Seminář pro příjemce/žadatele k výzvám 14, 15 a 16 oblast intervence 1.1 IOP Seminář pro příjemce/žadatele k výzvám 14, 15 a 16 oblast intervence 1.1 IOP Hotel Holiday Inn, Na Pankráci 15, Praha června 2013
Osnova prezentace Novinky v Integrovaném operačním programu, o.i. 1.1 Základní informace Nejčastěji řešené otázky Změny v projektech Rizikové oblasti projektů Podmínky a sankce Úspory v projektech Dokumentace k veřejným zakázkám, kontroly, monitoring Nejčastější chyby v MZ a ŽoP Udržitelnost Dotazy, diskuze
Novinky v Integrovaném operačním programu stav čerpání v IOP (porovnání s ostatními OP) spící a rizikové projekty, mimořádná opatření ZS a ŘO IOP – pracovní týmy (task-force projektu, od srpna 2012), důraz na etapizaci, včasné čerpání, atp.
Novinky v oblasti intervence 1.1 IOP Výzva č. 16 (otevřena do ) - Strategické projekty Smart Administration Výzva č. 17 (plán vyhlášení červenec 2013) chystaná změna v systému vydávání řídicích dokumentů vč. Podmínek (předpoklad schválení ŘO IOP – červenec 2013) - sladění s Operačním manuálem IOP - změna typů právních aktů - odstupňované sankce za porušení Podmínek (nově jako součást textu Podmínek, nikoliv samostatná příloha PPŽP)
Základní informace na koho se na OSF obracet: od podání projektové žádosti do vydání právního aktu → projektový manažer oddělení hodnocení od vydání právního aktu → projektový a finanční manažer oddělení realizace IOP co je nutné prostudovat a znát: Výzva a Příručka pro žadatele a příjemce k dané výzvě Podmínky právního aktu (dle typu příjemce) Metodika způsobilých výdajů a Pravidla způsobilých výdajů (nutno porovnat s textem výzvy, resp. PPŽP) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách + Závazné postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách v programovém období Pravidla pro provádění informačních a propagačních opatření
Základní informace co příjemce čeká v době realizace: Status report (měsíční přehled o aktivitách realizovaných v projektu) schůzky pracovního týmu (1x měsíčně s PM a FM) změny a jejich oznamování plnění publicitních opatření předkládání dokumentací a poskytování informací k VŘ poskytování informací k případným kontrolám a auditům (součinnost)
Příjem projektu Vystavení potvrzení o přijetí žádosti Posouzení přijatelnosti projektu Kontrola formálních náležitostí Věcné hodnocení externích hodnotitelů Ex-ante analýza rizik Ex-ante kontrola Posouzení projektů výběrovou komisí, schválení ředitelem OSF Oznámení žadatelům Registrační list, Podpis Podmínek Kontrola vystaveného RL a Podmínek ze strany OSF Stanovení výdajů na financování akce OSS/Dopis ředitele OSF Pokud budou v tomto kroku zjištěny nedostatky, bude žadatel požádán o doplnění. Hodnotící proces projektu
Změny v projektech hlásit změny v projektech před samotnou realizací změny (v případě neočekávaných změn hlásit OSF neprodleně) pro oznamování změny vždy použít stanovený formulář (příloha PPŽP) vždy změnu věcně zdůvodnit (objektivní důvody) změnami v projektu nelze přidávat či rozšiřovat aktivity, cíle a výstupy uvedené v projektové žádosti (v případě podání takové změny musí dojít k opětovnému hodnotícímu procesu vč. výběrové komise a schválení) plánované změny doporučujeme konzultovat s OSF
