RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. 1 Přidaná hodnota ve vzdělání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Advertisements

Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Označení hasičů na přilbách
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Úvod Tuning obrázky LOGAN AT Č lánek o tuningu BMW O Motorech Co pat ř í k tuningu Odkazy.
Projektový den Evropa ve škole, škola v Evrop ě ZŠ a MŠ T ě šetice, , p ř ísp ě vková organizace.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Testování hypotéz.
Základní škola a mateřská škola, Praha - Nebušice od 1. 7
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
ČTVEREC, OBDÉLNÍK A JEJICH OBVOD A OBSAH pro 5. ročník
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
 Rybá ř  U č itelka  Policista  Zedník  Bankovní ú ř edník  ICT technik  Uklíze č ka  …
-NCN II- …akce podruhé. Zveme Vás na druhý ro č ník, ji ž tradi č ní zále ž itosti NCN – Nau č se, co neznáš, tentokrát s podtitulem,,Akce podruhé‘‘
Prezentace o tom co nám FYZIKA dala a vzala
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
 Typický osobní po č íta č m ůž eme rozd ě lit na t ř i č ásti:  Po č íta č ová sk ř í ň  Monitor  Další vstupn ě -výstupní za ř ízení (klávesnice,
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_667.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Lineární regresní analýza
Boukalová Kate ř ina Pavelková Petra O RGANIZAČNÍ STRUKTURY.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
P ŘIDANÁ HODNOTA VE VZDĚLÁNÍ A R ELATIVNÍ PŘÍRŮSTEK ZNALOSTÍ Martin Rangl.
Č ÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_500_DEPILACE,EPILACE NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, St ř ední pr ů myslová škola.
RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. RNDr. Radek Krpec, Ph.D. Mgr. Martin Rangl Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum,
INFORMACE O VÝSLEDCÍCH TESTOVÁNÍ ŽÁKŮ Trenčín, Michal Uhlař EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ SPOLEČNĚ BEZ HRANIC 1 Metodické.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Dana Ambrozková EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ SPOLEČNĚ BEZ HRANIC.
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka Praha 5 Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr. Mgr. Milan Matějů Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr.
Zuby Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_10_Chrup Vytvo ř eno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
Tento projekt je spolufinancován Evropským fondem pro regionální rozvoj, státním rozpočtem České republiky a státním rozpočtem Slovenské republiky Metodické.
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. Spole č nost pro kvalitu školy,
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Hrátky s mapou Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotaceObsahuje nám ě ty č inností pro práci s mapou, seznámení s m ěř ítkem, výroba vlastních u č ebních pom.
DO PODAT P Ř IHLÁŠKU NA SŠ  2 p ř ihlášky na dv ě SŠ  2 p ř ihlášky na 1 SŠ - dva obory – vzor vypln ě né p ř.
Model struktury strategického managementu
Martin Mal č ík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity Analýza Relativního přírůstku znalostí.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1102_STAVEBNÍ SP. Téma: Pojem F. G._ Stavební spořitelny Číslo.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0801_ŽIVOTNÍ Ú. Téma: Pojem _ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ Číslo projektu:
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vnější a vnitřní kontrola
Rozhodování 1.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
HODINY - poznej stejný čas, velikost
První zkušenosti s evaluací
Transkript prezentace:

RNDr. Martin Mal č ík, Ph.D. Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostrav ě Metodické a evalua č ní centrum, o.p.s. 1 Přidaná hodnota ve vzdělání a Relativní přírůstek znalostí

Autonomie a akontabilita škol 2 Koncept m ěř ení p ř idané hodnoty vzniká v souvislosti se zvyšující se autonomii škol. M ěř ení p ř idané hodnoty je sou č ástí evaluace školy.

