Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.08
ne všechny větné celky v mluvených či psaných projevech jsou vytvořeny pravidelně = dochází v nich k různým odchylkám od pravidelné větné stavby apoziopeze, elipsa, atrakce oslovení, citoslovce, samostatný větný člen, vsuvka ( parenteze), osamostatnělý větný člen 1. odchylky od pravidelné větné stavby 2. zvláštnosti větné stavby ( větného členění)
apoziopeze ( nedokončená výpověď) elipsa (výpustka) atrakce ( skladební podoba) zeugma ( zanedbání dvojí vazby) kontaminace ( směšování, křížení vazeb) anakolut ( vyšinutí z větné vazby) A)zvláštnosti větné stavby záměrné = motivované B) zvláštnosti nezáměrné = nemotivované nepovažujeme je za chyby slouží ke stylistickému ozvláštnění textu považujeme je za chyby odchylky, které narušují větnou strukturu
1. odchylky od pravidelné větné stavby A) zvláštnosti větné stavby záměrné = motivované
nenadálé odmlčení, nedokončení započaté věty či přerušená výpověď vyskytuje se především v mluvené řeči; setkáváme se s ní i v moderní poezii a expresivní próze v psaném textu se označuje nejčastěji třemi tečkami, podobně jako výpustka, nebo pomlčkou
motivovaná mluvčím chtěná nechce použít např. vulgární výraz Jdi do…; Běž, nebo tě… nebo mluvčí neví, jak větu dokončit nemotivovaná výpověď přerušena protějškem, partnerem dialogu „Nejlepší by bylo, kdyby…“ „Nic mi neříkej, nezajímá mě to.“
Odpusť, nebo tě…; Odpal, nebo tě… ; Ať už jsi pryč, nebo tě… (kopnu do zadku) Nejlepší by bylo, kdyby… ( jsi šel do háje) Jak se do lesa volá …. Nic mi neříkej, nezajímá mě to. Ráda bych se sester, ráda bych se ptala, proč jsem jako louka rozkvítala, proč a proč jsem..., a jak to jen řící...jsou snad muži loupežníci? (in: Fráňa Šrámek, Splav)
vynechání větného členu (slova) nebo části věty, které náleží do schématu, ale nebrání příjemci ve srozumitelnosti = obsahuje informaci, která je příjemci známa = neúplná věta = chybí část věty - sloveso používá se hlavně v dialogu, konverzaci mluvený či písemný projev je tím zestručněn, neopakuje se to, co už bylo řečeno, nebo co jasně vyplývá z kontextu výpustku v běžné řeči používáme velice často nejčastěji se vynechává sloveso nebo podstatné jméno věta s elipsou = eliptická, neúplná
a) v titulcích: Sáblíková ( je, se stala) královnou rychlobruslařského oválu! b) v odpovědích na otázky doplňovací Kdo volal? ( Volala ) Lucka. c) v odpovědích na otázky zjišťovací Budeš ještě něco pít? Budu ( pít). d) v otázkách Konečně ( jsi) spokojená? Ano. e) při opakování téhož přísudku Lucka přišla o půl druhé, Hanka ( přišla) asi o půl hodiny později.
podmět v 3.osobě jednotného a množného čísla Štěstí měla v neděli ráno řidička osobního vozu. Nedaleko Ostravy se ( řidička) lekla zvířete přebíhajícího přes vozovku, ( řidička) strhla řízení a ( řidička) skončila s autem v řece Ostravici. ( Řidička) Vyvázla jen s lehkým poraněním hlavy. nevyjádřený podmět v 1. a 2.osobějednotného a množného čísla se za elipsu nepovažuje!
a) v odpovědích na otázky Zavolala jsi mu? Zavolala ( jsem mu). b) při opakování téhož předmětu nebo příslovečného určení Volal, že ráno sešity přinese do školy, ale nepřinesl ( ráno sešity do školy).
ve skladební dvojici s přívlastkem může dojít buď k úspoře nadřazeného substantiva Uprostřed stolu stála váza plná rudých ( růží) a bílých růží. Jejich děti si hrály s našimi ( dětmi). nebo může dojít k úspoře přívlastku Na univerzitě studovala anglický jazyk a ( anglickou) literaturu. Středověká literatura a ( středověké) umění si zaslouží obdiv.