Změny v projektech výše sankce za včasné neoznámení změny v projektu = % z částky nejbližší následné ŽoP na co se zapomíná nejčastěji: převod nevyčerpaných finančních prostředků mezi etapami nebo mezi kalendářními lety včasná úprava etapizace v případě, kdy nedošlo k zrealizování výdajů dle plánovaného harmonogramu (před koncem etapy nutno podat OoZ) + úprava aktivit uváděných v etapě personální zajištění projektu (změna kontaktní osoby, statutárního zástupce) skutečné datum zahájení/ukončení VŘ i změna termínů VŘ může mít vliv na plán čerpání! (pozor na změnu návaznosti čerpání v etapách) přílohy nebo podrobnější údaje dle typu změn (vždy současný vs. plánovaný stav)
Rizikové oblasti projektů nedostatečné personální zabezpečení projektu vzhledem k rozsahu plánovaných aktivit neuvádění popisu personálního zajištění (konkrétní aktivity, které bude daný člen projektového týmu v projektu vykonávat v průběhu realizace/udržitelnosti, popis jeho konkrétních zkušeností) nedostatek času v harmonogramu na realizaci konkrétních aktivit v etapách, případně na výběrová řízení je nutné mít zajištěno financování aktivit z vlastních zdrojů tak, aby byla pokryta realizace projektu v období mezi podáním žádostí o platbu nezajištěné financování z vlastních zdrojů na pokrytí udržitelnosti výstupů i pro období 5 let po ukončení realizace nespecifikované částky v rozpočtu (obsah a rozsah, ne pouze souhrnná částka; + členění na etapy a roky)
Rizikové oblasti projektů chybné zařazení nákladů (investiční neinvestiční; uznatelné/ neuznatelné) neuvedení některých výdajů (publicita, administrace projektu…) neprovázanost rozpočtu a klíčových aktivit publicita projektu uváděna po celou dobu realizace, VŘ na publicitu termínově před ukončením projektu nedodržení pravidel publicity na dokumentech týkajících se VŘ (např. zadávací dokumentace, protokoly…) neuvedena všechna výběrová řízení, s nimiž projekt počítá (nutno uvést všechny zakázky, které budou řešeny dodavatelsky) POKUD SI NEJSTE JISTI POSTUPEM V URČITÉ OBLASTI, PODÍVEJTE SE DO PŘÍRUČKY PRO ŽADATELE A PŘÍJEMCE – POKUD NEPOMŮŽE PŘÍRUČKA, KONTAKTUJTE OSF.
Podmínky a sankce při nedodržení ustanovení Podmínek právního aktu je dotace krácena dle popisu uvedeného v příloze PPŽP (Postup při porušení podmínek) - nejvyšší sankce (100 %) nenaplnění účelu projektu nedodržení zákazu dvojí podpory - procentuálně odstupňované sankce (od 1 % výše) pochybení v zadávání veřejných zakázek (ZVZ a Závazné postupy) ostatní povinnosti příjemce uvedené v Podmínkách při potvrzení podezření na nesrovnalost a krácení finančních prostředků zasílá OSF informaci ŘO IOP a finančnímu úřadu
Úspory v projektech rozdíl mezi předpokládanou hodnotou veřejné zakázky a skutečně vysoutěženou cenou o využití úspor žádá příjemce prostřednictvím OoZ s odůvodněním nutnosti provedení změny (vč. podkladů pro posouzení dopadu do finančních plánů) lze využít: na dosud neuskutečněná VŘ nebo VŘ před proplacením plnění, kdy vysoutěžená částka je vyšší než předem odhadnutá cena dorovnání změny výše DPH nelze využít: !!! navýšení osobních nákladů publicita; poradenské služby nové aktivity, které nebyly v projektu plánovány, rozšíření stávajících aktivit