Přidaná hodnota 3 Stále je jednodušší nalézt detailní informace o školských vstupech než o výstupech. Efektivní rozhodování na základ ě sobor ů dat č i informací lze však lépe č init, když existuje rovnovážná míra informací nejen o vstupech, ale také o procesech a výstupech. Kombinace dat o vstupech, procesech a výstupech umož ň uje Provést mnohem úpln ě jší analýzy, které sm ěř ují až k posouzení využití zdroj ů. Ř ídit lépe eduka č ní proces se zám ě rem zvýšit kvalitu Využití informací pro rozvoj sebehodnocení žák ů

Přidaná hodnota 4 Definoce OECD „Modely p ř idané hodnoty m ěř í p ř ísp ě vek školy k pokroku žáka v ůč i p ř edem ur č eným školním vzd ě lávacím cíl ů m. P ř ísp ě vek je o č išt ě ná hodnota od jiných faktor ů, které taky p ř ispívají k pokroku žáka v u č ení.“ Modely: Jednoduché – dva č asové ř ezy (Relativní p ř ír ů stek znalostí, SCIO) Kontextuální – postihují také vlivy, které nejsou ovlivn ě ny školou

Využití výsledků přidané hodnoty 5 Zlepšování informací o výkonech škol P ř i zlepšování vzd ě lávání na školách v rámci vlastních sebeevalua č ních aktivit Pro informaci subjekt ů m jako z ř izovatel, inspekce P ř i signální funkci, kdy se zjistí, že n ě které školy pot ř ebují vn ě jší podporu P ř i srovnávání r ů zných typ ů škol p ř i reformních aktivitách ve školském systému. Pro informovanost uvnit ř školy - u č ící se organizace

6

Faktory ovlivňující přidanou hodnotu 7

Negativa testování 8 testování m ů že zp ů sobovat stres a pocity strachu dochází k tzv. „zužování školních osnov“ u č itelé a č asto vedoucí pracovníci d ů v ěř ují výsledk ů m test ů mnohem více než vlastním profesionálním úsudk ů m o žácích, které spo č ívají na delších pozorováních a vzájemné komunikaci. v mnoha p ř ípadech projevují u č itelé negativní postoje v ůč i d ě tem, které mají nejhorší testové výsledky, protože jim kazí „pr ů m ě ry“, což logicky vede k ješt ě v ě tší frustraci d ě tí, které v testech „neusp ě ly“. U sumativního hodnocení testování zvyšuje spíše vn ě jší motivaci testování zmenšilo „lásku k u č ení“ (scholé),

Relativní přírůstek znalostí 9 Testování vstupní úrovn ě Testování výstupní úrovn ě Interpretace a práce s výsledky

Vstupní úroveň 10 Vstupní testování realizováno v letech 2009, 2010 Testování elektronicky Všichni stejné úlohy Rozklad na dovednosti Analýza a zprávy žák ů m, školám

1. Dov….Chápání č ísla jako pojmu vyjad ř ujícího kvantitu; zápis celku r ů znými zp ů soby. 2. Dov….Numerické dovednosti. 3. Dov….Práce se znaky (symboly). 4. Dov….Orientace a práce s tabulkou. 5. Dov….Grafické vnímání a práce s grafem. 6. Dov….Poznání rovinných útvar ů a práce s nimi, prostorová p ř edstavivost. 7. Dov….Funkce jako vztah mezi veli č inami. 8. Dov….Správnost logické úvahy. Jihlava, 2009 Matematika

Relativní přírůstek znalostí – výstupní úroveň 12 Výstupní testování elektronicky po variantách Harmonizace variant Párování dat 2009, 2011 Výpo č et relativního p ř ír ů stku po ro č nících a p ř edm ě tech Transformace relativního p ř ír ů stku u žák ů do p ě ti stup ňů Transformace relativního p ř ír ů stku u t ř íd, škol o č ty ř stup ňů Analýza a zprávy žák ů m, školám

Elektronické testování 13

Elektronické testování 14 Elektronické testování P ř ipraveno deset variant testu o podobné obtížnosti Docházelo k rotaci úloh v rámci jednotlivých č ástí V u č ebn ě náhodné p ř id ě lování variant až do vy č erpání variant Prob ě hla harmonizace variant ekvipercentilovou metodou

