SOUČINNOST DOTČENÝCH ORGÁNŮ & ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ zejména při pořizování ÚP + RP Martin Tunka odbor územního plánování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Regulační plán porada KÚ LK s ÚÚP. RP x novela zák. o posuzování vlivů na ŽP  RP nenahrazuje (nesmí) ÚR pro záměr vyžadující posouzení vlivů.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, Mgr. Jan.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
1 Územní plánování a územní rozhodování pozemkové právo podzim 2011 Ivana Průchová.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Ochrana ZPF v územních plánech
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Zpráva o uplatňování ÚP
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Využití metodiky MMR ČR k aktualizaci ÚAPo Zpracované kartogramy k vyhodnocení stavu územních podmínek jednotlivých obcí
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Územně analytické podklady obcí ÚÚP a „jeho“ údaje o území Brno, 6
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Územní plán Liberec.
Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám
Velkokapacitní skleníky
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Připravovaná metodika na ochranu nerostného bohatství
Občanské soudní řízení I.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
„Stavební zákon – územní plánování, územní řízení, stavební řízení“
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Moravské dopravní fórum
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Územní plán s prvky regulačního plánu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

SOUČINNOST DOTČENÝCH ORGÁNŮ & ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ zejména při pořizování ÚP + RP Martin Tunka odbor územního plánování

úloha územního plánování vztah ÚP – RP - ÚR účast DO při pořizování ÚP + RP PROBLÉMY, PŘÍKLADY Obsah prezentace

z.č. 183/2006 Sb., STAVEBNÍ ZÁKON o územním plánování a stavebním řádu vyhl. č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti vyhl. č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, novela vyhl. 269/2009 Sb., ze dne , platná dnem vyhlášení vyhl. č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření Rámce územního plánování

ÚP zajišťuje předpoklady pro URÚ obecně prospěšného souladu veřejných a soukromých zájmůsoustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového uspořádání území s cílem dosažení obecně prospěšného souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území. Za tím účelem sleduje společenský a hospodářský potenciál rozvoje. SZ § 18 (2)

OÚP postupem podle tohoto zákona koordinují veřejné i soukromé záměry změn v území, výstavbu a jiné činnosti ovlivňující rozvoj území a konkretizují ochranu veřejných zájmů vyplývajících ze zvláštních právních předpisů. SZ § 18 (3)

Územní plánování ve veřejném zájmu hodnoty územíchrání a rozvíjí přírodní, kulturní a civilizační hodnoty území, včetně urbanistického, architektonického archeologického dědictví. Přitom chrání krajinu jako podstatnou složku prostředí života obyvatel a základ jejich totožnosti. S ohledem na to určuje podmínky pro hospodárné využívání zastavěného území a zajišťuje ochranu nezastavěného území SZ § 18 (4)

ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ PODKLADY územně analytické podklady - ÚAPo, ÚAPk územní studie POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACEOOP ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE OOP zásady územního rozvoje územní plán< regulační plán ÚZEMNÍ OPATŘENÍOOP ÚZEMNÍ OPATŘENÍ OOP o asanaci území o stavební uzávěře ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ SR

ÚP – nenahrazuje RP ani SR, určuje pro ně závazná pravidla RP ÚR VKP, ZCHÚ, EVL, změna kultury, ZPF, KPÚ, PUPFL, kategorie lesů, CHOPAV, OP, CHLÚ, DP, PPODVL, hornická činnost rozdílná míra obecnosti/podrobnosti PLOCHA (ÚP) – POZEMEK (RP, SR)

v řízení o vydání OOP pouze námitka, přezkum soudem, pouze ruší a vrací zpět k novému rozhodnutí kasační princip ve správním řízení - ÚR …. námitky, návrhy na důkazy, 2. instanční - odvolací orgán může rozhodnutí změnit, sám rozhodnout revizní princip ROZDÍLY PRÁV ÚČASTNÍKŮ OOP- SŘ

ÚP (OOP) - plocha - část území tvořená pozemkem nebo souborem pozemků, která je vymezena v PÚR, ZÚR nebo ÚP, popřípadě v ÚPP s ohledem na stávající nebo požadovaný způsob jejího využití a její významSZ § 2/1 g) RP (OOP) + ÚR (SR) – stavební pozemek - pozemek, jeho část nebo soubor pozemků, vymezený a určený k umístění stavby v ÚR anebo RP SZ § 2/1 b) ROZDÍLY V OBSAHU ÚP – RP – ÚR

