2.setkání tematické skupiny KAP „Rozvoj kariérového poradenství“ (včetně ZŠ) 23. března 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Vzdělávací projekty pro města a obce Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 7. prosince 2006.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
REGIONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM O UPLATNITELNOSTI ABSOLVENTŮ NA TRHU PRÁCE TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKOU UNIÍ A ČESKOU REPUBLIKOU.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ (KAP)
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Krajské akční plány Základní východiska
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Krajský Akční Plán rozvoje vzdělávání 11. prosince 2015.
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Workshop s řediteli a zástupci škol 27. května
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje Analýzy potřeb pro KAP Olomouc, RNDr. Bronislava Vláčilová Věcná manažerka KAP Krajský.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Základní informace o spolupráci KAP a MAP Martin Majcík 1.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Základní informace o KAP a MAP 10. března Přehled důležitých zkratek Evropské strukturální a investiční fondy (ESI fondy = ESIF) Krajské akční plány.
Místní akční plány rozvoje vzdělávání. Přínosy akčních plánů rozvoje vzdělávání  Vytvoření dlouhodobého plánu rozvoje vzdělávání s ohledem na vzdělávací.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ V JIHOMORAVSKÉM KRAJI
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Integrovaný regionální operační program
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Práce s nadanými žáky ZŠ a SŠ ve výuce přírodovědných předmětů
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Aktivity projektu Co máme hotovo a co nás čeká
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Podpora škol v rámci realizace dalšího vzdělávání v JMK
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE CZ /0
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Polytechnické vzdělávání v praxi
Metodika a koordinace kariérového poradenství v JMK
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Kariérové poradenství a podnikavost
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

2.setkání tematické skupiny KAP „Rozvoj kariérového poradenství“ (včetně ZŠ) 23. března 2016

Obsah aktualizace členů tematické skupiny souhrnné informace o KAP a soulad s DZ kariérové poradenství na školách a jeho cíle kariérové poradenství ve strategických dokumentech SWOT analýza doplňující otázky organizační informace – 3. setkání

KAP má přispět k: zavedení priorit vzdělávací politiky MŠMT a kraje do praxe škol, systémovému zlepšení řízení škol a zvýšení kvality ve vzdělávání, začlenění dlouhodobého plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol, vzdělávání vedení škol a zřizovatelů, spolupráce v území v oblasti kvalitního řízení škol a zvyšování kvality ve vzdělávání, společnému porozumění cíli: orientace na kvalitu, vzdělávání dítěte / žáka jako ústřední bod, dostupnosti kvalitního vzdělávání každého dítěte / žáka, zlepšení spolupráce v území

KAP – principy stavět na tom, co v kraji již vzniklo (DZ, RIS3, Sektorová dohoda) a převést to do zacílených, konkrétních aktivit a projektů prioritně je zaměřen na oblast SŠ a VOŠ, v případě některých intervencí se počítá s podporou ZŠ a MŠ na úrovni JMK je tvorba KAP koordinována PS Vzdělávání a zaměstnanost každé téma může mít „měkkou“ (ESF -OP VVV) a „tvrdou“ (ERDF –IROP či jiné OP) část.

KAP – aktivity 1.budování kapacit 2.analýza potřeb v území 3.analýza potřeb ve školách 4.prioritizace potřeb na území kraje 5.návrh KAP - popis témat pro tvorbu „šablon“; návrhy na projekty partnerství a sítě. web

Vize kariérového poradenství na školách Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR rozvíjení informačního systému na podporu kvalifikovaného rozhodování o volbě profese, podpora metodického vedení školských a školních poradenských služeb včetně vytvoření metodického portálu pro poradenské pracovníky škol a školských poradenských zařízení, zajištění lepší dostupnosti vzdělávání v oblasti kariérového poradenství pro stávající pracovníky, provázání kariérového poradenství s potřebami trhu práce (např. zajištění vzdělávání kariérových poradců 2. stupně ZŠ a SŠ ke znalostem reálného pracovního prostředí),

Vize kariérového poradenství na školách propojování a posilování spolupráce a koordinace poskytovatelů kariérového poradenství z různých sektorů a oblastí kariérového poradenství, zavedení cílených programů zaměřených na základní a středních školy, které budou prohlubovat jejich individuální schopnosti a zájmy s cílem podporovat jejich studium a zaměstnávání v oborech, které jsou z hlediska pohlaví považovány za netypické, zavedení vzdělávacích aktivit pro pedagogické pracovníky s důrazem na nestereotypní přístup k žákům

Oblasti KP na školách sebepoznání, diagnostika volba povolání volba vzdělávací cesty přechod mezi školou a prací možnosti získání další (ev. jiné )kvalifikace

KP na ZŠ Základní orientace na sebepoznání, seznamování s povoláními a rozhodování. 6.ročník: získat kladný postoj ke škole a k práci, poznat smysl vzdělání jako přípravy na budoucí povolání 7.ročník: uskutečnit pokusný výběr široké profesní oblasti k bližšímu zkoumání 8.ročník: zúžit předcházející volbu na několik konkrétních alternativ, zvážit je a rozhodnout 9.ročník: uskutečnit rozhodnutí

KP na SŠ větší důraz na vstup na trh práce; podle typu školy případně i další vzdělávací cesta příprava konkrétních kroků – např. získání praxe praktický nácvik – sebeprezentace (životopis, portfolio), komunikace se zaměstnavatelem (reakce na pracovní nabídky, nácvik pohovoru)

Cíl kariérového poradenství na školách ? Co se stane, když zkvalitníme kariérové poradenství na středních a základních školách v JMK?

