm. b) a § 24 odst. 1 písm. b) zákona o IZS zajistit vůči svým zaměstnancům informování o hrozících mimořádných událostech a plánovaných opatřeních, organizování přípravy k sebeochraně a vzájemné pomoci

OBECNÉ PODMÍNKY POSKYTOVÁNÍ VEŘEJNÝCH INFORMACÍ Informovanost - předávání zpráv či sdělení - objasnění a poučení Právo obyvatelstva být informováno: - co se stalo - co by mohlo následovat - co by mělo následovat ze strany veřejné správy a záchranných složek - co by mělo dělat samo

OBECNÉ PODMÍNKY POSKYTOVÁNÍ VEŘEJNÝCH INFORMACÍ Problém nejen v ČR, řeší EU i NATO Budapešťská směrnice II (2004) a v ní 2 podmínky poskytování informací: - důvěra v úřady, zásahové jednotky a krizový management - spolehlivost výše uvedených subjektů (politik nebo odborník?)

OTÁZKA DŮVĚRY Pravdivé informování - princip demokracie Občan má právo na (pravdivé) informace Veřejná správa má povinnost je poskytnout Zastírání událostí, lži,neupřímnost - nedemokratické, totalitní režimy Havárie JE v Černobylu

OTÁZKA SPOLEHLIVOSTI Potřeba občana být spolehlivě informován Jak přesvědčit veřejnost o spolehlivosti úřadů a záchranářů Problémy: - „přeinformovanost“, nezájem veřejnosti o to co se jich netýká, představitelé úřadů a složek nejsou mediálně známí (v pozitivním smyslu) Řešení: Role médií k vytváření obrazu spolehlivosti (TV-112..) Mediální příprava krizového managementu

FÁZE POSKYTOVÁNÍ VEŘEJNÝCH INFORMACÍ 1 Fáze přípravy (zejména preventivně výchovná činnost) 2 Fáze hrozby vzniku mimořádné události 3 Fáze vzniku mimořádné události 4 Fáze obnovy po mimořádné události Rozdíly:důvody informování, charakter informací, obsah i forma, cílové skupiny

1. FÁZE PŘÍPRAVY vytvoření strategie veřejné informovanosti příprava obyvatelstva (preventivně výchovná činnost) MV- GŘ HZS - zaměření a formy PVČ - obsah přípravy (zdroje a místa nebezpečí vzniku MU, připravená opatření, sebeochrana, vzájemná pomoc )

FORMY PŘÍPRAVY Internet, teletext Televize,rozhlas, Tisk Propagační materiály,letáky, tiskoviny Instruktáže, školení Soutěže a další akce Zvláštní místo – výuka na ZŠ a SŠ

INTERNET, TELETEXT Webové stránky (ww.mvcr.cz/hasiči/…OO,..) SHČMS: SHČMS: obyvatelstva také prevence - zveřejňování metodických příruček, návodů a aktuálních informací z oblasti ochrany obyvatelstva, - významné mimořádné události - aktuální stav předpisů v ochraně obyvatelstva a integrovaném záchranném systému,

TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ Krátké výchovné pořady (112) Besedy Informace o ochraně obyvatelstva (bylo i v retro) Aktuální zpravodajství z krajů Informace o akcích v regionu Kabelová TV – krátké pořady

DALŠÍ FORMY Rozhlasové vysílání Dtto jako v TV (besedy, informace,…) Tisk – informace, články, pravidelné sloupky v některých periodikách - odborný tisk (časopis 112, Alarm Revue) Propagační materiály, letáky,tiskoviny, (celostátní akce, regionální,obecní, JE, Metro,…)

DALŠÍ FORMY Instruktáže, školení – pomoc učitelům, starostům obcí, pracovníkům obecních úřadů (HZS krajů) Soutěže – hlavně hasičské, ale i ochrana obyvatelstva Dny otevřených dveří (HZS krajů, stanice) Ukázky při různých akcích IZS