Dokumentace k výběrovým řízením předkládání dokumentace Ministerstvu financí (nutno zjistit u odboru příjemce, který vydává Registrační list akce a Stanovení výdajů na financování akce OSS): příklad MV: projekty nad 200 mil. Kč → ZD před zveřejněním k VŘ nad 30 mil. Kč bez DPH + písemná zpráva o posouzení a hodnocení nabídek (zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů) informace do Vlády: nadlimitní JŘBU a výjimka dle §18 ZVZ vč. odůvodnění použití (Usnesení Vlády ČR č. 246 z )
Dokumentace k výběrovým řízením kontrola OSF probíhá ve třech fázích: kontrola zadávací dokumentace – povinnost příjemce dodat ZD ke kontrole minimálně 10 PD před vyhlášením VZ (+ pozvání na jednání hodnotící komise, resp. komise pro otevírání obálek 7 kal. dní předem), písemné odůvodnění stanovení předpokládané hodnoty VZ kontrola průběhu zadávacího řízení před podpisem smlouvy s vybraným uchazečem – povinnost příjemce dodat veškerou dokumentaci k VZ nad 500 tis. Kč. bez DPH před uzavřením smlouvy (platí od ) následná kontrola po podpisu smlouvy celé VZ – příjemce dodá k dříve doložené dokumentaci kopii podepsané smlouvy a čestné prohlášení k VŘ k předané dokumentaci vždy předávací protokol vč. seznamu předávaných dokumentů (s uvedením počtu listů, bude na vyžádání zasláno ze strany PM OSF) předkládat OSF dodatek ke smlouvě ihned po jeho uzavření (včetně odůvodnění nezbytnosti uzavírání dodatku)
Kontroly a audity kontrola projektu ze strany OSF nemusí být poslední kontrola! kontroly a audity jsou legislativně zakotveny (národní legislativa, evropská legislativa) po ohlášení data zahájení kontroly/auditu informovat OSF ihned mít dokumentaci v pořádku tak, aby ji bylo možno na vyžádání předat obratem poskytovat kontrolním subjektům součinnost kontroly a audity mohou být křížové (týkat se dodavatelů, partnerů) předávat OSF bezodkladně kopie oznámení, usnesení, rozhodnutí ze všech kontrol a auditů (i předběžné, pro možnost součinnosti!) DOPORUČUJEME V PROJEKTECH ZACHOVÁVAT AUDITNÍ STOPU (věcné, konkrétní, relevantní informace o realizaci projektu)
Monitoring projektu Status report měsíční informace o průběhu realizace projektu k poslednímu dni každého měsíce (vychází-li poslední den v měsíci na víkend, zasílá se poslední pracovní den v měsíci) vždy včetně Soupisky faktur (scan nebo.xls) zasílat vždy na PM + do kopie FM schůzky pracovního týmu (task force) každoměsíční setkání cca v polovině kalendářního měsíce (PM + FM OSF) vzájemné předávání informací o realizaci a administraci projektu vč. případných konzultací k plánovaným změnám, přípravě HoP, MZ a ŽoP (lze zajistit účast metodika či právníka OSF – nutno oznámit předem) informace v tištěném zápisu z jednání
Monitoring projektu Hlášení o pokroku navázáno na sledované období v délce 6 měsíců (počítáno od prvního dne měsíce následujícího po vydání prvotního právního aktu, podáváno do 5 pracovních dnů po skončení sledovaného období) příjemce vyplňuje a finalizuje v IS BENEFIT7 + vč. příloh a zasílá tištěnou verzi dokumentace na OSF (obsáhlé přílohy lze na CD) při pozdním odevzdání riziko sankcí v nejbližší následné ŽoP! Monitorovací zpráva navázána na etapizaci projektu + Žádost o platbu předkládána vč. příloh do 20 pracovních dnů po ukončení etapy k níž se vztahuje příjemce vyplňuje a finalizuje v IS BENEFIT7+ vč. příloh a zasílá tištěnou verzi dokumentace na OSF (obsáhlé přílohy lze na CD) Při pozdním odevzdání riziko sankcí v související ŽoP!