Harmonizace dat ekvipercentilovou metodou 15

Vstup 2007 a výstup 2010 v %

Dosažené výsledky v rámci určitého oboru - český jazyk

Regresní přímka - očekávaný přírůstek - český jazyk

Dosažené výsledky v rámci určitého oboru - matematika

Regresní přímka - očekávaný přírůstek - matematika

Relativní přírůstek znalostí žáků po ročnících a předmětech

Relativní přírůstek třídy, školy 22 Rozd ě lení – transformace Relativního p ř ír ů stku znalostí žáka do 5 stup ňů u žák ů dle rozd ě lení (15%, 20%, 30%, 20%, 15%) P ř ír ů stek: Velký Vyšší st ř ední St ř ední Nižší st ř ední Malý Rozd ě lení – transformace Relativního p ř ír ů stku t ř íd, škol do 4 stup ňů (po kvartilech, 0-25%, 25%-50%, 50-75%, %, Stupn ě t ř ídy, školy 1 … % 2 … 50-75% 3 … 25-50%, 4 … 0-25%,

Struktura výstupů pro školy 23 Vše on-line p ř ístupné na heslo p ř edané žák ů m Zpráva pro žáka, krátká a dlouhá Zpráva pro školu Celková Po t ř ídách Po žácích

Výstup za školu 24 Ú [%]P(c)P(o1)R(o1)P(o8)R(o8) český jazyk stupeň1001. stupeň matematika stupeň672. stupeň anglický jazyk stupeň1001. stupeň německý jazyk stupeň obecné studijní předpoklady

Výstup za třídy po oborech v ČJ 25 t ř ídaVýsledek 1. ro č níku [%] Výsledek 3. ro č níku [%] Reziduál (stupe ň ) G3A stupe ň G3B stupe ň G3C stupe ň S3A stupe ň S3B stupe ň

Třídy oboru vzhledem k regresní přímce 26

Žáci vzhledem ke třídě a oboru 27

Odhady žáků v jednotlivých částech testu Jihlava, 2009 Výsledky poskytují informaci o sebehodnocení žák ů

Typy hodnocení žáka 29 Formativní hodnocení žáka - Nedílná sou č ást pr ů b ě žného hodnocení výuky a u č ení se žáka - Každodenní zp ě tná vazba mezi u č itelem a žákem - Hlavní cíl hodnocení: zdokonalení procesu u č ení se žáka Sumativní hodnocení žáka - Posuzuje úrove ň výsledk ů žáka – co žák ví, chápe, umí - Hlavní cíl: potvrzení dosažených znalostí, č áste č n ě i podpora u č ení se žáka - Výsledky slouží ke srovnání p ř ípadn ě rozhodnutí, zda žák m ů že postoupit do vyššího ro č níku nebo na další stupe ň školního vzd ě lávání aj.

Formativní prvky testování Relativního přírůstku znalostí 30 Výsledky (v ě tšina) jsou dostupny ihned po testování Percentily žák ů v jednotlivých p ř edm ě tech – celkové Postavení v rámci t ř ídy P ř edm ě ty hodnoceny nejen jako celek, ale také po dovednostech Podle výsledku v dovednostech jsou žákovi nabídnuty úlohy, které rozvíjejí danou dovednost Žák dostane zp ě tnou vazbu z odhadu svého výkonu Relativní p ř ír ů stek je transformován na stupn ě

Regresní přímky předmětů 31

32

Korelace celkem – predikční validita 33 Č J0,616 MA0,523 AJ0,642 NJ0,606 OSP0,308 Predik č ní validita - výsledek testu z výstupního testování se porovnává s úsp ě šností ú č astníka testu ve vstupním testování Jde vlastn ě o speciální p ř ípad kriteriální validity.

Závěr 34 Elektronické testování Hodnoceny nejen p ř edm ě ty, ale také dovednosti Dovednosti formulovány ve všech p ř edm ě tech na základ ě expertního odhadu a faktorové analýzy Relativní p ř ír ů stek žák ů, t ř íd, škol rozd ě len do stup ňů Nový model testování - formativní konceptuální hodnocení rozší ř ené o vstupní informace od u č itel ů, kte ř í jsou sou č asn ě uživateli hodnocení

Děkuji za pozornost 35