SZ § 43, v. č. 500/2006 Sb. příl.č. 7 (1) f) v. č. 501/2006 Sb. část 2 pro ÚP - požad. na vymezování ploch stanovení podmínek pro využití ploch s rozdílným způsobem využití s určením převažujícího účelu využití hlavní, pokud je možné jej stanovit, přípustné, nepřípustné, popřípadě podmíněně přípustné stanovení podmínek prostorového uspořádání, včetně základních podmínek ochrany krajinného rázu (např. výškové regulace zástavby, intenzity využití pozemků v plochách) ÚP – PLOCHY

PLOCHY podle způsobu využití (§ 4-19) významu (plocha „změny“) zastavitelné územní rezervy přestavby asanační rekostrukční a rekultivační KOMBINACE VYUŽITÍ + VÝZNAMU Plocha přírodní rekultivační Plocha dopravní infrastruktury územní rezervy Způsob využití lze dále členit, stanovit jiný ZV (odůvodnit) „překryvné funkce“ ?!? – NELZE !!! Účel – předvídatelné rozhodování SÚ

SZ § 61, v.č.500/2006 Sb. příl.č. 11 v. č. 501/2006 Sb. část 3 pro RP, ÚR - požad. na vymezování pozemků VŽDY (1) c) podmínky pro umístění a prostorové uspořádání staveb veřejné infrastruktury, PODLE ROZSAHU NAHRAZOVANÝCH ÚR dále (2) b) podmínky pro umístění a prostorové uspořádání ostatních staveb, včetně podmínek ochrany navrženého charakteru území, zejména ochrany krajinného rázu (např. uliční a stavební čáry, podlažnost, výšku zástavby, objemy a tvary zástavby, intenzitu využití pozemků) RP – POZEMKY

ÚP - PLOCHY - stanovení … zákl. podmínek ochrany krajinného rázu (např. výškové regulace zástavby, intenzity využití pozemků v plochách), RP – POZEMKY - podmínky … ochrany krajinného rázu (např. uliční a stavební čáry, podlažnost, výšku zástavby, objemy a tvary zástavby, intenzitu využití pozemků), DÚR urbanistické a architektonické podmínky pro PD, zásady urbanistického, architektonického a výtvarného řešení, vztahy k urbanistické struktuře, urbanistické a architektonické začlenění do území, do krajiny, výšky objektů, architektonický výraz, ROZDÍLY ÚP – RP – ÚR

ÚP - PLOCHYRP – POZEMKYDÚR Zákl. podmínky ochrany KR Podmínky ochrany KRumístění staveb s ohledem na zásah do KR výškové regulace zástavby výška zástavby, podlažnostvýšky objektů intenzity využití pozemků v plochách intenzita využití pozemků uliční a stavební čáryvztahy k urban. struktuře, urb. + arch. začlenění do území / krajiny objemy a tvary zástavbyurb. arch. podmínky, zásady urb., arch. a výtvarného řešení architektonický výraz OOP - přezkum NSS SPRÁVNÍ ROZHODNUTÍ

do 3 let od nabytí účinnosti OOP OOP nabývá účinnosti po vyvěšení veřejné vyhlášky (nelze se odvolat, přezkum, žaloba) (rozdíl proti SR = nabývá právní moci) přezkum souladu s předpisy SŘ § 174/2 obsahu OOP vad řízení, jestliže měly vliv na obsah OOP ÚPD/OOP – PŘEZKUM dle SŘ

pro podání návrhu není vymezena žádná lhůta ÚP lze napadat bez časového omezení, podmínkou je pouze účinnost OOP (zatím - novela S.Ř.S.) ÚPD/OOP – PŘEZKUM NSS

Algoritmus přezkumu OOP - Ao 1/2005 – 98 1.pravomoci - správního orgánu vydat OOP 2.působnosti - v zákonem stanovených mezí 3.procesního postupu - zda OOP vydáno zákonem stanoveným postupem. 4.obsahu – zda OOP/část OOP není v rozporu s hmotným právem. 5.PROPORCIONALITY ZÁSAHU DO PRÁV ÚPD/OOP – přezkum NSS

přiměřenost regulace přiměřenost regulace - rozumné uspořádání vztahů potřebnost zásahu do vlast. práv i.dosažení sledovaného cíle ii.logická souvislost sledovaného cíle s OOP iii.nelze cíle lépe dosáhnout jiným legislativním prostředkem ? minimalizace zásahu do vlast. práv v co nejmenší míře PROPORCIONALITA OOP - 5. krok algoritmu

i.důvod má zákonné cíle a je ústavně legitimní je činěn ii.v nezbytně nutné míře, iii.nejšetrnějším ze způsobů vedoucích ještě rozumně k zamýšlenému cíli, iv.nediskriminačním způsobem, v.S VYLOUČENÍM LIBOVŮLE - ODŮVODNĚNĚ 1 Ao 1/ Minimalizace zásahu do vlast. práv