Monitoring projektu Závěrečné vyhodnocení akce navázáno na ukončení realizace projektu termín pro odevzdání do konce kalendářního roku, v němž je projekt ukončen (resp. je ukončeno financování projektu) podává se tomu, kdo pro projekt vydává Stanovení výdajů na financování akce (+ OSF) Hlášení o udržitelnosti navázáno na ukončení realizace projektu (udržitelnost projektu = 5 let) vyplňováno a odevzdáváno pouze v tištěné verzi (.doc) vč. případných příloh první HoU – 10 měsíců po ukončení realizace projektu je příjemce ze strany OSF upozorněn na termín podání + 20 pracovních dnů na odevzdání; následující termíny pro odevzdání – vždy po 12 měsících od 1. termínu
Nejčastější chyby v MZ a ŽoP povinnost předložit MZ/ŽoP vč. příloh do 20 PD po ukončení etapy (nečekat na poslední možný termín) dokumenty nejsou sešity neoddělitelným způsobem, chybí přelepka, případně není přelepka orazítkována a podepsána (obdobně u příloh s více listy) MZ nebo ŽoP není podepsána statutárním zástupcem/pověřenou osobou nedodáno Čestné prohlášení rozdílné finanční částky v MZ a ŽoP (případně i v přílohách) Popis plnění finančního plánu/Popis realizace – nezahrnuty údaje z předchozích HoP × pouze zkopírováno bez doplnění aktuálnějších údajů
Nejčastější chyby v MZ a ŽoP Výběrová řízení – bez předchozí oznámené změny měněna data, částky nebo formy VŘ; smazán a nahrazen popis VŘ (ztráta auditní stopy → nový text doplnit za stávající!) Publicita – uváděná publicitní opatření se podstatným způsobem liší od publicity, kterou příjemce uváděl v projektové žádosti Publicita – u zrealizovaného publicitního opatření chybí jeho doložení (výstupy – článek, prezentace.., fotodokumentace, vzorek předmětu, atp.) Přílohy – nedodání všech relevantních příloh; u chybějících/nedodaných neuvedeno, proč jsou pro MZ a ŽoP nerelevantní; chybí popisy, co daná příloha zahrnuje konkrétně (vč. počtu listů)
Povinné přílohy v rámci předkládání ŽoP Žádost o platbu Soupiska faktur Faktury Výpisy z účtů Akceptační protokoly Seznam čísel účtů Doklad o odděleném účetnictví Čestné prohlášení příjemce Podpisové vzory Dokladování mezd – Osobní náklady jsou nezpůsobilé!!!
Žádost o platbu ŽoP není dostatečně vyplněna – je důležité vyplnit: 1.Veškeré identifikační údaje – tzn. název projektu, číslo projektu, název příjemce, typ žádosti apod. 2.Bankovní spojení – účet, který bude používán pro následnou refundaci finančních prostředků od MF 3.Finanční údaje: „Celkové výdaje“: součet způsobilých a nezpůsobilých výdajů. „Celkové způsobilé výdaje celkem“: částka celkových způsobilých výdajů ze Soupisky faktur (příp. zaokrouhlená). „Celkové způsobilé výdaje platby připadající na mezeru/očištěné o příjmy dle článku 55“ atd.
Žádost o platbu „Celkové způsobilé výdaje investiční/neinvestiční“ zde je nutné částku celkových způsobilých výdajů etapy rozdělit na investiční a neinvestiční – rozdělení musí být shodné s rozdělením v Soupisce v tabulce „Požadovaná dotace“ v kolonkách „Celkové způsobilé výdaje vynaložené v rámci křížového financování“ a „skutečné příjmy“ budou uvedeny nuly políčko „Zdůvodnění platby“ – není nutné vyplňovat částky se do Zjednodušené žádosti o platbu v IS Benefit7 zadávají v celých korunách, protože proplácení žádostí o platbu probíhá také v celých korunách vždy zaokrouhlujeme celkové způsobilé výdaje dolů!
Soupiska faktur nová verze soupisky vždy dokládat elektronickou soupisku, která musí souhlasit s tištěnou verzí neměnit vzorce vyplnit všechna pole podepsané oprávněnou osobou (stejná osoba jako u MZ)
Faktury a akceptační protokoly faktury (publicita, náležitosti dle zákona o účetnictví) na OSF předat pouze kopie faktur – originály zůstávají u příjemce faktury musí obsahovat patřičné náležitosti dle zákona o účetnictví částky, jež jsou na fakturách se musí shodovat s částkami, které jsou uvedeny v Soupisce na fakturách chybí označení, že daný výdaj patří k projektu. Příklad textu: Tento projekt je spolufinancován z Integrovaného operačního programu, registrační číslo CZ.xxxx. Toto označení musí mít bezpodmínečně každá faktura. akceptační protokoly (podpisy zúčastněných stran)
Výpisy z účtů výpisy z účtů se předkládají za období, za které je Monitorovací zpráva předkládána kopie výpisů z účtů, ze kterých/na které byly realizovány platby v souvislosti s realizací projektu IOP výpis z elektronického bankovnictví obě formy výpisů z účtů musí být opatřeny razítkem příjemce a podpisem osoby odpovědné za účetní případy. Kopie navíc i označením „kopie souhlasí s originálem“.