Kariérové kompetence uvědomění si vlastních kvalit a pozitivní sebeobraz aktivita a zodpovědnost učení se práce s informacemi komunikační dovednosti

Kariérové poradenství ve strategiích ČR Národní RIS3 strategie 2014 (Národní výzkumná a inovační strategie pro inteligentní specializaci České republiky ) ČR vytvoří a rozvine funkční systémy ke včasné identifikaci přirozeného nadání lidí a k jejich využití pro kariérové poradenství s dopadem na lepší volbu profese mladých lidí a vyšší efektivitu výdajů na vzdělání ČR vytvoří a rozvine funkční programy k rozvoji mimořádných talentů a kreativity lidí nadaných a zapálených pro podnikání, technické obory, vědu a výzkum s dopadem na zvýšení jejich počtu i zlepšení jejich kompetencí při vstupu do inovačního systému

Aplikaci současných, převážně průměrných dovedností české populace (srovnání se zeměmi OECD) omezuje nedostatečná úroveň měkkých dovedností, kterými jsou např. podnikavost, spolupráce, flexibilita nebo orientace na zákazníka. Také nedostatečné jazykové schopnosti brzdí potenciál ekonomiky využívat globalizaci trhu a díky ní např. rychle a kvalifikovaně využívat nové postupy nebo těžit z inovací objevujících se v zahraničí.

Kariérové poradenství ve strategiích JMK RIS JMK 2014 – 2020 Rozvoj kariérního a osobního poradenství na SŠ s důrazem na osvětu žáků zaměřenou na šíření informací o možnostech uplatnění v JM kraji, požadavcích zaměstnavatelů a mzdovém ohodnocení jednotlivých povolání. DZ 2012 Kariérové poradenství je jedním z prostředků, které pomáhají ke správnému rozhodnutí o volbě profese, případně vzdělávací cesty. Stává se významným nástrojem prevence nezaměstnanosti a může přispět i k prevenci předčasných odchodů ze vzdělávacího procesu.

SWOT analýza:

Jihomoravský kraj - silné stránky Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 silná infrastruktura pro výzkum, vývoj a inovace v kraji vysoký podíl vědeckých, technických, zdravotnických a pedagogických pracovníků z celkového počtu zaměstnaných osob druhá nejvýkonnější regionální ekonomika republiky (po středočeském prostoru) oborová diverzifikovanost krajské ekonomiky dobrá kvalita infrastruktury pro podporu malého a středního podnikání (podnikatelské inkubátory) v krajském městě

Jihomoravský kraj - slabé stránky vysoký podíl absolventů mezi nezaměstnanými a vysoká dlouhodobá nezaměstnanost územní diferenciace problémů trhu práce (nedostatek pracovních příležitostí v periferních částech kraje se špatnou dopravní dostupností) nepříznivá věková struktura obyvatelstva kraje - vysoké zastoupení starších 65 let a zároveň nízký podíl dětské složky

Jihomoravský kraj - příležitosti možnost využít evropských fondů v novém programovém období plánované výrazné navýšení prostředků na vědu, výzkum a inovace, podpora konkurenceschopnosti firem napříč sektory úspěšná realizace velkých projektů vědy a výzkumu (ale i dalších) podpořených v programovém období – potenciál výrazných multiplikačních efektů etablovaní a všeobecně respektovaní institucionální aktéři vyvíjející činnosti k podpoře rozvojových aktivit v kraji (Jihomoravské inovační centrum, Jihomoravské centrum mezinárodní mobility)

Jihomoravský kraj - hrozby stárnutí populace a nutnost aktivní a systematické přípravy společenskoekonomického systému na tento vývojový trend nestabilita vnějšího makroekonomického prostředí, finanční trhů a společné evropské měny a obtížná predikovatelnost hospodářského vývoje

JMK – vývoj na trhu práce

Doplňující otázky Jaká je kvalita a dostupnost služeb kariérového poradenství na ZŠ a SŠ? Jak zaměstnavatelé v kraji spolupracují se školami? Které jsou rozvojové priority klíčových zaměstnavatelů a jak se promítají do oblasti vzdělávání? Které obory vzdělání jsou nejvíce poptávány dětmi a rodiči? Jak vnímají své vzdělání a přípravu na praxi absolventi několik let po absolvování školy? Jaká je jejich uplatnitelnost?

Děkuji za pozornost Mgr. Dana Sklenářová metodik KAP tematická skupina Rozvoj kariérového poradenství Jihomoravský kraj odbor školství krajského úřadu T E