Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_PRAVO_05 Základní práva a svobody Téma sady:Právo Obor, ročník:Veřejnosprávní činnost, 1. ročník Datum vytvoření:květen 2013 Anotace: Charakteristika základních lidských práv a svobod, kategorie lidských práv, Listina základních práv a svobod, dětská práva, Úmluva o právech dítěte, porušování lidských práv. Metodický obsah: Výklad nového učiva, vysvětlení základních lidských práv a jejich porušování s praktickými příklady.
ZÁKLADNÍ LIDSKÁ PRÁVA PLATÍ Jsou přirozená pro všechny. Nezávisí na národnosti člověka, barvě pleti, vzdělání, státní příslušností, náboženském vyznání … Každý člověk má nejen povinnosti, ale i svá práva. Moje právo končí tam, kde začíná právo druhého člověka. Obr č.1 Společenství (1)
ZÁKLADNÍ LIDSKÁ PRÁVA VÝCHODISKA Postupný vývoj názorů na pojetí lidských práv (střety). Východiska koncepce současných lidských práv: - přirozená práva (tj. přirozené potřeby člověka, dále morálka a spravedlnost), - práva každého jednotlivce.PLATÍ Každý člověk má základní potřeby. Pokud nejsou uspokojovány – člověk buď nemůže existovat nebo se jeho život nemůže úspěšně rozvíjet.
KATEGORIE LIDSKÝCH PRÁV ZÁKLADNÍ KATEGORIE LIDSKÝCH PRÁV Občanská a politická práva – zaměřena na svobody (např. právo na život, na svobodu názoru, na sdružování a shromažďování). Ekonomická, sociální a kulturní práva – zaměřena na sociální jistoty (např. právo na práci, vzdělání, výživu, obydlí, zdravotní péči, právo na kulturní rozvoj, právo žít v čistém životním prostředí chráněném před zničením …). Úkol: Jaké jsou především základní lidská práva a svobody?
ZÁKLADNÍ DOKUMENTY O LIDSKÝCH PRÁVECH Z vývoje přirozeného práva vzešly základní dokumenty: - Všeobecná deklarace lidských práv – přijata VS OSN roku mezinárodní, celosvětově uznávaný dokument - obsahuje soupis základních lidských a občanských práv a svobod. - Deklarace práv dětí – přijata VS OSN v roce Listina základních práv a svobod – součást Ústavy ČR. Úkol: Víte, co to je 77?
LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD Obecná ustanovení : myšlenka svobody a rovnosti. Základní práva a svobody nelze zcizit (převést na jiného), promlčet ani zrušit (čl.1). Zdůrazňuje meze státní moci (uplatňovat jen v případech a mezích stanovených zákonem). Základní práva a svobody v Listině jsou označovány jako : - nezadatelná, - nezcizitelná, - nepromlčitelná, - nezrušitelná.
LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD ZÁKLADNÍ OBLASTI PRÁV A SVOBOD Lidská práva a základní svobody (např. ochrana života, osobní svobody, majetku, obydlí, svobody pohybu, svobody myšlení a náboženského vyznání, ochrana vlastnických práv..). Práva národnostních menšin (např. právo na vzdělání v jazyce menšin, právo na rozvoj vlastní kultury, sdružovat se v národnostních sdruženích..).
LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD Hospodářská, sociální a kulturní práva (např. právo na svobodnou volbu povolání, právo podnikat, právo na spravedlivou odměnu, právo na ochranu zdraví, právo na hmotné zabezpečení ve stáří....). Právo na soudní a jinou právní ochranu (např. právo na právní pomoc u nezávislých soudů, příp. jiných orgánů, presumpce neviny..). Obr.č.2 Zákon (2)
DĚTSKÁ PRÁVA PLATÍ Děti mají stejná práva jako dospělí. Pro správný vývoj dětí přijata speciální dětská práva. Dokument: Úmluva o právech dítěte. Základní práva dítěte: - Právo na život - Právo na rozvoj - Právo na ochranu - Právo na účast UNICEF – Dětský fond OSN - největší světová organizace zabývající se podporou a ochranou dětských práv.
PORUŠOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV Nejčastější porušování lidských práv v historii: dětská práce, nucení k prostituci, otroctví, ponižování lidské důstojnosti … K porušování lidských práv – též vliv předsudků tj. posuzování lidí podle toho, co slyšíme, bez zkoumání pravdivosti (barva pleti, způsob života …). Úkol: Čím jsou dány předsudky? Vysvětlete. Obr.č.3 Lidé (3)
PORUŠOVÁNÍ LIDSKÝCH PRÁV Xenofobie – strach z něčeho cizího, nesnášenlivost k lidem z jiných zemí, neúcta k jejich tradicím a kultuře. Rasismus – ponižující jednání vůči příslušníkům jiné národnosti nebo rasy. Názor o nadřazenosti některých ras či národů, zdůrazňování přednosti vlastní rasy. Antisemitismus – náboženská nesnášenlivost vůči Židům - největší po nástupu nacismu v Německu.
KONTROLNÍ OTÁZKY Co zdůrazňuje teorie přirozeného práva? Ve kterých dokumentech byla v novověku zakotvena lidská práva? Vysvětlete, co to jsou základní lidská práva a uveďte příklady. Ve kterém právním dokumentu jsou obsažena lidská práva v ČR? Jaké znáte oblasti lidských práv? Uveďte příklady práv. Jaká znáte základní dětská práva? Co je příčinou porušování základních lidských práv?
ZDROJE OBRÁZKŮ Obr.1 [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 2 [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 3 [online]. [cit ]. Dostupné z:
AUTORSKÁ PRÁVA A CITACE RYSKA, Radovan; PUŠKINOVÁ, Monika. Právo pro střední školy. 7. vyd. Praha: Eduko první, přepracované, 2012, 88 s. ISBN ŠÍMA, Alexander a Milan SUK. Základy práva pro střední a vyšší odborné školy. 12., dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012, xviii, 406 s. ISBN Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Tato prezentace je autorským dílem.