MOJE VZPOMÍNKY A ZÁŽITKY z Frýdlantu ( J ir A d) 1963 je „památný“ stroj 354 070 ! - na snímku z roku 1963 je „památný“ stroj 354 070 !

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prohlášení o dráze Jiří Černý 7. setkání s dopravci, Praha, 30.a
Advertisements

Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Anglie je největší a nejlidnatější země Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Exkurze na p ř e č erpávací vodní elektrárnu se uskute č nila DLOUHÉ STRÁNĚ.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474) km 0,000 – 0,222“ Tento projekt byl spolufinancován z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
AnotacePracovní listy jako příprava pro práci v terénu. Seznamují žáky se základními pojmy a regionální tematikou. Vycházka do přírody, fotodokumentace,
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Plzeňský kraj. Základní údaje Plzeňský kraj má výhodnou polohu mezi Prahou a zeměmi západní Evropy. Turisticky významnou oblastí je NP Šumava.
PRAHA. Praha je hlavní město České republiky. 14 největší město v EU. Leží na severu od středu Čech na řece Vltavě. Rozkládá se na 496km 2, a má
OSTRAVA AUTOR: MICHAL GŘEŠEK. Poloha města MAPA MĚSTA Praha 380km Slovensko 50km 15km Polsko D1.
Uzavírky a objízdné trasy v rámci realizace II. etapy „Rekonstrukce ulice Nádražní“ v termínu od do
Škola: Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Gawronová ZŠ Praktická 5. ročník Člověk a jeho.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
PETR BEZRUČ SELFIE ZPRACOVALY: RENÁTA FIALOVÁ A VERONIKA DAMKOVÁ.
Charakteristika Frýdlantsko se nachází v nejsevernější části České republiky, příznačně nazvané Frýdlantský výběžek. Jedna z našich nejmenších turistických.
Určeno pro:žáky 2.ročník středních škol Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh: Česká republika Téma: Česká republika – průmysl Jméno autora: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
P OVRCH Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s povrchem ČR.
EU OPVK – III/2 – A2 – 8/35 – Rak Petr Předmět Zeměpis 7.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/
Výhybna Praha Vítkov Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků.
Zaniklé tramvajové provozy ČR Zaniklé tramvajové provozy – Těšín 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová Název : VY_32_INOVACE_12C_13_Estonsko Téma:
Fyzika - referát Vlaky.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Poslední parní lokomotivy ČSD
ELEKTRÁRNY.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
ANOTACE : a) PRÁCE JE URČENA pro žáky 9. ročníku
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Člověk a jeho svět VY_12_INOVACE_274 Název projektu:
nastavení holí účastníkům, rozcvička – zahřátí,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
TÉMA: Legenda o svatém Václavu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní škola Staré Město u UH
Vytvořila : Karolína Mifková a Michala Svobodová Třída : 8.A
Autor: Andrea Kolářová
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Vypracoval: Petr Sobek
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Dopravní výchova 8. ročník
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Tři muži se vybrali na výlet.
KRKONOŠE a PODKRKONOŠÍ
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Železniční muzeum Zlonice
JIZERSKÉ HORY 1.
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Skrytý poklad Sibiře Kamenný les na Leně 1.
Tři muži se vybrali na výlet.
Skrytý poklad Sibiře Kamenný les na Leně 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ANOTACE NÁZEV: Druhy map AUTOR: Mgr. Marie Matoušová STRUČNÁ ANOTACE (OBSAH, DATUM PILOTÁŽE): Práce s textem VZDĚLÁVACÍ PŘEDMĚT (VE KTERÉM BYL MATERIÁL.
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Skrytý poklad Sibiře Kamenný les na Leně 1.
Transkript prezentace:

MOJE VZPOMÍNKY A ZÁŽITKY z Frýdlantu ( J ir A d) 1963 je „památný“ stroj ! - na snímku z roku 1963 je „památný“ stroj !

Nejstarší stroje FBD původně vyjížděly na trať do Bílé od vlastního nádraží FBD a cestující, kteří do Frýdlantu přijeli dráhou „Ostravsko-frýdlantskou“, museli až do října roku 1910 chodit mezi oběma nádražími pěšky !!! A přitom od nádraží OFD vedla vlečka do zdejších železáren jiný stroj odjíždí od „nádraží MD Fýdlant - Bílá“, míří k nádraží dráhy Ostravsko-frýdlantské povšimněme si též strojvůdce, neboť právě on vezl poslední vlak do Bílé!

Dvě rarity FBD a za ní některý z nejstarších strojů z roku 1907, OstravicaBílá Dvě rarity FBD: a za ní některý z nejstarších strojů z roku 1907, tj. buď „ Ostravica “, nebo „ Bílá “ (StEG-Fabrik Nr. 3427, či 3428), později však jediná

a pozdější pohled na tutéž lokomotivu mezi výtopnou a nádražní budovou – – výrobní číslo 950 „První Českomoravské továrny na stroje, Praha-Libeň“ (tovární snímek z roku 1924)

...když předtím proběhlo „svěcení“ arcibiskupem Bauerem První vlak do Bílé vyjel po deváté hodině, a to z „vlastního nádraží FBD“...

Lokomotiva „Bílá“ měla nejdřív řadové označení „400 04“, pak „Kryšpínovu řadu“ (např. na snímku z roku 1938 ve stanici Bílá)... a po „znárodnění“ FBD také ještě i

, , , později ještě (a konečně u ČSD ) Tato lokomotiva FBD (BMMF Nr. 345/1909) postupně dostávala řady a inventární čísla:

Kromě a 70 na snímcích úvodních se v 60. letech na FBD střídaly ještě další 354 – zde např ve Frýdlantě...