Za kolik? Máte Smrt krásných srnců? Kartou. Nevím, co dřív. Zítra musím do Ostravy. Jakou známku jsi dostal? Máte knihu Smrt krásných srnců. Budu platit kartou. Nevím, co mám dělat dřív. Zítra musím jet do Ostravy.
Kdy jste přivezli babičce nákup? Až večer. Nákup jsme babičce přivezli až večer. Maminka nakoukla do koupelny, jestli je už vana plná. Maminka nakoukla do koupelny, aby zjistila, jestli je už vana plná ( = vynechaná věta).
Sliby chyby. Jak se máš? Dobře. Kolik je? Co s vámi? Kam jdeš? Domů. Kdy zase přijdeš? Nevím. Umíš na kytaru? Vlak odjíždí v deset patnáct. Sliby jsou chyby. Mám se dobře. Kolik je hodin? Co mám s vámi dělat? Jdu domů. Nevím, kdy přijdu. Umíš hrát na kytaru? Vlak odjíždí v deset hodin patnáct minut.
větná (skladební spodoba ) v ustálených vyjádřeních automatické přizpůsobení podoby závislého členu podobě členu řídícího = nenáležité přizpůsobování tvarů sousedních členů lexikalizované (ustálené) atrakce se za chybu nepovažují: Je širší než delší. ( dlouhý) Vezmi kde vezmi. ( vezmeš) Vstal před sluncem východem. Vstal před východem slunce. Ve většině případech měl pravdu. Ve většině případů měl pravdu.
1. odchylky od pravidelné větné stavby B) zvláštnosti nezáměrné = nemotivované odchylky, které narušují větnou strukturu
spřežení dvou různých vazeb slovesa, zanedbání rozdílné dvojí vazby souřadných členů v současné živé češtině je tento typ vazby poměrně běžný, oficiálně je však považován za chybu gramaticky a stylisticky správné je použít každou vazbu zvlášť, přičemž ve druhém použití je vázané slovo zpravidla nahrazeno zájmenem Udržujte čistotu uvnitř i před školou. ( Udržujte čistotu uvnitř školy ( 2.pád) i před školou ( ní). ( 7.pád) Učili se nasedat a sesedat z vozů. (Učili se nasedat na vozy ( 4.pád) a sesedat z vozů (nich). ( 2.pád).
Včera jsem viděl a mluvil s Petrem. Včera jsem viděl Petra ( 4.p) a mluvil jsem s Petrem ( ním). ( 7.p) Vinou poruchy hlasovacího zařízení byli někteří poslanci pro i proti návrhu. Vinou poruchy hlasovacího zařízení byli někteří poslanci pro návrh ( 4.p.) i proti návrhu.( němu) (3.p.) Ničení a šlapání po trávníku se zakazuje. Ničení trávníku ( 4.p)a šlapání po trávníku ( něm) se zakazuje. ( 6.p.) Opovrhovala a nenáviděla ho. Opovrhovala jím (7.p.) a nenáviděla ho. ( 4.p)
Přepravovat a manipulovat s ropnými látkami je velmi nebezpečné. Přepravovat ropné látky a manipulovat s nimi je velmi nebezpečné. Přeprava a manipulace s ropnými látkami probíhá podle speciálních směrnic. Přeprava ropných látek a manipulace s nimi probíhá podle speciálních směrnic. Pavel je zvyklý a spokojený s maminčinou kuchyní. Radek je zvyklý na maminčinu kuchyni a je s ní spokojený.
směšování, křížení vazeb = dvě slova, slovní vazby nebo morfémy s podobným významem se vzájemně ovlivňují nebo splynou = správná vazba je zaměněna s jinou, převzatou od slova podobného významu přenesením vazby z jednoho predikátu k druhému vzniká vazba nová kontaminační tvorba nových slov bujarý z bujný a jarý workoholismus (work a alkoholismus) autobus (automobil a omnibus) homofobie (homosexualita a fobie)
hlásková a tvaroslovná kontaminace tip a typ rozřešení a rozhřešení provaz z původního povraz a vázati kontaminace vazeb předložka „mimo“ původně se 4.p. se pod vlivem předložky „kromě“ začala používat se 2.pádem mimo Evu ( 4.p.) + kromě Evy ( 2.p.) = mimo Evy ( 2.p) cenit si něco(4.p.) + vážit si něčeho( 2.p.) = cenit si něčeho (2.p.) schopen čeho ( 2.p.) + ochoten k čemu ( 3.p.) = schopen k čemu ( 3.p.) předcházet něco + zabránit něčemu ( 3.p.)= předcházet něčemu
začátek větné konstrukce, přerušení a přechod k jiné konstrukci = další část věty nenavazuje syntakticky správně na část předcházející často v nepřipravených projevech Kdo se přihlásí na výlet, je třeba, aby zaplatil zálohu. X Kdo se přihlásí na výlet, musí zaplatit zálohu. Bude to zkouška, na kterou říkala, že se musí důkladně naučit. X Říkala, že to bude to zkouška, na kterou se musí důkladně naučit.
Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. Člověk, když není opatrný, hned něco ztratí. Vojta, když se přestěhoval do Ostravy, bylo mu deset let. Když bylo Vojtovi deset let, přestěhoval do Ostravy. Ochutnávka vín, bílá a červená, začne po slavnostním obědě. Ochutnávka vín, bílých a červených, začne po slavnostním obědě. Kdo ztratil klíče, jsou u školníka. Kdo ztratil klíče, má je u školníka.
2. zvláštnosti větné stavby ( větného členění) do věty se mluvnicky nezačleňují (s výjimkou osamostatnělého větného členu) = mluvnicky nezávisí na žádném slově ve větě, s větou souvisí pouze obsahově do věty jsou volně vložené (vsuvky), oddělují se čárkou ozvláštňují vyjadřování oslovení citoslovce ( expresivita) samostatný větný člen vsuvka ( parenteze) osamostatnělý větný člen
do věty se mluvnicky nezačleňuje, nerozvíjí žádný větný člen skupina slov či slovo ve vokativu (5. pádu); hovorově v 1.pádu ( pane Pavel) nestojí-li samostatně, oddělujeme čárkami z obou stran „To jsi, Jano, nikdy neviděla !“ „ Vláďo, přijď ke mně v pět!“ „Kdy s námi půjdeš zase do kina, Toníku?“ „ Hynku! Viléme! Jarmilo!“ (tři samostatné výpovědi)
může být oficiální, neoficiální citově zabarvené holé, rozvité, několikanásobné Vážený pane řediteli, dovolte, abych vám představila vaši novou sekretářku. Nemohl byste mě zastoupit zítra ve třídě 6.O, pane kolego? Dobrý den, paní Nováková, jak se vám daří? Ty moje lásko, co bych si bez tebe počala? Romane, Honzo, Kamile, honem, pojďte na oběd.
do věty se mluvnicky nezačleňuje, nerozvíjí žádný větný člen věty jednočlenné, citoslovečné, podobně i částicové pokud nezastupuje jiný slovní druh, nebo nestojí-li samostatně jako věta, odděluje se čárkou ( čárkami) Děti hup do vody! ( = přísudek) Ouvej, to bolí! Brr, to je zima! Brr! To je zima. Kolo udělalo bác. Ach, bože, Ondro! Pomozte nám někdo, proboha! Fuj, to jsem se lekl! Au, to bolí. Haló, kdo je tam?
do věty se mluvnicky nezačleňuje, odděluje se čárkou zdůraznění ( ten, tam) typický pro mluvenou řeč, citové zabarvení jedná se o výraz vytčený před větu (antepozice), nebo dodatečně připojený za ni (postpozice) v základní větě na něj odkazuje ukazovací zájmeno nebo příslovce Lekla se jí, té postavy. (postpozice - zpřesnění) O Vánocích, to já nebývám doma. (antepozice – zvýraznění) Maso, to já rád.
Hudba, ta dovede potěšit. Karel, ten si vzal motouz a šel. Tam se mi velmi líbilo, ve Skotsku. Sliby, ty se dávají snadno. Co se stalo s podmětem? Jana byla ve třídě nesmírně oblíbena. Jana, ta byla ve třídě nesmírně oblíbena. Co se stalo se jmennou částí přísudku? Nesmírně oblíbena, to Jana byla ve třídě. Jaký větný člen se stane tím samostatným? Ve škole, tam byla Jana nesmírně oblíbena.
zisk reportáž sliby tato firma velké obavy v počítači dlážděné náměstí u bazénu
Zisk, ten je hlavním cílem všech výrobních podniků. Reportáž, ta se mi moc líbila. Sliby, ty se dávají snadno. Tato firma, ta měla nejlepší výrobky na trhu. Velké obavy, ty máme vždy před vaší cestou do ciziny. V počítači, v tom si najdeš všechny informace. Dlážděné náměstí, to byla vítaná změna po původně navrženém asfaltu. Sejdeme se tam, u bazénu.
