Mediální právo VII. Investigativní žurnalistika CUMPĂNĂ AND MAZĂRE v. RUMUNSKO Soud chce zdůraznit, že rolí investigativní žurnalistiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Vedení správního řízení
Právní regulace médií I. pf/katedra-spravniho-prava-a-spravni-vedy/pravni-regulace-medii.
Nástroje územního plánování
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Právo na informace Tereza Danielisová,
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Subjekty trestního řízení
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
Správní řád -vybrané instituty
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
PRÁVO MEDIÁLN Í OBLASTI AKADEMICKÝ ROK 2015/2016 JUDr. Lenka Valová DIFA JAMU.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
1 ZUR328 Vybrané problémy právní regulace médií Rozhlasové a televizní vysílání.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Umisťování staveb.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Procesní prostředky regulace správního řízení
Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších.
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GDPR a budoucí redakční praxe
Územní opatření o stavební uzávěře
Veřejný ochránce práv.
Transkript prezentace:

Mediální právo VII

Investigativní žurnalistika CUMPĂNĂ AND MAZĂRE v. RUMUNSKO Soud chce zdůraznit, že rolí investigativní žurnalistiky je informovat a varovat veřejnost o takových nežádoucích jevech ve společnosti, jakmile tyto informace získají. Omezení a tresty přehnaně odrazují média od plnění jejich role upozorňovat veřejnost na zjevné a podezřelé zneužití veřejné moci. RUMYANA IVANOVA v. BULHARSKO … stěžovatel si neověřil fakta z důvěryhodných zdrojů a tím pádem porušil zvyková pravidla spojená s investigativní žurnalistikou, neboť uveřejnil fakta, o kterých věděl, že jsou nespolehlivá.

Investigativní žurnalistika NATVRDO: úplatný soudce a mlčící ministerstvo Obchod s kompromitujícími fotografiemi v politice Výrobce pandurů si platil schůzky s politiky. Miliardovou zakázku získal VEŘEJNÝ ZÁJEM

4 Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších právních předpisů. upravuje některá práva a povinnosti vydavatelů a dalších fyzických a právnických osob v souvislosti s vydáváním periodického tisku. (§ 1) noviny, časopisy a jiné tiskoviny vydávané pod stejným názvem, se stejným obsahovým zaměřením a v jednotné grafické úpravě nejméně dvakrát v kalendářním roce Neperiodické publikace: Rozmnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl určené k veřejnému šíření, které jsou vydávány jednorázově, popřípadě nejvýše jednou ročně anebo po částech i častěji, tvoří-li obsahově jeden celek. Veřejným šířením se rozumí zpřístupnění neperiodické publikace individuálně neurčenému okruhu osob Zákon č. 35/1995 Sb., o neperiodických publikacích

5 Odpovědnost za obsah periodického tisku (§ 4) Za obsah periodického tisku odpovídá vydavatel. „ Rovněž podle názoru Ústavního soudu je nezbytné, aby obecné soudy ve věcech odpovědnosti vydavatele podle tiskového zákona převzatá tvrzení rozlišovaly na různé kategorie (např. kategorii tvrzení převzatých od zpravodajských agentur, sdělení o projevech státních a společenských činitelů, sdělení o činnosti orgánů veřejné moci i názory třetích osob apod.), a to bez ohledu na to, že současná právní úprava ochrany osobnosti podle tiskového zákona vykazuje v tomto směru závažné deficity - nerozlišuje převzatá tvrzení v závislosti na tom, z jakých zdrojů pochází, jak je tomu zvykem v jiných právních úpravách.“ (III. ÚS 73/02) Vydavatel neodpovídá podle tohoto zákona za pravdivost údajů obsažených v reklamě a v inzerci (§ 5)

6 Evidence periodického tisku (§7) Vede Ministerstvo kultury povinnost doručit ministerstvu nejpozději 30 dnů před zahájením vydávání periodického tisku písemné oznámení, které musí obsahovat: název periodického tisku, jeho obsahové zaměření, četnost (periodicitu) jeho vydávání, údaje o jeho regionálních mutacích, specifikaci vydavatele, periodický tisk se zapíše do evidence periodického tisku a do 15 dnů ode dne doručení oznámení stanovených údajů sdělí přidělené evidenční číslo periodického tisku. Každý má právo nahlížet do evidence periodického tisku a pořizovat si z ní výpisy nebo opisy.