OOP nemůže ukládat povinnosti nad rámec zákona !!! NE DETAILY V ÚP, které patří do SR !!!! OOP může pouze konkretizovat povinnosti vyplývajících ze zákona ÚPD/OOP – přezkum NSS

1.ochrana veřejných zájmů 2.právní úprava součinnosti DO & ÚP 3.problematika vyjádření a stanovisek 4.poznatky ze soudních přezkumů 5.řešení rozporů DO při pořizování ÚPD, ÚAP

- DOTČENÉ ORGÁNY SŘ § 136 (1) jsou a) orgány, o kterých to stanoví zvláštní zákon, a b) správní orgány a jiné orgány veřejné moci příslušné k vydání závazného stanoviska (§ 149 odst. 1) nebo vyjádření, které je podkladem rozhodnutí správního orgánu. POŘIZOVATEL + PROJEKTANT konkretizace ochrany VZ, vychází ze stan. DO Ochrana veřejných zájmů

LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD, ÚSTAVA ČR čl. 2 odst. 3 státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech,v mezích a způsoby, které stanovízákon čl.105 výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon čl. 101 odst.4 stát může zasahovat do činností územních samosprávných celků jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem ÚSTAVNÍ ZÁKONY

§ 1/1 správní řád upravuje postup správních orgánů (SO) orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, které vykonávají působnost v oblasti veřejné správy. SŘz. č. 500/2004 Sb. SŘ z. č. 500/2004 Sb.

§2 (2) – SO uplatňuje pravomoc pouze k účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena §2 (4 ) – SO dbá, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem a aby … při rozhodování … shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly §6 – SO vyřizuje věci bez zbytečných průtahů … aby nevznikaly zbytečné náklady … co možná nejméně zatěžuje … Podklady od dotčené osoby vyžaduje jen tehdy, stanoví-li tak právní předpis (dotčená osoba - § 2 odst. 3) SŘ z. č. 500/2004 Sb.

správní orgány vzájemně spolupracují v zájmu dobré správy SPRÁVNÍ ŘÁD SPRÁVNÍ ŘÁD § 8

(1) Zjednodušující postupy (veřejnoprávní smlouva - §78 odst.3, § SŘ (2) Závazná stanoviska, stanoviska, §136 SŘ (3) Kontinuita stanovisek STAVEBNÍ ZÁKON SZ § 4

(3) Kontinuita stanovisek - DO je vázán svým předchozím stanoviskem nebo závazným stanoviskem. Navazující stanoviska nebo navazující závazná stanoviska mohou DO v téže věci uplatňovat pouze na základě nově zjištěných a doložených skutečnostínově zjištěných a doložených skutečností, které nemohly být uplatněny dříve a kterými se podstatně změnily podmínky, za kterých bylo původní stanovisko vydáno, nebo skutečností vyplývajících z větší podrobnosti pořízené ÚPDskutečností vyplývajících z větší podrobnosti pořízené ÚPD nebo podkladů pro rozhodnutí nebo jiný úkon orgánu územního plánování nebo stavebního úřadu podle tohoto zákona, jinak se k nim nepřihlíží. SZ § 4

(4) V řízeních podle části čtvrté tohoto zákona se nepřihlíží k závazným stanoviskům DO ve věcech, o kterých bylo rozhodnuto ve vydaném regulačním plánu, v územním rozhodnutí nebo v územním opatření o stavební uzávěře anebo v územním opatření o asanaci území, nejde-li o závazné stanovisko uplatněné na základě nově zjištěných a doložených skutečností podle odstavce 3 STAVEBNÍ ZÁKON SZ § 4

(5) Kontrola dodržování podmínek (6) Koordinované stanovisko (7) Řešení rozporů STAVEBNÍ ZÁKON SZ § 4

podklady pro součinnost, PODLOŽENÉ ARGUMENTY PŘEZKUM NSS, ÚAP (ÚÚ, RURÚ – 10 témat, ) Vstup – sledované jevy – údaje o území do zadání ÚP – KONKRETIZOVAT VZ, ne obecné odkazy na předpisy, ÚPD - ZÁSADY pro navazující rozhodování, NEPROJEKTOVAT SOUČINNOST DO + OÚP