Post Bellum – Příběhy našich sousedů Paní Josefa Šánová ze Stonařova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doba temna Zimní král Povinná školní docházka Jan Jesenský Marie Terezie Císař Josef II. defenestrace Toleranční patent Rudolf IIRudolf II. Rábí Low robota.
Advertisements

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Starší přípravka + mladší přípravka A,B sezóna 2014/2015 trenér starší přípravky Allan Kheil, trenér mladší přípravky A Petr Vokáč trenér mladší přípravky.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Rodina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová DĚLENÍ.
Brigáda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jana Ležalová Název materiálu:VY_32_Inovace _31 _Abeceda 1.část Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
„ Ondra pomáhá ptáčkům“
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
V sobotu 25.března 2017 se konalo v hospodě
Odborná praxe v Německu
Bojíte se francouzštiny?
Moje velikonoční prázdniny
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Krystýna Cirhanová studentka sekundy Angličtina v Egyptě-2015
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
VY_32_INOVACE_
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Slovní úlohy o společné práci
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace O PERNÍKOVÉ CHALOUPCE Název : VY_32_inovace_13 - ČJ – O perníkové.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_12_Návrat k demokracii Regina Byrtusová
VY_32_INOVACE_44B_TÁBORSKO - CHOUSTNÍK
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Období vlády jedné strany
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Doplněk (verbální atribut)
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN MNĚ? VÁM? SOBĚ? NAŠIMI?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_35_Přímá řeč
Děti odsouzených rodičů
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Vyrůstal jsi v 50-tých, 60-tých nebo 70-tých letech...???
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vyrůstal jsi v 50-tých, 60-tých nebo 70-tých letech...???
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Československá republika-demokratický stát
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
VY_32_INOVACE_4/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Naučil jsem se....
1. světová válka.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Každý den jsme trochu starší…
Transkript prezentace:

Post Bellum – Příběhy našich sousedů Paní Josefa Šánová ze Stonařova

Paní Josefa Šánová se narodila 25. října 1922 do rodiny menšího sedláka, formana a řezníka. Tatínek byl Čech a maminka Němka. Pochází ze tří sourozenců, byla z nich nejstarší. Doma se mluvilo oběma jazyky.

Vlevo dole stonařovská škola, kam chodila pí Šánová

„Ve Stonařově jsem chodila do základní školy, tenkrát se tomu říkalo obecná škola. Byla dvojtřídní a měšťanka, ta měla čtyři třídy. Tři třídy byla měšťanská škola a jedna třída byl jednoroční učební kurz. Tam se žáci připravovali na kancelářskou práci“, vzpomíná na svá školní léta paní Šánová.

Po dokončení základní školy byla přijata na učitelský ústav v Jihlavě. Spojení příliš nefungovalo, a tak musela chodit denně 15 km pěšky, nebo jezdit na rozhrkaném starém kole. V zimě se někdy svezla s formany. Když byl učitelský ústav v Jihlavě v době války uzavřen, přestoupila do Moravských Budějovic. V červnu 1941 dokončila studia maturitní zkouškou v Brně. Absolvovala s vyznamenáním česky i německy.

Za výborné výsledky při studiu dostala dvě vkladní knížky s malým obnosem.

„Mezitím tady ve Stonařově Němci naléhali na maminku, přemlouvali ji, aby se dala na německou stranu. Má tři děti, já že nedostanu žádné místo. Kdyby se dala na německou stranu, že by mě podpořili, abych měla všechno zadarmo, mohla bych studovat, hned bych dostala práci. A maminka řekla NE! Odmítla. My jsme se rozhodli, že budeme česká rodina. My jsme se zapojili tady. A představte si, že já jsem práci dostala půl roku po maturitě. Jedna z prvních, protože jsem mohla nabídnout němčinu. Na každé škole se zaváděl německý jazyk. A učitelů bylo málo, kteří tohle uměli. Já jsem si pak ještě udělala zkoušky na druhý stupeň. Nastupovala jsem v Jihlavě na Žižkové. To byla dívčí škola měšťanská“, říká paní Šánová o svém prvním pracovním uplatnění.

Zprava paní Šánová, uprostřed G. Holly a vlevo sestřenice Elli Kladensky (foto z roku 1939)

Pak následovalo působení na měšťance na Jánském kopečku v Jihlavě. Po dvou letech odešla učit do Nížkova, kde se jí ale moc nelíbilo. V roce 1944 následoval návrat do rodného Stonařova, kde byla jenom jednotřídka. Měšťanka se odstěhovala do Kněžic a 4. třída do Opatova. Němci převzali měšťanku a nastěhovali tam uprchlíky, kteří přišli z Německa. V zimě byla obecná škola přestěhována do hostince „U Poláků“, kde se vyučovalo pouze v jedné místnosti. V zimě byly vyhlášeny uhelné prázdniny, protože nebylo čím topit.

. Stará radnice ve Stonařově.

„Do naší třídy tak přišli uprchlíci. Tak co s nábytkem? Nastěhovali jsme ho k nám a děti, protože to tak školní úřad chtěl, měly domácí práce takzvaně. Chodily dvakrát týdně k nám. Já jsem jim připravila nějakou tu práci pro každý ročník na dva dni. A oni to doma zpracovali a zase mi to odevzdali. Já jsem měla připravenou další práci. A byly to čtyři ročníky. Ale málo dětí, celkem kolem třicítky. Takhle to trvalo až do osvobození“, vzpomíná paní Šánová.

Za války byla paní Šánová nuceně nasazena společně se šedesáti svobodnými učitelkami z okresu Jihlava na práce v muniční továrně ve Vlašimi. Naštěstí tam pracovala jen šest týdnů, pak je vystřídali muži.

