Homo sociologicus: staré téma, staronové problémy Jiří Šubrt FHS UK v Praze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Společné a koordinované politiky EU
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Lidé, kteří pečují o své blízké s postižením
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Terapeutické komunity
Příspěvek na konferenci
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Učebnice s. 8 – 9 DÚ – Rodinný erb
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Andragogika Vzdělávání.
jak budovat kulturu školy společně
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Životní cyklus.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.08
Kultura, socializace a jedinec
Sociální interakce a sociální vztahy
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Organizace práce na prodejně
Transsexualita.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Analýza potřeb v území Ing. Martin Kolář
Každý je sám svůj a proč je to dobře
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Dobrovolnická činnost ADRA se seniory a pro seniory
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Život bez střeva , Praha.
Člověk jako bytost bio psycho sociální
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Střední škola obchodně technická s. r. o.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Homo sociologicus: staré téma, staronové problémy Jiří Šubrt FHS UK v Praze

Ralf Dahrendorf: Homo sociologicus Studie poprvé publikována v: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Socialpsychologie (roč. 10., č. 2, 3) r. 1958, později vydána jako knižní monografie

Zjednodušené představy o lidské bytosti jako zamlčený předpoklad obecných sociálněvědních teorií -Homo oecnonomicus (člověk jedná ekonomicky racionálně) -Homo politicus (člověk je odpovědný volič) -Homo sociologicus (člověk je hráčem sociálních rolí)

Homo Sociologicus Jestliže jedinec naplňuje svým chováním představy druhých, je odměňován a získává sociální uznání. Jestliže jedinec nenaplňuje představy druhých, je trestán a postihován sociálními sankcemi. Kde je tedy individuální svoboda?

Ralf Dahrendorf Role jsou utlačujícím a determinujícím faktorem. Konstrukce Homo Sociologicus nenechává žádný prostor pro lidskou svobodu, kreativitu a autonomii.

Diskuse v 60. a 70. letech 20. století Sociální role je: - očekávané chování (Ralf Linton, 1936) - část lidského Já/ Self (Mead) - vzorec chování (George A. Lundberg) - strukturální jednotka sociálních institucí (Talcot Parsons) - role-set (Robert K. Merton) - maska (Anselm L. Strauss) - něco, s čím se člověk identifikuje, anebo se od toho distancuje (Erving Goffman) - typizace/ typifikace (Uta Gerhardt) - výmluva, kterou se lidé zbavují osobní odpovědnosti za to, jak se chovají (Eduard Urbanek)

Peter L. Berger (1966) Svoboda může být prokázána a demonstrována pouze ve světě sociálních rolí, a to prostřednictvím transformace rolí, distance od rolí, manipulace s rolemi a odmítnutím rolí.

Zájem o teoretické problémy rolí byl nahrazen v minulých dekádách orientací na jiné koncepty Pierre Bourdieu: habitus Anthony Giddens: agent, agency Gary S. Becker: rational choice Bruno Latour: Actor-Network Theory Jerome S. Bruner, Theodore R. Sarbin: osobní identita a narativita Hans Joas: kreativita jednání Jeffrey Alexander: performativita

Norbert Elias Společnost individuí (1987) Propast, která se otevřela v západním myšlení mezi individuem a společností, kterou není jednoduché přemostit: „Všechno záleží na jedinci“ (individualismus) „Všechno záleží na společnosti“ (holismus)

Eliasův koncept figurace What is Sociology? [1970] The Court Society [1969] The Established and the Outsiders [1990]

Figurace Figurací je např. rodina, školní třída, zemědělská komunita nebo stát. Je to pojem, který může být vztažen jak k relativně malým skupinám, tak i k velkým společnostem. Koncept obrací pozornost k interdependenci lidí, k tomu, co je vzájemně spojuje; je to měnící se vzor interdependenčních řetězců navzájem propojených lidských jedinců.

Osobnost a dějiny Jeden z problémů, na který soudobá sociologická teorie nemá odpověď, a ani necítí potřebu tuto odpověď hledat, je otázka, jak mohou jedinci ovlivnit makroúroveň společenských struktur a procesů.

Mozart: Sociology of a Genius (N. Elias1991) Každý ve společnosti může být srovnán s mincí, která je tvarována razidlem, které představuje sociální tlaky, pod jejichž vlivem se jedinec nachází. Zároveň je ale každý také razidlem a svým jednáním zanechává ve společnosti a v druhých svou vlastní stopu. Role génia spočívá v tom, že více než jeho současníci je nejen mincí, ale také razidlem, které zanechává svůj otisk ve strukturách dané oblasti lidského jednání a ovlivňuje tak další vývoj.

Závěr Otázka úlohy, kterou mají jedinci v rámci sociálních procesů: Jsou lidé pouze hráči připsaných rolí, anebo aktivní tvůrci historie?

Děkuji Vám za pozornost Otázky?