2. Fáze hrozby vzniku mimořádné události tato fáze nemusí vůbec probíhat, když dojde nečekaně ke vzniku MU (výbuch, havárie,..) informace mají charakter upozornění, výstrahy i sdělení o možném vývoji MU mohou obsahovat i doporučení zásad chování a opatření k ochraně

3. Fáze vzniku mimořádné události poskytování tísňových informací - zdroj,povaha,rozsah MU - zásady chování a činnosti obyvatelstva - opatření k ochraně zdraví, životů a majetku informování se realizuje v kontextu s varováním

4. Fáze obnovy po mimořádné události opatření k nouzovému přežití opatření k obnově postiženého území Psychosociální péče -postižený člověk si začne uvědomovat co zažil a o co přišel informace o krátkodobé a dlouhodobé pomoci

VÝUKA NA ZŠ A SŠ Pokyn MŠMT k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů ze dne 4.března 2003 vydává se k zařazení problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do obsahu vzdělávání ve školách. Podle tohoto pokynu se postupuje s účinností od 15. března 2003.

VÝUKA NA ZŠ A SŠ platné učební dokumenty se doplňují dodatkem k učebním dokumentům "Ochrana člověka za mimořádných událostí," č. j /03-22, ze dne 4. března Podrobnější informace a doporučení uvádí metodická příručka Ochrana člověka za mimořádných událostí, kterou v březnu 2003 vydal MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.

OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ – DODATEK K UČEBNÍM DOKUMENTŮM PRO ŠKOLY Do učebních dokumentů pro základní školy, střední školy a vyšší odborné školy a do učebních dokumentů pro speciální školy se zařazuje tematika Ochrana člověka za mimořádných událostí v rozsahu nejméně 6 vyučovacích hodin ročně v každém ročníku.

OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ – DODATEK K UČEBNÍM DOKUMENTŮM PRO ŠKOLY Cílem je osvojit si tematiku v rozsahu přiměřeném věku žáků zaměřenou na a) rozpoznání varovného signálu "VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA" a činnost po jeho vyhlášení b) používání telefonních linek tísňového volání a dalších komunikačních prostředků c) přípravu evakuačního zavazadla, zásady pro opuštění bytu a ohroženého prostoru d) činnosti integrovaného záchranného systému e) poskytování první pomoci při zraněních v případě mimořádných událostí

OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ – DODATEK K UČEBNÍM DOKUMENTŮM PRO ŠKOLY Obsah je zaměřen na tematiku ochrany osob před následky: a) živelních pohrom včetně nezbytných dovedností (zásady chování při povodni, zemětřesení, velkých sesuvech půdy, sopečném výbuchu, atmosférických poruchách, požáru, lavinovém nebezpečí) b) úniku nebezpečných látek do životního prostředí včetně nezbytných dovedností (improvizovaná ochrana osob při úniku radioaktivních, chemických a biologických látek) c) použití nebo anonymní hrozby použití výbušniny nebo nebezpečné látky (činnost po nálezu či obdržení podezřelého předmětu)

OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ – DODATEK K UČEBNÍM DOKUMENTŮM PRO ŠKOLY Tematika se zařazuje podle rozhodnutí ředitele samostatně nebo v rámci příslušných předmětů podle platných učebních dokumentů Metodickou příručku k této tematice vydává MV-generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky a zajišťuje její distribuci.

POMŮCKY k zabezpečení výuky témat ochrany člověka za mimořádných událostí

Příručka pro učitele základních a středních škol Ochrana člověka za mimořádných událostí Druhé, upravené a rozšířené vydání vydalo MV- GŘ HZS ČR v roce 2003 (základní a výchozí příručka vydaná v souladu s Pokynem MŠMT ze dne 4. března 2003) každá škola obdržela 1 ks cestou HZS krajů plný text je zveřejněn na internetové stránce MV ČR

Pro případ ohrožení (příručka pro obyvatele) Třetí upravené vydání vydalo MV-GŘ HZS ČR v roce 2003 každá škola obdržela 1 ks obsah je na internetové stránce MV ČR

VIDEOKAZETA Povodně a ochrana člověka Havárie s únikem nebezpečných látek Než přijede záchranka Ochrana obyvatelstva za mimořádných událostí Každá škola obdržela 1 ks od HZS kraje v roce 2002.

