Budoucnost odborného školství 1. zahajovací konference 9. června 2011
SOŠ v ČR -zájem o SOŠ je v ČR oproti západním zemím daleko vyšší (zejména pak o střední vzdělání s maturitní zkouškou), -výhodou je možnost studovat dále na VŠ nebo jít přímo do zaměstnání, -cca 70 % žáků v oborech středního vzdělání s MZ, cca 30 % žáků v oborech středního vzdělání s VL, -dlouhodobě klesá poptávka po středním vzdělání s VL. 2
Aktuální problémy SOŠ 1.Rostoucí tendence nezaměstnanosti absolventů SOŠ: -míra nezaměstnanosti: cca 20 % SV s VL, cca 11 % SV s MZ, -nejvyšší míry nez. dosahují obory zaměřené na služby, -nejnižší míry nez. dosahují technicky zaměřené obory, (je predikován silný nárůst poptávky po těchto absolventech), -bohužel se u technických oborů setkáváme s nižším zájmem o práci v oboru (cca 55 % má zájem pracovat v oboru, 15 % v příbuzném, 30 % mimo svůj obor nebo je jim to lhostejné), -shoda vzdělání a zaměstnání: střední vzdělání s VLshodu vykazuje cca 47 % střední vzdělání s MZshodu vykazuje cca 40 % 3
Aktuální problémy SOŠ 2. Rizikové faktory ovlivňující SOŠ: -rozdíly v normativním financování jednotlivých krajů, -nedostatečná podpora kurikulární reformy, chybějící mechanismus kontroly kurikulární reformy, -nedostatečná kontrola kvality vzdělávání, -velká administrativní zátěž, -chybějící zpětná vazba pro školy, -deformovaná zpětná vazba pro MŠMT, -malá spolupráce se sociálními partnery. 4
Aktuální problémy SOŠ 3. Sociální partnerství SOŠ: -Klíčová oblast středního odborného školství. -Problémy při navazování spolupráce: -nízká aktivita škol, -určitá míra neochoty zaměstnavatelů, -v regionech převládají malé firmy, které nemají kapacity pro spolupráci, -malá podpora zřizovatelů, -nedostatečná metodická a systémová podpora, -chybějící podmínky spolupráce podnikové sféry a odborného školství. -Ideální je symbióza mezi školou a sociálním partnerem, kdy užitek spolupráce musí pocítit oba partneři. 5
Aktuální problémy SOŠ 4. Poptávka x nabídka: -nevyvážená poptávka trhu práce a nabídky absolventů SOŠ, -jednou z příčin je velký počet oborů z úzkou profilací, -neomezená síť škol bez ohledu na demografii a poptávku trhu. 5.Klesající výsledky: -při posuzování kvality se zohledňuje kvalita v podobě dosahovaných výsledků, konzistence kvality (rovnoměrnost mezi žáky, kraji) a efektivita nákladů, -české školství vykazuje průměrné, klesající a nerovnoměrné výsledky, -odkládání řešení zlepšování kvality vede mimo jiné k ekonomickým ztrátám. 6
Kvalita x Motivace „Motivace a postoj ke studiu jsou faktory, které rozhodují o životě člověka i společnosti často více než nadání či talent. … Vývoj životních hodnot je základním zdrojem pro motivaci, je podstatou obsahu kultury společnosti a jedním ze základů národní identity“ (Kalous, 2010). 7 KONCEPCE MĚŘENÍ ROZHODOVÁNÍ ŘÍZENÍ ODPOVĚDNOST
Klíčové požadavky zaměstnavatelů 8 -fungující partnerství škol a zaměstnavatelů -kvalita kariérového poradenství -podpora technického vzdělávání -zajištění kvality -funkční systém dalšího vzdělávání -kvalitní systém předvídání kvalifikačních potřeb -systémové nástroje pro přímé zapojení do vzdělávání (smlouvy, stipendia, zvýhodnění, apod.) -kvalitní pracovní síla -vhodné komunikační platformy
Klíčové požadavky SOŠ -motivace žáků -vyvolat poptávku po odborných školách -zvětšení pomoci od MŠMT a zřizovatelů -úpravu financování -sociální partnerství 9
Strategie MŠMT Primárním cílem je zvýšit kvalitu a efektivitu ve vzdělávání a tím také konkurenceschopnost naší republiky v mezinárodním porovnání. -Zvýšení kvality vzdělávání -Nové metody hodnocení škol -Optimalizace nabídky vzdělávání -Rozvoj odborného vzdělávání -Podpora pedagogickým pracovníkům 10
Strategické cíle MŠMT v oblasti odborného vzdělávání 1.Obsah vzdělávání a jeho změny: a)poskytovat cílenou metodickou podporu při zavádění ŠVP do praxe, b)podpora škol prostřednictvím programu EU školám, c)poskytovat cílenou a metodickou podporu, d)zlepšit výuku a systematicky hodnotit kvalitu vzdělávání, e)monitorovat podněty pro úpravu kurikula a vzdělávacích programů. 11
