Produkt Zavádění nového produktu na trh
Životní cyklus produktu Zavádění Růst Vrchol Pokles
Nový produkt Celosvětově Výrobková řada Rozšíření řady Zdokonalení výrobku Přemístění Změna technologie (náklady) Obal, design
Selhávání Tlak managementu Tržní potenciál Projekt Umístění Cena a náklady Propagace Konkurence Nápady Omezení Finance a kapitál Doba vývoje Životní cyklus
Získání nového produktu Koupě firmy Spojením firem Koupě licence (značky) Koupě patentu Výzkum a vývoj
Proces vývoje nových produktů Průzkum Posouzení nápadů Koncepce Ekonomická analýza Vývoj Testování Komercializace
Průzkum Cíle, trhy Tvorba nápadů Zaměstnanci Zákazníci, uživatelé, neuživatelé Dodavatelé, distributoři, obchodníci Zkoumání konkurence Analýza vlastností a vazeb Identifikace potřeb
Pravděpodobnost celkového úspěchu Pravděpodobnost úspěchu technického řešení (odhad např. 50%) Pravděpodobnost úspěchu komercializace daného technického řešení (např. 60%) Pravděpodobnost úspěchu ekonomického úspěchu dané komercializace (např. 70%) 0,50 x 0,60 x 0,70 = 0,21 tj. 21%
Posouzení nápadů Kritéria spjatá s produktem Tržní kritéria Finanční kritéria Feasibility study
Kritéria spjatá s produktem Novost Soulad s výrobním zařízením Zkušenosti v oboru Nároky na servis Technická uskutečnitelnost Legislativa
Tržní kritéria Velikost trhu Podíl na trhu Tempo růstu trhu Pozice na trhu Kanibalizace Konkurence Distribuce
Finanční kritéria Zisk ROI Nároky na investice Riziko (a zisk) Příjmy, cash flow
Dimenze produktu Komunikativnost Důvěryhodnost Stupeň potřeb Stupeň odlišnosti Vnímaná hodnota Kupní zájem Uživatelské cíle Frekvence nakupování
Koncepce Návrh Model Prototyp Vzorek
Vlastnosti Funkční Psychologické
Ekonomická analýza Odhad poptávky Odhad nákladů Odhad tržeb
Produkty kupované často Produkty kupované zřídka Produkty kupované jen jednou
Vývoj a testování prototypu Funkční testy Spotřebitelské testy
Test nového produktu/vzorku Testy spotřebních předmětů Testy výrobních prostředků Laboratorní testy Testy v reálném prostředí
Komercializace Vstup na trh Kdy Kde Komu
Proces adaptace spotřebitele Inovátoři Včasní adaptéři Včasná většina Pozdní většina Opozdilci a/nebo neuživatelé
Vlivy na míru adaptace Relativní výhoda Kompatibilita Inovační složitost Inovační dělitelnost (možnost zkusit) Komunikativnost
Strategie zavádění nových produktů Penetrace trhu Geografická expanze Nové segmenty zákazníků Modifikovaná nabídka Modifikace produktu pro stávající zákazníky Modifikace produktu pro geograficky rozptýlené zákazníky Modifikace produktu pro nové segmenty zákazníků Inovace produktu Geografická inovace Kompletní inovace
Strategie zavádění nových produktů Propagace - Cena Strategie rychlého sbírání Strategie pomalého sbírání Strategie rychlé penetrace Strategie pomalé penetrace
Životní cyklus produktu
Cíle a strategie životního cyklu Zavádění ProdejNízký NákladyVysoké ZiskyNegativní ZákazníciInovátoři KonkurenceMalá CílePovědomí, touha, vyzkoušení ProduktZákladní CenaNákladový DistribuceVýběrová ReklamaInformační, povědomí včasných adaptérů a dealerů Podpora prodejeSilná; předvádění, vyzkoušení
Cíle a strategie životního cyklu Růst ProdejRychlý růst NákladyPrůměrné náklady na zákazníka ZiskyRůst ZákazníciVčasní adaptéři KonkurenceRůst CíleMaximalizace tržního podílu ProduktModifikace, služby, záruky CenaPenetrace trhu pomocí ceny DistribuceIntenzivní ReklamaMasový zájem zákazníků Podpora prodejeSnížení
Cíle a strategie životního cyklu Zralost ProdejVrchol NákladyNízké ZiskyVysoký ZákazníciStřední většina, modifikace trhu KonkurenceStálý počet, později pokles CíleMaximalizace zisku, udržení tržního podílu ProduktObměna značek a modelů, inovace, modifikace produktu CenaCenou proti konkurenci DistribuceIntenzivní ReklamaRozdíl značek a užitků Podpora prodejePodpora značky a její změny
Cíle a strategie životního cyklu Pokles ProdejPokles NákladyNízké ZiskyKlesající ZákazníciOpozdilci KonkurenceKlesající CíleSnižování nákladů, sklízet, zbavovat se ProduktVyřadit slabé CenaSnížit DistribuceVyřazovat slabá, výprodeje, outlety ReklamaMinimální Podpora prodejeMinimální (3 za 2)
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Odkaz: Přednášky pro VŠE a FF UK, Marketingové nástroje Nebo stránky učitelů © Radka Johnová, 2011