Na internetových stránkách MV ČR Příručka: Chování obyvatelstva v případě havárie s únikem nebezpečných chemických látek Příručka: Sebeochrana obyvatelstva ukrytím Příručka: Ochrana před přirozenými a zvláštními povodněmi v ČR

Výchova dětí v oblasti požární ochrany (příručka pro učitele ZŠ a videofilmy) vydalo MV ČR-GŘ HZS ČR v roce 2005 jako jednorázovou publikaci pro učitele ZŠ a spec. škol každá základní škola obdržela do konce roku 2005 jeden ks publikace a 2 videofilmy (pro 1. a 2. stupeň) cestou HZS kraje text příručky i videofilmy jsou na internetové stránce MV ČR;

Ochrana člověka za mimořádných událostí Sebeochrana a vzájemná pomoc (učební text pro občanskou a rodinnou výchovu) vydalo nakladatelství učebnic Fortuna, Praha 2002 schvalovací doložka MŠMT

Ochrana člověka za mimořádných událostí Havárie s únikem nebezpečných látek Radiační havárie (učební text pro chemii a fyziku na ZŠ) vydalo nakladatelství učebnic Fortuna, Praha 2002 schvalovací doložka MŠMT

Ochrana člověka za mimořádných událostí Živelní pohromy (učební text pro zeměpis a přírodopis na ZŠ) vydalo nakladatelství učebnic Fortuna, Praha 2002 schvalovací doložka MŠMT

Ochrana člověka za mimořádných událostí (učební texty pro první stupeň ZŠ) vydalo nakladatelství učebnic Fortuna, Praha 2003 schvalovací doložka MŠMT

Ochrana člověka za mimořádných událostí (učební texty pro střední školy) vydalo nakladatelství učebnic Fortuna, Praha 2003 schvalovací doložka MŠMT

Ochrana člověka za mimořádných událostí Osobní bezpečí (metodická příručka pro 1.stupeň základních škol) vydalo nakladatelství ALBRA, schvalovací doložka MŠMT 1. ročník rozvíjet u žáků význam prevence rizik, opatrnosti a preventivního chování i důležitost obstát samostatně v obtížné situaci

Ochrana člověka za mimořádných událostí Osobní bezpečí (Bezpečí a nebezpečí) učebnice pro 2. ročník ZŠ schvalovací doložka MŠMT 2. ročník rozvíjet u žáků znalost nebezpečí a schopnost odhadnout riziko a vyhnout se mu; posilovat odpovědnost žáků za vlastní zdraví a bezpečnost

Ochrana člověka za mimořádných událostí Osobní bezpečí (Počítej se vším) učebnice pro 3. ročník ZŠ schvalovací doložka MŠMT 3.ročník rozvíjet u žáků schopnost rozpoznat varování před nebezpečím, rozeznat označení uzávěrů – zejména plynu, vody, elektřiny, umět určit (popsat) svou pozici v neznámém prostředí a zhodnotit možné následky svého jednání, zhodnotit důsledky bezdůvodného volání na tísňové linky,

Ochrana člověka za mimořádných událostí Osobní bezpečí (S mapou nezabloudím) učebnice pro 4. ročník ZŠ schvalovací doložka MŠMT 4.ročník : rozvíjet u žáků schopnost bezpečně se orientovat a pohybovat ve známém prostředí (blízkém okolí školy a bydliště) i v méně známém prostředí (jiné části obce, města, příroda) za použití plánů měst a map

Ochrana člověka za mimořádných událostí Osobní bezpečí (Pomáhám zraněným) učebnice pro 5. ročník ZŠ schvalovací doložka MŠMT 5.ročník rozvíjet u žáků dovednost poskytnout pomoc při běžných úrazech či onemocněních, včetně základního ošetření, i ovládat život zachraňující úkony (resuscitace)