Gaweda v Polsko (2002) Odmítnutí registrace znamená zákaz publikace Název periodika není sdělení jako takové, protože jeho funkce je zejména identifikovat dané periodikum na tiskovém trhu pro současné a budoucí čtenáře. […] požadovat, aby název vyjadřoval pravdivé informace je […] nepatřičné z pohledu svobody projevu. 7

8 § 9 (Povinné výtisky) Poskytnutí povinných výtisků není vyvlastněním, ale jde o určení vlastnického práva takové povahy, že obecně není nutné za ně poskytnout náhradu. Náhrada by byla nutná, kdyby závažně zasáhla do majetkového postavení vydavatele.

9 Obecní noviny Není sporu o tom, že tiskoviny, vydávané jako obecní zpravodaje, tím, že jsou v rukou veřejné moci, musí zachovávat korektnost a neutralitu. (Pl. ÚS 73/04) Pravomoc jmenovat redakční radu zpravodaje má rada obce, neboť zabezpečuje rozhodování „ostatních“ záležitostí patřících do samostatné působnosti obce (jmenování redakční rady zpravodaje je věcí samostatné působnosti), pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo.

10 Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ I. prvotní šíření původních rozhlasových a televizních programů a služeb přímo souvisejících s programy, (včetně teletextu v analogovém televizním vysílání), II. určených k příjmu veřejností, III. v podobě chráněné nebo nechráněné systémem podmíněného přístupu prostřednictvím sítí elektronických komunikací PŘEVZATÉ ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ I. příjem vysílání původních rozhlasových a televizních programů nebo jejich podstatných částí, II. a jejich současné, úplné a nezměněné šíření, III. pro veřejnost, IV. prostřednictvím sítí elektronických komunikací. Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), Zákon č. 206/2005 Sb., o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti.

11 celoplošné vysílání: vysílání, které může ve vymezeném územním rozsahu přijímat alespoň 70 % obyvatel České republiky počítaných podle údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, regionální vysílání: vysílání, které může ve vymezeném územním rozsahu přijímat více než 1 % a méně než 70 % obyvatel ČR místní vysílání: vysílání programu určeného svým dosahem pro místně vymezenou oblast a pro tuto oblast vytvářeného; místně vymezená územní oblast nesmí zahrnovat více než 1 % obyvatel ČR

12 Provozovatel r. a tv. vysílání: právnická nebo fyzická osoba, která sestavuje program, včetně služeb přímo souvisejících s programem, je odpovědná za jejich obsah a pod zvukovým nebo obrazovým označením, jež program i služby přímo související s programem nezaměnitelně identifikuje, tento program a služby přímo související s programem šíří nebo prostřednictvím třetích osob nechává šířit. FTV Prima, spol. s r.o., CET 21, spol. s r.o., … Pořad: obsahově souvislá, celistvá a časově ohraničená část rozhlasového nebo televizního vysílání; v rozhlasovém vysílání se pořadem rozumí i programový prvek

13 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání SPRÁVNÍ ÚŘAD Vykonává státní správu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a převzatého vysílání Dohlíží na zachovávání a rozvoj plurality programové nabídky a informací v oblasti r. a tv. vysílání a převzatého vysílání Dbá na obsahovou nezávislost r. a tv. vysílání Plní další úkoly stanovené tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.

14 dohlíží na dodržování právních předpisů v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence či v rozhodnutí o registraci, uděluje, mění a odnímá licence k provozování rozhlasového a televizního vysílání, vydává, mění a zrušuje rozhodnutí o registraci k provozování převzatého vysílání, monitoruje obsah rozhlasového a televizního vysílání, zveřejňuje usnesení Rady, výroční zprávu Rady, zápisy z jednání Rady, nebrání-li tomu zvláštní právní předpisy, a případně další informace způsobem umožňujícím dálkový přístup, zveřejňuje rozhodnutí soudu o opravném prostředku a žalobě proti rozhodnutí Rady.