... a též , zde mezi oběma frýdlantskými nádražími

BíléOFD s vlakem do Bílé, v pozadí nádraží OFD

NÁDRAŽÍ OSTRAVICE pila a hotel Freud

Hotel Freud v r. 2011

vjíždí na přejezd, přes který vede trasa na Lysou horu, (ale „Hotel Freud“míjí po své PRAVICI)

... a pak už jen posunuje v Ostravici u pily...

... ale dál už to asi nikdy nepůjde!!!

Poslední „nostalgický snímek z Ostravice“ (je starý „jen“ asi 30 let) : v čele vlaku je a na „konečné“ (už i tehdy) stál „pravidelný“ M 152/810

... dnes však toto !!!

Celé nádraží Ostravice dnes

Ostrawitz (Ostravice před 100 lety), za Kněhyní je Čertův mlýn, Radhošť... a v údolí už vidíme i pilu i hotel Freud, který se však později poněkud zvětšil

Dnešní pohled na Ostravici přes hráz nádrže „Šance“ (a přes „Mazák“, který je pod ní i vpravo)

Zastávka s nákladištěm „MAZÁK“ byly přímo na břehu řeky Ostravice m vysoká sypaná hráz Pohled z levého okraje přehradní zdi, tj. asi v místě nad dřívější osou kolejí ale podstatně změnila okolní krajinu nad ní

Železniční stanice „Ostravice - Šance“ ležela na levém břehu Ostravice (na snímku), ale její starší pojmenování „Šance – Řečice“ též respektovalo i její přítok „Řečici“ a 11. ledna 1965 přijíždí do Šancí úplně poslední vlak... avšak o 40 let dřív

... ale jen pár let poté...

... a Šance dnes !!!

„Hutě pod Smrkem“ (předtím „Ružanec“) se jmenovala zastávka asi jen 1,3 km nad Šancemi – a měla jen dřevěný přístřešek; nejbližším „stavením“ v okolí byla hospoda:

HUTĚ POD SMRKEM JSEM VYNECHAL, TAKŽE... PŘÍŠTÍM NÁDRAŽÍM BUDOU AŽ Staré Hamry A srovnejme si polohu kostela sv. Jindřicha - dnešní a dřívější i polohu nádraží

Staré Hamry – dřeviště (pův. nákladiště „kníže-arcibiskupského velkostatku“) a nádraží FBD (uprostřed snímku) leželo v km 15,1 až 15,4 a na levém břehu. Řeka Ostravice se od hranice Moravy a Slezska (žlutě vyznačené) liší jen nepatrně.

...nádraží vidíme při pravém okraji pohlednice, klikatící se řeku zakryly stromy

Od Starých Hamer se trať vinula dále k Bílé... a za „nižšího stavu vody“ by asi od km 16 (tj. zde↓) nebyla „pod hladinou“!

Bílá, dne

V Bílé lokomotivu odpojili, ona pak objela soupravu vozů, aby se s ní vrátila do Frýdlantu, a na zadní otevřené plošině „hitláku“ se ukázal nápis:

Konečná stanice Bílá (tj. dnes zotavovna celního úřadu...) a v pozadí bývalá „vodní stanice“ parních lokomotiv (později kovárna?, dnes „Spedos“!)

Bílá kdysi: kostel, fara, lesnická škola, hotel Pokrok a v popředí „dřeviště - překladiště“ (nikoli pila!)... i úzkorozchodná lokomotiva

Kostel sv. Bedřicha a fara

Zámeček stojí u ústí „Smradlavy“ do „Bílé Ostravice“

TRAŤ POD PŘEHRADOU na TURISTICKÉ MAPĚ: mezi ŽST Frýdlant n. Ostravicí a Ostravice byly a jsou ještě tři zastávky: Frýdlant n. O. zastávka Nová Dědina Ostravice zastávka ( (kdysi „Ostravice pod Žárem“) Za Ostravicí následoval Mazák Šance - Řečice

Mapy „železniční“ a „kilometráže v jízdních řádech“ Stavební plán FBD uvádí ŽST Ostravici v km 6,1 - 6,4. Dnešní jízdní řády uvádějí 7 km „tarifních“ a v době ukončení provozu na trati do Bílé ještě uváděly 8 km. Stavební délka celé trati do Bílé činila 19,505 km, délka provozní jen 19,266 km, ale JŘ uváděly 21 tarifních km. Polohopisné plány katastrálních obcí Althammer a Ostrawitz, i s vyznačením trasy FBD, vypracovala technická kancelář „Köhler a Raynal“ již v r Detailní projekty FBD pak předložila Projekty zahrnovaly též „přeložku řeky Ostravice“, a to v km 16,3 až 16,5, která snížila počet mostů přes „hraniční“ řeku Ostravici ze čtyř na dva... Třetí most u soutoku Černé a Bílé Ostravice byl asi 1,5 km před koncem FBD, tj. v km 17,8.

Frýdlanská nádraží: 3x FBD a 1x OFD

Bez komentáře

Straβhof, foto Karl Seltenhammer na

konec Foto: 7 od mých předků =„frýdlantských rodáků“, 2 od E. Suchého, 3 ze sbírky M. Leštinského, resp. od „rodáků v širším okolí“, 3 foto ČTK, 3 foto Povodí Odry „dobové pohlednice“ ze sbírek autora a Mojmíra Leštinského A ten poslední jsem přidal dodatečně…