Strategické cíle MŠMT v oblasti odborného vzdělávání 2. Dokončit reformu maturitní a závěrečné zkoušky: Maturitní zkouška a)důraz na efektivitu a propojení s přijímacím řízením na VŠ, b)snížení nákladů a administrativní zátěže, c)efektivní využití objektivizovaných výsledků ke zvýšení kvality, d)zavedení povinné maturitní zkoušky z MAT ve vybraných oborech vzdělání. Závěrečná zkouška a)dokončit reformu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem a zavést ji jako standardní součást do systému odborného vzdělávání, b)připravit legislativní úpravy související se zavedením nové závěrečné zkoušky ve všech oborech středního vzdělání s výučním listem. 12
Strategické cíle MŠMT v oblasti odborného vzdělávání 3. Rozvoj odborného vzdělávání - praktické vyučování žáků a)Průběžně zavést více prvků všeobecné přípravy v oborech vzdělání s výučním listem (zejména matematiky, mateřského jazyka a cizího jazyka). b)Zavést větší míru standardizace v RVP a ŠVP pro oblast praktického vyučování (odborného výcviku, odborné nebo umělecké praxe) realizovaného na pracovištích zaměstnavatelů ke zkvalitnění této přípravy a zvýšit podíl žáků, kteří se připravují na pracovištích zaměstnavatelů; současně s pomocí zřizovatelů škol zvýšit kontrolní činnost středních škol v této oblasti (při uzavírání smluv, metodikou kontrolní činnosti, apod.). c)Podpořit vytváření podmínek pro daňovou stimulaci zaměstnavatelů v souvislosti s realizací praktického vyučování pro školy. d)Stimulovat zvýšení počtu žáků v oborech vzdělání s výučním listem, kteří mají uzavřenu smlouvu s budoucím zaměstnatelem nejen v případě absolventů, kterých je na trhu práce nedostatek. V případě nedostatkových profesí také poskytováním různých stipendií pro žáky v těchto oborech, případně podpořit zvýšení odměn žákům za produktivní činnost. 13
Strategické cíle MŠMT v oblasti odborného vzdělávání 3.Rozvoj odborného vzdělávání – spolupráce školské a zaměstnavatelské sféry a)Vytvářet modely spolupráce typu škola-zaměstnavatelé-kraj. b)Usilovat o sektorové dohody se zaměstnavateli v regionu o předpokládaných požadavcích na vývoj v oblasti pracovních sil. c)Usilovat o přímou finanční podporu ze strany krajů i podnikatelského sektoru žákům těch oborů středního odborného vzdělání, u nichž panuje dlouhodobý nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce a které jsou ohroženy úplným zmizením z pracovního trh. d)Podporovat spolupráci odborníků z praxe – zástupců zaměstnavatelů např. (ŠVP, účast zástupců zaměstnavatelů při hodnocení kvality dosažených výsledků odborného vzdělání v rámci ukončování vzdělávání na SŠ, školení (stáží) učitelů odborných předmětů a praktického vyučování v zaměstnavatelských podnicích e)Aktualizace opatření Akčního plánu podpory odborného vzdělávání zahrnout opatření, která budou obsahovat podporu technického vzdělávání. f)Vytvořit vazby mezi středními a vyššími odbornými školami a podnikatelským sektorem, případně finančními institucemi. 14
Strategické cíle MŠMT v oblasti odborného vzdělávání 4. Zajišťování kvality odborného vzdělávání a)Pokračovat v činnosti Národního referenčního bodu s cílem: určit, čeho již bylo dosaženo na podporu zvyšování kvality odborného vzdělávání, přezkoumat výsledky získané vzájemnou spoluprací a učením, identifikovat klíčové faktory pro úspěch. b)Aktivní spolupráce na evropských aktivitách sítě EQAVET. c)Postupné zavedení vybraných nástrojů referenčního rámce EQAVET, zejména vybraných indikátorů, do systému hodnocení odborného vzdělávání a přípravy v ČR. 15
Co připravujeme v blízké době IPn – Podpora technického a přírodovědného vzdělávání -posílení atraktivity technických a přírodovědných oborů tím, že se zaměří na inovaci výuky s využitím moderních výukových metod, -praktické zkušenosti žáků ZŠ získávané v rámci pracovního vyučování realizovaného na odborných pracovištích středních odborných škol či přímo ve firmách, -systém podpory tvorby učebnic. IPo – Zlepšení podmínek vzdělávání na středních školách (šablony) -podpora rozvoje odborných kompetencí (praktické vyučování, inovace a zkvalitnění výuky), -podpora stáží pedagogických pracovníků v podnicích. 16
Co připravujeme v blízké době Program EXCELENCE pro střední školy -zvýšit zájem žáků, pedagogických pracovníků a škol o soutěže a přehlídky, -podpořit zájem talentovaných žáků o přírodovědné a technické obory, -umožňuje žadatelům (školám) získat formou projektu finanční prostředky státu podle výsledků dosažených jejich žáky v soutěžích vyhlašovaných a spoluvyhlašovaných MŠMT v kategoriích ve věku 15 – 20 let. Akční plán podpory odborného vzdělávání -analýza současného stavu, naplnění cílů, co se již podařilo. 17
Děkuji Vám za pozornost 18