Ve Stonařově neměla paní Šánová s Němci žádné problémy, ba naopak. Dobře se s nimi domluvila, po mamince měla německou přízeň. Před příchodem sovětských vojsk Němci houfně utíkali zpět do Německa. Zbavovali se všech věcí, které házeli do rybníka. 8. května večer viděla, jak z vesnice odjíždějí poslední němečtí vojáci směrem na Moravské Budějovice. Zatím se od Okříšek blížila Sovětská armáda. Protože všichni měli strach, co se bude dít, schovali se ve sklepě. Kolem čtvrté hodiny ranní začaly Stonařovem projíždět první ruské motorizované jednotky. Stonařov byl pro Rusy označen jako německá obec, a tak se podle toho vojáci k obyvatelstvu chovali.

„ No tak se stalo hodně věcí, protože tady ještě někteří Němci byli, neodešli, to až později. Byli přepadáváni, Rusové vyrabovali všechno, znásilňovalo se. A my jsme se jako Češi nemohli ani ukázat. Jednou jsem šla ven a hned po mně křičeli: Ty Germánka.“ Já jsem byla blond, takovej ten typy německej. A já jsem se musela schovat. Tatínek nám zabarikádoval všechny dveře nábytkem a měli jsme výhled jenom tam na rybník. A maminka se musela schovat a všechny mladý holky.“ Teprve později bylo ve Stonařově zřízeno velitelství a lidé se tak mohli dovolat spravedlnosti

Lágr, kde byli po válce internováni Němci.

Po válce paní Šánová opět učila. V červnu 1945 se do Stonařova vrátila škola z Kněžic a z Opatova. Někteří novousedlíci se však na ni dívali jako na Němku. „V roce 1948 byly problémy, že se tady vyskytly takové rodiny, že člověk se jich štítil a nechtěl je potkat. A oni vám plivali po nás. Měli jsme ve vsi přátele i přátele jako potom. Ne mezi Němci, to už bylo osídlený. Přišel ten duch dělnický, ten se začal vzmáhat. A byly tady ženy těch funkcionářů, které říkaly: a teď to patří nám, my chceme lepší místa a koukaly na nás, na kantorky,“ připomíná si únorově události paní Šánová.

V dalších letech se situace ještě vyhrocovala. Příbuzní a známí, kteří byli odsunuti do Německa, na tom byli materiálně dobře, a tak podporovali rodinu v Československu. To bylo trnem v oku tehdejšímu režimu. Manžela paní Šánové propustili z práce, děti nemohly jít studovat. Paní Šánová musela jít učit do Pavlova, byla tam patnáct let. Poté ještě učila dva roky na Základní škole v Třešti. Teprve pak se vrátila do Stonařova.

Dům, kde bydlí dnes paní Šánová

Paní Šánová velmi nerada vzpomíná na tu dobu. „Mstili se, na čem se dalo. Ale to bylo na vesnici. A pak mně radili: abyste měli pokoj, běžte odtud, běžte odtud a běžte pryč. Já jsem nemohla. Já jsem tady měla rodiče, už starý, a kluci byli pryč, nemohla jsem je tady nechat. Nešlo to, a tak jsme tady zůstali dál. Vyšlo to nějak, ale nebylo nám dobře. Já nevím, z které strany bych mohla dávat příklady. Bylo toho strašně moc. A já si říkám, už je to pryč. A kdykoli si to připomínám, tak je mi špatně. Nemůžu …“

Paní Šánová s naším týmem během nahrávání.

Během našeho setkání s paní Šánovou jsme se zeptali na pajerštinu, kterou se ve Stonařově dříve mluvilo. Dnes už pajersky umí jen několik lidí. „Pajerština je dialekt v německém jazyce. A my jsme tady všichni mluvili pajersky. Jenom děti ve škole se učili správnou němčinu. A to bylo zkomolený všechno, že si Němec tomu nerozuměl a Čech taky ne. Ale my jsme se to všichni naučili odmala a mluvili jsme pajersky. Pajeráci měli také svoje kroje, nejhezčí byli svatební. Když jsem byla v Bavorsku, přesvědčila jsem se, že tam mluví podobně.“ Věty, které jsme paní Šánové dávali k překladu, se nám nepodařilo přepsat. Tak jako příklad uvádíme věty uveřejněné na dne

In Štonan san zwa Šouln, any is dajč und dy cwaity is pejmaš. (pajersky) In Stannern sind zwei Schulen, die eine ist deutsch und die zweite ist böhmisch. (německy) Ve Stonařově jsou dvě školy, německá a druhá je česká. In Summa sa wa porfas gonga. (pajersky) Im Sommer sind wir barfuss gegangen. (německy) V létě jsme chodili bosí.

Společně s paní Šánovou před jejím domem.

„Dneska se mají všechny dětí líp. Všechno máte od A do Z. Oblečení, jídlo, zábavu, techniku. Na co si vzpomenete, to vám rodiče můžou koupit. Měli byste si toho hodně vážit, protože ty doby před vámi byly některé hrůzostrašné. A hlavně byl nedostatek všeho. A přeji vám, aby se nikdy neopakovalo to, co my jsme prožili,“ ukončila naše společné posezení a povídání paní Šánová.

Realizační tým projektu PŘÍBĚHY NAŠICH SOUSEDŮ ZŠ Jihlava, Jungmannova 6, příspěvková organizace Tomáš Kulina Tomáš Hermann Martin Kučera Mgr. Pavel Koreň Jihlava, březen 2016