vložený slovní výraz nebo věta, přerušuje souvislou syntaktickou stavbu věty s obsahem věty souvisí jen významově = volně vloženo; může být vypuštěno, aniž by se změnil smysl věty informace doplňuje, upřesňuje, hodnotí, vysvětluje do věty se mluvnicky nezačleňuje, nezávisí na žádném větném členu odděluje se z obou stran čárkou, pomlčkou, závorkou (písemný projev), pauzami (mluvený projev) pozor na ustálené jednoslovné vsuvky = čárkami se neoddělují !
je do věty mluvnicky začleněná myslím, prosím, bohužel, snad, patrně, prý, aby ne, doufám, věřím, tuším, zřejmě, mimochodem, řekneme, naneštěstí, pravděpodobně aj. Přišel bohužel pozdě. Je to ovšem nesmysl. Ten váš kluk je s prominutím nemehlo. Je tam mimochodem dost lidí. Věnujte mi prosím pozornost. Věnujte mi, prosím, pozornost. ( důraz) Přijde možná za týden.
vsunutá vsuvka : Utekli, jak jistě víte, ze školy. přisunutá vsuvka : Utekli ze školy, jak jistě víte.
Užívání vitamínu C – tzv. Celaskonu – oslabenému organismu prospívá. Já jsem nad tím, musím se přiznat, moc neuvažoval. To se, pokud vím, událo na vedlejší škole. Jan Neruda ( ) se narodil v Praze. Karolína Světlá, to by vás mohlo zajímat, se zamilovala do Jana Nerudy. Naštěstí byl zrovna venku, sypal tam popel, a tak Macha uslyšel. Radost z toho, to se ví, neměl.
Pro přípravu tohoto koláče, tvarohového s jahodami, budeme potřebovat pouze půl hodiny. Jednou ráno, bylo to v pondělí, se to stalo. A najednou, byla už skoro půlnoc, začalo sněžit. V Norsku, každé léto jezdíme na dovolenou do Osla, žijí naši příbuzní už dlouhá léta. Autorům této knihy – Novotný, Janda, Petrák – se podařilo zachytit problematiku odborným a zároveň populárním způsobem. Pavel odešel, mám takový dojem, před hodinou. Včera jsem potkala Janu – to je ta spolužačka, co si zlomila na lyžařském výcviku nohu – je teď na vysoké škole báňské.
Vsuvka - doplňte do vět vhodné vsuvky - oddělte je od vět čárkami, pomlčkami nebo závorkami. Nic z jeho tvorby jsem nečetla. Nepočítali s naším brzkým návratem. Přines mi z čistírny ten dlouhý flaušový kabát. Tatínek chtěl obložit koupelnu novými dlaždičkami. Ušetřili jsme dost vysokou částku. Bude se to vyšetřovat. Chovali se hlučně.z toho by měl otec velkou radost.
Nic z jeho tvorby – nebudu to opakovat -jsem nečetla. Nepočítali, jak jsem již říkala, s naším brzkým návratem. Přines mi z čistírny prosím ten dlouhý flaušový kabát. Tatínek chtěl, jak se zdá, obložit koupelnu novými dlaždičkami. Ušetřili jsme, jak jsme se spolu domluvili, dost vysokou částku. Bude se to, jak již oznámili, vyšetřovat. Chovali se, určitě jste o tom slyšeli, hlučně.
jediný se do věty mluvnicky začleňuje rozčleňování, parcelace = postupné vyjadřování = neúplná věta větný člen dodatečně připojený za větu a oddělený tečkou nebo pauzou Brodil se bahnem. Po kotníky. Sám. Bylo tam příjemné prostředí. A klid. Držela v rukou dopis. Od Tomáše. Konečně. Musíš k lékaři. Do Prahy. Vyrušilo mě teprve zahvízdnutí signálu. Petr!
Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce pro střední školy, Fragment 1996 Martinec, Ivo, Tušková,J.,M., Zimová,Ludmila:Mluvnice, učebnice českého jazyka pro srřední školy, Fraus 2009 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk - přehled středoškolského učiva, edice Maturita, nakladatelství Petra Velanová, Třebíč, 2005 Krausová, Zdeňka, Pašková, Martina, Vaňková Jana : Český jazyk 9 – pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus 2006, str. 44/ cv.1,2,3,4 Vlastní výpisky Mgr.Kateřina Karbulová, 2012