členů Členy jmenuje předseda vlády na návrh Poslanecké sněmovny Odvolání navrhuje Poslanecká sněmovna předsedovi vlády Funkční období je 6 let Volí předsedu a tři místopředsedy Zasedání se konají bez účasti veřejnosti V licenčním řízení jsou tzv. „veřejná slyšení“

16 LICENCE K PROVOZOVÁNÍ R. A TV. VYSÍLÁNÍ ŠÍŘENÉHO PROSTŘEDNICTVÍM VYSÍLAČŮ Řízení o udělení licence (licenční řízení) Na udělení licence není právní nárok Licence je nepřevoditelná Udělena na nejvíce 8 (r. vysílání) resp. 12 let (tv. vysílání) – 1x lze prodloužit

Zahájení řízeníŽádost o licenciVeřejné slyšeníRozhodování o udělení licenceRozhodnutí o udělení licence 17

18 Skutečnosti významné pro udělení licence ekonomická, organizační a technická připravenost žadatele k zajištění vysílání, transparentnost vlastnických vztahů ve společnosti žadatele, přínos programové skladby navrhované žadatelem o licenci k rozmanitosti stávající nabídky programů r. nebo tv. vysílání na území, které by mělo být pokryto, zastoupení evropské tvorby, tvorby evropských nezávislých producentů a současné tvorby v navrhované programové skladbě, přínos uchazeče pro rozvoj původní tvorby, v tv. vysílání připravenost žadatele opatřit určité procento vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené, přínos žadatele k zajištění rozvoje kultury národnostních, etnických a jiných menšin v České republice.

19 Rozhodnutí o udělení licence Výrok o udělení licence jednomu ze žadatelů o licenci Zamítnutí žádostí ostatních žadatelů Podrobné odůvodnění (obsahuje kritéria, na základě kterých byla licence udělena žadateli o licenci a zamítnuty žádosti všech ostatních účastníků řízení) Poučení o opravném prostředku Časový rozsah vysílání, územní rozsah vysílání Dobu, na kterou byla licence udělena, Základní programovou specifikaci a další programové podmínky, včetně uvedení údaje, zda se jedná o plnoformátový program;, Územní rozsah vysílání u kabelových systémů.

20 Registrace K provozování převzatého vysílání prostřednictvím sítě elektronických komunikací Jsou–li splněny podmínky, je na ni právní nárok - Přihláška k registraci se podává nejméně 60 dnů před zamýšleným zahájením převzatého vysílání

21 Podpora evropské tvorby a evropské nezávislé a současné tvorby Kde je to proveditelné, vyhradit pro evropská díla nadpoloviční podíl celkového vysílacího času každého svého programu. Do celkového vysílacího času programu se nezapočítává čas určený vysílání zpravodajských pořadů, sportovních událostí, soutěží, teletextu, reklamy a teleshoppingu. Pro evropská díla vyrobená nezávislými výrobci alespoň 10 % celkového vysílacího času každého svého programu

22 Opatření k nápravě Jestliže provozovatel vysílání a provozovatel převzatého vysílání porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, upozorní jej Rada na porušení tohoto zákona a stanoví mu lhůtu k nápravě. Stanoví přiměřenou délku lhůty Dojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, Rada sankci neuloží. Nepoužije se v případě: podněcování k nenávisti z důvodů rasy, pohlaví, náboženství, národnosti nebo příslušnosti k určité skupině obyvatelstva, pokud vysílané pořady obsahují podprahová sdělení, vysílání pořadů, které mohou vážně narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých zejména tím, že obsahují pornografii a hrubé samoúčelné násilí,

23 Evropská unie Směrnice Rady o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání (89/552/EHS) – směrnice „Televize bez hranic“ Rozhodnutí ESD C – 89/04 (2001/31/ES - o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu a 98/34/ES - o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů)

24 Rada Evropy Evropská úmluva o přeshraniční televizi (57/2004 Sb.m.s.) účelem je usnadnit smluvním stranám vysílání a převzaté vysílání televizních programů přesahující hranice. události zvýšeného zájmu veřejnosti: závod královny Alžběty (Belgie) Novoroční koncert Ples v opeře (Rakousko) hudební festival San Remo (Itálie) mistrovství světa a Evropy v házené (Norsko)