Doklad o odděleném účetnictví nutnost doložit po ukončení každé etapy projektu musí být patrné zejména závazky vyplývající z realizace jednotlivých výdajů zaúčtované (např. dle funkčních oblastí, prvku SPP či jiného znaku, který si příjemce zvolí) účetní sestava musí být vygenerovatelná z účetního systému kdykoliv znovu se stejným výstupem doklad musí být podepsán odpovědnou osobou ze strany příjemce
Seznam čísel účtů Na formuláři musí být uvedeno: Název příjemce Název projektu Registrační číslo projektu Jméno a příjmení odpovědné osoby Místo, datum a podpis Příjmový účet uvedený v tomto seznamu je používán pro následnou refundaci finančních prostředků od MF Seznam výdajových účtů musí odpovídat přiloženým bankovním výpisům s jednotlivými úhradami výdajů projektu
Udržitelnost projektu každoročně po dobu 5 let od ukončení termínu realizace projektu předkládat Hlášení o udržitelnosti doporučení: hlídat termíny pro odevzdání Hlášení o udržitelnosti uložit si HoU jako dokument a doplňovat do něj informace průběžně po celé sledované období roku informovat v textu HoU o aktuálním stavu projektu v provozu a o změnách, k nimž za sledované období došlo, nikoliv o stavu ke dni ukončení realizace projektu na žádost MV poskytnout dodatečně požadované informace o průběhu realizace i po ukončení realizace projektu nezapomenout na povinnost umožnit kontrolu projektu a dále vést projektovou dokumentaci vč. účetnictví pro nakládání s pořízeným majetkem platí stejná pravidla jako v době realizace – nelze prodat, pronajmout, převést, dát do zástavy… předložit OSF Závěrečné vyhodnocení akce do stanoveného termínu
Udržitelnost projektu povinnost udržet dosažené výstupy projektu vč. hodnoty indikátorů – možnost sankce za negativní změny dosažených cílových hodnot indikátorů až do 100 % vyplacené dotace v Hlášení o udržitelnosti nutno uvádět, jak se za sledované období změnily hodnoty monitorovacích indikátorů oproti předchozím (při ukončení projektu) příjemce je povinen nadále informovat o změnách týkajících se projektu (např. změna kontaktní osoby, změna statutárního zástupce, změny v možnostech udržení výstupů projektu, technické změny, atd.) – formulář Oznámení o změně
Závěrečná doporučení přečíst dokumenty související s výzvou, zejména PPŽP případné vyvstalé problémy a rizika v projektech řešit vždy včas (= ihned po identifikování) s pracovníky OSF využít možnosti konzultace v rámci pravidelných pracovních týmů (připravit si konkrétní dotazy, dokumenty ke konzultaci – např. ŽoP, MZ) sledovat web OSF, může docházet ke změnám ve formátech požadovaných dokladů je-li to možné, nečekat při podání termínově vázaných dokumentů na poslední den daného termínu (např. v případě ŽoP a MZ, HoP) zajistit zastupitelnost pro případné požadované doplnění, zejména po předložení ŽoP a MZ z důvodu zachování auditní stopy zasílat dotazy nejlépe formou u vždy vědět, kde jsou veškeré dokumenty (případně pořízený majetek), týkající se projektu
Zodpovězení dříve zaslaných dotazů Prostor pro další dotazy
Děkujeme Vám za pozornost a přejeme hodně úspěchů při realizaci projektu.